Min mörka hemlighet

Jag har lite problem att läsa långa texter tyvärr. Men jag har också haft mardrömsproblem, hur länge har du haft mardrömmarna?
 
Tankarna är så himla många och dom lämnar mig aldrig ifred. Känns som att jag sitter fast. Fast jag vet att jag inte gör det.
Jag har lite problem att läsa långa texter tyvärr. Men jag har också haft mardrömsproblem, hur länge har du haft mardrömmarna?
sen en felbehandling i våras hos en psykolog. Nu varenda natt utan uppehåll. Innan dess hade jag typ aldrig mardrömmar.

Har du nåt som lindrar dom?
Mitt kedjetäcke hjälpen en del mot paniken men inte mot drömmarna.
 
Tankarna är så himla många och dom lämnar mig aldrig ifred. Känns som att jag sitter fast. Fast jag vet att jag inte gör det.

sen en felbehandling i våras hos en psykolog. Nu varenda natt utan uppehåll. Innan dess hade jag typ aldrig mardrömmar.

Jag fick det helt plötsligt. Till slut vågade jag inte sova mer, jag gick då till en psykolog som tittade på mig otroligt nedvärderande och sa "Men du vet väl att drömmar inte är på riktigt?"

För mig löste det sig, jag vet ärligt talat inte om det egentligen bara va tiden som löste problemet men jag behandlade det på "flera håll" dels gick jag på hypnos, dels fick jag medecin som fick mig att sova väldigt tungt och i en tid sov jag endast dagtid. Av någon anledning funkade det för mig, dels så kändes det mer ok att vakna från en mardröm (psykiskt) på dagen, och dels så minskade mardrömmarna.
 
Jag fick det helt plötsligt. Till slut vågade jag inte sova mer, jag gick då till en psykolog som tittade på mig otroligt nedvärderande och sa "Men du vet väl att drömmar inte är på riktigt?"

För mig löste det sig, jag vet ärligt talat inte om det egentligen bara va tiden som löste problemet men jag behandlade det på "flera håll" dels gick jag på hypnos, dels fick jag medecin som fick mig att sova väldigt tungt och i en tid sov jag endast dagtid. Av någon anledning funkade det för mig, dels så kändes det mer ok att vakna från en mardröm (psykiskt) på dagen, och dels så minskade mardrömmarna.
Mardrömmar är brutalt verkliga ibland. Häromnatten drömde jag att jag backade över ett barn med bilen. när jag vaknade skrikande och skräckslagen fick jag verkligen tänka till både en och två gånger innan jag insåg att det inte var verklighet. Hela dagen kantades av den drömmen och jag ville inte ens sätta mig i bilen den dagen, ännu mindre sova nästa kväll :(
Vad var det för medicin du åt? Skönt att det fungerade för dig tillsist!
 
Mardrömmar är brutalt verkliga ibland. Häromnatten drömde jag att jag backade över ett barn med bilen. när jag vaknade skrikande och skräckslagen fick jag verkligen tänka till både en och två gånger innan jag insåg att det inte var verklighet. Hela dagen kantades av den drömmen och jag ville inte ens sätta mig i bilen den dagen, ännu mindre sova nästa kväll :(
Vad var det för medicin du åt? Skönt att det fungerade för dig tillsist!

Ville egentligen mest ge en kram i din kamp! Vet hur vidrigt det är med dessa mardrömmar, eller sömnparalys som är helt genomvidriga. Kram!
 
Mardrömmar är brutalt verkliga ibland. Häromnatten drömde jag att jag backade över ett barn med bilen. när jag vaknade skrikande och skräckslagen fick jag verkligen tänka till både en och två gånger innan jag insåg att det inte var verklighet. Hela dagen kantades av den drömmen och jag ville inte ens sätta mig i bilen den dagen, ännu mindre sova nästa kväll :(
Vad var det för medicin du åt? Skönt att det fungerade för dig tillsist!

Jag har provat många olika mediciner, så jag vet inte riktigt vilken jag åt just då, det som funkat bäst för mig är en blandning av insomning (imovane) och lugnande (Oxascand) jag har som sagt provat mycket annat med och vissa saker har funkat men inte funkat bra så att säga.

Jag vaknade också skrikande väldigt ofta. Och var ledsen hela dagarna utan att kunna skaka av mig känslorna från drömmarna. Nu är det många år sedan den där perioden med mardrömmar, men jag minns hur jobbigt det va fortfarande och lider verkligen med dig. Jag hoppas det kan lösa sig för dig som det gjorde för mig. Ibland kan det vara oväntade saker (som för mig att sova på dagen ett tag) som hjälper en att ta sig igenom det.
 
Jag vaknade också skrikande väldigt ofta. Och var ledsen hela dagarna utan att kunna skaka av mig känslorna från drömmarna. Nu är det många år sedan den där perioden med mardrömmar, men jag minns hur jobbigt det va fortfarande och lider verkligen med dig. Jag hoppas det kan lösa sig för dig som det gjorde för mig. Ibland kan det vara oväntade saker (som för mig att sova på dagen ett tag) som hjälper en att ta sig igenom det.
När jag sover en stund dagtid vilket jag måste en stund nästan varje dag för att orka igenom dagarna så drömmer jag aldrig. oavsett dock hur jag gör dagtid så återkommer nya mardrömmar varje natt. Jag har alltid haft svårt för att fungera om jag får sömnen störd. Den är nog en av nycklarna helt klart i mitt mående för som du säger så är känslorna från nattens drömmar väldigt svåra att skaka av sig dagtid.
 
När jag sover en stund dagtid vilket jag måste en stund nästan varje dag för att orka igenom dagarna så drömmer jag aldrig. oavsett dock hur jag gör dagtid så återkommer nya mardrömmar varje natt. Jag har alltid haft svårt för att fungera om jag får sömnen störd. Den är nog en av nycklarna helt klart i mitt mående för som du säger så är känslorna från nattens drömmar väldigt svåra att skaka av sig dagtid.
Stakare, det låter jobbigt. hoppas så att jag kan hjälpa.
 
När jag sover en stund dagtid vilket jag måste en stund nästan varje dag för att orka igenom dagarna så drömmer jag aldrig. oavsett dock hur jag gör dagtid så återkommer nya mardrömmar varje natt. Jag har alltid haft svårt för att fungera om jag får sömnen störd. Den är nog en av nycklarna helt klart i mitt mående för som du säger så är känslorna från nattens drömmar väldigt svåra att skaka av sig dagtid.

Jag förstår absolut. Men jag har en känsla av att man måste bruta cykeln av mardrömmar om du förstår. Därför sov jag bara på dagen ett tag, när man sluppit dom ett tag så blir man liiite mer stabil till att känna att man psykiskt klarar av att tänka. Något jag inte klarade av alls när min sömn bara bestod av ångest. Fundera på det :) kanske det inte funkar alls för dig men om det gör det kan du kanske få ett litet break från drömmarna iaf
 
När jag sover en stund dagtid vilket jag måste en stund nästan varje dag för att orka igenom dagarna så drömmer jag aldrig. oavsett dock hur jag gör dagtid så återkommer nya mardrömmar varje natt. Jag har alltid haft svårt för att fungera om jag får sömnen störd. Den är nog en av nycklarna helt klart i mitt mående för som du säger så är känslorna från nattens drömmar väldigt svåra att skaka av sig dagtid.

Kom att tänka på en sak nu, är det någon skillnad om det är tyst runt dig när du sover, eller om det är ljud?
Jag sover mycket bättre och lugnare dagtid, och har kommit fram till att det kan bero på att det är mer ljud runtomkring då. Har jag t.ex. P1 på lite lågt i bakgrunden blir även nattsömnen lite bättre.
 
När jag tänker efter @EmmaW så har jag också haft en period av mardrömmar under en av mina värsta depperioder. Jag kunde vakna av dom och mådde jättedåligt av drömmarna. Det var i en period som jag alltid somnade med lugnande musik i hörlurarna så jag kunde slappna av och somna.
Jag var i dåligt skick så jag kan tänka mig hur du har det nu tyvärr :heart
 
Jag förstår absolut. Men jag har en känsla av att man måste bruta cykeln av mardrömmar om du förstår. Därför sov jag bara på dagen ett tag, när man sluppit dom ett tag så blir man liiite mer stabil till att känna att man psykiskt klarar av att tänka. Något jag inte klarade av alls när min sömn bara bestod av ångest. Fundera på det :) kanske det inte funkar alls för dig men om det gör det kan du kanske få ett litet break från drömmarna iaf
Du menar att jag ska ändra mitt sömnmönster ett tag? O_o
Jag har ett ganska tydligt sömnmönster som är ca 23-08 . I normala fall klarar jag att gå upp 5 på morgonen till jobbet men inte nu. Läkaren sa att vi skulle lägga arbetstiderna efter min sömn så jag kunde få ut så mycket som möjligt av den ändå.
Var du vaken hela natten alltså?
 
Kom att tänka på en sak nu, är det någon skillnad om det är tyst runt dig när du sover, eller om det är ljud?
Jag sover mycket bättre och lugnare dagtid, och har kommit fram till att det kan bero på att det är mer ljud runtomkring då. Har jag t.ex. P1 på lite lågt i bakgrunden blir även nattsömnen lite bättre.
Jag somnar alltid till nån djurdokumentär på SVT play. Finner berättarrösten där väldigt behaglig och lugnande. Sover bäst med ljud på. Tv på dagtid för då sover jag på soffan en stund.
 
Du menar att jag ska ändra mitt sömnmönster ett tag? O_o
Jag har ett ganska tydligt sömnmönster som är ca 23-08 . I normala fall klarar jag att gå upp 5 på morgonen till jobbet men inte nu. Läkaren sa att vi skulle lägga arbetstiderna efter min sömn så jag kunde få ut så mycket som möjligt av den ändå.
Var du vaken hela natten alltså?

ja jag var vaken hela nätterna, men jag la egentligen inte aktivt om mitt sömnmönster. Mardrömmarna gjorde mig så rädd att sova att jag inte vågade lägga mig, somnade runt 4-5 på morgonen av utmattning och insåg då att det var så jag slapp dom.
 
Du skrev att du är glutenintolerant om jag förstod rätt? Det kan inte röra sig om en, kanske subklinisk, näringsbrist, b-vitaminer tex.?
 
Påverkar hur du äter,tex. om du äter sent, hur du sover? En del är känsliga och sover sämre med mycket mardrömmar om de äter sent.
 
Nej ekonomin finns inte. Jag har som sagt en kontakt nu, jag har bara träffat henne 2 gånger hittills. Hon försöker ta reda på exakt vad som gått fel nu. det känns oerhört förvirrande med alla frågor och jag kände mig mer förvirrad när jag gick därifrån än när jag gick dit sist. Jag ska prioriteras in mer efter nyår hos psykologen.
Jag har träffat en mental coatch ett par gånger och det har hjälpt mig att hålla huvudet över ytan, att se framåt fastän jag mår som jag gör dessvärre har jag inte råd med fler gånger nu.
Väldigt tuff situation du hamnat i. Som jag förstår har du blivit felbehandlad och patientnämnden utreder vad som hänt? Tror du det finns en möjlighet att du kan få ekonomisk ersättning från dem? Jag känner inte alls till det eller om du har ork att reda i något sådant men det kanske du kan få hjälp av din kontaktperson?

Jag tror stenhårt på terapi men ibland verkar det som att man måste ha möjlighet att betala en bra terapeut (eller mental coach som du hade) själv. Men det minsta man kunde begära av dem som behandlat dig fel är ju att de ger dig all världens förtur till det stöd du behöver och vill ha!

Hoppas det reder sig, styrkekramar:heartheart
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 953
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 018
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 996
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 862
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp