Metacam till människa?

Status
Stängd för vidare inlägg.

glömtmittkontonamn

Trådstartare
Jag har antagligen en infektion eller inflammation i munnen orsakad av en visdomstand, haft feber och smärta samt svullnad i munnen i snart en vecka. Har de senaste timmarna fått tilltagande andningssvårigheter då området under hakan svullnat upp och börjar känna att det är för jobbigt att vara kvar på akuten då jag har svårt att andas när jag sitter upp.

Har Metacam till häst hemma. Är det farligt att ta en liten dos till mig själv för att förhoppningsvis minska svullnaden i halsen?
 
Tycker det låter vansinnigt att åka ifrån akuten pga. andningssvårigheter och tänka att man ska ta en dos hästmedicin istället! Säg istället till om de tilltagande besvären om det blir för illa.
Jag blev avsnäst av sköterskan i receptionen för att jag tjatade och blev tillsagd att vänta på min tur 🙃, så det kommer nog inte hända så mycket där.
 
Hm, okej, visste inte att det fanns till människa under ett annat namn. Får googla lite på doser och se om jag kan lista ut vad som är okej till människa.
 
Jag har antagligen en infektion eller inflammation i munnen orsakad av en visdomstand, haft feber och smärta samt svullnad i munnen i snart en vecka. Har de senaste timmarna fått tilltagande andningssvårigheter då området under hakan svullnat upp och börjar känna att det är för jobbigt att vara kvar på akuten då jag har svårt att andas när jag sitter upp.

Har Metacam till häst hemma. Är det farligt att ta en liten dos till mig själv för att förhoppningsvis minska svullnaden i halsen?
Du har ju startat två trådar om samma sak. Jag har svarat i den andra.
Metacam finns till människor också med ett annat namn. Det farliga och svåra med att ta hästens är doseringen. Det är så svårt att när det fanns att få tag i till häst avstod veterinären att ge min hund det.
Överdoserar man kan mycket hända och t ex njurar och lever kan ta stryk.
 
Vanliga receptfria hjälper inte. Sitter sedan fler timmar på akuten nu med andningssvårigheter då halsen svullnat upp pga. förmodad infektion eller inflammation i tand/tandkött, så tänkte att jag kunde gå hem och ta Metacam iställetoch hoppas att det går ner.
 
Du har ju startat två trådar om samma sak. Jag har svarat i den andra.
Metacam finns till människor också med ett annat namn. Det farliga och svåra med att ta hästens är doseringen. Det är så svårt att när det fanns att få tag i till häst avstod veterinären att ge min hund det.
Överdoserar man kan mycket hända och t ex njurar och lever kan ta stryk.
Ja jag km på att det var dumt att posta i allmänforumet när det är en hästmedicinfråga.
 
Vanliga receptfria hjälper inte. Sitter sedan fler timmar på akuten nu med andningssvårigheter då halsen svullnat upp pga. förmodad infektion eller inflammation i tand/tandkött, så tänkte att jag kunde gå hem och ta Metacam iställetoch hoppas att det går ner.
Som de skrev i andra tråden, tänk igen.

Ring jourtandläkare och rådgör medan du sitter kvar på akuten, tycker jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa För 2 dagar sen började vår Staffe Iris att skaka och så småningom även hässja kraftigt. Vi avvaktade nån timme men beslöt snart att åka...
Svar
7
· Visningar
1 352
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 115
Senast: WildWilma
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 959
Senast: mackan
·
Hästvård I måndags messade stallägaren mig och berättade att min åring hade en liten bula uppe på halsen nära ganaschen. Han var inte öm och inte...
2
Svar
29
· Visningar
7 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp