Bukefalos 28 år!

Min flickvän är hästfanatisk

Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Jag kan bara referera tillbaka till mig själv och jag vet vad som hände med mig när det var för mycket gnäll gällande mina hästar som samtidigt är mitt må bra elixir:D. Jag drog ut på tiden i stallet för det var där jag mådde bra o jag behövde inte försvara mig eller mitt intresse.

Jag har själv fått nedkört i halsen att det tar för mycket tid med min hobby men jag brukar jämföra mig med någon som tränar små tjejer o killar i fotboll som är uppbokade i princip jämt o där gnälls det inte utan att det är ok att det tar massor med tid.

Mitt råd är att sluta sätta henne på de anklagades bänk o försök resonera om detta som vuxna människor. Vad hon kan göra är att kanske byta stall, dra ner på träningar, sälja lite utrustning, kolla över foder(det finns billigare alternativ), skaffa medryttare några dagar i veckan osv osv. Jag har varit ensamstående med 2 tjejer och två hästar o ibland tre. Men med lite gnetande så har det också fungerat. När jag träffande mannen som jag nu också har gift mig med;) så förklarade jag att det som ingår är mina två barn och mina två hästar.
Allt behöver inte vara jättedyrt men tyvärr så är det väl många yngre som påverkas beroende på vilket stall man står i. Det är mycket prestige o pryl jagande på vissa stall o inom vissa grupperingar av ryttare.


Jag prioriterat mina hästar o detta betyder att jag inte åker på chartersemster och inte kör svindyr bil osv osv. Vill inte leva på lånade pengar;)

Min man förstår mitt intresse och att detta med hästar är en livsstil så när jag surar ihop brukar han skicka ut mig till stallet för att han vet att hästarna får mig att må bra.

Det kostar men det behöver inte kosta massor.

Lycka till med ert förhållande:)
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Jag skulle lämnat bruden för länge sen, om jag kände som han (om jag var hennes pojkvän vill säga). Vad han ska göra är upp till honom.

Jag tycker inte det finns några underlag att komma med konkreta beslut för vad den eller den skulle göra ö.h.t, eftersom det saknas en hel del grundläggande information från TS som visar på ett mer objektivt perspektiv än det han redogjort för, vilket är enbart hans syn på saken, utan att ens tala om hur de delat på ekonomin och vad det är som gör att tjejen är borta 07-23.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Delvis KL

Vissa kanske har ett jobb att sköta om dagarna och sitter kanske inte framför buke och hänger dygnet runt. Så ni som klagar på att han inte svarar kanske ska lugna er lite.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Ja visst kan det vara så, men under tiden som folk sitter här och försöker hjälpa honom och komma med bra råd har han då i alla fall hunnit starta en till tråd i samma ämne, så det är ju inte för att han inte har varit på Buke.

För de som sitter o lägger ner tid på att skriva långa inlägg och funderar fram och tillbaka på hur man kan lösa problemet måste det väl ändå kännas lite snopet att TS bara struntar i diskussionen.

Om man ska komma vidare i tråden hade det ju faktiskt behövds lite mer objektiv information. Just nu sitter folk ju själva och spekulerar i hur det hänger i hop och då kan det lätt bli väldigt tokiga råd som ges som egentligen inte har med verkligheten att göra.

Om nu TS har så mycket ensamtid som han säger så borde han väl kunna sätta av lite tid för att förklara hur saker hänger i hop så att de som vill hjälpa kan få en ärlig chans att bidra med sin hjälp.

Ursäkta TS att vi sitter o diskuterar 'över huvudet' på dig.
 
Senast ändrad:
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Absolut, speciellt om man inte är hästintresserad, då har man kanske inte så jättemycket annat att läsa här inne.

Men, flera av frågorna som återkommer ställdes redan igår kväll, som han valde att inte svara på, utan istället starta ytterligare en tråd. Då har han uppenbarligen varit här, men valt att inte svara.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Vad är det som är bra med en massa förmodanden som saknar grund i det inlägget?
Finns inga fakta om ekonomin öht i tråden, vad gäller tiderna har vi bara den sk sambons gnällinlägg att gå på.

Tycker tvärtom att inlägget du apploderar var ytterst fördomsfullt.

Fö är jag något allergisk mot folk som hoppar in o tycker en massa utan att ha läst tråden öht.

Det är lika mycket fördom att mer parten av inläggen i denna tråd försvarar TS flickvän för att de själva äger hästar, man måste se saken ur bägges perspektiv.

Det finns ingen grund i något inlägg här då om man skall hårddra eftersom TS lyser med sin frånvaro och inte svarar på frågor som uppkommer här.



Sedan gillar jag inte heller när folk svara på inlägg utan att läsa tråden.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

......................................................
 
Senast ändrad:
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Tack för alla svaren. Det svaret med hästtjejer måste vara ödmjuka i och med en tidskrävande sport.

När det gäller det här med pengar så är det så att vi har gemensamekonomi men hon tjänar ganska bra med pengar. 20 000 kr i månaden efter skatt. Jag tycker det är svårt att säga att hon betalar med egna pengar och jag inte ska betala. Vi bor tillsammans och kommer ha barn tillsammans. Vår ekonomi är gemensam och för 70 000 kr per år (5000 kr /månade för häst) kan man göra mycket kul för. Semester, bil, båt, närmare till jobbet, resa, spara till sämre tider, gå ut och äta tillsammans mm.

Så jag är nyfiken på hur ni löser detta med ekonomin när ekonomin är gemensam. Är det okey för mig att lägga "mina" pengar på vad som helst om jag tjänar mer en ett visst belopp? Just nu finns det inte utrymme för mig att ha 70 000 kr om året till ett hobbyprojekt.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Tack för alla svaren. Det svaret med hästtjejer måste vara ödmjuka i och med en tidskrävande sport.

När det gäller det här med pengar så är det så att vi har gemensamekonomi men hon tjänar ganska bra med pengar. 20 000 kr i månaden efter skatt. Jag tycker det är svårt att säga att hon betalar med egna pengar och jag inte ska betala. Vi bor tillsammans och kommer ha barn tillsammans. Vår ekonomi är gemensam och för 70 000 kr per år (5000 kr /månade för häst) kan man göra mycket kul för. Semester, bil, båt, närmare till jobbet, resa, spara till sämre tider, gå ut och äta tillsammans mm.

Så jag är nyfiken på hur ni löser detta med ekonomin när ekonomin är gemensam. Är det okey för mig att lägga "mina" pengar på vad som helst om jag tjänar mer en ett visst belopp? Just nu finns det inte utrymme för mig att ha 70 000 kr om året till ett hobbyprojekt.

Vad som är okej för dig är väl vad du och hon kommer fram till? Vad som är okej i min egen familj är vad vi gemensamt kommer fram till, oavsett hur det ser ut i någon annans familj, eller hur? I mitt fall så säger min man att det är okej att ha häst, han har haft mc, spelat golf, åkt skidor, m.m. Ekonomin avgör vad var och en kan göra. Skulle vi inte ha råd eller om han sa ifrån så skulle jag få ge upp hästarna. Men han vet vad de betyder för mig. Han märker hur mycket trevligare jag blir när jag får hålla på med dem. Så än så länge finns de kvar!
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Vår ekonomi är gemensam och för 70 000 kr per år (5000 kr /månade för häst) kan man göra mycket kul för. Semester, bil, båt, närmare till jobbet, resa, spara till sämre tider, gå ut och äta tillsammans mm..

Du missar ju HELA poängen:confused:! HON VILL INTE åka på semester, bil, båt, närmare till jobbet, resa, spara till sämre tider, gå ut och äta tillsammans mm INTE om hon inte får ha sin häst!!!!!!!! Det är DU som vill att hon ska vilja det!!! HUR svårt kan det vara?

Jag tror du är sotis.... du vill att hon ska vara med dig...men hon vill vara med sin häst... such is life! Ekonomi har hon ju så hon klarar sin häst med sina pengar.:devil:
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Tack för alla svaren. Det svaret med hästtjejer måste vara ödmjuka i och med en tidskrävande sport.

När det gäller det här med pengar så är det så att vi har gemensamekonomi men hon tjänar ganska bra med pengar. 20 000 kr i månaden efter skatt. Jag tycker det är svårt att säga att hon betalar med egna pengar och jag inte ska betala. Vi bor tillsammans och kommer ha barn tillsammans. Vår ekonomi är gemensam och för 70 000 kr per år (5000 kr /månade för häst) kan man göra mycket kul för. Semester, bil, båt, närmare till jobbet, resa, spara till sämre tider, gå ut och äta tillsammans mm.

Så jag är nyfiken på hur ni löser detta med ekonomin när ekonomin är gemensam. Är det okey för mig att lägga "mina" pengar på vad som helst om jag tjänar mer en ett visst belopp? Just nu finns det inte utrymme för mig att ha 70 000 kr om året till ett hobbyprojekt.

Sorry, orkar inte ge mig in i debatten i övrigt, men vara bara tvungen att tillägga att 5000 per månad är 60 000 per år, inte 70 000... :cool:
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Jag tycker det verkar något prematurt att ens fundera på gemensamma barn innan ni ens är överens om resten av livet.
Är din fanatiska sambo införstådd med att skaffa gemensamma barn, eller är det din dröm o ditt mål?
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Tack för alla svaren. Det svaret med hästtjejer måste vara ödmjuka i och med en tidskrävande sport.

När det gäller det här med pengar så är det så att vi har gemensamekonomi men hon tjänar ganska bra med pengar. 20 000 kr i månaden efter skatt. Jag tycker det är svårt att säga att hon betalar med egna pengar och jag inte ska betala. Vi bor tillsammans och kommer ha barn tillsammans. Vår ekonomi är gemensam och för 70 000 kr per år (5000 kr /månade för häst) kan man göra mycket kul för. Semester, bil, båt, närmare till jobbet, resa, spara till sämre tider, gå ut och äta tillsammans mm.

Så jag är nyfiken på hur ni löser detta med ekonomin när ekonomin är gemensam. Är det okey för mig att lägga "mina" pengar på vad som helst om jag tjänar mer en ett visst belopp? Just nu finns det inte utrymme för mig att ha 70 000 kr om året till ett hobbyprojekt.
Jag tycker faktiskt att det är okej om du vill lägga 70 000kr på ett fritidsintresse som gör dig lycklig, på samma sätt som att hon lägger 70 000 på sitt fritidsintresse som gör henne lycklig. Självklart ska hon själv betala för sitt eget intresse. Bara för att hon har ett dyrare intresse än du så ska hon bidra med lika mycket pengar till hushållet. Sedan om hon vill lägga sina 5000 på hästen, köpa kläder, spara till en resa eller annat så är det hennes ensak. Min åsikt är att man ska ha gemensam ekonomi till en viss gräns och fritidsintressen står utanför den gränsen.

I mitt hem så delar vi på alla utgifter. Vissa månader betalar jag fler räkningar och maken betalar mer matinköp, andra månader blir det tvärt om. Om min make skulle vilja börja med fallskärmshoppning så skulle inte jag stoppa honom från det för att det skulle vara för dyrt. Mina hästar betalar jag och om jag skulle vilja träna för någon tränare eller så så får jag spara ihop till det själv. Han ska inte drabbas av min hästekonomi. Resor har vi delvis valt bort iom att vi har hundar också, men en kortare resa varje år försöker vi få till ändå. Ofta räcker det gott och väl med några dagar i någon stad eller by i europa för att vi ska vara nöjda. Man behöver inte åka så förb... långt för att få ett avbrott i vardagen :)
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Tänk att ingenting förändras med åren! På 70-80 talen hade vi samma sorts diskussioner...När man träffade en kille och talade om att häst ingick i paketet blev svaret först - jättekul! Efter ca 1 månad - började herrn förstå att detta var 7 dagar i veckan. Även om objektet hade eget intresse, exempelvis fotboll blev det surt om hästeriet.
Då blev det tack och adjö, har man inte förståelse för sin partners hobby går det inte att kompromissa.
De började ofta, precis som du, att räkna på vad man kunde göra för alla pengarna.

Så mitt enda råd är, dela ekonomin och om du älskar henne acceptera intresset för vad det är - en livsstil.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Hemma hos oss har vi inte riktigt gemensam ekonomi. Jag kan själv känna att det är lite fegt eftersom vi måste lära oss att lita på varandra och att vi båda tar hand om våra gemensamma pengar. Men samtidigt kan jag tycka att det är rätt skönt att jag slipper ha dåligt samvete för att en stor del av pengarna går åt till min häst. Nu vet jag att jag bidrar med lika mycket som min sambo och att 'mina egna' pengar kan jag göra med som jag vill.

Så vi har ett gemensamt konto där vi sätter in pengar varje månad. Detta konto är dels till för att betala alla gemensamma utgifter som hyra, telefon, internet etc. (mat betalar den som nu råkar handla för dagen) samt en liten buffert om något oväntat dyker upp. Men kontot är också till för gemensamt sparande. De pengar som inte går åt sparar vi till t.ex. semester, nya möbler el. dylikt.

Skulle vi ta det ett steg längre (vilket vi kanske borde) hade vi nog haft ett till sparkonto. Så om vi skulle spara till något gemensamt t.ex. hus, bil, båt eller långresa. Så skulle vi sätta in pengar på detta konto varje gång det andra gemensamma kontot var upp i t.ex. 60.000. Då kunde vi ta kanske 10.000 kr från vårat gemensamma ' servicekonto' och flytta över till 'sparkontot'. Detta spar i alla fall en del gnäll om vem som betalar vad och till vem.

Detta med gemensam ekonomi är ju ganska så svårt att ta ställning till tycker jag. På ett sätt tycker jag nog att det är lite beroende på hur mycket varje tjänar och hur mycket varje bidrar med till hushållet i form av annat. Mina föräldrar t.ex. har ett annat upplägg på ekonomin.

Där har min mammas pengar alltid gått till allt tråkigt (mat, barn, hyra etc.) och min pappas pengar har varit det gemensamma sparandet. På det viset har ju mamma varit tvungen att gå till pappa i bland för att be om pengar till nya kläder t.ex. Jag tror inte att jag själv hade trivds med detta, men för dom har det funkat utmärkt.

Men då har min pappa väl aldrig varit särskild snål heller...

Men åt andra sidan sa du ju innan att det inte är pengarna som är det stora problemet utan tiden det tar och det är väl kanske lite svårare att rätta till på, för en häst är ju ett djur och behöver skötsel varje dag.

Men kan du inte försöka speca upp ungefär hur mycket tid hon lägger på det. Hur mycket tid lägger hon på transport till o från stallet? Hur mycket tid i stallet? Hur mycket tid på träning etc.? När äter hon?:confused:

Att hon åker iväg kl 7-23 låter lite som något min sambo hade kunnat klämma ur sig en dag då han är på dåligt humör och lite bitter, men han skulle nog ändrat sig efter en kort stunds tänkande. Jag säger inte att det är så även för dig. Men om du berätter vad det är som tar tid, då kanske vi kan se något sätt att ändra på det.
 
Senast ändrad:
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Det är nog bäst att ni två prata om saken, om hur hon ska prioritera och hur du ska. Det går inte att kräva att hon ska sluta med hästar, som du själv förstått, men hon kan inte heller vara enbart med hästen, det är också fel. Att vara 6h i stallet verkar väldigt länge, hon bör nog se över. Så länge ta inte en häst.
Utav de jag läst, så låter hon väldigt omogen och kör rakt över dig. Jag själv skulle aldrig tolerar att någon hotade mig så fort jag velat har lite tid tillsammans.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Tack för alla svaren. Det svaret med hästtjejer måste vara ödmjuka i och med en tidskrävande sport.

När det gäller det här med pengar så är det så att vi har gemensamekonomi men hon tjänar ganska bra med pengar. 20 000 kr i månaden efter skatt. Jag tycker det är svårt att säga att hon betalar med egna pengar och jag inte ska betala. Vi bor tillsammans och kommer ha barn tillsammans. Vår ekonomi är gemensam och för 70 000 kr per år (5000 kr /månade för häst) kan man göra mycket kul för. Semester, bil, båt, närmare till jobbet, resa, spara till sämre tider, gå ut och äta tillsammans mm.

Så jag är nyfiken på hur ni löser detta med ekonomin när ekonomin är gemensam. Är det okey för mig att lägga "mina" pengar på vad som helst om jag tjänar mer en ett visst belopp? Just nu finns det inte utrymme för mig att ha 70 000 kr om året till ett hobbyprojekt.

Vad som skiljer ryttare från andra "hobbyprojekt" är att det inte är en vanlig hobby. Det är ett sätt att leva. Jag och maken har också gemensam ekonomi, hus, barn, bilar och min häst. Jag är inte lycklig utan hästen. Det tar "all tid och alla pengar" kan man tycka. Men vi är överens om att försaka annat. Jag är inte intresserad av utlandsresor osv. Mockar faktiskt hellre :) Kan tyckas stört, men det hjärtat vill - det är svårt att stå emot. Visst gnäller maken ibland, när det varit extremt mycket stalltjänst, lektioner och annat i typ hela helger i streck. Men överlag är vi överens. Dessutom är han delaktig i hästeriet. Inte med ridning, men han gillar vår häst som individ.

Om du verkligen älskar din flickvän så bör du inte ta strid om hästägande eller inte. För du kan faktiskt inte vinna. Kanske går hon med på att lägga hästeriet på hyllan. Men hon kommer att sakna det, om inte nu, så om något år. Hon kommer att bli bitter på dig och du har inte "vunnit" något. Om du inte kan acceptera hästägandet, då är detta inte "din kvinna". Krasst men väldigt sant.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Har ni dåligt med pengar för att du ska starta eget företag eller vad är grejen?
Jag kör hellre en skruttig bil, äter hemma och inte åker på semester än att gör mig av med min häst. Det finns inte på kartan. Även om min sambo säkerligen hade tyckt det varit trevligt med ovanstående skulle han aldrig komma på tanken att be mig överge något som betyder så mycket för mig. Min sambo äger :love:
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Min familj har gemensam ekonomi. Vi tjänar lika mkt. När min man varit arbetslös så har jag ensam varit försörjare till familjen.

Vi har 8 hästar inackorderade, ingen egen gård här inte. Nu rider de 2 äldsta barnen och har egna tävlingponnier.

Tidigare försörjde sig hästarna själva (stuteri) men from i år så betäcker vi inget och har heller ingen hingst hemma så nu ska vi sälja av hästar för att familje ekonomin inte ska bli lidande. Jag ägnar minst 4 t om dagen åt hästarna, upp till 8 h de dagarna ungarna ska iväg på träning. Min man har valt att leva med mig och mitt intresse. Jag önskar att vi hade mer pengar så han kunde göra något mer till sig själv men så är inte fallet just nu.

Har man gemensam ekonomi så måste man vara sams om vart pengarna ska gå, likaså måste man vara sams om att nystartande företagare inte får in så mkt pengar. Var du införstådd med att hon var hästtjej när ni träffades och var hon införstådd med hur mager lönen är när man startar eget?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 527
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 951
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag är så ledsen och besviken över mig själv för jag lyckats bli rädd för något som jag tyckte var så kul innan. Jag minns att jag bara...
Svar
15
· Visningar
1 273
Senast: zarmino
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 728
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp