Min nikon vill inte autofokusera!

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare Popkorn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 269
P

Popkorn

Min nikon d40 vill inte längre autofokusera! Den bara gnisslar på ett oroväckande sätt.

Jag knäppte kort, var lite oljig (matolja) om händerna men knappt så det fläckade av sig på kameran så inte mycket alls, och helt plötsligt så gnisslade den utan att fokusera. Hade inte rört objektivet särskilt emellan heller.

Blir lite orolig, nån som har en ide om vad som kan ha hänt?

Sv: Min nikon vill inte autofokusera!

Min har gjort så med antal gånger. Ta av objektivet torka av linsen. Kolla om där är något skit i kontakt ytorna, och koppla ihop igen. Brukar funka för mig! :)

Eftersom din kamera inte har någon autofokus är det antagligen inte kameran utan objektivet det är fel på. Prova som sagt att torka av kontaktytorna, det har löst problem för mig också :)

Hmm, kontaktytorna? Jag tog isär och torkade fästena, alltså där man sätter ihop objektivet med kamerahuset. Det löste inget :(

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det... 2
Svar
20
· Visningar
8 954
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 475
Senast: cassiopeja
·
H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år... 2 3
Svar
58
· Visningar
10 561
Senast: escodobe
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus... 2
Svar
29
· Visningar
4 911
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka