Bukefalos 28 år!

min häst går ifån mig i hagen

S

smash

Hej. Jag har snart haft mitt varmblod i 1år och han springer ifrån mig i hagen, springer ifrån mig om jag har åkt av. Är hur snäll som helst annars. Ridningen funkar bra. Vad ska jag göra? han har börjat med dehär när ett annat varmblod gjorde de. Och kommer fram om man har godis. Men tycker inte de ska behövas jämt.

:confused:
 
Sv: min häst går ifån mig i hagen

Hej. Jag har snart haft mitt varmblod i 1år och han springer ifrån mig i hagen, springer ifrån mig om jag har åkt av. Är hur snäll som helst annars. Ridningen funkar bra. Vad ska jag göra? han har börjat med dehär när ett annat varmblod gjorde de. Och kommer fram om man har godis. Men tycker inte de ska behövas jämt.

:confused:

Jag tycker du överanalyserar. Fokusera på det som är bra i stället!
 
Sv: min häst går ifån mig i hagen

Tolka inte in för mycket, ibland kan något annat vara mer intressant än vad du är.

Så sent som idag gick min häst ifrån mig. Hon kom fram och kollade om jag hade godis, det hade jag inte, hon vände och gick åt ett annat håll. Det är inte så farligt och ingenting som jag funderar vidare på. Gräset var bättre än jag helt enkelt.
 
Sv: min häst går ifån mig i hagen

okej, men han har gjort såhär i flera månader. De är ju sant som du säger. Han springer ju ifrån mig. Stannar jag, stanna han. Jag har provat att huka mig ner, väntat länge. Tittar inte på honom. Men nej, de har inte funkat. Ska prova med en klicker. Kommer jag med utrustningen från huset å går förbi så sticker han innan jag kommit in i hagen. =/
 
Sv: min häst går ifån mig i hagen

Min häst är/var heller inte mycket för att komma framspringande till mig i hagen. Det var inte sällan hon gladerligen kom fram, för att raskt vända och trava långt bort - eller varför inte dra med resten av hästarna i full galopp runt hela hagen. Det spelade ingen roll om jag så fångade och ledde runt resten av flocken (oh yes, jag provade); när hon var på det humöret, ruskade hon bara på huvudet och betade eller stod och tittade på dem som för att säga "Är ni riktigt kloka i huvudet?" :angel:
 
Sv: min häst går ifån mig i hagen

okej, haha de låter lite bekant. Men kommer din häst fram ibland? (:
 
Sv: min häst går ifån mig i hagen

jag vet inte, han har inte så extremt krävande arbete. Ingen kan fånga honom utan problem.
 
Sv: min häst går ifån mig i hagen

Det tog mig 1½ år att komma inpå min häst. Jag fanns inte och behövdes inte i hans värld mer än när det gällde kraftfoder. Då jag har lätt att bli känslomässigt knäpp kontaktade jag en gammal vän som håller på med horsemanship/western och fått lite knep och tankeställare. Och så mutade jag med godis ibland. Nu kan han komma fram till mig i hagen och lägga sig 20 cm framför mig och vila, dvs det jag drömt om! Om det beror på min gamla vän vet jag inte men jag tror hon först och främst fick mig att sluta kräva/längta och bara vänta/avvakta.

Så låt dagarna gå, ha din önskan i bakhuvudet men agera inte efter det. Behandla din häst väl i så många situationer du kan och ni kommer troligen hitta varandra.
 
Sv: min häst går ifån mig i hagen

okej, tack så mkt för svaret (:
 
Sv: min häst går ifån mig i hagen

Arbete behöver inte vara krävande för att vara tråkigt. En häst som t.ex. skrittas runt runt i en paddock genomgår inte speciellt krävande arbete, men kul är det nog inte i längden.

När jag köpte min häst var han svårfångad i hagen. Man var tvungen att locka honom med godis och ta in de andra hästarna för att kunna fånga honom. När jag fick hem honom började jag med att bara vara i hagen. Hade lite morötter med mig och en borste att klia med. Sen umgicks vi bara, lärde känna varandra och han lärde sig att när matte kommer är det trevligt, det betyder inte tråkigt arbete. Det tog knappt en vecka innan han kom traskande, glad i hågen, så fort han fick syn på mig vid grinden, och gör det fortfarande trots att jag slutat med morötterna sedan läääänge (haft honom i två månader).

Han måste se det som en positiv grej att matte kommer och hämtar honom. Vad brukar ni göra när ni rider? Hästar föredrar varierat arbete och kan börja visa symptom på ovilja om man bara tvingar dem till ensidigt arbete dag ut och dag in.
 
Sv: min häst går ifån mig i hagen

Okej, vi rider ut för de mesta. Och i paddock ganska sällan..
 
Sv: min häst går ifån mig i hagen

och han är framåt å verkligen super glad i skogen.
 
Sv: min häst går ifån mig i hagen

Tror inte du ska bry dig så mycket om det är nog lite olika beroende på hästens personlighet!. Jag har 6 hästar, har haft 8 hittills i mitt liv och av dessa har två varit sådana att de inte är så intresserade av människor överhuvudtaget.

Visst de kommer fram och kollar om de kan få godis, men annars går de helst iväg. Tror även att det beror mycket på hur de blivit hanterade första tiden som föl/unghästar då de 4 jag haft "från början" sas alla är väldigt sociala.

Men har de väl blivit så är det nog inte så mycket att göra åt saken, jag har tex en 18 åring som jag haft sen hon var 4 och hon är ibland en riktig plåga att hämta i hagen speciellt under betesperioden.
 
Sv: min häst går ifån mig i hagen

Ja det gör/gjorde hon (utlånad på foder atm) - när hon själv känner för det. Andra dagar låter hon sig snällt fångas (= man får knalla och hämta henne) utan att gå sin väg. Och två gånger totalt under de tre åren jag haft henne, har hon kommit galopperandes fram till mig i hagen.

Hon är mycket arbetsglad, alltid väldigt pigg och framåt i ridningen. Både med och utan sällskap. Hon är helt enkelt inte typen som gnäggar högt och kommer framtravandes i hagen. Hon är öht inte en "gosig" häst, på det sättet att hon inte uppskattar speciellt att bli borstad och pysslad med, etc. När man arbetar med henne är hon glad, men det där runtomkring, tror jag gör henne detsamma.
 
Sv: min häst går ifån mig i hagen

Som många tidigare sagt - låt det ta lite tid :)
Alla hästar är olika, vissa är jätte sociala och andra mer reserverade.
Hur dom är beror nog (precis som med allt annat...) både på tidigare erfarenheter och arv.
Sedan kan det ju bero på tillfälliga omständigheter också, har varit med om hästar som inte gått o hämta när det kommit en ny häst till deras "flock", dom har helt enkelt varit upptagna med att hålla koll på vad som händer i flocken ;)
Men för det mesta ordnar det sig med tid om man bara tar det lugnt o ser till att man i slutändan alltid lyckas fånga hästen, bli inte orolig om det tar tid!
 
Sv: min häst går ifån mig i hagen

Ja absolut kommer de får ta tid :) tack så mycket alla som svarat. :)
 
Sv: min häst går ifån mig i hagen

Min första tanke är: vad säger du med kroppen?? Hamnar du i drivande position? Hästar är tankeläsare :) och om du tänker att "nu måste jag skynda mig att få tag i hästen så jag hinner rida/ tills hovslagaren/vet kommer" så märker hästen direkt att du är stressad och drar eller håller sig precis utom räckhåll så där retsamt. Ett ordspråk lyder att om du agerar som om du bara har en kvart på dig kommer det att ta hela dagen, men om du agerar som om du har hela dagen på dig kommer det att ta max en kvart. Du behöver etablera en relation mellan dig och din häst. Ta in honom/henne en stund och förse hästen med lite gott att äta och släpp sedan ut hästen igen. Gå en promenad och låt hästen beta där det finns gott att äta och de andra hästarna inte kommer åt. Ett råd som jag en gång fick var att gå in i hagen med en hink godsaker och förse hästen och mota bort de andra (stärker din ledarposition när det är du som bestämmer vem som får äta) men det är inte något som man ska prova om man inte känner sig bekväm med det och kan läsa av hästarna och använda ett tydligt kroppspråk.
Tillbringa tid med din häst utan att rida.
Lycka till med din häst!
 
Sv: min häst går ifån mig i hagen

ja, de kan ju vara lite så att jag kanske har fel kroppsspråk.. att jag måste fånga honom på engång. Men dina ord var bra. Ska testa lite :) å ta mig all tid. Men han kommer fram om jag inte har en grimma i handen eller bakom ryggen. Ser han den så ddrar han på engång.

Tack du :)
 
Sv: min häst går ifån mig i hagen

Istället för att ge godis i handen i hagen kan man se till att det alltid finns något gott i krubban så att hästen förknippar att komma in i stallet med något positivt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
817
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
940
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 725
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 809

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Föl 2020
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp