Miljö- och klimatpolitik

Bukefalos 30 år!

Hur stort mandat från folket har politikerna för att ställa om samhället?

• Mycket stort

Röster: 7 18,4%
  • Ganska stort

Röster: 8 21,1%
  • Ganska litet

Röster: 10 26,3%
  • Mycket litet

Röster: 7 18,4%
  • Vet inte/Har ingen uppfattning

Röster: 6 15,8%

• Antal omröstningsdeltagare
    38
Regleringar är bättre än att ta bort subventioner? Vi ska alltså reglera men samtidigt med skattepengar betala delar av biljettpriset för varje person som flyger på semester? Låter inte rätt. De med små resurser som inte har råd att flyga ska betala för de som har råd med semester?

Jag förstår inte.

Styra med skatter brukar vara extremt effektivt och ändrar beteenden snabbt.

Men dock kan det behövas någonting extra för superrika.
Det blev lite kortfattat, jag menade att man när man beskattar varor och tjänster eller tar bort generella subventioner för att minska användandet behöver man också se till hur det påverkar ur fördelningssynpunkt, inte bara vilken effekt det får på att minska användandet totalt.

Och det är inte bara för superrika, även en relativt "normal" höginkomsttagare har idag så stor inkomst efter skatt att säg en höjning av bensinpriset med hela 10 kr litern blir småsummor, närmast felräkningspengar, medans för en med låg inkomst som behöver bilen skulle vara katastrof ekonomiskt. Det blir inte ett bra samhälle att öka de ekonomiska klyftorna ännu mer där de ekonomiskt svaga grupperna får ta på sig hela ansvaret att minska konsumtionen, det behöver fördelas mera jämnt.

Det är det jag menade att man behöver ha med båda de bitarna när man ser till åtgärder för att styra och minska konsumtion, sen konkret blir det väl både skatter/borttagna subvention ihop med reglering och begränsning.

Är det verkligen det?
Vill du ta fler exempel på när du tycker det är problematiskt att professorer torgför politiska idéer?
Inom vilka områden är det främst problematiskt?
Jag förstår nog inte heller varför det är ett problem att experter framför de politiska ideer som deras kunskap inom området lett till.
Problemet uppstår väl om de använder sin plattform som avlönade av staten att bedriva politisk verksamhet i den kontexten. Inte att de engagerar sig som privatpersoner.

Är det verkligen det?
Vill du ta fler exempel på när du tycker det är problematiskt att professorer torgför politiska idéer?
Inom vilka områden är det främst problematiskt?
Spånar vidare.

Jag tycker att evidens i allmänhet är en relevantare grund för idéer än personliga erfarenheter, egen vinning eller en allmän känsla. Sen går det ju sällan att skilja på grunder till idéer eller åsikter på det viset, det är väll oftast en blandning.

Jag förstår nog inte heller varför det är ett problem att experter framför de politiska ideer som deras kunskap inom området lett till.
Problemet uppstår väl om de använder sin plattform som avlönade av staten att bedriva politisk verksamhet i den kontexten. Inte att de engagerar sig som privatpersoner.
Precis.
I akademins uppdrag ingår ju dessutom att sprida den kunskap som kommer fram, så det måste de ju få göra utan att anklagas för att torgföra politiska idéer.

Det jag slås av när jag läser era inlägg är hur motsägesfulla ni är.

Man ska resa mindre ? Oavsett vart man reser enligt er. MEN ni tänker inte på hur det slår. Någon sa i den andra tråden att "det är billigare att ta bilen för att åka till ett museum". Då sa nån annan "men åk inte till museumet då".
Okej men om vi ska sluta resa till museum - som redan nu går på knäna då de inte får bidrag, inte heller ska få besökare ? Varför har vi då museum ? Om vi inte ska resa på semestern, inte flyga till andra länder, oavsett det gäller skidresor eller solresor... Så ska vi inte heller resa inrikes, dvs vi ska inte resa till Gotland/Öland eller till Åre/sälen. Då slår det rejält mot inrikesturismen. Då slår dessa orter igen, alla som jobbar där har inga jobb... Alla som är beroende av att folk reser på vägarna har inget att göra, alla från bensinstationer (vi ska ju inte köpa bensin/diesel) till restauranger som ligger längs med vägarna.

Då kom ju nån annan med att jodå vi kan resa om alla skaffar elbil, men då måste ju alla skaffa en elbil, de är INTE billiga, vi har INTE el till alla elbilar iom att vi måste exportera till andra länder, vi kan inte lita på vindkraft/solenergi då vi vet att solen inte alltid lyser, det är vindstilla ofta, och när det är BRA väder för vind och sol så stänger vissa ner då det är minussiffror då istället så då vill de ju inte gå back med sina dyra vindparker/solenergiparker.
Vi har inte byggt ut elnätet så de klarar av att producera el i de mängder som mer eldragande maskiner kräver.
Elbilsbonusar då, ja en droppe i havet för de som vill investera i en elbil. Dvs hjälper föga en låginkomsttagare.
Återigen så drabbas de som redan har det dåligt.

Lantbruket ska inte vattna sina åkrar med vatten då grundvattnet är dåligt = sämre skördar = mindre pengar. Och då ska de ändå byta ut alla sina maskiner mot icke fossildrivna maskiner, och det är INTE billigt.

Så varför kan inte politikerna göra nåt ? FÖR ATT DET KOSTAR FÖR MYCKET. Och då menar jag inte BARA för det regeringen kan göra, utan det kostar för mkt för ALLA.
ALLA vill bidra till mindre miljöpåverkan, MEN alla vill kunna åka på semester, alla vill kunna åka till Öland/Sälen/Liseberg osv. Alla behöver de där "komma ifrån vardagen tillfällena" som man sparar ihop till med surt förvärvade pengar som undersköterska med sämsta arbetstiderna och lön. För det är så mkt som kostar pengar för politikerna, man ska hjälpa Ukraina, man ska stötta Nato, bygga eget försvar, man ska renovera raserande järnväg för den har fungerat i årtionden men nu BEHÖVS underhåll. Infrastrukturen ala vatten och avlopp i många städer sjunger på sista versen, det kommer snart att bli akut att det behöver bytas ut ... Vägarna är redan undantagna i underhåll i många städer (vi brukade skämta om att våra hästar visste när vi kom till Södertälje, det var så många hål i vägen, VANLIGA vägar inte småvägarna).

Appropå husdjur, alla resor man gör med dessa, TILL dessa om man har häst inackorderat ... Om vi slutar hålla häst /husdjur, hur många lantbrukare kommer behöva sluta då det inte finns köpare ?

Ja vi har byggt upp ett samhälle som håller på att rasera. UTAN att vi ens har klimatanledningen. Den ligger OVANPÅ allt.
Infrastrukten vad gäller VA är ett "politiskt" problem på lokal nivå, men vilka betalar notan för dessa ? Jo innevånarna i form av avgifter och skatter. Dessa kostnader är på väg, och då är som sagt inte ens el eller fossila bränslen med i den ekvationen.

VEM ska bekosta alla dessa kostnader som kommer ? Jo det kommer vi som är skattebetalare, vi som betalar för VA osv. Dvs vi har inte råd med alla förändringar som behöver ske. Och nej jag är inte "för" att man bör resa mindre. Turism är en STOR del i ekonomin.

Alla saker ovan är varför jag inte är med på "det får kosta vad det kosta vill" för klimattåget. Det är inte så enkelt. Och det är INGEN som är villig att göra alla de uppoffringar som det skulle kräva. Och därför kan inte politikerna göra "stora uppoffringar för klimatet"... Oavsett partitillhörighet. De försöker göra det bästa de kan med de resurser de har. Och resurserna de satsar på beror på vilken partitillhörighet de har. Därav att det inte blir nån majoritet som kan ens rädda sin "resurs".

Så jodå jag förstår ångesten över hur det ser ut. Jag vet bara hur min ekonomi kommer se ut snart när VA drar iväg då de ska byta ut all VA i mitt område som är byggt innan 1960 och därmed nu lever på övertid. Elkostnaderna diskuterar ni redan i en annan tråd. Det kostar redan... Nej jag vill inte ändra på min livsstil mer än jag redan behöver. Jag har inte ens rest sen 2018. Men jo jag ÄLSKAR att resa. Om så bara inrikes. Om så bara roadtrips. Om så bara för att åka till Loppisar i grann"byarna".

Man ska resa mindre ? Oavsett vart man reser enligt er. MEN ni tänker inte på hur det slår. Någon sa i den andra tråden att "det är billigare att ta bilen för att åka till ett museum". Då sa nån annan "men åk inte till museumet då".
Okej men om vi ska sluta resa till museum - som redan nu går på knäna då de inte får bidrag, inte heller ska få besökare ? Varför har vi då museum ? Om vi inte ska resa på semestern, inte flyga till andra länder, oavsett det gäller skidresor eller solresor... Så ska vi inte heller resa inrikes, dvs vi ska inte resa till Gotland/Öland eller till Åre/sälen. Då slår det rejält mot inrikesturismen. Då slår dessa orter igen, alla som jobbar där har inga jobb... Alla som är beroende av att folk reser på vägarna har inget att göra, alla från bensinstationer (vi ska ju inte köpa bensin/diesel) till restauranger som ligger längs med vägarna.

Då kom ju nån annan med att jodå vi kan resa om alla skaffar elbil, men då måste ju alla skaffa en elbil, de är INTE billiga, vi har INTE el till alla elbilar iom att vi måste exportera till andra länder, vi kan inte lita på vindkraft/solenergi då vi vet att solen inte alltid lyser, det är vindstilla ofta, och när det är BRA väder för vind och sol så stänger vissa ner då det är minussiffror då istället så då vill de ju inte gå back med sina dyra vindparker/solenergiparker.
Vi har inte byggt ut elnätet så de klarar av att producera el i de mängder som mer eldragande maskiner kräver.
Elbilsbonusar då, ja en droppe i havet för de som vill investera i en elbil. Dvs hjälper föga en låginkomsttagare.

Lantbruket ska inte vattna sina åkrar med vatten då grundvattnet är dåligt = sämre skördar = mindre pengar. Och då ska de ändå byta ut alla sina maskiner mot icke fossildrivna maskiner, och det är INTE billigt.

Så varför kan inte politikerna göra nåt ? FÖR ATT DET KOSTAR FÖR MYCKET. Och då menar jag inte BARA för det regeringen kan göra, utan det kostar för mkt för ALLA.
ALLA vill bidra till mindre miljöpåverkan, MEN alla vill kunna åka på semester, alla vill kunna åka till Öland/Sälen/Liseberg osv. Alla behöver de där "komma ifrån vardagen tillfällena" som man sparar ihop till med surt förvärvade pengar som undersköterska med sämsta arbetstiderna och lön. För det är så mkt som kostar pengar för politikerna, man ska hjälpa Ukraina, man ska stötta Nato, bygga eget försvar, man ska renovera raserande järnväg för den har fungerat i årtionden men nu BEHÖVS underhåll. Infrastrukturen ala vatten och avlopp i många städer sjunger på sista versen, det kommer snart att bli akut att det behöver bytas ut ... Vägarna är redan undantagna i underhåll i många städer (vi brukade skämta om att våra hästar visste när vi kom till Södertälje, det var så många hål i vägen, VANLIGA vägar inte småvägarna).

Appropå husdjur, alla resor man gör med dessa, TILL dessa om man har häst inackorderat ... Om vi slutar hålla häst /husdjur, hur många lantbrukare kommer behöva sluta då det inte finns köpare ?

Ja vi har byggt upp ett samhälle som håller på att rasera. UTAN att vi ens har klimatanledningen. Den ligger OVANPÅ allt.
Infrastrukten vad gäller VA är ett "politiskt" problem på lokal nivå, men vilka betalar notan för dessa ? Jo innevånarna i form av avgifter och skatter. Dessa kostnader är på väg, och då är som sagt inte ens el eller fossila bränslen med i den ekvationen.

VEM ska bekosta alla dessa kostnader som kommer ? Jo det kommer vi som är skattebetalare, vi som betalar för VA osv. Dvs vi har inte råd med alla förändringar som behöver ske. Och nej jag är inte "för" att man bör resa mindre. Turism är en STOR del i ekonomin.

Alla saker ovan är varför jag inte är med på "det får kosta vad det kosta vill" för klimattåget. Det är inte så enkelt. Och det är INGEN som är villig att göra alla de uppoffringar som det skulle kräva. Och därför kan inte politikerna göra "stora uppoffringar för klimatet"... Oavsett partitillhörighet. De försöker göra det bästa de kan med de resurser de har. Och resurserna de satsar på beror på vilken partitillhörighet de har. Därav att det inte blir nån majoritet som kan ens rädda sin "resurs".

Så jodå jag förstår ångesten över hur det ser ut. Jag vet bara hur min ekonomi kommer se ut snart när VA drar iväg då de ska byta ut all VA i mitt område som är byggt innan 1960 och därmed nu lever på övertid. Elkostnaderna diskuterar ni redan i en annan tråd. Det kostar redan... Nej jag vill inte ändra på min livsstil mer än jag redan behöver. Jag har inte ens rest sen 2018. Men jo jag ÄLSKAR att resa. Om så bara inrikes. Om så bara roadtrips. Om så bara för att åka till Loppisar i grann"byarna".

Det var ungefär det här jag menade med att stöd för mer ambitiös politik finns tills viss del. Men inte fullt ut, för det förstår man inte vad det innebär. Jag tror många av oss tänker på de sakerna du tar upp, jag gör det i alla fall ganska frekvent. Även om jag inte håller med om alla dina antaganden.

Nu är det ju inte jag som ligger bakom allt det du bemöter. Men tar mig ändå friheten att svara :).

Jag ser ingen motsägelse med att resa mindre och ex. ha museum. Dels så gör vi massor av onödiga resor idag. Det finns möjlighet att samordna och effektivisera (ex. inom varutransporter) mycket mer än idag. Stort antal resor behöver istället göras med kollektivtrafik eller cykel/gång. Det är inte resor till museum eller fjällen som nödvändigtvis behöver bli färre. Det är resorna vi gör många gånger per år och vecka som behöver bli färre. Jag vet inte vem och när någon likställt att flyga utomlands med att resa inrikes, så det kan jag inte bemöta. Det är ju ganska stor skillnad.

Sen, något som återkommer, det ekonomiska systemet och vad som ska hända med alla de som idag försörjer sig på ohållbarhet. Ja, de får ju ställa om sina affärer precis som alla företagare gjort genom åren när samhället förändrats. Där till är vi ju många som förespråkar ett nytt ekonomiskt system, just för att evig tillväxt på en ändlig planet är en illusion.

Du menar att det kostar för mycket. Hur hade vi råd med de massiva stödpaketen under covid? Att lösa de stora miljö- och klimatfrågorna kostar inte i närheten av det. Och om vi inte har råd att förhindra klimatförändringarna, hur ska vi då ha råd att ställa om till ett förändrat klimat? Det är mycket dyrare att säkra infrastrukturen för 2,5 grads uppvärmning än att ställa om så det inte blir varmare.
Är det viktigare att vi får behålla våra pengar och fortsätta leva som vanligt? Du vet att vi gör det på bekostnad av andra va? Den fossila ekonomin bygger på global ojämlikhet, på systematiska skillnader i makt, pengar och välfärd. Du vet att miljarder människor fortfarande saknar elektricitet? Varför ska vi ha rätt att åka på semester när andra inte kan värma upp sin bostad? Det är hyckleri.

Att ställa miljöfrågor och VA-nät mot varandra är ganska knasigt. Den gigantiska investeringsskulden i VA-nätet är ju bara ytterligare ett bevis på att man inte prioriterar miljöfrågor. Dricksmedelsförsörjning är en otroligt central hållbarhetsfråga.

Du tycker att skattebetalarna ska bekosta det. Jag tycker att dom som historiskt har stått för och idag står för, de största klimatgasutsläppen och miljöskadliga verksamheten ska betala för det (Förorenaren-betalar-principen). Till viss del blir det så klart skattebetalarna, men inte alla, och inte lika mycket. Vi kan ju till exempel sluta lägga miljoner (miljarder?) skattemedel på flygplatser och låta de som använder flyget betala för det istället. Vi kan låta de som parkerar sina bilar på offentliga parkeringar betala för det istället för skattebetalarna. Osv.

Uträkningar säger att det skulle kosta mindre än Corona kostade.

Dessutom säger väl personer olika, men var och en har ju en rak linje.

Sedan om resande. Jag tror du övertolkar miljömupparna. Jag tror att folk kan resa till roliga saker som på 80-talet och fortfarande ha roligt och ett liv. Och resa till jobbet som på 50-talet, dvs cykla 5 km (vilket tar en kvart och rumpan fastnar inte på cykeln utan man kan åka buss eller bil vid dåligt väder. Och samhället praktiskt taget får pengar när någon cyklar.).

Våra transportmedel är så mycket effektivare nu att det skulle göra stor skillnad att bara minska till 80-talsnivå som sagt. Likaså med köttätande. Medelsvensson svalt inte på 80-talet. Vi kan äta lika mycket kött som då, men i roligare modernare rätter.

1764316172635.webp

Inte speciellt radikalt? Flyga en gång om året? Vartannat år istället för flera gånger om året (och en långresa bara vart femte år). Ingen jätteuppoffring. Inrikes, bara slippa stå i kö och ta sig in till stan, bara glida in direkt in i centrum på ett tåg, vilket egentligen tar lika lång tid mellan de flesta platser i Sverige.) Att ha tåg och bussar som kostar som på 80-talet relativt bil? Inte så blodigt. Kollektivtrafikens biljettpriser, speciellt enkelbiljetter har rusat i höjden under 2000 -talet. (Varvid du skriver, men jag flyger inte jättemånga gånger om året. Och jag säger -nej just det... (det är ett par av mina äldre släktingar och några kollegor och en bunt superrika med privatjet som flyger upp vår koldioxid) och det kan de gott sluta med.)

Senast ändrad:
En enkel sak man kunde införa är ett avdrag på skatten för antal cyklade km, säg 2 kr per km, det skulle öka cyklandet direkt. Tekniken för att mäta används redan så det är bara att fatta beslutet om viljan finns.

Elbilar som köps av de som har det gott ställt har subventionerats, rimligen borde cyklandet premieras med högre belopp eftersom det ger långt mindre påverkan på miljö och klimat och dessutom skulle det vara vettigt ur fördelningssynpunkt också

Senast ändrad:
En enkel sak man kunde införa är ett avdrag på skatten för antal cyklade km, säg 2 kr per km, det skulle öka cyklandet direkt. Tekniken för att mäta används redan så det är bara att fatta beslutet om viljan finns.

Elbilar som köps av de som har det gott ställt har subventionerats, rimligen borde cyklandet premieras med högre belopp eftersom det ger långt mindre påverkan på miljö och klimat och dessutom skulle det vara vettigt ur fördelningssynpunkt också
Ja och en idé var ju helt på plats och nästan genomförd innan nuvarande regering kom. Dvs att reseavdraget till jobbet var transportoberoende och bara baserat på sträcka man reser.

Att ställa miljöfrågor och VA-nät mot varandra är ganska knasigt. Den gigantiska investeringsskulden i VA-nätet är ju bara ytterligare ett bevis på att man inte prioriterar miljöfrågor. Dricksmedelsförsörjning är en otroligt central hållbarhetsfråga.
Den dummaste lösningen på VA som jag vet om är en avloppsledning som ligger genom en sjö som försörjer en hel stad eller 2 med dricksvatten.
Men den kommer tack och lov att tas bort om några år.

Stort antal resor behöver istället göras med kollektivtrafik eller cykel/gång.

En enkel sak man kunde införa är ett avdrag på skatten för antal cyklade km, säg 2 kr per km, det skulle öka cyklandet direkt.

Och resa till jobbet som på 50-talet, dvs cykla 5 km
Problemet med cykel i dag är att de blir stulna.
Att cykla till tåget och sedan inte ha någon cykel när man kommer tillbaka och skall hem igen fungerar inte.
Att göra något åt detta skulle öka cyklandet något enormt.
På vissa ställen finns låsta cykelparkeringar men de hjälper tyvärr inte så mycket.

Men alla dessa små ”skojiga” gåvor från kommuner och företag istället för att ge pengar. Ofta med ett litet, runt, kvicksilverbatteri i. Det är politiskt beslut att kommun inte får ge pengar men små , roliga, smidigaelektriska prylar från china får de ge.

Alla dessa ”goodiebags” som är ett absolut måste om man tävla r nuförtiden. Ofta med någon slags plastmugg, termosmugg med logga att dricka ur.

Det går att gör mycket i det lilla.

Problemet med cykel i dag är att de blir stulna.
Att cykla till tåget och sedan inte ha någon cykel när man kommer tillbaka och skall hem igen fungerar inte.
Att göra något åt detta skulle öka cyklandet något enormt.
På vissa ställen finns låsta cykelparkeringar men de hjälper tyvärr inte så mycket.
Jag vet, förr arbetade man aktivt mot det med olika saker som stöldregister men nu när tekniken skulle göra det väldigt enkelt finns inget intresse från försäkringsbolag och polis. Jag har försökt argumentera för ett nationellt register där alla stulna cyklar registreras och öppet för alla att söka i vid köp av cykel, det skulle direkt försvåra försäljning inom landet och sen ihop med gränskontroll så inte stöldgods närmast fritt kan föras ut ur landet skulle göra mycket. Men intresset finns som sagt inte hos de som beslutar.

Här är en billig lösning (för staten) med stor positiv effekt (på klimat och ekonomisk utjämning och hushållens stress) men som kommer göra några få av de rikaste sura (pga lokalhyror):

Lagstadga distansarbete. Det ska jobbas hemifrån i så stor utsträckning som det är fysiskt möjligt. Och för att inte påverka folkhälsan illa, utjämna ekonomiskt olika förutsättningar, och skapa bättre sammanhållning i bygderna: staten ska bygga "arbeta tillsammans-kontor" i varje tätort. Som är gratis. Dvs, du ska kunna gå eller cykla till ett gemensamt kontor där folk i din närhet också befinner sig (om dom vill). Där det finns fikarum med kaffemaskin, lunchrum, massa skrivbord, och konferensrum att boka. Dit man kan gå för ett socialt sammanhang / dedikerat arbetsutrymme om man har behov av det.

Det går utmärkt att sköta kontorsarbeten på distans. Tekniken är här, den är välutvecklad.

Kontorsbyggnaderna i city kan bytas ut till bostäder och jobba-tillsammans-kontor. Och tänk vad förorter/småorter skulle kunna livas upp av jobba-tillsammans-kontor och medföljande service som poppar upp pga efterfrågan (mat osv).

Det sker så fruktansvärt mycket onödigt pendling, och det finns bostadsbrist, trots att tekniken för hemarbete finns.

En annan sak som måste börja återinföras är stora äldreboenden och gemensamhetsboenden, dit äldre för lov att flytta in tidigt. Hemtjänsten går på knäna och gamlingar sitter på hus dom inte kan sälja.

Här är en billig lösning (för staten) med stor positiv effekt (på klimat och ekonomisk utjämning och hushållens stress) men som kommer göra några få av de rikaste sura (pga lokalhyror):

Lagstadga distansarbete. Det ska jobbas hemifrån i så stor utsträckning som det är fysiskt möjligt. Och för att inte påverka folkhälsan illa, utjämna ekonomiskt olika förutsättningar, och skapa bättre sammanhållning i bygderna: staten ska bygga "arbeta tillsammans-kontor" i varje tätort. Som är gratis. Dvs, du ska kunna gå eller cykla till ett gemensamt kontor där folk i din närhet också befinner sig (om dom vill). Där det finns fikarum med kaffemaskin, lunchrum, massa skrivbord, och konferensrum att boka. Dit man kan gå för ett socialt sammanhang / dedikerat arbetsutrymme om man har behov av det.

Det går utmärkt att sköta kontorsarbeten på distans. Tekniken är här, den är välutvecklad.

Kontorsbyggnaderna i city kan bytas ut till bostäder och jobba-tillsammans-kontor. Och tänk vad förorter/småorter skulle kunna livas upp av jobba-tillsammans-kontor och medföljande service som poppar upp pga efterfrågan (mat osv).

Det sker så fruktansvärt mycket onödigt pendling, och det finns bostadsbrist, trots att tekniken för hemarbete finns.

En annan sak som måste börja återinföras är stora äldreboenden och gemensamhetsboenden, dit äldre för lov att flytta in tidigt. Hemtjänsten går på knäna och gamlingar sitter på hus dom inte kan sälja.
Vad är kontorsarbeten? Jag jobbar i en verksamhet (ingenjörsarbete - produktutveckling) där det inte funkar med distansarbete från random plats mer än i liten utsträckning. Så ”utmärkt” är väldigt varierande korrekt.

Jag tycker definitivt vi ska ta tillvara de möjligheter som finns, men det är lätt att överdriva möjligheterna också och den påverkan på verksamheterna det hade när personalen inte skulle jobba från den plats jobbet kan göras mest effektivt på (vissa arbetsuppgifter inte alls).

Vad är kontorsarbeten? Jag jobbar i en verksamhet (ingenjörsarbete - produktutveckling) där det inte funkar med distansarbete från random plats mer än i liten utsträckning. Så ”utmärkt” är väldigt varierande korrekt.

Jag tycker definitivt vi ska ta tillvara de möjligheter som finns, men det är lätt att överdriva möjligheterna också och den påverkan på verksamheterna det hade när personalen inte skulle jobba från den plats jobbet kan göras mest effektivt på (vissa arbetsuppgifter inte alls).

Det är väldigt många arbeten som går att göra på distans heltid (den gigantiska IT-branschen tillexempel, men även sånt som kundtjänst) och ännu fler som går att göra deltid. Varje utebliven pendling gör skillnad.

Och fler arbeten lär det bli, när fysisk produktion fortsätter flyttas utomlands, arbetsteamen är internationella, och AI vävs in i allt fler verksamheter.

Men det gäller ju att medarbetarna också vänjer sig vid att använda tekniken korrekt. Och att man lägger deltidsdistans för sånt som verkligen behöver göras fysiskt.

Och för dom där det är viktigt med fysisk social stimulans, gemensamhetskontor. Att pendla en timme i bil för att göra sånt som går att göra online är väldigt problematiskt.

J
Jag vet, förr arbetade man aktivt mot det med olika saker som stöldregister men nu när tekniken skulle göra det väldigt enkelt finns inget intresse från försäkringsbolag och polis. Jag har försökt argumentera för ett nationellt register där alla stulna cyklar registreras och öppet för alla att söka i vid köp av cykel, det skulle direkt försvåra försäljning inom landet och sen ihop med gränskontroll så inte stöldgods närmast fritt kan föras ut ur landet skulle göra mycket. Men intresset finns som sagt inte hos de som beslutar.
Jag har min cykel registrerad i Svenska Cykeldatabasen, är det något sådant du tänker, men att det ska användas mer?

Sen är det tyvärr inte bara stöld som är problem - jag har fått mina däck förstörda när cykeln stod vid tågparkeringen en dag (självklart spöregnade det också när jag kom hem...)

Bostadsbristen finns i vissa kommuner. Hälften av kommuner är sk utflyttningskommuner. Där problemet är tomma hyreshus varav en del rivs eftersom de kostar för mycket att stå tomma. De kommuner med färre invånare kommer realistiskt inte, även om de slår sig ihop, kunna skapa distansarbete och arbete på plats. Det är för långa avstånd i många fall.

https://www.hemhyra.se/nyheter/nar-...betala-per-olof-tvingas-flytta-mot-sin-vilja/

1764512974567.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka