Bukefalos 28 år!

Min häst är deprimerad

M

martina

Kommer ut till hagen i dag och ser att Ärtan inte står med de andra. Hon står 150 m bort, i andra änden av hagen.
Jag kom på detta för ett par dagar sen att hon inte är med de andra.
Till saken hör att för 2 veckor sen avlivade jag mitt vbl. Hon och Ärtan var inte några polare direkt det kan man inte påstå.
Ärtan har levt i en liten flock hos mig sen hon var föl. Flocken bestod då av Ärtan, N och M. I april köpte jag till P som genast blev flockledare. Rangordnignen var då P, M, Ä och N. Senare i Juli så kom G in i bilden och ordnigen var P,M, G, Ä och N
Nu när M är borta så är det ju så att de två nya damerna är högst i rang. P,G, Ä och N
Kan det ha påverkat Ärtans beslut om att flytta?
Det är inget direkt bråk i hagen... men något är det som inte stämmer med min lilla stumpa.
Deppig pga att M är död eller deppig pga att rangordnignen inte är till belåtenhet.
Jag har den inställningen att hästar ska gå i stor flock så jag vill inte dela upp dem i olika hagar.
Jisses vad man lägger ner engagemang i sina djur
 
Sv: Min häst är deprimerad

Två veckor är väl ingen tid. Låt det gå ett tag så ordnar det sig säkert. Pyssla om stackars liten extra mycket under tiden.
 
Sv: Min häst är deprimerad

Min gamling gjorde precis likadant ett tag i somras. Han blev illa behandlad när han kom i närheten av de andra. Jag såg det inte eftersom jag inte kollade hela tiden men stallägaren såg det när hon kollade noga. Hon flyttade honom snabbt och ställde honom med ett gammalt sto. Dessa två har nu gått i frid och ro resten av sommaren. Jag skulle inte vänta utan kolla noga.
 
Sv: Min häst är deprimerad

Jag känner att jag inte akut behöver flytta henne då hon emellanåt står och gnager på sin lille polare N. Så helt borta från flocken är hon inte . Men dock en del av dygnet. Jag väntar och ser och ska sysselsätta henne mer så hon får annat och tänka på.
MVH
 
Sv: Min häst är deprimerad

Mina två flickor kom inte överrens med min senaste inackordering, det gick så långt att den yngsta blev halvt aggressiv dygnnet runt.

Nu, när hon har flyttat, känner jag igen båda igen och de är som de brukar, lugna och harmoniska.

Det är svårt att sätta sig in i flockens tankar, man kan ju inte bara fråga ;) Men ge det lite tid, när jag fick ta bort en flockmedlem till mian så sörjde den ena väldigt länge och det tog ett tag innan hon hade slutat leta och vänta på henne.

//E
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 852
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 412
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 334
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 848
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp