Bukefalos 28 år!

Min häst vill inte trava

Sofiastubben

Trådstartare
Hej ! Jag har ett varmblod på 12 år. Det är en tjej med MYCKET motor. Det mesta funkar bra men jag har svårt att få henne att trava. Enligt henne ska det vara full galopp med en gång. (Hon går fint i galoppen efter några minuters jobb). Det går att få henne trava några steg men den blir oftast bara skumpig och ojämn då hon förbereder sig för galopp eller helt enkelt tar några små långsamma galopp steg. Jag vet att hon kan. Hon fjantar sig bara, men har ni några tips på hur jag kan gå till väga ? Några bra ridövningar ? :)
 
Sv: Min häst vill inte trava

Det första jag hade gjort var att titta över vad hon äter och öka utevistelsen så mycket det går för att hon ska få möjlighet att bli av med en del av energin så.

Ridmässigt hade jag helt klart jobbat med lydnaden, mycket övergånger (från början tom skritt till halt... skritta låt säga 5steg, halt beröm, skritta 5 steg osv osv). Jag hade också jobbat mycket från marken för att förbättra kommunikationen oss emellan
 
Sv: Min häst vill inte trava

Hon går i lösdrift så att hon är ute hela tiden och trivs med det. Hennes foder är energi snålt, anpassat för hennes energi. Vi tränar mycket markarbete och på lydnaden samt övergångar. Men jag kanske ska fortsätta jobba med det ännu mer ! Tack för svaret :)
 
Sv: Min häst vill inte trava

Är hon genomgången så att hon inte har ont nånstans? Ligger sadeln korrekt och är den hel i bom och med jämn och fin stoppning?

Det låter som att hon kanske undviker traven pga smärta, eftersom det funkar i hagen och vid longering.
 
Sv: Min häst vill inte trava

Hon har en väldigt fin utrustning och har ej ont någonstans. Det hände en gång att jag fick henne i superfin trav en sträcka på långsidan av ridhuset. Men det var den gången.
 
Sv: Min häst vill inte trava

Att utrustningen är bra säger tyvärr inget som helst om hur den ligger. När kollades hur sadeln ligger an av en fackman senast?
 
Sv: Min häst vill inte trava

Min unghäst är lite likadan. Älskar att galoppera och förstår inte varför han måste trava?! :) Men vi jobbar jättemycket övergångar, tempoväxlingar och "lydnadsövningar". Ibland får man släppa prestigen och låta hästen gå ur formen för att sätta lydnaden först. För oss är det i alla fall så att hästen inte lyssnar på mig vilket beror på både omognad och att han är lite bossig av sig :)
 
Sv: Min häst vill inte trava

Min förra häst kunde vara så också.. gick jättefint i trav i uppvärmning dock. Men hade man galopperat en gång var det kört. Då ville hon bara galoppera hela tiden och gick och laddade i "traven" som då innehöll mer pass, tölt och galoppanslag. Minsta man råkade röra sig i sadeln så tog hon det som en galoppfattning... Jag fick aldrig henne lika fin och avslappnad i traven efter en galopp som före. Hon hetsade bara på och väntade på nästa galoppfattning.

Kanske du ska ta en period då du bara travar och skrittar? Sätt igång i trav och sakta av efter ett par steg. Våga lätta i handen så fort hon tar din förhållning. Även om det inte blir en ren trav så sakta av, lätta och klappa. Gör så måånga gånger tills igångsättningen avdramatiseras och hon inser att det räcker bara med att ta ett par travsteg sen sakta av och att hon inte behöver ladda för galopp.

När hon var extra jobbig en period så hade jag ridturer med bara skritt och trav eller typ bara skritt och galopp. Då jag inte orkade bråka med henne i hetstrav och galoppladdningar. Skritt var befäst ordentligt, så fort jag saktade av och gav längre tygel tog hon det lugnt, men hade jag korta tyglar i skritten så gick hon också och laddade och bara väntade på kommando som kunde innebära galopp.
 
Sv: Min häst vill inte trava

Låter exakt som min häst. Bara det att det GÅR inte att få henne att trava så jag kan inte bara skritta och trava. Men idag gick det faktiskt att få henne trava ganska fint på en liten volt, jag hittade en knapp som funkade. Ska fortsätta med den och träna. Hästens ägare (är fodervärd) Säger att hon också hade svårt, men att det antagligen bara är något hon fått för sig vilket jag också tror. I longering travar hon jättefint med all utrustning på. Det har inte med sadel att göra.
 
Sv: Min häst vill inte trava

"Utrustningen är fin "- den sitter bra. I longering travar hon jättefint med all utrustning på. Det har inte med sadel att göra.
 
Sv: Min häst vill inte trava

Eller ja, hon travade överhuvud taget, det var ju huvud saken ! Är jättestolt ! Nu ska vi fortsätta träna med detta eftersom att det verkade funka ! Tack för alla tips och råd ! :)
 
Sv: Min häst vill inte trava

"Utrustningen är fin "- den sitter bra. I longering travar hon jättefint med all utrustning på. Det har inte med sadel att göra.

Du kan ju inte jämföra att en sadel sitter bra för att hästen travar med den på sig vid longering jämfört med att ha en ryttare i sadeln.
 
Sv: Min häst vill inte trava

Nej det vet jag. Jag tänkte mer om det skulle vara sadel jorden det var något med. Men det har ingen med det att göra. Har fått svar nu :)
 
Sv: Min häst vill inte trava

Ok. :)

Det jag menade var bara att med ryttarens vikt i sadeln blir det ju en helt annan belastning på ryggen. Så om den ligger illa/ojämn stoppning/annat så kan ju hästen röra sig bra med den vid longering men reagera vid ridning.
(Inte alla tänker på det, därav min envishet)

Däremot undrar jag fortfarande om sadelns passning är kollad av fackman på senare tid?
 
Senast ändrad:
Sv: Min häst vill inte trava

Nej inte en fackman. Men i stallet jag står på har vi många erfarna och riktigt duktiga ryttare/ uppfödare som ser och hjälper mig nästan varje dag. Om dom tycker det ser bra ut :) men vi ska köpa en ny sadel nu pgr av att den vi har nu inte passar mig i sätet och ägaren. Då kan vi kolla med en fackman då :)
 
Sv: Min häst vill inte trava

Jag vet att hon kan. Hon fjantar sig bara, men har ni några tips på hur jag kan gå till väga ? Några bra ridövningar ? :)

Utgå INTE från att hästen "fjantar sig", hästar fungerar inte så. Antingen förstår den inte vad du vill att den ska göra, eller så klarar den helt enkelt inte av att utföra det.

Du skriver inte hur länge din har ridits, men min gissning är att den helt enkelt saknar styrka för att kunna trava taktmässigt och med undertramp.
De flesta travare behöver väldigt mycket ridträning för att få tillräckligt med styrka och muskler för att kunna gå korrekt i alla gångarter med ryttare, och det är viktigt att låta det få ta den tid det tar, det finns helt enkelt inga genvägar.
Många tror att det är galoppen som är det svåra att lära in då man omskolar, men i många fall är faktiskt traven svårare då "rid-trav" skiljer sig rätt mycket från "travar-trav". När det blir för jobbigt slår dom då över i galopp, eller i vissa fall passgång. Min travare tog ÅR av träning innan hon lärde sig trava lugnt och taktfast i form.

Det som hjälper och stärker hästen här är framförallt övergångar skritt-trav. Kör massor av sådana, bry dig inte så mycket om kvaliteten på traven utan beröm när hästen travar och byt gångart ofta.
Att trava över bommar och cavaletti är också bra.
 
Sv: Min häst vill inte trava

Tack ! Men som sagt så har kag redan hittat var det är. Rider cavaletti och bra övningar. Hon både fjantar sig och är inte riktigt musköts i ryggen än. Men vi muskler upp den nu och det börjar gå bättre.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
990
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 065
Senast: JohannaB
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 054
Senast: mily
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 638
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp