Bukefalos 28 år!

Mer protein i Hippo Lusern?

B

**BORTTAGEN**

I Hippo Lusernpellets så ligger smrp på 120g per kilo och i Kraffts Lusern så ligger det på 105. Då måste väl Hippo vara bättre? Är lusern det bästa att ge när man vill ge hästen lite mer protein, eller finns det något annat som är bättre och som inte kostar skjortan?
 
Bäst o bäst, det beror ju helt o hållet på vad man behöver! Vad höet innehåller etc. Går ju inte att säga rakt upp och ner att det ena är bättre än det andra. :D
 
Hur mycket energi är det då? Det absolut billigaste proteinet per kr är soja.
 
Håller med Magdalena...har du kollat energin? Även om det är mycket/mer protein i Hippo så kanske det även blir för högt energivärde?

Även vetekli innehåller ganska mycket protein och dessutom fibrer. Har för mig att man inte ska ge mer än 100gr per 100kg kroppsvikt för häst, precis som med sojan, men jag är inte hundra.
 
Enligt deras analyser så är det 8,5 mj i båda. Soja är ju det billigaste men lite lurigt också om jag har förstått det hela. Kan väl vara svårt för vissa hästar att tillgodose sig proteinet i sojan och en del tål det inte. Krafft protein då? Det ska väl vara skonsammare för hästen, dyrt men man behöver väl inte ge så mycket...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
908
Senast: Amk
·
Foder & Strö Finns det någon typ av hack utan lusern? Hade velat ha något mellanting mellan hösilage och gräspellets och om möjligheten finns även...
Svar
7
· Visningar
1 022
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 756
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Tips på förmånligt protein? Har fått rådet att ge min häst mera protein.Vad är vettigaste att köpa? Köpte en färdig mix från Krafft men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 877
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp