Bukefalos 28 år!

Mexicans nakenhund

Torktumlare

Trådstartare
Mexicansk nakenhund vet någon något om denna ras? Har de samma skit med huden som kineserna? Behövs dessa krämer osv!? även länkar till uppfödare / fakta är välkommet!
 
Sv: Mexicans nakenhund

En fd arbetskamrat födde upp sådana för några år sedan. Uppfattade dem som mer "hund" än de övriga nakenhundarna. Hon pratade om att man kunde träna lydnad med dem och att de vaktar bra... (Sedan har jag hörst att de inte lämpar sig särskilt för lydnad också)

Vad jag minns hade hon ibland problem med finnar på hundarna och smörjde dem även med salva då och då... men jag måste säga att jag ändå blev ganska förtjust i dem. Finns även håriga varianter som kan de flesta färger och hårlag...
 
Sv: Mexicans nakenhund

Jag vet att hon inte har haft någon kull på flera år - och att hon inte har någon tik i ålder längre. Vet att en dotter efter tiken i en av hennes kullar fått två kullar (hos annan uppfödare), men har ingen aning om kennelnamnet där...
 
Sv: Mexicans nakenhund

vilken "skit" med huden menar du? Lättare om du definierar det då i alla fall min kines inte har några hudproblem :confused:

Jag vet en som har en mexikansk nakenhund men annars är väl det mest lämpliga för dig att gå in på rasförbundets hemsida via google eller skk..
 
Sv: Mexicans nakenhund

Jag har hört att vissa nakenhundar har problem med huden så att man behöver krämer & sånt ..
 
Sv: Mexicans nakenhund

Det finns ju massa olika

finnar och olika typer av exem.
Finnar har alla hundar i "tonåren" men att dom blir ju mer uppenbara på en naken hund.
Min hund får finnar av valpfoder. Jag bytte valpfoder tidigare än vad man kanske bör just pga detta.
Har sedan dess provat olika sorters valpfoder då min hund skulle behöva äta det för han kan vara svår att hålla hullet på. Men han får stora äckliga finnar efter bara några timmar börjar dom ploppa upp när han ätit valpfoder :cool:
Nu får han en blandning av foder, doggy, friskies och ett kvalitetsfoder jag inte kommer ihåg vad det heter (svindyrt är det i alla fall, fast jag får gratis av en veterinärstudent :p ).


På våren är det bra att smörja in huden med tex helosan sol för att vänja vid första starka solen om man vet att man ska vistas ute en längre stund. Men när dom väl är "solbrända" så behöver man inte smörja lika mycket.

Sedan smörjer jag in min nakenhund med pyttelite helosan efter att han har badat, ca 1ggn i veckan, för då kan han bli torr annars precis efteråt. Smörjer på utsatta ställen; låren och "armvecken"...

Om hunden har svår exem får man ta den till veterinären som med vilken annan ras somhelst.
 
Sv: Mexicans nakenhund

okej det är inget jag har märkt något av hos kinesisk nakenhund i alla fall, jag pratar mycket med "kinesfolk" men hos mexicansk nakenhund vet jag inte om det är vanligare...
 
Sv: Mexicans nakenhund

Jag har också hört att exem kan vara vanligt på en ras som denna?

jag har två kineser och jag har aldrig haft några problem med huden på dem. jag tror att det är ren BULLSHIT från folk som är antinakenhundar som sprider denna dynga. dom har inge fler hudåkommor än nån annan hund. det är ju många labbar tex som får våtexem osv - varför är det "bättre"?

sen att dom får nån finne eller så - det får alla hundar men som seabaz skrev så märks det inte på en med päls. vi människor får ju finnar med - men är vi defekta då??

hatar folk med fördommar som är rent påhit för att skada en ras anseende! :mad:
 
Sv: Mexicans nakenhund

jag har två kineser och jag har aldrig haft några problem med huden på dem. jag tror att det är ren BULLSHIT från folk som är antinakenhundar som sprider denna dynga. dom har inge fler hudåkommor än nån annan hund. det är ju många labbar tex som får våtexem osv - varför är det "bättre"?

sen att dom får nån finne eller så - det får alla hundar men som seabaz skrev så märks det inte på en med päls. vi människor får ju finnar med - men är vi defekta då??

hatar folk med fördommar som är rent påhit för att skada en ras anseende! :mad:

Men oj då här tog det eld i svansen:crazy:
Vem har sagt att Labrador är bättre?
/L-som byter ras från west highland white terrier pga av för mkt hudproblem.
 
Sv: Mexicans nakenhund

Du kanske borde tona ner dina inlägg lite ibland för att inte verka lika anti-alla-andra-raser-än-naket du också, har du tänkt på det?

Det här var en trevlig tråd tills du skrev i den tycker jag. Det är väl en helt naturlig fråga om man funderar på naket. Just hudproblem var jag mest rädd för innan jag hade satt mig in i det hela ordentligt och nu vet jag mer om det.

Att skylla på att någon annan ras "men den är värre" är ingen ursäkt för att få vara "näst värst" tycker jag. (missförstå mig rätt nu)
 
Sv: Mexicans nakenhund

Hittade förresten detta nu på en rassida:

"Exposed skin needs special care to prevent skin problems and irritations. The breed should be protected with sunscreen. Many Chinese Crested are allergic to lanolin and wool.[/U] Their teeth should be well cared for to prevent decay. Hairless dogs often lose many teeth as young adults. They should not be given bones to chew as they often have an incomplete set of teeth. The Hairless variety has the ancient forward- pointing canine teeth or "tusks" as they are called, but usually these are the first teeth to go. Powder Puffs (the long-haired variety of the hairless) generally have normal teeth and breeders are hoping to improve the dentition of the hairless variety by interbreeding with Powder Puffs. Each hairless dog carries one gene for hairlines and one gene for hair, as a combination of the two hairless genes is fatal. Therefore, Powder Puff and Hairless dogs often appear in the same litter. Do not overfeed this breed, as it will become obese if given the chance. The hairless dogs do get sunburn and a good sunscreen should be used if the dog is going to be out in the sun. "
 
Sv: Mexicans nakenhund

Du kanske borde tona ner dina inlägg lite ibland för att inte verka lika anti-alla-andra-raser-än-naket du också, har du tänkt på det?

Det här var en trevlig tråd tills du skrev i den tycker jag. Det är väl en helt naturlig fråga om man funderar på naket. Just hudproblem var jag mest rädd för innan jag hade satt mig in i det hela ordentligt och nu vet jag mer om det.

Att skylla på att någon annan ras "men den är värre" är ingen ursäkt för att få vara "näst värst" tycker jag. (missförstå mig rätt nu)

precis jag skrev detta för att jag undrade men har börjat gilla Powder puff litte smått nu:angel: nej men jag vill inte vara dum det var bara en fråga då jag hört att det kan finnas problem med nakenhundar
 
Sv: Mexicans nakenhund

Jag har hört att vissa nakenhundar har problem med huden så att man behöver krämer & sånt ..

Jo vissa har det, det stämmer, men jag anser att huden till stor del blir vad man gör den till. Börjar man smörja en massa kolijox så vänjer sig huden vid att alltid få det tillskottet av fukt och då blir huden torr och tråkig om man slutar. Min kinesiska nakenhund har inte haft så mycket problem med huden mer än att hon har lite pormaskar här och var eftersom hon är i tonåren nu. Jag smörjer inte in henne mer än ytterst sällan, inte ens efter bad brukar jag smörja in henne om jag inte tycker att det är absolut nödvändigt och hon har len och mjuk hud ändå. Sen tror jag också att huden mår bra av att få andas - desto mindre kläder, desto bättre hud i längden. Så klart att man måste ha kläder när det är svinkallt ute men inomhus är det totalt onödigt. Min vovva har haft kläder inomhus när hon hade ett histiocytom som kliade samt när hon leker med katten (annars blir hon randig :cool: ). En bakannt har i princip alltid på sin nakenhund en fleceedress inomhus under vinterhalvåret och han har exem, skav och rätt torr hud...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har tittat på Kalla Fakta: Kamphund säljes på TV4 Play. Skrämmande men tyvärr inte förvånande. Jag känner spontant att något måste...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
6 031
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 545
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 796
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 296
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp