Det jag slås av när jag läser era inlägg är hur motsägesfulla ni är.
Man ska resa mindre ? Oavsett vart man reser enligt er. MEN ni tänker inte på hur det slår. Någon sa i den andra tråden att "det är billigare att ta bilen för att åka till ett museum". Då sa nån annan "men åk inte till museumet då".
Okej men om vi ska sluta resa till museum - som redan nu går på knäna då de inte får bidrag, inte heller ska få besökare ? Varför har vi då museum ? Om vi inte ska resa på semestern, inte flyga till andra länder, oavsett det gäller skidresor eller solresor... Så ska vi inte heller resa inrikes, dvs vi ska inte resa till Gotland/Öland eller till Åre/sälen. Då slår det rejält mot inrikesturismen. Då slår dessa orter igen, alla som jobbar där har inga jobb... Alla som är beroende av att folk reser på vägarna har inget att göra, alla från bensinstationer (vi ska ju inte köpa bensin/diesel) till restauranger som ligger längs med vägarna.
Då kom ju nån annan med att jodå vi kan resa om alla skaffar elbil, men då måste ju alla skaffa en elbil, de är INTE billiga, vi har INTE el till alla elbilar iom att vi måste exportera till andra länder, vi kan inte lita på vindkraft/solenergi då vi vet att solen inte alltid lyser, det är vindstilla ofta, och när det är BRA väder för vind och sol så stänger vissa ner då det är minussiffror då istället så då vill de ju inte gå back med sina dyra vindparker/solenergiparker.
Vi har inte byggt ut elnätet så de klarar av att producera el i de mängder som mer eldragande maskiner kräver.
Elbilsbonusar då, ja en droppe i havet för de som vill investera i en elbil. Dvs hjälper föga en låginkomsttagare.
Återigen så drabbas de som redan har det dåligt.
Lantbruket ska inte vattna sina åkrar med vatten då grundvattnet är dåligt = sämre skördar = mindre pengar. Och då ska de ändå byta ut alla sina maskiner mot icke fossildrivna maskiner, och det är INTE billigt.
Så varför kan inte politikerna göra nåt ? FÖR ATT DET KOSTAR FÖR MYCKET. Och då menar jag inte BARA för det regeringen kan göra, utan det kostar för mkt för ALLA.
ALLA vill bidra till mindre miljöpåverkan, MEN alla vill kunna åka på semester, alla vill kunna åka till Öland/Sälen/Liseberg osv. Alla behöver de där "komma ifrån vardagen tillfällena" som man sparar ihop till med surt förvärvade pengar som undersköterska med sämsta arbetstiderna och lön. För det är så mkt som kostar pengar för politikerna, man ska hjälpa Ukraina, man ska stötta Nato, bygga eget försvar, man ska renovera raserande järnväg för den har fungerat i årtionden men nu BEHÖVS underhåll. Infrastrukturen ala vatten och avlopp i många städer sjunger på sista versen, det kommer snart att bli akut att det behöver bytas ut ... Vägarna är redan undantagna i underhåll i många städer (vi brukade skämta om att våra hästar visste när vi kom till Södertälje, det var så många hål i vägen, VANLIGA vägar inte småvägarna).
Appropå husdjur, alla resor man gör med dessa, TILL dessa om man har häst inackorderat ... Om vi slutar hålla häst /husdjur, hur många lantbrukare kommer behöva sluta då det inte finns köpare ?
Ja vi har byggt upp ett samhälle som håller på att rasera. UTAN att vi ens har klimatanledningen. Den ligger OVANPÅ allt.
Infrastrukten vad gäller VA är ett "politiskt" problem på lokal nivå, men vilka betalar notan för dessa ? Jo innevånarna i form av avgifter och skatter. Dessa kostnader är på väg, och då är som sagt inte ens el eller fossila bränslen med i den ekvationen.
VEM ska bekosta alla dessa kostnader som kommer ? Jo det kommer vi som är skattebetalare, vi som betalar för VA osv. Dvs vi har inte råd med alla förändringar som behöver ske. Och nej jag är inte "för" att man bör resa mindre. Turism är en STOR del i ekonomin.
Alla saker ovan är varför jag inte är med på "det får kosta vad det kosta vill" för klimattåget. Det är inte så enkelt. Och det är INGEN som är villig att göra alla de uppoffringar som det skulle kräva. Och därför kan inte politikerna göra "stora uppoffringar för klimatet"... Oavsett partitillhörighet. De försöker göra det bästa de kan med de resurser de har. Och resurserna de satsar på beror på vilken partitillhörighet de har. Därav att det inte blir nån majoritet som kan ens rädda sin "resurs".
Så jodå jag förstår ångesten över hur det ser ut. Jag vet bara hur min ekonomi kommer se ut snart när VA drar iväg då de ska byta ut all VA i mitt område som är byggt innan 1960 och därmed nu lever på övertid. Elkostnaderna diskuterar ni redan i en annan tråd. Det kostar redan... Nej jag vill inte ändra på min livsstil mer än jag redan behöver. Jag har inte ens rest sen 2018. Men jo jag ÄLSKAR att resa. Om så bara inrikes. Om så bara roadtrips. Om så bara för att åka till Loppisar i grann"byarna".