Metacam till människa?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men gråt mer, det är min hälsa och mitt problem. :p Jag utgick ifrån att Metacam är starkare än en Alvedon som ju möjligen hjälper med lätta förkylningssymtom, men inget annat. Metacam ges ju till smådjur, hade det varit så livsfarligt till människa hade knappast katt eller gnagare fått det.

Men nej, en timme senare har svullnaden inte gått ner, så det var visst inte så mycket starkare som jag hade hoppats på. Har därmed inte dött heller ;) Hade dock hoppats på lindring men får hålla tummarna för att det går ner med vila och bakteriedödande munskölj.
 
Men gråt mer, det är min hälsa och mitt problem. :p Jag utgick ifrån att Metacam är starkare än en Alvedon som ju möjligen hjälper med lätta förkylningssymtom, men inget annat. Metacam ges ju till smådjur, hade det varit så livsfarligt till människa hade knappast katt eller gnagare fått det.

Men nej, en timme senare har svullnaden inte gått ner, så det var visst inte så mycket starkare som jag hade hoppats på. Har dock inte dött heller ;) Hade dock hoppats på lindring men får hålla tummarna för att det går ner med vila och bakteriedödande munskölj.
Starkare av något som inte fungerar kommer inte att hjälpa. Spelar ingen roll hur starka allergitabletter du tar om du har ett brutet ben.
 
Starkare av något som inte fungerar kommer inte att hjälpa. Spelar ingen roll hur starka allergitabletter du tar om du har ett brutet ben.
Iofs inte så långsökt att försöka dämpa inflammation med inflammationsdämpande. Men i vilket fall finns det ju ingen anledning för alla att bli sura och kalla mig korkad eftersom jag tydligen bara tagit Alvedon i en annan styrka. Inget att uppröras över. :)
 
Iofs inte så långsökt att försöka dämpa inflammation med inflammationsdämpande. Men i vilket fall finns det ju ingen anledning för alla att bli sura och kalla mig korkad eftersom jag tydligen bara tagit Alvedon i en annan styrka. Inget att uppröras över. :)
Ja men du mår väl fortfarande dåligt och med andningssvårigheter? Då är det ganska dumt att lämna akuten.
 
Men gråt mer, det är min hälsa och mitt problem. :p Jag utgick ifrån att Metacam är starkare än en Alvedon som ju möjligen hjälper med lätta förkylningssymtom, men inget annat. Metacam ges ju till smådjur, hade det varit så livsfarligt till människa hade knappast katt eller gnagare fått det.

Men nej, en timme senare har svullnaden inte gått ner, så det var visst inte så mycket starkare som jag hade hoppats på. Har därmed inte dött heller ;) Hade dock hoppats på lindring men får hålla tummarna för att det går ner med vila och bakteriedödande munskölj.
Men varför skriver du på ett offentligt forum och ber om hjälp (och får massor av bra råd och tips) när du redan bestämt dig för vad du kommer göra (struntar totalt i tipsen och råden)? Vad är det du vill egentligen?
 
Men varför skriver du på ett offentligt forum och ber om hjälp (och får massor av bra råd och tips) när du redan bestämt dig för vad du kommer göra (struntar totalt i tipsen och råden)? Vad är det du vill egentligen?
Ville veta om Metacam var farligt för människa. Fick till svar att det inte var det eftersom det såldes till människa under annat namn. Det var det jag behövde för att vilja testa det. Hade någon istället sagt att det verksamma medlem var farligt för människa hade jag såklart inte provat det.

Nu är det ju bara alla andra som fortsätter få hjärnblödningar och skriva hånfulla inlägg för att jag tagit vad som nu sagts är Alvedon/Ipren i annan koncentration, dvs. inte farligt alls, bara inte effektivt. Kan inte riktigt styra över det, bara svara på inläggen. Hade dock inte heller tagit Metacam om jag vetat att det inte var så starkt som jag faktiskt trodde att det var, men jag antog att det hade större effekt med tanke på hur smärtfria och bra hästarna blir på det vid diverse åkommor. Nu vet jag att det inte funkar så på mig till nästa gång!
 
Iofs inte så långsökt att försöka dämpa inflammation med inflammationsdämpande. Men i vilket fall finns det ju ingen anledning för alla att bli sura och kalla mig korkad eftersom jag tydligen bara tagit Alvedon i en annan styrka. Inget att uppröras över. :)
Hörru, folk är bekymrade över att du gjort något hälsovådligt. Du har inte "bara" tagit Alvedon i en annan styrka, du har tagit ett preparat som är anpassat till hästar.
 
Iofs inte så långsökt att försöka dämpa inflammation med inflammationsdämpande. Men i vilket fall finns det ju ingen anledning för alla att bli sura och kalla mig korkad eftersom jag tydligen bara tagit Alvedon i en annan styrka. Inget att uppröras över. :)

Men en dos inflammationsdämpande hjälper ju inte direkt som en värktablett mot värk gör. Det kräver upprepade doser vilket är man absolut inte ska laborera med själv.
 
Ville veta om Metacam var farligt för människa. Fick till svar att det inte var det eftersom det såldes till människa under annat namn. Det var det jag behövde för att vilja testa det. Hade någon istället sagt att det verksamma medlem var farligt för människa hade jag såklart inte provat det.
Fast du kan väl inte låta svaren från medlemmar på ett internetforum avgöra hur du gör i potentiellt farliga situationer? Du har ju ingen aning om vad de som svarar har för kunskap!
 
Fast du kan väl inte låta svaren från medlemmar på ett internetforum avgöra hur du gör i potentiellt farliga situationer? Du har ju ingen aning om vad de som svarar har för kunskap!

Precis. Det kunde ju varit dödligt och om tre stycken säger testa och 5 säger avstå så testar man ändå? :crazy:
 
Ville veta om Metacam var farligt för människa. Fick till svar att det inte var det eftersom det såldes till människa under annat namn. Det var det jag behövde för att vilja testa det. Hade någon istället sagt att det verksamma medlem var farligt för människa hade jag såklart inte provat det.

Nu är det ju bara alla andra som fortsätter få hjärnblödningar och skriva hånfulla inlägg för att jag tagit vad som nu sagts är Alvedon/Ipren i annan koncentration, dvs. inte farligt alls, bara inte effektivt. Kan inte riktigt styra över det, bara svara på inläggen. Hade dock inte heller tagit Metacam om jag vetat att det inte var så starkt som jag faktiskt trodde att det var, men jag antog att det hade större effekt med tanke på hur smärtfria och bra hästarna blir på det vid diverse åkommor. Nu vet jag att det inte funkar så på mig till nästa gång!
Du har inte tänkt på att text har ingen ton och det är den som läser som sätter tonen på inläggen. Ett hett tips, läs inläggen igen och tänk dig att alla vill dig väl, för det vill dom. Så ska du se att de inte alls är så hånfulla som du målar upp dom att vara nu.
Jag har läst hela tråden och inte sett något hånfullt, snarare användare som är bekymrade och vill dig väl. Vore väldigt konstigt om de inte reagerade och försöker hjälpa, sker det då vill jag inte ha med mänskligheten att göra längre.
 
Men en dos inflammationsdämpande hjälper ju inte direkt som en värktablett mot värk gör. Det kräver upprepade doser vilket är man absolut inte ska laborera med själv.
Jag trodde att det skulle dämpa en så akut/kraftig inflammation ganska direkt även om det bara var tillfälligt. Som sagt, utgår från vilken nästan omedelbart smärtstillande effekt det haft på de hästar jag sett. Men jag förstår nu att det inte är så på människa så jag har väl inga skäl att försöka ta det igen. :)
 
Fast du kan väl inte låta svaren från medlemmar på ett internetforum avgöra hur du gör i potentiellt farliga situationer? Du har ju ingen aning om vad de som svarar har för kunskap!
Då skulle jag ha struntat i alla som avrådde också? Bra, där är vi överens. ;)
Men allvarligt talat, sökte på meloxikam när jag fick svaret ang. mänsklig användning under annat namn och såg då att det visst stämde att meloxikam användes till människa och smådjur också. Var lätt att ta fram lämplig dosering tack vare det.
 
Jag trodde att det skulle dämpa en så akut/kraftig inflammation ganska direkt även om det bara var tillfälligt. Som sagt, utgår från vilken nästan omedelbart smärtstillande effekt det haft på de hästar jag sett. Men jag förstår nu att det inte är så på människa så jag har väl inga skäl att försöka ta det igen. :)

Det gör det nog om du tar hästens dos istället! :)
 
Men gjort är gjort och jag lever, tyvärr utan lindrad svullnad också. Som jag sa i ett tidigare inlägg precis ovanför förstår jag nu att Metacam funkar precis som Alvedon/Ipren, bara i annan styrka, och hade jag vetat det hade det känts onödigt att ta från första början. Men ingen skada skedd.
Ska försöka få en jourtid på VC imorgon när de öppnar för bokning vid 7. Till dess blir det fortsatt sidoläge, för där funkar det fint att andas, det är bara när jag sitter, pratar eller ligger på rygg det blir jobbigt.
Tack för de svar som höll sig till ämnet och till fakta! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa För 2 dagar sen började vår Staffe Iris att skaka och så småningom även hässja kraftigt. Vi avvaktade nån timme men beslöt snart att åka...
Svar
7
· Visningar
1 365
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 128
Senast: WildWilma
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 974
Senast: mackan
·
Hästvård I måndags messade stallägaren mig och berättade att min åring hade en liten bula uppe på halsen nära ganaschen. Han var inte öm och inte...
2
Svar
29
· Visningar
7 671

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp