Mer MJ behövs!

Equilina

Trådstartare
Jag har stött på ett för mig helt nytt problem, för första gången har jag en häst i stallet som inte lever på luft och kärlek eller blir tjock av att titta på gräs. För att göra det hela lite roligare är han inte heller speciellt intresserad av mat och äter inga mängder.
Frukost och lunch serveras i hagen och han står aldrig kvar och pillar i sig de sista stråna direkt utan äter en stund och går sedan iväg för att tugga på pinnar eller något annat lika vettigt och låter de andra äta upp.
Han har i princip fri tillgång på hö (dvs jag lägger in så mycket som jag kommit fram till att han äter, får han mer hamnar det i kisshörnan) och petar i bästa fall i sig kring 8 kg.
Analysen ser ut som följer:
TS 86%
MJ 7,6
SMRP 67

Utöver sina 8 kg hö får han i dagsläget 1 kg lucernpellets, 0,3 kg betfor, 0,3 kg soja och 2-3 dl olja samt selen. Det händer att det finns kraftfoder kvar i krubban på morgonen.

Han är inte mager men revbenen skymtas och jag vill definitivt ha mer massa och underhudsfett.
Bild från december:
51E9D81F-A606-4106-B583-DF38A70A1EE7-2148-000002563566BEF3.jpg


Hur kan jag på bästa sätt komponera ihop foderstaten för att höja MJ utan att han behöver äta så mycket mer mat?
 
Sv: Mer MJ behövs!

Oj oj! Då jag skulle ha samma problem som du! Här är det tvärtom, hästarna är så runda så de rullar nästan fram :angel: Bantning, bantning är det som gäller, men det går tröööögt....

Hur mycket rids han? Storlek? Ålder? Avmaskad? Tandkontrollerad? (ursäkta alla frågor, men lika bra att ställa alla på en gång så är det gjort)
 
Sv: Mer MJ behövs!

Olja. Höjer enbart MJ, det finns nog utrymme för mer. Men varför inte byta kraftfoder till något smakligare med både mer protein (för att bygga muskler) och MJ?

Kolla Hippo Alfa.
 
Sv: Mer MJ behövs!

Ja, så har jag ju det med alla andra hästar liksom :D

5 år, ca 164 cm, rids 4-5 dagar i veckan och tävlas under säsong (hoppning och dressyr), är nu under igångsättning efter 5 veckors vila.
Han är avmaskad efter träckprov (som visade på ganska lite mask, på gränsen till att han skulle avmaskas), tänderna kollade senast i juni och då var där inte mycket att anmärka.
 
Sv: Mer MJ behövs!

Du kan inte göra en lösning så han inte kan flytta maten till kisshörnan? Finns ju trådar om olika lösningar om du inte vill ha nät hängandes.
 
Sv: Mer MJ behövs!

Hur mycket mer olja kan jag ge, så mycket han äter eller?

Varför? För att jag inte har den blekaste om vad jag ska titta efter. Har aldrig använt annat än havre, betfor, soja och lucern. Därav tråden ;)
 
Sv: Mer MJ behövs!

Alltså problemet är inte att han flyttar på det, utan att han inte äter mer.
 
Sv: Mer MJ behövs!

Hippo Alfa är väldigt smakligt och har hjälpt oss i jakten på hull när fullblodet såg ut som ett spjälstaket. T o m det kräsna skrället åt till sista matbiten. Att liknas vid högoktanigt bränsle, mycket av allt i varje tugga.
 
Sv: Mer MJ behövs!

Hippo Alfa är väldigt smakligt och har hjälpt oss i jakten på hull när fullblodet såg ut som ett spjälstaket. T o m det kräsna skrället åt till sista matbiten. Att liknas vid högoktanigt bränsle, mycket av allt i varje tugga.

Just det är väldigt viktigt iom att han inte kan tänka sig att äta hur mycket som helst.

Skulle du byta alltihop mot alfan eller pussla ihop på något vis (sitter inte så jag kan räkna på det just nu)?
Ska till foderbutiken i veckan, hoppas de har!
 
Sv: Mer MJ behövs!

Vi bytte allt mot Alfa (vad gäller kraftfoder). Sedan hade han fri tillgång på grovfoder dygnet runt (också lusern strå).

Faktiskt hade vi olja och riskli ett tag när det var kallt och han reds (tjockt utetäcke med helhals också). Inte billig i drift.
 
Sv: Mer MJ behövs!

Min ena har jag haft samma problem med att han inte åt ordentligt med grovfoder och det som funkar på honom är att ha hönät! Äter det dubbla mot om han får på marken trots att det är samma mat. Funkar på starttravarna också, de som äter dåligt äter bättre när de får hönät.
 
Sv: Mer MJ behövs!

Jag har det problemet med min ena ponny, men när han har hönät äter han mer än när han fick allt på backen.
 
Sv: Mer MJ behövs!

De är ute ca 8-21 och jag kan inte ge kraft i hagen så tyvärr kan jag inte ge fler gånger. Jag har under ca en vecka provat att ta in och mata honom men han stod bara vid dörren och ville gå ut, smakade någon tugga max.
 
Sv: Mer MJ behövs!

Eftersom han är skodd är hönät inget alternativ. Jag har provat sådan påse med hål i men det var ingen skillnad.
 
Sv: Mer MJ behövs!

Då slår jag också ett slag för Hippo Alfan. Jag gav min 2kg/dygn istället för 1,5-2kg havre, 1 dl olja och 0,1-0,2 soja. Bytte först bara havren mot Alfan och tog bort koncentreraten när jag började se resultat. (havren var inte för att få upp i hull, bara blev så efter sommaren + att det matchade analysen)

Det är ett givet kraftfoder i min foderkammare.
 
Sv: Mer MJ behövs!

Ja, jag har kollat värdena men inte hunnit räkna på det, men alfanumerisk verkar som en bra lösning!
 
Sv: Mer MJ behövs!

Vi kunde fodra även kraftfoder i hagen, men den största givan gav vi på kvällen.

Han åt upp under natten. Det är jätteviktigt med ett smakligt foder med bra värden när det kommer till tunna kräsna kusar, det ska dels ge mycket i varje tugga, och sedan ska de ju vilja ta så många tuggor som möjligt.
 
Sv: Mer MJ behövs!

En av de andra i hagen får inget kraftfoder alls och en annan får bara lite betfor för att äta mineralerna, därför kan jag inte ge i hagen (då måste alla få samma och lika mycket, de har arbetsrotation på matplatserna).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 794
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 649
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 272
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 845
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp