Min mamma har blivit knäpp...(långt)

Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

vad söta dem är:love::D
Han är ju jätteduktig ju!
Han kanske blir värsta mattesnillet :D

Tittade på din video när Tim säger mamma.
Hade Isak i knäet och nu knatar han runt här och säger mamma haha
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

Inga råd men en reflektion. Min väninna har ett autistiskt barn. Bättre mamma än vad hon är har jag aldrig varit med om.
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

Bjuder på en nytagen film av mina små :love:

Efter du har ropat Tim några gånger låter det som att den lilla oxå försöker säga Tim, tycker jag.

Fråga mig inte hur mamma fått för sig att jag inte skulle älska dessa 2 underbara små barn :mad:

Projicering kanske? Hon verkar ju inte vara vidare värst bra på att älska själv, så därför kanske hon letar efter samma brist hos andra.

Helt sjukt att säga så. Det påminner mig om en sak min mamma sa när jag var tonåring. Min lillasyster älskade när jag sminkade henne, eller fixade hennes hår. En dag när hon tjatade om att jag skulle sminka henne, sa min mamma: Varför vill du det? Förstår du inte att hon bara sminkar dig så att du ska bli ful?

Trots att jag inte var så gammal, så kände jag att det där sa mer om hennes egna tankar än om mig.

Passar på att fråga, är det normalt att 2½ åringar kan lägga upp siffror sådär? Han lägger även upp hela alfabetet i rätt ordning :cool:

Helt otroligt! Vi har en treåring som intresserar sig lite för både siffror och bokstäver, men han kan ännu inte koppla ihop ljudet med symbolen. Han kan räkna till tre helt själv, och med lite stöd upp till tio.
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

Låter som förtal enligt mina ögon.
Jag gillar inte barn, men dessvärre hatar jag människor som kläcker ut sig lögner.

Stå på dig!
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

Men vad häftigt - det jag är mest fascinerad av är när han gör ett mellanrum mellan 3-an och 5-an för att 4-an skulle få plats, DET är inte vilken tvååring som helst som gör !
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

Har levt nära grov autism i många år.

Vet hur det är, fördomar & problemen, samt sett hur vardagen har sett ut men även hur kul en autistisk person faktiskt kan ha med "normala" människor. Framför allt hur kul en normalt begåvad person kan ha med en autistisk människa.

Din mamma är helt fel ute, blir så ledsen att hon minsann "vet" & i själva verket är totalt ute & cyklar så fel hon har.

Jag är så van vid autismen numera att jag reflekterar inte att xx är gravt autistisk. Semester resorna utomlands kan jag lova att hela sällskapet har skitkul. Dock märker man när det är mycket ljud, stim & rörelse omkring. Då vill xx inte vara med utan stoppar fingrarna i öronen & blir väldigt orolig.
Då måste man vara vaken & se till att xx inte försvinner iväg någonstans då xx inte kan kommunicera med omvärlden på ett "normalt" sätt samt kan bli en smula våldsam om xx inte förstår eller när främmande människor tar i xx.

Såg filmen på din son när han lade siffrorna, att han redan kan göra det vid 2½ års ålder är helt fantastiskt, det bevisar att någon har lagt ned ett enormt stort jobb på honom.
Dvs du är INGEN lat oengagerad mamma som skiter i honom.

Oavsett vad din svärmor säger så kan du personligen inte ansvara för att din som har blivit autistisk.

Lägger in en länk till föreningens hemsida, vilken jag redan tror du vet existerar. http://www.autism.se/
Finns även forum http://www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/

Det jag hade gjort i din situation är.

1. Ta fram vetenskaplig korrekt information & ge familjemedlemmarna den.
2. Passa på & ge informationen på papper när alla är samlade samtidigt, be alla läsa igenom informationen på plats.
3. Diskutera med alla ang informationen dom har fått.
4. Kan du få dit en expert av något slag som familjen kan rådfråga hade det varit toppenbra.

Finns filmerna som tar upp autismen på ett intressant sätt:
Rain Man från 1988 med Tom cruise
Silent Fall från 1994
Mercury Rising från 1998

Jag såg Rainman igen häromdagen & har sett Silent fall för många år sedan.

Samt romanerna
About A Boy från 1998 av Nick Hornby,
Little Green Man från 2001 av Simon Armitage,
Thinks från 2001 av David Lodge
The Curious Incident of the Dog in the Night Time från 2003 av Mark Haddon.

(snodde romantipsen från autismforumets tips sida)

Hoppas det löser sig för er.

Varma kramar.
 
Senast ändrad:
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

vad söta dem är:love::D
Han är ju jätteduktig ju!
Han kanske blir värsta mattesnillet :D

Tittade på din video när Tim säger mamma.
Hade Isak i knäet och nu knatar han runt här och säger mamma haha

Haha, ja han kanske blir ett riktigt geni :idea:
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

Efter du har ropat Tim några gånger låter det som att den lilla oxå försöker säga Tim, tycker jag.



Projicering kanske? Hon verkar ju inte vara vidare värst bra på att älska själv, så därför kanske hon letar efter samma brist hos andra.

Helt sjukt att säga så. Det påminner mig om en sak min mamma sa när jag var tonåring. Min lillasyster älskade när jag sminkade henne, eller fixade hennes hår. En dag när hon tjatade om att jag skulle sminka henne, sa min mamma: Varför vill du det? Förstår du inte att hon bara sminkar dig så att du ska bli ful?

Trots att jag inte var så gammal, så kände jag att det där sa mer om hennes egna tankar än om mig.



Helt otroligt! Vi har en treåring som intresserar sig lite för både siffror och bokstäver, men han kan ännu inte koppla ihop ljudet med symbolen. Han kan räkna till tre helt själv, och med lite stöd upp till tio.


Det la jag inte märke till, men ska kika på filmen igen och lyssna noga på lillan :laugh:

Jo, det kan ju vara så. Att hon ser att mina barn faktiskt har det super här och hon trodde väl att jag skulle vara en lika dålig mamma till dom som hon var till oss. Men så blev hon väl stött när hon märkte att så är inte fallet. Är väl säkert därför hon skyller hans autism på mig...

Det var inte säkskilt smart sagt av din mamma. Det vuxna inte tänker på att är att även om vi bara var små barn så har vi faktiskt ett minne, och vi minns ju faktiskt de dåliga sakerna dom sagt. Tur man är medveten om det så man själv inte kläcker ur sig en massa saker till barnen som dom ska komma ihåg när dom blir äldre.
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

Men vad häftigt - det jag är mest fascinerad av är när han gör ett mellanrum mellan 3-an och 5-an för att 4-an skulle få plats, DET är inte vilken tvååring som helst som gör !


Inte? jag har ju inte en susning, vet inte alls hur mycket och vad barn ska kunna i denna åldern, på ett ungefär. Lite vet jag ju.
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

tack för filmtipsen, den silent fall. vad handlar den om? Dom andra 2 har jag sett. Rainman såg jag när han rätt så nyligen fått sin diagnos, satt och grät mig igenom hela filmen och tänkte att sån kommer han bli...Då kändes det hemskt men idag känns det inte alls så.
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

Jag tror inte att de flesta två-åringar ens kan räkna ännu mindre känna igen siffrorna !

Han ÄR unik !
Jag tror att eran resa med honom kommer bli väldigt, väldigt spännande !
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

Silent fall.
visserligen recension på engelska.. http://en.wikipedia.org/wiki/Silent_Fall

Den är väldigt bra.

Autism kan vara så olika på olika människor, vissa blir helt överjäkliga på vissa saker.

Som rabbla telefonkataloger som rinnande vatten, allt dom läser minns dom. Matematiska geni, tekniska geni.
Andra är lallande skal sen finns dom med autism light där du knappt märker någonting alls på dem att dom har autism.

Finns dom som påstår att dom mest framstående forskarna som Einstein var "knäpp" & hade någon sorts störning, värdelösa i skolan men vilka uppfinningar dom gjorde.

Var stolt över din son.. :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

Silent fall.
visserligen recension på engelska.. http://en.wikipedia.org/wiki/Silent_Fall

Den är väldigt bra.

Autism kan vara så olika på olika människor, vissa blir helt överjäkliga på vissa saker.

Som rabbla telefonkataloger som rinnande vatten, allt dom läser minns dom. Matematiska geni, tekniska geni.
Andra är lallande skal sen finns dom med autism light där du knappt märker någonting alls på dem att dom har autism.

Finns dom som påstår att dom mest framstående forskarna som Einstein var "knäpp" & hade någon sorts störning, värdelösa i skolan men vilka uppfinningar dom gjorde.

Var stolt över din son.. :bow:


Nu kände jag igen den, såg den filmen på tv i vintras :) Tyckte det var så komiskt att han i filmen heter Tim, och det gör ju min son också.

Ja, jag får se hur Tim blir. Just nu är han väl mest lallande i sitt skal men tittar fram en hel del ibland. Vissa dagar är det omöjligt att få kontakt med honom och vissa dagar kunde man tro att han är "normal".
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

Sitter här mitt i natten och känner efter hur det känns att "inte ha någon mamma längre".
Vi har inte pratat med varandra sden kalaset och jag känner mig lättad innerst inne. Så skönt det har varit att inte bli kallad för dålig mamma m.m.

En annan positiv sak är att Isabelle sa mamma för några dagar sen :love: Något Tim aldrig gjorde så nu vågar vi hoppas på att hon är "normal"!

Sen så skickade min ena syster mess till mig igår, vill ha mig som stöd. Skrev ju att hon är gravid och hon har nu fattat beslutet att göra abort, nästa vecka blir det.
Tycker det är den bästa lösningen för henne för tillfället faktiskt. Känns bra att hon vill ha kontakt med mig trots detta med mamma.

Tack för erat stöd och peppningar till att bryta med någon som inte är bra för en även om man är släkt!
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

Skönt att höra!
Tänkte faktiskt på er senast igår och funderade på hur det gått för er.
Visst är dina barn normala, Tim är bara lite extra speciell.
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

Jag har också funderat/försökt på att bryta med en släkting som jag inte tål med... hon suger ut all min energi och jag, som anser mig vara en "glömsk" inte särskilt långsint person, kommer ihåg allt hon säger och mår dåligt över det flera månader /år senare....:( så jag förstår att det är tufft för dig, speciellt jobbigt blir det ju vid kalas och släktmiddagar, hur gör man liksom när man absolut INTE vill träffa en nära släkting???:confused:

Min första tanke när jag läser dina inlägg är ju bara: BRYT MED MÄNNISKAN!! men det är ju inte så lätt, så man bara kan göra det sådär bara... tyvärr!!!

Själv försöker jag intala mig att det inte bara är jag som mår bättre av att slippa denna släkting, utan mitt barn klarar sig bra utan den kontakten också, det viktigaste är att mamma och pappa älskar henne....

Tyvärr är inte det heller så lätt när min familj tycker att jag är "dum" som inte kan "stå ut" med henne nån gång ibland, men jag kan bara inte acceptera att en del ska få bete sig hur som helst och egentligen är det nog rätt bra att ha den inställningen???

Jag förstår att du inte orkar/vill förklara och "göra dig till" för din mamma, att du inte orkar ryta i och säga ifrån... sånhär personer suger så mycket kraft ifrån en att man blir helt matt, även om man är en stark person i botten...

Jag vet inte om mitt yrande har gett dig nåt, :pmen jag vill att du ska veta att du är långt ifrån ensam om att ha denna typen av problem och jag tror nog att vi är många som brottas med hur man ska göra, vad man ska göra osv.

Hoppas det löser sig, tyvärr verkar din mor sakna något som kallas "empati" eller "moderskänslor", du kan ju "glädja" dig med att det förmodligen är något riktigt fel på henne också...:grin:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
9
· Visningar
1 766
Senast: Linn-Nora
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 854
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag har en fundering angående diagnos och feldiagnosticering. När jag var runt 12 blev fick jag diagnosen autism samt en ovanlig och...
Svar
15
· Visningar
1 575
Senast: kolblakkur
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 602
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp