Bukefalos 28 år!

Min häst vill inte trava

Sv: Min häst vill inte trava

Mitt varmblodssto är likadan! Det är skritt-galopp. Jag är överlycklig om jag får henne att trava några steg men har hon väl gått över i galopp så är det i det närmaste omöjligt att få henne att trava. Detta är också en häst med mycket motor och nerv, och otroligt lyhörd. Låter jag henne inte galoppera spänner hon sig som en stålbåge och galopperar på stället, flyttar sig i sidled och hoppar rakt upp i luften. Givetvis kan man inte ha det så.. Kontaktade tidigare travtränare som berättade att hon alltid släpat med höger bakben något, och satt man bakom i vagn såg det ut som att hästen var halt- vilket inte syntes lika tydligt från sidan. När första kurvan kom blev det galopp...

Tog ut en kiropraktiker som konstaterade att hästen satt fast i SI-leden och troligen har hon utvecklat detta rörelsemönster (i det här fallet galoppen) för att hon inte haft full rörelsefrihet på många, många år- oavsett träning. Ett rörelsemönster är ju inte så lätt att bryta.. Efter flera behandlingar och en envis tränare så travar hon idag korta sträckor och dessa korta sträckor stärker henne jättemycket. Jag började rida i 8:or, och satt ner i traven för att inte störa henne. Korta, korta träningspass, för hon tyckte såklart det var jättejobbigt och är ju förmodligen van vid att det ska vara smärtsamt i traven. Om jag får gissa- går din häst i relativt hög form i galoppen?

Jag säger inte att det är samma sak med din häst, men det spelar ingen roll hur väl utrustningen sitter, eller hur liksidig hästen ser ut- hon väljer galoppen framför traven som hon ju faktiskt är avlad för. Jag tycker nog att man faktiskt bör kunna kräva av en ridtravare att trava, om än inte i form- men således i trav.

Att galoppera är underbart och uppfriskande för iallafall mitt sinne- men jag vill ju ha en hel, frisk häst som håller i många år.
 
Sv: Min häst vill inte trava

om du rider på ridbana så lägg en volt om det går för fort eller hästen försöker byta gångart.
Ut på spåret igen när hästen går det tempo du har bestämt, in på volt igen när det börjar gå fel.
Bättre än att försöka korrigera med nödbromsen. Hästen fokuserar utan att tappa viljan att gå framåt. Slappna av spänn inte kroppen så hästen kan trava utan att bli spänd och stel.
 
Sv: Min häst vill inte trava

Jag säger inte att det är samma sak med din häst, men det spelar ingen roll hur väl utrustningen sitter, eller hur liksidig hästen ser ut- hon väljer galoppen framför traven som hon ju faktiskt är avlad för. Jag tycker nog att man faktiskt bör kunna kräva av en ridtravare att trava, om än inte i form- men således i trav.

Fast den traven som travare är avlade för går inte att jämföra med den traven vi vill ha på en ridhäst. Det kräver helt andra muskler av hästen för att trava i ett lugnt tempo med ryttare på ryggen, än för "travartrav" framför en sulky.

Jag tycker inte alls det är konstigt att hästen i ett sådant läge hellre väljer galopp för att den helt enkelt inte orkar bära upp sig själv+ ryttare i trav.
Sen ska man såklart kolla upp om man misstänker skada, som i din hästs fall, men det behöver inte bero på skada.
 
Sv: Min häst vill inte trava

Min häst är sådär ibland, framförallt blir han så när han blir för peppad och ivrig, han är också en sådan kuse med en otrolig motor och arbetsvilja, men han vill för mkt och det kokar över om han inte får utlopp för det han vill just för tillfället. Då brukar jag skritta ett tag och sedan testa igen, samt se till att han verkligen får utlopp för energin med jämna mellanrum också.

Sedan kunde han inte trava i vänster varv framförallt spec i paddock, trots att hästen var kollad av veterinär, vi gick då till en annan veterinär som hittade felet, han hade ont i vf knä som nu är åtgärdat och jag har inte känt av det något mer.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
990
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 065
Senast: JohannaB
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 054
Senast: mily
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 638
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp