Min bil förlorar kylarvätska

Shaggy

Trådstartare
Jag fick en mindre rolig överraskning igår morse då min bil varnade för brist på kylarvätska. Jag fick tack och lov tag i rätt sort och fick gjort det jag skulle. Tyvärr har nivån sjunkit till kritiska nivåer även idag. Det är med andra ord något fel på bilen.
Frågan är nu vad. Är det så enkelt så det alltid är kylaren som gått sönder eller krävs det felsökning, misstänker det senare.
Kan man på något enkelt sätt som total bilidiot se något om orsaken när man lyfter på huven?
Sjukt typiskt att det skulle ske mitt i en av de perioder på året då man inte kan få tag i en öppen verkstad.
 
Kan lika gärna vara en slang som är dålig. Beroende på var den sitter kan man ha turen att den är enklare att byta.

Enklast att börja med är att se var det droppar. Om det blir en blå fläck i snön när bilen står parkerad får man en ledtråd. Iofs kan det rinna längs slangen innan det droppar ner på marken så inte helt hundra. Men ger en ledtråd var du ska titta om du kan komma åt att se underifrån. Dock kan det vara så att det läcker bara/mest när motorn går och blir tryck i systemet.

Du borde i alla fall kunna se om det är under kylaren eller inte. Min erfarenhet av sönderfrusen kylare är att då har du ingen vätska alls kvar, men vet inte om det alltid blir så.
 
Jag fick en mindre rolig överraskning igår morse då min bil varnade för brist på kylarvätska. Jag fick tack och lov tag i rätt sort och fick gjort det jag skulle. Tyvärr har nivån sjunkit till kritiska nivåer även idag. Det är med andra ord något fel på bilen.
Frågan är nu vad. Är det så enkelt så det alltid är kylaren som gått sönder eller krävs det felsökning, misstänker det senare.
Kan man på något enkelt sätt som total bilidiot se något om orsaken när man lyfter på huven?
Sjukt typiskt att det skulle ske mitt i en av de perioder på året då man inte kan få tag i en öppen verkstad.
Jag fick samma fel på min bil, den gången var det vattenpumpen som gått sönder. Kan vara så enkelt som en slang också.
 
Jag fick samma fel på min bil, den gången var det vattenpumpen som gått sönder. Kan vara så enkelt som en slang också.
Jag har haft vattenpumpfel en gång, det betedde sig annorlunda bla så förlorade jag inte kylarvätska, men det kan ju kanske bero på hur vattenpumpen gått sönder.
 
Kolla oljan, du vill inte se att det är grått eller skummigt vid oljestickan. Då tyder det på att det är där vattnet tar vägen. Annars fyll på och se om det läcker någonstans under bilen när den står still. Har du tur är det bara någon slang som läcker och då brukar det vara enkelt fixat.
 
Kolla oljan, du vill inte se att det är grått eller skummigt vid oljestickan. Då tyder det på att det är där vattnet tar vägen. Annars fyll på och se om det läcker någonstans under bilen när den står still. Har du tur är det bara någon slang som läcker och då brukar det vara enkelt fixat.
Tack det har jag inte tänkt på. Får kolla nästa gång jag går ut.
 
Vad är det för bil och motor? Vår amarok läckte kylarvätska, det visade sig vara ett inte helt ovanlig typfel på nån ventil inne i motorn. Annars brukar tydligen EGR-ventilen kunna orsaka kylarvätskeläckage också
 
Kolla under matta inne i bilen med - om det är värmeellementet till kupéfläkten som läcker.
 
När jag lyste ner i motorn nu i kväll så ser jag kylarvätskan på skyddet under motorn. Det är även stänk lite här och var. Tyvärr är den sämre nu så det är virvel i behållaren så nu är den inte körbar. Imorgon ska en vän och hennes gubbe hjälpa mig titta på den, ett par som kan mer om bilar än jag som avskyr allt som har med dem att göra förutom funktionen.
Snäll som min vän är så har jag fått låna hennes bil så jag kan ta hand om hästarna :heart
 
Min bil är hel :banana::bump::banana::bump::banana:
Det var en slangklämma som saknades så en slang skakat loss. Den måste suttit som berget ändå för det är 3 år sedan jag köpte bilen och den har inte fixats i motorn sedan dess mer än service vilket knappast inkluderar losskoppling av slangklämmor i kylsystemet.
Tänk att jag har sån tur så jag har världens bästa vän som hjälpte mig fixa det här :love1:
 
Händer att slangklämmor går av över tid - inte vanligt men det händer. Råkat ut för det vid ett par tillfällen.
 
Min bil är hel :banana::bump::banana::bump::banana:
Det var en slangklämma som saknades så en slang skakat loss. Den måste suttit som berget ändå för det är 3 år sedan jag köpte bilen och den har inte fixats i motorn sedan dess mer än service vilket knappast inkluderar losskoppling av slangklämmor i kylsystemet.
Tänk att jag har sån tur så jag har världens bästa vän som hjälpte mig fixa det här :love1:
Härligt att det var något enkelt och billigt :up:!!
 
  • Gilla
Reactions: ptr

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det tog ungefär 2 månader innan jag kom ur min overklighetsbubbla och återvände till verkligheten, den där verkligheten där hur många...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: Magiana
·
Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar...
2 3
Svar
53
· Visningar
11 058
Senast: LevelSkin
·
Hästmänniskan (moderator flytta tråden om den ligger fel... ;) ) Varning - lååångt!! Jaha, då kom man hem till föräldrarna i morses & farsan...
Svar
12
· Visningar
2 426
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 318
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp