Min hund "storknar" är det ok eller? "Orolig"

Y

yazzoo

Min hund \"storknar\" är det ok eller? \"Orolig\"

Vår jämthundshane på 6 år får "anfall" ca en gång per dag när han liksom håller på att "storkna". Det är svårt att beskriva- han liksom krampar i halsen, verkar inte få luft, storknar och det låter inte trevligt. Han blir orolig men när man talar lugnt & klappar om vid "anfallen" släpper det snabbare. "Anfallen" kommer när har ligger och vilar/sover.
Sambon tror sig veta att det är kramp i halsen & ofarligt men jag är inte säker.
Har du någon aning om vad det är?
 
Re: Min hund \"storknar\" är det ok eller? \"Orolig\"

åk till veterinären!!!
Jag har ingen erfarenhet av detta men kan det inte vara epelepsi??
 
Re: Min hund \"storknar\" är det ok eller? \"Orolig\"

Eplepsi är ett problem hos jämthundar och är ärfligt. Åk till veterinären och kolla. Skulle det vara det ska det anmälas till SÄK (Svenska Älghundsklubben). Nu behöver det inte vara det, men jag hade hört med vet.
 
Re: Min hund \"storknar\" är det ok eller? \"Orolig\"

Min hund har ofta fått så han med. Va nån som sa att de va noskvalster? Verkar vara ofarligt iaf. :)
 
Re: Min hund \"storknar\" är det ok eller? \"Orolig\"

Hade det varit noskvalster hade det varit hela tiden och inte ungefär en gång om året. Har de noskvalster går de och "snarkar". Noskvalster måste behandlas, har för mig att det inte försvinner av sig själv.
 
Re: Min hund \"storknar\" är det ok eller? \"Orolig\"

Noskvalster behöver inte vara hela tiden, det kan poppa upp lite då och då...jag pratade nämligen med en vet om detta i veckan och det kan komma i skov...
 
Re: Min hund \"storknar\" är det ok eller? \"Orolig\"

Ok, jag läste fel. :o Då kan det mycket väl vara noskvalster och det är lättbehandlat. Sambon fick utskrivit tabletter av vet när hans tax drabbades för några år sedan. Har man mer än en hund bör alla behandlas, då det lätt smittar från hund till hund.
 
Re: Min hund \"storknar\" är det ok eller? \"Orolig\"

Noskvalster, behandlas med Ivomec eller Interceptor.
 
Re: Min hund \"storknar\" är det ok eller? \"Orolig\"

Om ni tror eran hund har noskvalster så ska ni åka till veterinären. Det är inte helt ofarligt om det går för långt (läs nedanför). Och eftersom det är smittsamt tycker jag det är oansvarigt och strunta i det.

Var på ett föredrag om noskvalster får flera år sedan. Och det de sa då kan ju ha ändrats. Men de sa att de hade avlivat en hund som hade haft för svåra epilepsianfall, när de obducerade hunden så visades det sig att hela hjärnan var full med noskvalster. De hade då tankar att det kanske var så att hundar som visade epilepsi ibland kanske hade noskvalster. Nu var detta längesen och det kanske har kommit fram mer fakta, men jag hade då inte låtit min hund gå med noskvalster. De får ju även problem med sitt luktsinne.
 
Re: Min hund \"storknar\" är det ok eller? \"Orolig\"

Det med noskvalster behandlas bara då hunden märkbart mist förmågan att känna lukt.Tyvärr :(Vår får dras med det tills något annat inträffar inte förrn får vi behandla henne! :mad:
 
Re: Min hund \"storknar\" är det ok eller? \"Orolig\"

Jag vet flera som bara ringer veterinären och de får preparat utskrivet. Ring en annan veterinär.
 
Re: Min hund \"storknar\" är det ok eller? \"Orolig\"

Håller med...jag fick bara jag yppade noskvalster av vet...

Bara man tänker på ifall man har collieraser eller blandras med collieraser i så man får rätt prep.
 
Re: Min hund \"storknar\" är det ok eller? \"Orolig\"

Det är inte "baklängeshicka" då?
 
Re: Min hund \"storknar\" är det ok eller? \"Orolig\"

Nu skrev du hicka, så kanske du menar något annat. Men är just baklängesnysningar (nysning som dras inåt) som brukar vara noskvalster. Säger inte att det måste vara det, men ofta är det så.
 
Re: Min hund \"storknar\" är det ok eller? \"Orolig\"

Jag blev så arg :mad:när jag läste inläggen här (inte på inläggen utan på "min" nonchalanta veterinär) så jag ska absolut ringa en annan imorgon! :)
 
Re: Min hund \"storknar\" är det ok eller? \"Orolig\"

Hrmm...jag undrar om min hund också råkat få noskvalster. Han gör "baklängessnörvlingar" ibland, inte varje vecka ens, men det händer. Ska ringa vet. imorgon och fråga.
 
Re: Min hund \"storknar\" är det ok eller? \"Orolig\"

Lånar en knapp.

Noskvalster är mycket vanligt förekommande, och tyvärr nästan omöjligt att klart bevisa förekomsten. Vet kan söva och spola ur näshålan och ibland kan det då komma ut något kvalster. Därför sker behandling i regel på grund av hundens snörvlande. Fel eller rätt det vet man inte förrän man sett om det blir bättre.

Det finns bra läsning om noskvalster på nedanstående länk:

http://www.jagareforbundet.se/wilda/wildasetolog/wildaenkrypandekanslaavobehagomnoskvalster.asp.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 203
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Börjar med en varning för långt inlägg, behöver dels råd och dels skriva av mig lite och Buke är ju klokt, det vet man ju. Jag och min...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 311
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 921
Senast: Fraegd
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 231
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp