Bukefalos 28 år!

milersättning

Seabaz

Trådstartare
Milersättning stor SUV som drar tungt boggiesläp...

Vad är rimligt?

Snittar nog 1,5 liter bensin /milen med släp. Men sedan är det slitage också....

Jag vet ett företag visserligen som tar ut 64kr/milen.
Jag sa 45kr/milen för min suv+släp men det var för dyrt tydligen,...

Sedan prata jag med någon annan som deklarerar massor och aldrig mer än 18,50kr/milen (det är skattegränsen)... Men så mycket som bensinen kostar idag + detta är då utan släp bak på bilen....

Så 45kr/mil är väl inte orimligt!

Nu blir det ändå inget för dom fixade fram nån annan som kunde köra... men bara nyfiken ändå på vad milersättning ligger på med bil+släp!
 
Sv: milersättning

60 kr/mil med släp.

Att ligga på skattefria ersättningen är ju tramsigt, det är ju knappt till bensinen!
 
Sv: milersättning

60 kr/mil med släp.

Att ligga på skattefria ersättningen är ju tramsigt, det är ju knappt till bensinen!

Förlåt knapplån .

Om jag som företagare kör min avelsto till hingsten med transporten .
Kan jag då dra av 60 kr milen med släpet ?
Eller pratar ni om något annat ?

Mvh Mia
 
Sv: milersättning

Det beror på HUR MAN skriver... Även om det är fakta så behöver man inte skriva som att det är till en mindre förstående person dvs vara FÖR Övertydlig. Skrivet ord i läsarens ögon kanske tolkas annorlunda än i skribentens:grin:
 
Sv: milersättning

Det beror på HUR MAN skriver... Även om det är fakta så behöver man inte skriva som att det är till en mindre förstående person dvs vara FÖR Övertydlig. Skrivet ord i läsarens ögon kanske tolkas annorlunda än i skribentens:grin:

Jag själv är överlycklig över lovisaleonora_'s gratisråd och tycker att det spelar ingen roll om man förtydligar sig i det viktiga med versaler eller underskrift. Gör det tydligare vilket var meningen, det var ju det väsentliga i informationen.

Däremot är ju att dubbla (eller t.om. trippla) fetskrift/underskrift och versaler mindre lustigt om det är första gången man försöker göra sig förstådd ;)
 
Sv: milersättning

I hel text innebär versaler att man skriker/höjer rösten. I enstaka ord innebär det eftertryck/betoning.
 
Sv: milersättning

Vad är det för ersättning ni pratar om?
vad du ska ta betalt om du kör någons häst eller vad?
 
Sv: milersättning

För att ge text eller ord eftertryck brukar man kursivera eller möjligen göra texten fet.

Eller sätta *runt* . Men vi kom ifrån Ämnet.

Till TS och övriga som tar betalt för att köra andras hästar. Jag hoppas ni har erforderliga tillstånd och försäkringar.
 
Sv: milersättning

Det var en som körde hem min gamla häst i en liten B lastbil och den tog 20kr milen tror jag, nu var ju inte bensinen så dyr vad jag kommer ihåg.
Nu tog ju sadelutprovarn som inte har släp men stor jeep 20kr milen också så jag vet inte riktigt.
 
Sv: milersättning

Till TS och övriga som tar betalt för att köra andras hästar. Jag hoppas ni har erforderliga tillstånd och försäkringar.

Men det beror väl på om man har det som inkomst, gör man bara någon en tjänst och ska köra någons häst så behöver man ju inga tillstånd med försäkringar och grejer väl..?

Jag fattade det iallafall inte som att det var något som TS gör regelbundet som inkomstgrej.
 
Sv: milersättning

Men det beror väl på om man har det som inkomst, gör man bara någon en tjänst och ska köra någons häst så behöver man ju inga tillstånd med försäkringar och grejer väl..?

Jag fattade det iallafall inte som att det var något som TS gör regelbundet som inkomstgrej.

Tar du betalt har någon köpt din tjänst och då är det företagsmässigt.
 
Sv: milersättning

Citerar

"Omfattas man av kraven i transportförordningen ska man registrera sig som transportör och få ett transportörstillstånd. Från och med den 5 januari 2008 ska registrerade transportörer se till så att den som kör transportfordon med hästar, nötkreatur, får, getter, grisar eller fjäderfän kan visa upp ett kompetensbevis. För mer information om kompetensbevis se länken i vänstermenyn.


Följande verksamheter är exempel på vad som omfattas av transportförordningen (EG 1/2005):
Transporter
- av djur där transportören tar betalt för transporten
- av produktionsdjur som en del av driftsupplägget i ett lantbruksföretag, ex inköp för uppfödning
- av djur till slakt
- inom professionell trav- och galoppverksamhet, A-tränare
- inom professionell tävlingsryttare-/tävlingskuskverksamhet

- av djur inom verksamheterna cirkusar och djurparker
- i samband med yrkesmässig avelsverksamhet
- som utförs av djurhandlare och djurbutiker
- av försöksdjur

Även om du omfattas av ovanstående behöver du inte transportörstillstånd och kompetensbevis om du transporterar djur enligt följande undantag:
Transporter
- till veterinär
- transporter i mindre omfattning som är kortare än 65 km
- av egna djur till bete (årstidsbundna)
- av egna djur som ingår i bevarandeprogram, ex i regi av djurparker eller lantrasföreningar

Om djurtransportfirmor anlitas för dessa transporter, omfattas de givetvis av förordningen, d v s tillstånd och beroende på djurslag, kompetensbevis ska finnas.

Följande verksamheter är exempel på vad som inte omfattas av transportförordningen (EG 1/2005):
Transporter
- som utförs av/för hobbyryttare/kusk
- i samband med amatörtrav- och galoppverksamhet, B-tränare
- till/från fodervärd
- i samband med amatöruppvisning, ex riddarspel
- i samband med utbildningsverksamhet och ridskolor i normalfallet
- av ridskolehästar till/från tävling

Det är alltid den enskilde utövarens ansvar att bedöma i vilken kategori verksamheten hamnar, t ex när amatör-/hobbyverksamhet övergår i mer yrkesmässig verksamhet. Eftersom bedömningarna av EG-förordningen kan variera mellan länder, måste man också inför transporter utomlands ta reda på vilka regler och riktlinjer som gäller i respektive land."

Klippt jordbruksverkets sida
 

Liknande trådar

Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 168
Senast: lillkillen
·
Skola & Jobb Vad skulle ni säga är en rimlig summa för bensin/milersättning? Företaget som "hyr in" mig sa att jag sa att jag skulle ta så det...
Svar
3
· Visningar
1 684
Senast: tanten
·
Ekonomi & Juridik Till helgen ska en väldigt nära vän få låna min bil och mig som chafför för att åka och hämta hem sin nya häst 30 mil bort. Jag funderar...
Svar
17
· Visningar
3 253
Senast: Ottilia
·
Äldre Jag står i valet och kvalet att slå till på en ny bil; en Renault Mégane III 1,5 Dci årsmodell 2010. Bilen är en diesel och har gått...
Svar
19
· Visningar
14 580
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp