Mentalt för bra galoppfattning

Asa_S

Trådstartare
Igångsättningshäst som än inte är fullt musklad, heller ej särskilt utbildad och jag har fått problem med mina galoppfattningar. Höger gick fort för poletten att trilla ner och fattas nästan på tanke, men i vänster går det inte bra. Dels beror det på att hästen har en form som gör att man lätt blir lurad på jobbet, men dels beror det säkerligen på att jag "försöker för mycket" vilket krånglar till signalerna till hästen. Mentalt har jag nu alldeles tappat bort vänster galoppfattning :(. Kan någon vara snäll att dela med sig av sina "checkpoints" så kanske jag kan få till det igen? Hästen fattar på signal men höger istället för vänster.
 
Sv: Mentalt för bra galoppfattning

Hade jag varit som du så hade jag väntat med galoppfattningarna innan hästen är riktigt musklad.

Ut i skogen och klättra istället. Bara ett tips.
 
Sv: Mentalt för bra galoppfattning

Vi gör det också, samt mycket tömkörning över bommar och ute i skogen. När väl galoppen är fattad och rätt så är den bra, det är just fattningen som strular och jag tror som sagt mycket det sitter i mig vid det här laget ;).
 
Sv: Mentalt för bra galoppfattning

Rid en annan häst ett par gånger om du har möjlighet, för att få in ett par klockrena galoppfattningar. När det sitter hos dig kan du ju gå över till att göra det på hästen i fråga. Alternativt sätt upp en annan ryttare en sväng och se hur det går för någon som inte har den spärren och inställningen som du dragit på dig. :)
 
Sv: Mentalt för bra galoppfattning

jag skulle checka av spårning och innersidan innan jag fattar. d.v.s. kontrollera att hästen spårar; framförallt att bogen inte skjuter ut åt höger, att den är ställd till vänster och går kvar i samma ställning och böjning även om jag lättar av helt i innerhanden.

Jag skulle fatta på volt när man är på väg mot väggen så man får hjälp, vara noga med att inte ta i innerhanden utan nästan till och med lite överdrivet lätta av i inner samtdigt som man är stadig på ytter och inte släpper iväg även på den handen. Sedan ha is i magen och behålla positionen (tänka på att inte kasta sig framåt i fattningen).
 
Sv: Mentalt för bra galoppfattning

Din gör exakt likadant som min fyraåring. Högerfattningarna sitter som ett smäck. I vänster varv fattar han då också höger och tycker såklart att han är jätteduktig:p. De senaste passe har dock även vänsterfattningarna suttit. Det har jag fått till genom att vid longering lärt honom fatta för röst (det gjorde ju under inridningen). Sen har jag då tagit hjälp med person på marken vid galoppfattningarna för att han ska uppleva sistuationen samma som longeringen. Och nu fattar han genom min röst uppsuttet fattar då rätt galopp. Nästa steg för oss är såklart att han ska koppla samman rösten med galopphjälpen.

Att låta bli att träna fattningar och "bara stärka i skogen" köper jag inte alls. Det är inte mycket begärt att hästen ska fatta rätt galopp-superbasic utbildning. Däremot kräver man inte superfattningar där hästen sätter sig och gör tjusiga fattningar, men får lägga fattningen på den nivån hästen orkar. ALLA hästar har en lite sämre sida och när dom är unga/outbildade skiner det igenom mer genom tex att ena galoppfattningen är svårare.
 
Sv: Mentalt för bra galoppfattning

Jag känner exakt igen beskrivningen :D. Vi håller på lite med sidvärts också och där går det lysande så länge det finns koner el likn utställda men är ridbanan tom görs helst sidvärts åt höger oavsett vilka mina hjälper är :p. Det sitter inte precis i ryggmärgen ännu... idag testade jag att göra fattningen mer direkt ur lättridningen istället för att sitta ned och efter en fattning åt fel håll tog hon sedan vänster så tydligen gör jag inte likadant då, får köra det ett tag. Hela trasslet började när jag ställde svagt utåt i fattningen för att tydligt släppa fram innersidan. Trots att det var i vänsterhörn fattade hon höger galopp och dum som jag var gjorde jag om samma sak flera gånger innan jag testade att ställa inåt istället och fick rätt. Efter den gången har det blivit mer höger än vänster - dock ska jag lägga till att det är ganska få gånger jag hållit på eftersom jag fortfarande tömkör mycket oftare än jag rider. Från marken blir det oftast rätt numera så det går förhoppningsvis framåt i alla fall! Hade varit suveränt att rida en annan några gånger men får se om jag kan lösa det med att få tid till det också...
 
Sv: Mentalt för bra galoppfattning

Hon är fortfarande ganska slingrig och det är här i din beskrivning som jag blir lurad av hennes form. Hon känns bra, stöd på ytter och går lätt i handen men i fattningen blir det klart att det inte är "på riktigt" utan att hon ändå hänger i handen. Hon har lätt för att bli spänd och kort så jag kanske blir lite för glad när jag fått ut henne O_o. Har tänkt igenom mitt upplägg och ska ändra en del på det så får vi se om vi inte kommer förbi det.
 
Sv: Mentalt för bra galoppfattning

Be någon bra dressyrryttare titta på dig. Kanske sitter du själv lite snett?
 
Sv: Mentalt för bra galoppfattning

Min medryttarhäst hade jätteproblem med högergaloppen, han tog den inte alls när jag började rida honom. Efter mycket om och men (bla med longering med ryttare, som Fioriano beskrev) tar han nu galoppen ganska bekymmersfritt i båda varven.
Men jag måste se till att han är framme för skänkeln och inte ligger på innerskänkeln. Avslappnad i sidan och så ställer jag igenom ordentligt inåt först, släpper efter i innerhanden och ser till att sitta ordentligt i sadeln och inte hafsa till det :p
 
Sv: Mentalt för bra galoppfattning

jag skulle checka av spårning och innersidan innan jag fattar. d.v.s. kontrollera att hästen spårar; framförallt att bogen inte skjuter ut åt höger, att den är ställd till vänster och går kvar i samma ställning och böjning även om jag lättar av helt i innerhanden.

Jag skulle fatta på volt när man är på väg mot väggen så man får hjälp, vara noga med att inte ta i innerhanden utan nästan till och med lite överdrivet lätta av i inner samtdigt som man är stadig på ytter och inte släpper iväg även på den handen. Sedan ha is i magen och behålla positionen (tänka på att inte kasta sig framåt i fattningen).



Jag skulle rida ut mitt ut i skogen så hästen får lyfta på tassarna och jobba. klättra mkt och jobba mkt med skritt-trav-skritt övergångar.
Samt skritt-halt rygga-skritt övergångar det stärker massor inför en framtida bra galoppfattking.



Min häst var mkt svag i ena sidan förr och fattade bara vänster galopp höger var totalt omöjligt de vart slängtrav för hela slanten.
Och en stressad häst som verkligen ville göra väl men kunde inte.
Hon fick undersökas av en ET och hade lite låsningar och efter de fattade hon höger galopp.
Inte så att det var en supersnygg fattning men hon fattade efteråt och det behövdes mer muskler bara då efter att låsningen var borta!
Jag lät galoppen vara under ca 4 veckor och jobbade mycket med ovanstående övningar.
Och efter ca 4 veckor fattade hon en fin högergalopp:)

Idag är vi också i en igångsättning efter 4 månaders sommarvila och jobbar med samma övningar och helt otroligt vad övningarna gör underverk med hästarnas styrka.
Flytta ut baken nått steg på volt är också stärkande.


Men ta och ring ut en ET kostar ju bara runt 500 så det är ju rätt billigt:)
 
Sv: Mentalt för bra galoppfattning

Det har jag fått till genom att vid longering lärt honom fatta för röst (det gjorde ju under inridningen). Sen har jag då tagit hjälp med person på marken vid galoppfattningarna för att han ska uppleva sistuationen samma som longeringen. Och nu fattar han genom min röst uppsuttet fattar då rätt galopp. Nästa steg för oss är såklart att han ska koppla samman rösten med galopphjälpen.

Fråga på det där, vid longering, har du haft olika galoppkommandon(ljud) för höger och vänster galopp?
 
Sv: Mentalt för bra galoppfattning

Nej det har jag inte. Men däremot så är han stensäker på att fatta rätt just vid longering så det är som om han direkt kopplar vilken galopp det ska vara på volt när han får röstkommando. Senaste passen har jag inte haft en enda felfattning när han får röstkommando i vänster varv:p. Kommer nog allt att sitta helt för skänkel snart:).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 408
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 818
Senast: Piaff
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 759
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp