Min mamma har blivit knäpp...(långt)

Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

Oh My God säger jag med !

Vi har ju sett filmerna och ni har ju en finfin relation !

Jag tror som Alexandra_W och via att din mamma är rädd och osäker.

Ta med henne till habiliteringen så att hon får en chans att förstå vad som händer.


jag tycker också vi har en fin relation. Han är min buskille och precis som alla andra föräldrar så kan jag bli trött på honom när han hittar på djävulskap, men man slutar ju inte älska sitt barn för det.

Sen så förgyller han våra dagar också, vem skulle inte bli glad åt att se denna lilla killen :love:
http://www.youtube.com/watch?v=Feaf...y.blogg.se/index.html&feature=player_embedded
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

:eek::eek::eek:
Det är INTE på något sätt dit fel att han har autism!
Det bara blev så och ni ser alla fall vilken underbar son han är för er.

Det är din mamma som gör fel, inte ni.

Har läst dina tidigare trådar och du verkar vara en bra och kärleksfull mamma.
Att just Tim fick denna diagnos är säkert bara för att ni är så bra, stödjande och som sagt kärleksfulla föräldrar, så ni kan ta det och hantera det hela.
Men förstår att det är jobbigt, måste bli en enorm press psykiskt.

klart det tar på en, om det inte gjorde det så är man nog inte mänsklig. Men vi försöker göra det bästa och lära honom allt vi kan. Gråter över att han har autism händer varje vecka men det måste jag nog få göra, så man kan hoppa upp i sadeln igen och tänka att man fixar det. sen när han kommer med små överraskningar som nya ord och andra saker så ser man ju att det faktiskt går åt rätt håll!
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

En tanke:
Din mamma bär nog själv på en stor sorg över Tim och hans diagnos. Hon försöker gripa halmstrån för att övertyga sig själv och andra om att han egentligen är som alla andra.
Hennes okunskap och sorg låter hon styra över alla känslor kring Tim och er familj. Det hon inte tänker på är hur DU, hennes dotter, känner kring detta.

Ett råd:
Jag tror du antingen ska ta tjuren vid hornen och bli rejält förbannad på din mamma. Tala om för henne att du inte vill höra något mer skitsnack om dig och och din familj; att hon kan hålla sina egna gissningar om Tim för sig själv eftersom du och din man litar på vad läkarvetenskapen säger om honom. Tala också om att hennes beteende gör dig enormt ledsen; att du behöver din mammas ovillkorliga stöd i denna situation. Hennes dumheter gör ju bara er situation med ett autistiskt barn VÄRRE än vad den behöver vara!

Om du inte vill/orkar ta tjuren vid hornen så tror jag faktiskt att ni ska hålla kontakten med henne till ett minimum nu under en period. För att skydda er själva från hennes dumheter.

En kram:
DU vet att det INTE är ditt/ert fel att Tim är autistisk. Tim VET att ni älskar honom och är de bästa föräldrarna han kan få. Din man (som ju känner dig som förälder bättre än någon annan!) vet att du ÄR en bra mamma!
KRAM! Stå på er!

vi har knappt haft kontakt alls sen vi kom hem från semestern då hon hade Tim i början på April. sen så träffades vi ju på kalaset nu. men jag har inte pratat med henne sen dess. Hon vet att jag inte gillar det hon säger men bryr sig inte om det utan går sin egna väg.
Jag hade tänkt fortsätta att inte ha kontakt med henne på ett tag nu, jag fixar inte det...
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

vi har knappt haft kontakt alls sen vi kom hem från semestern då hon hade Tim i början på April. sen så träffades vi ju på kalaset nu. men jag har inte pratat med henne sen dess. Hon vet att jag inte gillar det hon säger men bryr sig inte om det utan går sin egna väg.
Jag hade tänkt fortsätta att inte ha kontakt med henne på ett tag nu, jag fixar inte det...

Det tror jag är ett bra beslut! Ni behöver umgås med människor som ger er kraft, inte sådana som tar kraft.
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

Jag tycker att det låter som en jättebra idé dels att skaffa sig lite mentalt stöd från kuratorn och dels att du ber läkaren ringa till din mamma och berätta lite om din sons diagnos. Jag förstår om du är i ett läge just nu då du inte orkar stå emot din mammas dumheter så jag tycker att du ska fokusera på att ni blir en stark familj igen och inte lägga onödig kraft på henne. Undvik henne så mycket det går, och försök att inte spekulera för mycket i varför hon gör och säger sånt här. Man kan bara konstatera att i denna situation så kunde hon varken vara stark nog att vara ett stöd eller en god förälder. Oavsett vad hon tror sig vinna på att bete sig så oschysst mot er (ni har utretts flera gånger av läkarteam, tror hon att hon har mer koll än dem?) så borde nån informera henne om att hon håller på att bränna alla skepp till er. Taskigt beteende när man går igenom kriser av något slag varken glömmer man eller förlåter i första taget.

Så skaffa hjälp och stöd där hjälp och stöd finns att få. Allt annat är onödigt just nu när ni går igenom denna omställning.
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

Nej usch vilken situation!!! Jag tror du gör rätt i att bryta ner kontakten till en minimum, det kan inte vara nyttigt att ha en så dålig relation.


Tittade på filmen här i tråden och han är ju hur go´som helst din lille Tim, och du verkar vara en jättefin mamma! Massor av styrkekramar till dig, och en hälsning till din fina son!
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

Håller fullständigt med dig! Prata med mamman eller skriv brev till henne! Fortsätter hon så säg upp kontakten! Berätta hur illa hon gör dig! Fortsätter hon tjafsa så bryt med henne för en tid! Träffas ni på fester så ignorera henne eller behandla henne som en vanlig bekant. Låtsas inte om att hon är din mamma eller att du hör henne!
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

vi har knappt haft kontakt alls sen vi kom hem från semestern då hon hade Tim i början på April. sen så träffades vi ju på kalaset nu. men jag har inte pratat med henne sen dess. Hon vet att jag inte gillar det hon säger men bryr sig inte om det utan går sin egna väg.
Jag hade tänkt fortsätta att inte ha kontakt med henne på ett tag nu, jag fixar inte det...
Mycket bra! Fortsätt så! :bow: Styrkekramar till din lilla familj!
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

vi har knappt haft kontakt alls sen vi kom hem från semestern då hon hade Tim i början på April. sen så träffades vi ju på kalaset nu. men jag har inte pratat med henne sen dess. Hon vet att jag inte gillar det hon säger men bryr sig inte om det utan går sin egna väg.Jag hade tänkt fortsätta att inte ha kontakt med henne på ett tag nu, jag fixar inte det...
Din mamma har uppenbarligen gjort sitt val ...Hur kan en mamma/mormor säga så till sin dotter om sitt barnbarn?
Hur gammal är din mamma? Har hon fått konstig uppfostran med sig i sitt bagage? Hennes resonemang är rena medeltiden i mina öron!
Jag tycker att alla vanförställningar runt barn med utvecklingshinder/störning borde vara bortarbetade vid det här laget, numera finns ju dessa barn mitt ibland oss fullt naturligt.
Sök stöd hos barnens farföräldrar, de verkar mer normala.
Men, ta emot det stöd som samhället kan ge det behöver ni för att orka och för att kunna ge syskonen/et
egen tid. Gör ni inte det är risken stor att ni får dåligt samvete åt alla håll.
Ni är inte dåliga föräldrar för att ni tar emot hjälp, tänk på det, ni är tvärtom ansvarsfulla för då kan ni hushålla med era krafter.
Kan inte låta bli att ge ett boktips på en barnbok som jag älskar som berör ämnet.
De två böckerna om Bill och Bolla skrivna av Gunilla Bergström (Alfons mamma) så här står det om dem:

Bill får en lillasyster. Bolla växer för var dag, men inte till förståndet. Hon blir på sitt eget vis och inte lik någon annan. Berättelsen handlar om Gunilla Bergströms egna barn Pål och Boel, han så klok och hon en stolla?. Boel är utvecklingsstörd, och rimmen berättar om hennes liv när hon var 3-4 år. De har blivit närmast klassisk bredvidläsning på lärarhögskolor och pedagogiska institutioner, men är lika roliga och rörande för precis vem som helst. Böckerna om Bill och Bolla har blivit tecknad film, dvd och flera teateruppsättningar.

Läs dem!

Många kramar
mimmipigg

P.S T o m Wikipedia har skrivit om dessa http://sv.wikipedia.org/wiki/Ramsor_&_Tramsor_om_Bill_och_Bolla D.S
 
Senast ändrad:
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

Det finns MÅNGA som är som din mamma och tror att diagnoser är mumbo-jumbo och att läkare har fel. Det har tagit flera år för mina att acceptera att jag hade ADHD som barn. Eller iaf min far, min mor är fortfarande i förnekelse ;)

Vad jag vill säga är, ignorera henne. Låt hon tro vad hon vill. Säg åt henne att hon kan återkomma när hon har odlat lite förnuft. Och om nu autism o dyl är ärftligt, kanske hon ska kolla på sig själv :devil: kanske hon har någon funktionsnedsättning, för empati verkar hon ju helt sakna.
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

Blir så ledsen och arg! Att man inte kan sluta att nagelfara och skuldbelägga föräldrar till barn med autism. Dessa föreställningar är gamla som gatan och har inte haft något vetenskapligt stöd på många årtionden.

Ni är vakna och kärleksfulla föräldrar :love: som har tagit steget att söka hjälp när ni märkte att något var annorlunda. Det låter mycket klokt att ta en paus från kritiken och omge er med människor som kan ge er något. Ditt öppna sinne och vakna tänk utgör de bästa förutsättningarna för Tim att utvecklas på sitt unika sätt, omgiven av en kärleksfull familj som ser och förstår. Kram!
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

Åhh din mamma är inte ens värd att kallas mamma:cry:
En mamma är någon som ställer upp på sitt barn i vått och torrt och som aldrig skulle göra som din:(

Jag vill bara ge dej så många kramar, inte nog med den sorg du har, så ska någon som borde stötta dej bete sig så illa.

Jag vet och du vet att autism inte kan framkallas, din mamma borde veta.

Att hon i sin okunskap hade sagt något dumt, det hade man kanske fått ha överseende med men att bete sig som hon gör är oförlåtligt.

Jag vill skicka massor av styrka till dej och tipsa dej om en bok om du inte redan har läst den. Den heter "Kärleken till ett annorlunda barn" det är två böcker i en, en pappa som berättar om sin dotter Lisa och en pappa som berättar om sin son Erik. Författarna heter Thomas Filipsson och Mats Willner, den finns att beställa från www.tfdesign.net.


Kramar i mängder
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

Nu har äntligen Ella somnat, men nu har du fått så många kloka svar redan :)

Jag vill trycka lite på det Björk skrev till dig, tycker hon skrev så bra svar.

Antingen slår du ner foten och talar om för din mamma att du inte acceperar detta beteende om ni ska umgås eller så försöker du ha så lite kontakt som möjligt med henne.

Nu vill jag återigen ge dig en stor kram.

Du ÄR en god mor åt dina barn, låt ingen annan ( läs din mamma ) inbilla dig annat !!
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

Men herregud vilken människa!:eek:
Stackars dig som har en sådan mamma. Har din pappa kunnat väga upp hennes elakheter? Du måste ha en otrolig inre styrka, som odlat en helt annan personlighet än din mamma. Jag tycker du verkar ödmjuk och kärleksfull, alltså raka motsatsen till din mamma.

Jag tycker det låter väldigt klokt att du inte längre har kontakt med henne. När någon säger negativa saker om en, är det svårt att inte bli deppig, även om man vet att personen har fel. Och när man är nedstämd och går och grubblar påverkas hela familjen. Det har vi märkt tydligt i vår familj.
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

Ni skall ta hjälp för att reda ut er relation.
Din mamma och du behöver det båda två.
Och dina barn.
Hon verkar ju vara en både kärleksfull och kompetent Mormor.

Men hon är i chock just nu och måste på något vis få reda ut sina egna känslor.
Kan ni be om den sortens hjälp från Habiliteringen?
Mormor är ju en viktig person i Barnets nätverk och behöver också utbildas i hur Barnet skall bemötas och vilken utveckling man kan förvänta sig.
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

Nej usch vilken situation!!! Jag tror du gör rätt i att bryta ner kontakten till en minimum, det kan inte vara nyttigt att ha en så dålig relation.


Tittade på filmen här i tråden och han är ju hur go´som helst din lille Tim, och du verkar vara en jättefin mamma! Massor av styrkekramar till dig, och en hälsning till din fina son!


tack :) javisst är han go min pojk!
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

Din mamma har uppenbarligen gjort sitt val ...Hur kan en mamma/mormor säga så till sin dotter om sitt barnbarn?
Hur gammal är din mamma? Har hon fått konstig uppfostran med sig i sitt bagage? Hennes resonemang är rena medeltiden i mina öron!
Jag tycker att alla vanförställningar runt barn med utvecklingshinder/störning borde vara bortarbetade vid det här laget, numera finns ju dessa barn mitt ibland oss fullt naturligt.
Sök stöd hos barnens farföräldrar, de verkar mer normala.
Men, ta emot det stöd som samhället kan ge det behöver ni för att orka och för att kunna ge syskonen/et
egen tid. Gör ni inte det är risken stor att ni får dåligt samvete åt alla håll.
Ni är inte dåliga föräldrar för att ni tar emot hjälp, tänk på det, ni är tvärtom ansvarsfulla för då kan ni hushålla med era krafter.
Kan inte låta bli att ge ett boktips på en barnbok som jag älskar som berör ämnet.
De två böckerna om Bill och Bolla skrivna av Gunilla Bergström (Alfons mamma) så här står det om dem:

Bill får en lillasyster. Bolla växer för var dag, men inte till förståndet. Hon blir på sitt eget vis och inte lik någon annan. Berättelsen handlar om Gunilla Bergströms egna barn Pål och Boel, han så klok och hon en stolla?. Boel är utvecklingsstörd, och rimmen berättar om hennes liv när hon var 3-4 år. De har blivit närmast klassisk bredvidläsning på lärarhögskolor och pedagogiska institutioner, men är lika roliga och rörande för precis vem som helst. Böckerna om Bill och Bolla har blivit tecknad film, dvd och flera teateruppsättningar.

Läs dem!

Många kramar
mimmipigg

P.S T o m Wikipedia har skrivit om dessa http://sv.wikipedia.org/wiki/Ramsor_&_Tramsor_om_Bill_och_Bolla D.S


Min mamma blir 49 i höst. Jag vet ärligt talat inget om hennes barndom mer än att hennes syskon fick ta hand om varandra. hon kommer från finland och dom är 11 syskon (varav 2 döda nu), bodde fattigt och flyttade till sverige när hon var 9 år.

Ja, mina svärföräldrar är helt underbara. bättre får man leta efter! :) Dom ställer upp så mycket dom kan.
Jag har funderat på avlastning nu ett litet tag, min man har fått ändra sitt jobb lite efter en varsling på hans jobb (han fick behålla sitt jobb, lång anställningstid) så dom ändrar om alltihopa. nu är han borta 4 dagar och sen hemma 4 dagar. men från 1 juni är han borta i 2 veckor och sedan hemma i 2 veckor. blir ju klart mycket mer hjälp när han är hemma men likaväl ingen hjälp alls när han är borta...

tack för tipsen, ska se om bibblan har dom :)
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

Det finns MÅNGA som är som din mamma och tror att diagnoser är mumbo-jumbo och att läkare har fel. Det har tagit flera år för mina att acceptera att jag hade ADHD som barn. Eller iaf min far, min mor är fortfarande i förnekelse ;)

Vad jag vill säga är, ignorera henne. Låt hon tro vad hon vill. Säg åt henne att hon kan återkomma när hon har odlat lite förnuft. Och om nu autism o dyl är ärftligt, kanske hon ska kolla på sig själv :devil: kanske hon har någon funktionsnedsättning, för empati verkar hon ju helt sakna.

jag skulle nästan kunna slå vad om att hon har en diagnos, detta är inte det ända hon gjort...känns som att hon är mytoman ibland som bara tror på det hon själv säger. tror ärligt hon tror att allt hon säger är dagens sanning.
 

Liknande trådar

Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
9
· Visningar
1 760
Senast: Linn-Nora
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 842
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag har en fundering angående diagnos och feldiagnosticering. När jag var runt 12 blev fick jag diagnosen autism samt en ovanlig och...
Svar
15
· Visningar
1 574
Senast: kolblakkur
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 592
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp