Bukefalos 28 år!

milersättning

Sv: milersättning

Så om jag kör någon annans häst 5 mil till djurklinik så "kommer jag undan" tillståndet...


Vad händer om jag inte tar betalt men får betalt ändå som tack av djurägaren?

Och betalt i vadå? Pengar? Bensin? Bjuden på lunch? osv... ;)
 
Sv: milersättning

Jag har ett "tungt" ekipage och kör ibland kompisar och bekantas hästar.
Kompis: 30kr/mil (täcka bensin)
Bekant: 40kr/mil (täcka bensin + slitage)

Kanske fånig uppdelning, men känns rätt för mig. Är det lite längre körningar föredrar jag själv att tanka fullt före och efter körningen tankar den jag hjälpt fullt. Jag vill inte på något sätt tjäna på att låna ut mig, min bil och transport, men bensinen vill jag ha ersättning för.
 
Sv: milersättning

Tar du betalt har någon köpt din tjänst och då är det företagsmässigt.

Isåfall "hyr" jag ut min bil då när någon lånar den och jag får bensinpengarna. Varje gång jag mockar en annans box och får betalt för att jag var snäll har jag ett företag då? Tycker det är självklart att om man lånar ut bil och transport eller om man kör själv att man ska få någon slags ersättning för det, klart man kan vara snäll och göra det gratis men bensin och allt är dyrt nu.

Men man har inget företag bara för man får pengar för att man kör en häst åt någon. Isåfall har jag haft en hel del företag som taxi och sånt i mitt liv..får sluta skjutsa folk och hästar helt enkelt då.
 
Sv: milersättning

Men det måste väl vara om man regelbundet typ varenda vecka hyr ut transporten eller erbjuder sej att köra folk mot betalning, annonserar ut sej och sånt, inte vanlig kompisgrej att man skjutsar till tävlingen en helg som händer nångång varannan månad eller ens det..?
 
Sv: milersättning

Vänd på det!

Varför ska taxi finnas som profession om du och andra kan göra det till bättre pris?

Varför ska hovslagare finnas som profession om det finns andra som kan göra jobbet?

Varför ska bilfirmor hyra ut bilar som profession om det finns andra som kan göra det?

Varför ska andra använda dig som företagare om du inte accepterar dina medföretagare och deras villkor?
 
Sv: milersättning

Men det måste väl vara om man regelbundet typ varenda vecka hyr ut transporten eller erbjuder sej att köra folk mot betalning, annonserar ut sej och sånt, inte vanlig kompisgrej att man skjutsar till tävlingen en helg som händer nångång varannan månad eller ens det..?

En "kompisgrej" är just en kompisgrej. Alla gör vi saker åt våra vänner och tar emot tjänster av våra vänner, men den dagen vi sätter ett pris på tjänsten så är vi skyldiga att ta upp det i redovisningen till skattemyndigheten på olika sätt.
 
Sv: milersättning

Vänd på det!
Varför ska taxi finnas som profession om du och andra kan göra det till bättre pris?

Varför ska hovslagare finnas som profession om det finns andra som kan göra jobbet?

Varför ska bilfirmor hyra ut bilar som profession om det finns andra som kan göra det?

Varför ska andra använda dig som företagare om du inte accepterar dina medföretagare och deras villkor?

Men skämtar du med mej eller, om en kompis eller någon annan frågar om den kan få ta min bil till nåt och jag vill ha bensinpengarna så tror jag inte någon tar det för att jag driver ett företag bara för att jag vill ha en viss ersättning för att dom sliter på min bil.

Visst gör man saker och ting regelbundet och annonserar och erbjuder tjänster så ja då är det ett företag och man tjänar pengar på det. Men är det tillfällig tjänst man gör någon en gång så är det inte automatiskt ett företag.
 
Sv: milersättning

En "kompisgrej" är just en kompisgrej. Alla gör vi saker åt våra vänner och tar emot tjänster av våra vänner, men den dagen vi sätter ett pris på tjänsten så är vi skyldiga att ta upp det i redovisningen till skattemyndigheten på olika sätt.

Men suck, visst du kanske gärna lånar ut bilar och transporter och kör miltals för vänners skull utan att vilja ha bensinpengar för det men andra har inte råd med sånt. Jag måste sätta ett visst pris för att jag ska ha råd att leva, har inte råd att låna ut bilen gratis om någon skulle vilja låna den. Men jag har verkligen inget företag för det, inga pengar ens att tala om.

Så jag ska skriva in i deklerationen att jag minsann fick en 50-100 lapp av en vän pga av skjuts en gång...tror inte det.
 
Sv: milersättning

Men suck, visst du kanske gärna lånar ut bilar och transporter och kör miltals för vänners skull utan att vilja ha bensinpengar för det men andra har inte råd med sånt. Jag måste sätta ett visst pris för att jag ska ha råd att leva, har inte råd att låna ut bilen gratis om någon skulle vilja låna den. Men jag har verkligen inget företag för det, inga pengar ens att tala om.

Så jag ska skriva in i deklerationen att jag minsann fick en 50-100 lapp av en vän pga av skjuts en gång...tror inte det.

Fast här handlar det ju inte bara om bensinpengar utan även om ersättning för slitage på bilen. Då börjar det gå över kompisskjuts tycker jag. Eller tar du betalt för slitage på bilen om du skjutsar nån nånstans?
 
Sv: milersättning

Fast här handlar det ju inte bara om bensinpengar utan även om ersättning för slitage på bilen. Då börjar det gå över kompisskjuts tycker jag. Eller tar du betalt för slitage på bilen om du skjutsar nån nånstans?

Om det är en längre sträcka så ja de kan jag göra, beroende på hur mycket pengar jag har kvar. Sen så är det ju svårt också att räkna ut exakt vad bensinen har kostat, så lite mera blir det ju oftast.
 
Sv: milersättning

Om det är en längre sträcka så ja de kan jag göra, beroende på hur mycket pengar jag har kvar. Sen så är det ju svårt också att räkna ut exakt vad bensinen har kostat, så lite mera blir det ju oftast.

Okej.
Jag skulle aldrig göra det, men jag är väl kanske lite för snäll.
 
Sv: milersättning

Okej.
Jag skulle aldrig göra det, men jag är väl kanske lite för snäll.

Hade jag råd så hade jag mer än gärna skjutast folk hur många mil som helst utan någon ersättning men dom pengarna finns inte. Så det har absolut inte med snällhet att göra.
 
Sv: milersättning

Hade jag råd så hade jag mer än gärna skjutast folk hur många mil som helst utan någon ersättning men dom pengarna finns inte. Så det har absolut inte med snällhet att göra.

Fast jag tycker inte att slitaget på bilen kostar så mycket att det är nått jag behöver ta pengar på. Och så tänker jag oavsett min ekonomi. Det är ju pengar som inte syns och jag gissar att du inte lägger dom på hög sen heller?
Så jo, jag anser att det har med snällhet att göra.
 
Sv: milersättning

Jo jag lägger faktiskt undan alla pengar som har med bilen att göra, varenda krona vilket jag är glad över nu när den faktist behöver in på verkstan. Jag lägger själv undan en viss summa i månaden beroende på hur mycket jag kör, jag har inte så mycket val. Det är pengar som faktiskt är väldigt avgörande för mej. Även om det inte handlar om stora summor varje gång så har dom betydelse.

Synd att folk inte kan respektera att man faktiskt inte har pengar, inte ha råd att bjuda folk på allt. Tur mina vänner respekterar det iallafall och inte begär att jag ska skjutsa och köra dom gratis. Jag är faktiskt riktigt fattig och varenda krona för mej har stor betydelse.

Så nej det har inte med snällhet att göra överhuvudtaget.
 
Sv: milersättning

Det går ju att hjälpa andra utan att kräva betalt och man får en gåva efteråt ;)
 
Sv: milersättning

Det går ju att hjälpa andra utan att kräva betalt och man får en gåva efteråt ;)

Jag kan iallafall inte leva utan pengar, kommer inte till stallet, kan inte betala räknar osv utan pengar. Gåvor hjälper inte mej någonting faktiskt.
Tror inte du inser hur galet svårt jag har med pengar så lägg ner att mena att jag är snål.
Hade jag haft minsta lilla över i slutet av månaden så visst hade jag skjutsat folk hur mycket dom vill, jag älskar att köra bil. Men som sagt igen jag har inte råd och får definitivt inte bättre råd bara för att jag får en gåva.

Hoppas inte många iallafall anser att man inte är snäll och hjälpsam bara för man inte har pengar att leva av.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: milersättning

Jag har inga åsikter huruvida du är snål eller hur din ekonomi ser ut. Endast att det faktiskt är olagligt att ta betalt för tjänster på det sättet du avser. Sen gör du ju som du vill.

Alla vet inte att det är olagligt och jag anser att det bör framgå tydligt i en diskussion och det har jag åsikt om.
 
Sv: milersättning

Möjligtvis att det är olagligt om man tjänar på det, jag tjänar ingenting på att skjutsa folk, dom pengarna jag får för det är så det går precis jämt ut. Inte direkt så att jag skjutsar folk hit och dit varenda dag som en taxi och tar betalt.
 
Sv: milersättning

Saxat från Skatteverket.se

"Behöver du hjälp med något, t.ex. städning, ett snickerijobb, ett målningsjobb eller liknande kan du alltid anlita en företagare med F-skattsedel. Men du kan också anlita en privatperson.
Då du anlitar en person som har A-skattsedel gäller särskilda regler för skatteavdrag, arbetsgivaravgifter, kontrolluppgift m.m. Vilka regler som gäller beror på hur stor ersättning du betalar ut.


Ersättning under 1 000 kronor
Betalar du ut högst 999 kronor under ett år till en privatperson behöver du inte göra skatteavdrag eller betala arbetsgivaravgifter. Du behöver heller inte lämna någon kontrolluppgift.

Mottagaren ska deklarera beloppet i sin årliga inkomstdeklaration."
(forts. följer för högre belopp, se länk)

Det är det här jag menar. Den skattefria bilersättningen (om man använder privat bil i tjänsten) är meningen att det ska täcka utgifterna man har med bensin osv. Att den ofta inte gör det för att det är en shablonsiffra är en annan sak, men det är nog det belopp man kan anse är ok.

För som sagt, jag förstår helt klart vad du menar, men samtidigt är jag så fruktansvärt trött på de som tar betalt och jämför sig privat med företagare. Det finns en uppsjö av lagar, regler och annat som är stor skillnad om man är privatperson eller företagare. Du jämförde företagare och vad de tog betalt i din fråga och då svarar jag utifrån det.

Jag vill helt enkelt tydliggöra att det finns anledningar att lagar reglerar vad man egentligen får göra. Sen är det upp till var och en hur man gör.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 192
Senast: lillkillen
·
Skola & Jobb Vad skulle ni säga är en rimlig summa för bensin/milersättning? Företaget som "hyr in" mig sa att jag sa att jag skulle ta så det...
Svar
3
· Visningar
1 686
Senast: tanten
·
Ekonomi & Juridik Till helgen ska en väldigt nära vän få låna min bil och mig som chafför för att åka och hämta hem sin nya häst 30 mil bort. Jag funderar...
Svar
17
· Visningar
3 258
Senast: Ottilia
·
Äldre Jag står i valet och kvalet att slå till på en ny bil; en Renault Mégane III 1,5 Dci årsmodell 2010. Bilen är en diesel och har gått...
Svar
19
· Visningar
14 616
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp