Min ponny var redan chipmärkt - Hjälp!

M

Michayla

Jag hade ute min veterinär idag för och fixa pass till min Shetlandsponny som vi haft i 5 år. Vi skrev aldrig något kontrakt eller något kvitto när jag köpte honom och det finns inga papper på honom mer än ett gammalt vaccinationsintyg där det står att han är född 2005, vilket veterinären idag kunde fastställa att han även var enligt tänderna så det verkar stämma.

Innan man chipmärker en häst kollar man för säkerhetsskull att hästen inte redan är chipmärkt och jo, det var han. Så, någonstans finns det alltså papper på honom? Frågan är bara var? Försökt söka på hans chipnummer på Svenska Hästavelsförbundets hemsida men där verkar han inte finnas med i registret.

Kan det vara så att förra ägarna chipmärkt honom men sedan inte skickat in papper för registrering så att han fått sitt pass? Eller har han blivit stulen och någon kanske faktiskt saknar honom? Man vet ju aldrig.

Undrar bara hur jag ska gå vidare nu. Hoppas att någon kan hjälpa mig!
 
Sv: Min ponny var redan chipmärkt - Hjälp!

Kolla med svenska shetlands sällskapet (tror jag det heter) SSS. De har honom kanske reggad.
 
Sv: Min ponny var redan chipmärkt - Hjälp!

Ok, men om han inte är reggad där heller. Vad gör jag då? :crazy:
 
Sv: Min ponny var redan chipmärkt - Hjälp!

Kolla med Svenskt ponnyavelsförbund? (vet inte alls om de kan hjälpa dig, men det var de första som dök upp). Är han svenskt uppfödd? Annars kan det ju vara värt att kolla med ursprungslandet. Du har ingen kontakt med de du köpte honom av?
 
Sv: Min ponny var redan chipmärkt - Hjälp!

Jag kan tänka mej att dom som skickar ut chipen har nån form av lista på vilka idkontrollanter som fått vilka nummer. Kan det vara jordbruksverket som har hand om dom?? Ring o fråga!
Då borde det ju gå att hitta den personen i fråga och då kolla om hon/han har kvar någon info om händelsen.
Lycka till!
 
Sv: Min ponny var redan chipmärkt - Hjälp!

Börjar chipnumret på 752? Det är det svenska numret och visar att han är chippad här.

A
 
Sv: Min ponny var redan chipmärkt - Hjälp!

Börjar chipnumret på 752? Det är det svenska numret och visar att han är chippad här.

A

Stämmer inte min äldsta chippade har det numret men de yngre som är chippade de sista 5 åren har 977 som startnummer
 
Sv: Min ponny var redan chipmärkt - Hjälp!

Kl.
Ska bli spännade att följa denna tråden !
Hej från Hambo
 
Sv: Min ponny var redan chipmärkt - Hjälp!

KL
Gör ett inlägg så att jag hittar tillbaka. Ska bli spännande att höra hur det går!
 
Sv: Min ponny var redan chipmärkt - Hjälp!

Vi har en häst i stallet som är chippad men har inget pass. De skulle kolla upp detta med en mätman, om det finns registrerat nånstans. De vill ju ha pass, men förra ägaren har tydligen struntat i att skicka in papper.
 
Sv: Min ponny var redan chipmärkt - Hjälp!

KL

Jag tvivlar på att det finns några register över vilka chip som just jag har. Man köper ju av företag (även om SH agerar säljare) och lådorna är på intet sätt märkta.

Jag har stött på en dansk ponny som hade chip. Enligt vad som framkom så chippades hon i samband med en behandling i ursprungslandet. Notering om chipet medföljde hästen men numret fanns inte reggat nånstans. Jag läste av, ritade av och ponnyn reggades i Sverige med det chipnummer den redan hade.

Jag vet också att jag chipat en svensk häst (okänd stam) där chiprapporten (plus reg.ansökan) inte skickades in eftersom hästen återgick till säljaren ganska snabbt.

Vi som chipar gör ju just bara det. Det är ägaren som sänder in handlingarna. Blir det inte insänt har hästen chip men ingen notering.

Hittas shettisen inte hos avelföreningen eller SH så är det nog bara att regga den ändå. Utan papper hamnar den hos Ridponnyföreningen väl?
Såvida det inte finns en betäckningsrapport men inget pass? Då kan den få registrering som renrasig efter positiv ID-kontroll via DNA.

Tanten
chipmärkare
 
Sv: Min ponny var redan chipmärkt - Hjälp!

Hittas shettisen inte hos avelföreningen eller SH så är det nog bara att regga den ändå. Utan papper hamnar den hos Ridponnyföreningen väl?

Nej. Numera reggas ponnyer med okänd härstamning hos SH.
 
Sv: Min ponny var redan chipmärkt - Hjälp!

Kan du kolla med register i Finland, Danmark och Norge?
 
Sv: Min ponny var redan chipmärkt - Hjälp!

Det där har jag funderat över, om ni chipmärkare skickar in en kopia någonstans. Men alltså inte då?
 
Sv: Min ponny var redan chipmärkt - Hjälp!

Det där har jag funderat över, om ni chipmärkare skickar in en kopia någonstans. Men alltså inte då?

Nä, inte vi. Hästägaren.

Hästägaren får alla papper om hästen (signalementsbeskrivning, chiprapport, tagelproverna, etc etc) och det är hästägarens ansvar att allt sänds in.

Varje chipning intygas med en speciell blankett - men som sagt, det är hästägaren som ansvarar för att allt postas.

Visst skulle jag kunna sända in men det ansvaret vill jag INTE ha. Tänk om jag tappar papperen, skriver otydlig adress, posten stjäls - what ever - då är jag ansvarig. Jag ansvaraqr bara för det jag kan sätta min namnteckning under - dvs att hästen ser ut som jag beskrivit och att den är chippad med xxx nummer.

Jag brukar jämställa mig med en passfoto-fotograf. Jag gör underlaget. Sedan är det upp till dig om du vill ansöka om passet.
 
Sv: Min ponny var redan chipmärkt - Hjälp!

Jo jag vet ju att man får allt det, men undrat om ngn kopia sparas någonstans registrerad.
 
Sv: Min ponny var redan chipmärkt - Hjälp!

sök på chipnummret på google för att se om det poppar upp i några efterlysnings annonser.
 
Sv: Min ponny var redan chipmärkt - Hjälp!

Som Id-kontrollant och chipmärkare så har man ju en kopia i bägge blocken på den häst man märkt,
jag sätter alltid en chipremsa där också, och har på så sätt kunnat hjälpa två hästägare med sin hästs identitet :)

Den ena hästen hade sålts utan papper, och de chansade på att ringa närliggande märkare och fick på så sätt napp hos mig, den andra hade tappat bort sina papper, och kunde regga den med hjälp av mina uppgifter....
 
Senast ändrad:
Sv: Min ponny var redan chipmärkt - Hjälp!

Men du behåller sas den kopian själv, det registreras/sparas ingen annanstans att t ex igår chipmärkte du en welshponnyvalack som heter Brunte, skm född XXX' t ex?

Eg borde det finnas något nationellt register, som innehåller typ just informationen ovan. Att chipnummer 123456789 har använts till Brunte, welshponny, valack, skm född XXXX. Som 'backup' så att säga. Sen är väl frågan vem som ska ha hand om det.

Vad är de där extra chipremsorna till för eg? Jag har 'en hel drös' sen olika hästars chipmärkning. En har klistrats i passet, och sen har jag liksom stått där med mina remsor och mina tagelstrån. Ibland vill rasföreningen ha in dem (känns bäst för mig), men flera gånger hänt att de bara tyckt 'vad har den för chipnummer ska vi föra in det i registret' men INTE velat ha in ett enda dokument som styrker det. Så i de fallen skulle jag teoretiskt kunnat hitta på ett chipnummer och uppge.. Just DET problemet torde försvinna med åren iofs, då det 'bara' kan uppstå på hästar som redan är reg och har pass men senare chipmärks. När det blir krav på märkning redan vid reg så blir det ju annorlunda. Men alla mina är chippade 'i efterhand'.
 
Sv: Min ponny var redan chipmärkt - Hjälp!

Jadu, vad remsorna är till för,
när jag gick kursen -04 så fick man uppgifter om att de överblivande remsorna skulle läggas i kuvertet med tagel och skickas in till respektive avelsförening,
men det visade sig med tiden att alla ville inte ha det så, en del avelsföreningar vill inte ha in taglet överhuvudtaget utan sätter ansvaret på hästägaren med att "hålla reda på det".

Vad som kan vara bra är väl att kunna sätta en remsa på köpeavtalet då en häst säljs, men man kan väl lika gärna skriva chipnumret också.

Jag kan hålla med om att ett backup register inte skulle vara så tokigt,,

men eftersom det finns remsor i överflöd med till chippen, så hoppas jag fler märkare än jag tar och spar uppgifter, och på så sätt ev. kan hjälpa till med en identitet.
Det blir ju inga mängder av lösa papper att hålla reda på för de sitter ju i blocken.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 859
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 108
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 256
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 055
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp