min oturshäst!

L

lundborg

ag har haft problem med honom till o från sedan jag köpte honom.

det började såhär..

Köpte honom för ett par år sen och skulle släppa ihop honom med de andra hästarna. Stallägaren ville att bakskorna skulle av, så blev det.
det blev världens bråk och min häst blev sparkad rejält på rumpa och bog.

vila ett par dagar, men jag ser att han går väldigt ömt på bakhovarna.

tar ut hovslagare efter en vecka... men pållen går konstigt ännu (ser ut att ömma)
veterinären kom ut och kunde inte se exakt vad det var, men trodde på en sträckning.
Tar ut ET som upptäcker låsningar och spända muskler på hela hästen. Behandlasr med laser och akupunktur 1 g/veckan i 4 veckors tid.
Han blev ok. så då börjar jag skritta igång honom smått.
Ramlar ihop i stallgången vid sadling en dag. (sadeltvång) jätte spänd i magen

När det blir hårt i backen börjar han gå konstigt igen. Ber hovslagaren klämma med visitertången. Inget öm enl igt honom. Men då ska snösulor på iallafall.. När snösulorna är på går pållen lite bättre.
Alltså var han öm i alla fall trodde jag.

Hästen var då 15 år och jag får anpassa ridningen efter honom….han har ju ridits mycket i sina dar
Under vintern har han 2 lättare kolik-känningar och är svår att hålla hull. Tänder och mask är kollat.
Våren o sommaren får pållen vila pga att jag blev sjuk. Bara lite promenader och umgås lite.
Hösten började vi skritta igång med bra resultat tills jag börjar trava på vägen. Då går han ömt igen så fort snösulorna var av.
hovslagaren trodde inte ömhet eftersom ingen reaktion när han klämde med tången.
Testar utan sulor vilket inte alls funkade.
Ny skoning igen, då får han sulor . Hästen går bättre på hårt underlag nu. Men inte 100%
Vi får anpassa ridningen.
Hullet börjar jag få problem med under sensommaren fast de går på bete, så stödfodring med hö och lusern som jag får fortsätta med hela vintern. Tycker att han har tappat ryggmuskler. Tänker på proteinbrist.
Har analyserat fodret och gjort en foderstat med hög kvot, men trots det så är överlinjen tunn. Låter han vila så han för göda upp sig, han blir ngt rundare.
På våren fäller han väldigt sent. Under sommaren är han ganska ok i hull, men får stödfodra med kraftfoder och hö. Jag börjar rida igen med GOTT resultat. Han går jättefint. Fick sadeltvång 2 ggr. (ont i magen? ) ger bakjäst ett par dagar sen är han ok igen.
Nu i aug-sept har pälsen blivit raggig, ser ut som att han fått vinterpäls. Och i september kom han lös i stallet och åt för mycket korn. Symptomen var först kolik, så jag skötte honom som en kolikhäst, men efter 3 dagar känns han varm i hovar och ovillig att röra sig. Veterinär kommer ut och känner ökad digital puls på alla 4 och konstaterar fång.

Boxvila och finadyne.

nu börjar jag misstänka att min häst har cushings.
jag ska prata med veterinären om det sen...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: min oturshäst!

Det låter ju sannolikt som så :( Men jag har ingen egen erfarenhet av denna sjukdom. Det är nog bara veterinär som kan ge svaret.
 
Sv: min oturshäst!

ja. när jag lägger ihop alla pusselbitar så får jag den känslan
 
Sv: min oturshäst!

Det säkraste sättet att diagnosticera sjukdomen är att kontrollera halten hormoner (antigen ACTH eller genom att administrera en dos cortison och se om kroppen kan justera produktionen av cortisol).
 
Sv: min oturshäst!

men gör man det på en häst som har fått fång?
 
Sv: min oturshäst!

jag skulle då säga att det säkraste sättet är att kontakta en veterinär ;)
 
Sv: min oturshäst!

Vad trist med allt som hänt med din häst :confused: Hoppas verkligen att allt ordnar sig snart för din lilla otursfågel!

Vad är cushings?

Kram!
 
Sv: min oturshäst!

pratat med vet i dag om detta.
Vi ska avvakta ett tag med prover eftersom han nu behandlas med finadyne för fånget.

så om några veckor ska vi ta prover.
 
Sv: min oturshäst!

nu börjar jag misstänka att min häst har cushings.
jag ska prata med veterinären om det sen...

Exakt vilka symptom är det du menar pekar på att din häst har cushings?
Fång-anfallet kan du inte räkna in här, då det tydligt beror på förätningen på kraftfoder och den kraftiga feljäsningen i tarmen.
 
Sv: min oturshäst!

Exakt vilka symptom är det du menar pekar på att din häst har cushings?
Fång-anfallet kan du inte räkna in här, då det tydligt beror på förätningen på kraftfoder och den kraftiga feljäsningen i tarmen.
allt som jag skrivit i inlägg 1


ömfotad till och från
dålig fällning, matt hårrem på sommaren då den brukar vara blank. svår att hålla hull, tunn och omusklad över rygg trots en foderstat med hög kvot.
kissar väldigt mycket. aldrig mätt.

allt detta har gradvis blivit så här.
SÅ var inte min häst förut
 
Sv: min oturshäst!

Jag misstänker faktiskt att min fjordis har cushings också... köpte honom för 1,5 mån sen. Har varit ömfotad, lite från och till. Han är fet som jag vet inte vad - kan dom vara det med cushings? Fick fång förra veckan. Står nu i boxvila.. Aldrig mätt stämmer in, krullig + tjock päls har han...trodde att det berodde på att det börjar blir kallare. Men han har på sista tiden blivit lätt svettig, bara av skritt. Dricker mycket gör han också.

Frågan är bara hur jag får min vet. att tro på mej. Här där jag bor i fin så är alla vet. ute och cyklar när det gäller fång. Fick knappt vård, utan han som hade jouren frågade om hästen äter. Ja svarade jag "nå då har han inget fel".. då sa jag: "nog äter väl hästar som har fång"... "nää inte om de har riktigt ont" svarade vet. :crazy:

Igår fick även min andra häst fång! :cry:
 
Sv: min oturshäst!

nu är han helt ok från fånget.
Han har gått upp i vikt.

Nu ska jag bara se till att skrapa ihop lite pengar och skicka honom till klinik för en grundlig undersökning.

För han har fortfarande ont i ryggen när jag känner igenom honom. Dock springer han fint i hagen.
 
Sv: min oturshäst!

på torsdag bär det av till kliniken...
hoppas att det blir en "god" prognos...
 
Sv: min oturshäst!

nu har jag varit på klinik med pållen.
röntgat hovarna fram, och en spattröntgen bak.
såg fint ut. visade ingen direkt hälta vid böjprov,
veterinären tycker inte heller att ryggen verkar speciellt öm :confused:

däremot så reagerade han på pälsen som då var blöt av svett. (han har mycket päls)

Han undrade om hästen drack och kissade mycket, vilket han gör.

Så nu ikväll fick han kortisonspruta för att ta ett blodprov i morgon för att kolla om han har cushings.

OM det är cushings... Kan DET vara svaret på att han ömmar och sätter dåligt med muskler över ryggen kanske??
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 339
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Meglio
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
662
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
807
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp