Bukefalos 28 år!

min häst går ifån mig i hagen

Sv: min häst går ifån mig i hagen

Jag tror det finns många travare (och tävlingshästar i allmänhet) som blivit lite känslomässigt "avstängda" av olika anledningar, och visst är det jobbigt för dig just nu, men den dagen han kommer fram kommer du uppskatta det så mycket mer. Som många redan skrivit: Låt det ta tid, inget tvång, ingen stress, utan se bara till att du är på bra humör och verkligen längtar efter din vän när du väl går ut i hagen. Så kommer han inse att du är en vän att lita på tillslut.

Mitt varmblod var svår att få fast i långa perioder, detta pågick i 5(!) år. Hon var väluppfostrad, aldrig elak, aldrig ohövlig, men känslomässigt "inte där". Hon gjorde det som krävdes av henne, varken mer eller mindre.

Men så en fin vårdag tittade hon upp när jag visslade, kom fram till grinden och var GENUINT glad att se mig! Det var den härligaste känslan jag upplevt, jag visste där och då att eldprovet var över. Efter det har allting bara blivit bättre, hon kommer fram och kelar, kan stå och sussa med pannan mot min mage, följer med mig överallt, och framför allt så är hon närvarande och avlsappnad!

Så ge inte upp hoppet, låt det dröja, och håll modet uppe :)
 
Sv: min häst går ifån mig i hagen

Jag har haft min häst i över 10 år nu och det enda som kan få honom att glatt komma springande är mat (och godis...). Han är helt enkelt inte den typen som är speciellt sällskaplig av sig men han trivs bra med sin tillvaro i alla fall. Det är nog bara att inse att hästar, precis som människor, kan ha olika personligheter. :-)
 
Sv: min häst går ifån mig i hagen

Självklart kommer de få ta tid. Jag ger inte upp.. Redan nu så står han oftast still när jag kommer, men tidigare så drog han ifrån mig redan då. De går sakta med säkert framåt :)
 
Sv: min häst går ifån mig i hagen

ja, de kan ju vara lite så att jag kanske har fel kroppsspråk.. att jag måste fånga honom på engång. Men dina ord var bra. Ska testa lite :) å ta mig all tid. Men han kommer fram om jag inte har en grimma i handen eller bakom ryggen. Ser han den så ddrar han på engång.

Tack du :)
men måste du fånga honom med grimman? Försök få honom att följa med utan grimman så slipper han just bli fångad:). Min häst tycker mycket bättre om när jag tar med honom ut ur hagen utan grimma än när jag har den med, det blir liksom som en extra "laddning" med grimman i handen.
 
Sv: min häst går ifån mig i hagen

jadu, bra idé! ska testa mig fram. :)
tack för du svara iaf.
 
Sv: min häst går ifån mig i hagen

Jag brukar göra den här metoden ibland: Gå fram till hästen tills den vänder huvudet mot mig, då backar jag några steg. Då blir den mer uppmärksam. Funkar det inte första gången, gör jag om det några gånger. Min medryttarhäst blir så nyfiken att han tillslut följer efter mig när jag backar ifrån honom :P Hoppas att det var till någon hjälp iallafall ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
938
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 723
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 809

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp