Mer MJ behövs!

Sv: Mer MJ behövs!

Fördelen med Hippo Alfa är att det till största delen är lucern (men mkt smakligare än vanlig lucern) så det är inte "rent" kraftfoder så man kan ge rätt stora givor med gott samvete om man behöver få upp dem i vikt.
Den andra stora fördelen med Alfa är att varenda häst jag haft hur kräsen den än är älskar det, faktiskt det mest effektivaste lockmedel som finns tex om någon krånglar vid lastning slår tom morötter med hästlängder lite lukt av alfan framför dem så glömmer de allt annat.
 
Sv: Mer MJ behövs!

Halv knapp.

Jag har nu räknat på alfan och jag får väldigt stort proteinöverskott!

Med 8 kg av mitt hö och 1 kg alfa:
alfa1_zpsaebb3a66.jpg


8 kg hö och 2 kg alfa:
alfa2_zpsdb384498.jpg
 
Sv: Mer MJ behövs!

Hade inte varit orolig för det överskottet, Alfan består ju som tidigare skrivit av mycket lucern. Jag tyckte att det fungerade bra med att komplettera alfan med olja och betfor när jag var i liknande sits.
På den pållen vände det när vi låg på 120-130 mj... Allt under 110 gjorde henne smalare :) (halvblod på 169)
 
Sv: Mer MJ behövs!

Du skriver samtidigt att i bästa fall petar han i sig 8kg hö och det är väl kanske där problemet ligger att du räknar på 8 kg och han äter i själva verket inte 8 kg utan drar runt en del och får då för lite i sig och blir tunn.

Jag hade provat en period att lägga honom på 2 kg hippoalfa och fortsatt att servera fritt med hö och sett vad som hände. Han ser onekligen tunn ut även i överlinjen så ett proteinöverskott en period är inget jag hade tvekat till. Det kan behövas en hel del extra en period när de skall upp i vikt. Ser du att det går på rätt håll och han lägger på sig så får du ju sen avgöra om det är lagom eller om du behöver minska lite igen men fodra upp honom först. Kraft sport hade jag inte ens funderat på.......
 
Sv: Mer MJ behövs!

För att jag inte har någon positiv erfarenhet av det fodret om man behöver få upp någon häst i vikt.
 
Sv: Mer MJ behövs!

På dina bilder ser det dock ut som att han behöver mer protein också, jag har mer känslan när jag ser bilderna att det är proteinet som behövs och inte ren MJ. Han ser lite typiskt ut som de brukar när de ligger snäppet för lågt rakt igenom. Tänk alltid också på att ingen höanalys är 110% säker det finns alltid felkällor, är det dessutom inköpt så att du inte själv tagit analysen så finns en ännu större risk för felkälla.
Kom så sent som i fjor av en slump på två olika säljare som använde samma analysintyg till minst två helt olika skördar (ibland är det bra att man har gamla mail sparade i inkorgen, hade fått precis samma intyg av dem redan innan dock då till annan skörd). Så numera är mitt förtroende för säljares analysintyg inte obefläckat.
Min erfarenhet av att fodra upp hästar som tappat av olika anledningar med hippo alfa är enbart positiva därför är det förstahandsvalet jag väljer när jag sitter i sitsen att jag behöver göra det.
Jag gjorde det så sent som i somras när treårshingsten rände av sig allt hull i sin suktan efter damerna trots att han redan åt ett hö med höga proteinvärden på natten (och den killen kan verkligen äta tack o lov, lägger du in 20kg till honom så är det väck på morgonen) och gick på bete dagtid så vände det inte förrän han var uppe i 3 kg alfa + några dl olja dessutom då först la han på sig igen. Därav att jag frågade om han fortfarande var hingst, hingststress kan verkligen göra dem svårfödda. Denna klarar sig normalt utmärkt på 8kg hö och några dl krubbskrammel och var tom tjock men det var innan hormonerna spökade till det.
 
Sv: Mer MJ behövs!

orkar inte läsa igenom allt men Alfan är verkligen grym!

complett "lusern" (som inte är lusern) är också kalas men de kan vara skeptiska i början, innehåller 160smrp! (alfan 135 tror jag å dyrare)

Mitt fullblod sprider runt en del, men jag köpte en sådan murarbalja 90liter å har höet i, funkar helt ok (även om hon nu i protest rycker upp tussar å kastar bredvid) :cool::mad:
 
Sv: Mer MJ behövs!

Jag tror som Gylle, att det kan vara positivt med en högre kvot.

Inte heller jag är positiv till Krafft (Sport). Min erfarenhet är att det är bättre att se till proteinet med en sådan överlinje, än rena MJ. Det går ju utmärkt att behålla olja i foderstaten om du tror att det behövs mer MJ än Alfan ger.
 
Sv: Mer MJ behövs!

Nu har jag inhandlat två säckar alfa, återstår att se om hästen äter det, hehe :p
 
Sv: Mer MJ behövs!

Jag antar att lucernen har högre värde än höet?
Då skulle jag faktiskt ta bort hö och erbjuda mer lucern...
 
Sv: Mer MJ behövs!

Har bara räknat på en höft på det du ger och de siffror du angett. Du ligger på en relativt hög kvot och du ger framförallt mat som ger en hög näringstäthet så han är troligen väldigt mättad.

Ju mer smrp desto mer MJ går det åt så i ditt läge utifrån va du ger och hur han ser ut skulle jag helt klart tänka tvärt om. Sänk kvoten så kommer hästen troligen börja ta sig.

Jag skulle börja med att ta bort sojan och öka upp betfor till det dubbla å låta det vara så en vecka eller två. Händer inget då så kan han vara en av de få som faktiskt inte tar sig positivt på lucern, då skulle jag ändra och istället ge krafft sport eller Mustang Activ ihop med hö och betfor.

Oljan kan även det göra att de tar upp näringen bättre och blir mer mätta så den skulle väck också. Det är inte alltid rätt väg att bara höja, på vissa måste man sänka eller ta bort även om de är tunna för att de ska börja ta sig, el tvärt om på feta individer kan man ibland behöva höja proteinet för att de ska gå ner i vikt.
 
Sv: Mer MJ behövs!

Jag har stött på ett för mig helt nytt problem, för första gången har jag en häst i stallet som inte lever på luft och kärlek eller blir tjock av att titta på gräs. För att göra det hela lite roligare är han inte heller speciellt intresserad av mat och äter inga mängder.
Frukost och lunch serveras i hagen och han står aldrig kvar och pillar i sig de sista stråna direkt utan äter en stund och går sedan iväg för att tugga på pinnar eller något annat lika vettigt och låter de andra äta upp.
Han har i princip fri tillgång på hö (dvs jag lägger in så mycket som jag kommit fram till att han äter, får han mer hamnar det i kisshörnan) och petar i bästa fall i sig kring 8 kg.
Analysen ser ut som följer:
TS 86%
MJ 7,6
SMRP 67

Utöver sina 8 kg hö får han i dagsläget 1 kg lucernpellets, 0,3 kg betfor, 0,3 kg soja och 2-3 dl olja samt selen. Det händer att det finns kraftfoder kvar i krubban på morgonen.

Han är inte mager men revbenen skymtas och jag vill definitivt ha mer massa och underhudsfett.
Bild från december:
51E9D81F-A606-4106-B583-DF38A70A1EE7-2148-000002563566BEF3.jpg


Hur kan jag på bästa sätt komponera ihop foderstaten för att höja MJ utan att han behöver äta så mycket mer mat?
Hästen får ju inget kraftfoder. :confused:Nej betfor ser jag som sötat grovfoder.

Jag skulle ge havre o mer betfor o blöta lucernet o använda linfrökaka istället för olja.
Hästen är bara 5 år o överlinjen saknar mest fett o ger du ett proteinöverskott på en smal häst går det mer energi till att bryta ner proteinerna.
Varmt täcke spar också energi
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 794
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 649
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 272
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 845
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp