Min premiär

Gnist

Trådstartare
Hemkommen från premiärjaktprovet med min gamling Rix, som still is going strong..

Efter släpp, så blev det några kortare 5-6 minuters sökturer med ypperlig inkallning och kontakt och därefter fick han älg i nosen och som så vanligt är denna höst, så bar det iväg och det tog inte stopp förrän efter ca 2½-3 km.

Vi gick mot hund och älg, när vi konstaterat att det stod still och efter ca 2 km så kunde vi ana hundskall i vinden. Eftersom älgarna gått i medvind, så fick vi göra en kringgående manöver och gå en skaplig bit upp och runt för att få vinden rätt. Sagt och gjort och väl på plats så var det ju bara att vänta på att 90 minuter skulle gå.

Tänkte då att jag skulle filma lite, eftersom man ju aldrig vet hur det blir senare och gick fram en liten bit för det och efter ca 40 sekunder ser jag något i vänster ögonvrå och vänder mig sakta ditåt och där står en hyfsat fin 6-taggare ca 20 meter från mig och ännu närmare domaren som stod en bit ovanför mig..

Domaren fotar med mobilen och jag filmar den token under ca 6 minuter totalt och om inte vinden ställer till det för mig, så kommer man i bakgrunden höra den gamle som skäller ståndskall på ko + kalv samtidigt som jag filmar tjuren!

Efter ca 5½ minuter så vände vinden och jag kände vinddraget bak i nacken och han fick då vittring på mig och kastade runt och skubbade undan en kort bit, men han höll sig kvar i närområdet en stund till innan han faktiskt i ganska sakta mak travade iväg upp i skogen.

Sedan var det ju bara att vänta på att de 80 resterande minuterarna skulle gå, så vi satte oss ner och fikade lite, pratade hund, jakt och älgars beteenden etc. Noterade även att den gamle gnällde/tjöt till några gånger och förmodligen fick han sig några smällar, ty den kon var riktigt, riktigt förbannad. När tiden gått, så påbörjades då insmygningen och efter att ha lyckats ta oss genom vattensank djungel, så kom vi in på ca 30 meters håll, domaren konstaterade ko + kalv och jag blev tillsagd att kalla in hunden.

Tänkte i mitt stilla sinne att det är ju knappast lönt, då han är tjurig som attan när han jobbar, men jaja..
Nästa tanke: Jag kan ju inte ropa, så jag skulle då vissla in honom kom jag på och hans normala invissling är en ganska vass busvissling, vilket var helt uteslutet, så det blev en skum, underlig variant av vanlig vissling genom blåfrusna läppar :o Och vem tusan tro ni dyker upp med spetsade öron och en vift på svansen??? Jo, den gamle :)

Såg att han tvekade strax innan han var helt framme, men hade då noterat att kon var inte mer än 25-30 meter nedanför mig, så jag tordes inte ge honom en signal till av rädsla för att stöta henne (helt i onödan skulle det visa sig), så han vände ner tillbaka till henne och kalven strax innan han kommit ända fram till mig. Kon blåste, frustade, grymtade en del och lät allmänt djävligt elak, så han hade det han gjorde där i djungeln.

Så skulle domaren då stöta och han knäckte pinne på pinne och kon bara glodde på honom och han berättade sedan att han tänkte att när hon bär iväg, då bär det iväg snabbt och långt. Han fick helt rätt i sin tanke, för när hon lade iväg så var de 1 km bort på bara någon minut och det fortsatte bort i mkt högt tempo tillbaka från dit vi kom och de passerade våra spår, vilket resulterade i att det drog än mer och efter 2-3 km så släppte min gamle mörbultade plutt, gjorde några sök medan vi var på återgång och kom sedan relativt snabbt på inkallning/busvissel när vi kommit in på ca 80 meter från där han befann sig. Vi avbröt då provet, även om vi nog skulle ha hunnit med några sök till, så kändes det inte som troligt att han skull få upp någon fler älg eftersom de snurrat tillbaka på samma område som vi gått av innan och att byta område skulle ta för lång tid för att vara lönt (ingen bil, den var hemma)

Håller på att ladda upp film nu och förhoppningsvis kan jag relativt snabbt få upp den i början med älgtjuren och sedan ska jag klippa ihop lite av insmyget och stötningen etc. för att sedan få upp även det på nätet, så det blir 2 delar till en början och chansen är stor att en sammansatt film på det hela kommer att hamna på hemsidan inom några dagar :angel:

Domarens rekommendation: 1:a-pris och jag kommer att få preliminärpoängen innan helgen. Tror inte det blir många pinnar över gränsen för en etta, men vad tusan..Hunden är 10 år gammal, påkörd av tåget med en del men kvar efter detta, så jag är övernöjd :D :love:
 
Sv: Min premiär

:bump::bump:grattis till både gumma (:o) o gamlingen..

väntar spänt på nästa film, ska en sväng till stan nu så jag får kolla när jag kommer hem
 
Sv: Min premiär

Hade det inte varit för att moviemaker strular hade den redan varit klar :mad:

Men den kommer väl upp den med till slut ;)
 
Sv: Min premiär

På det hela stora taget är det så här det är att jaga älg. Mycket gående väntande och smygande och ofta inga skottchanser pga att de står i tätningar som i dag.

Att få lyssna på hunden som med glädje jobbar när den gör ett gott arbete och att försöka smyga sig in för att kunna avgöra vad som hunden jobbar med under sådana här omständigheter är en ren upplevelse och det är största och främsta anledningen till att vi är ute.

Dagens tur innefattade ca 1 timmes sökturer totalt, därefter 5 timmars arbete för hunden och totalt sett runt 7 km vandrande för mig i halvstorm, småregn och + 4-5 grader. Detta till trots så har detta varit en av mina bästa dagar detta år eftersom samarbetet mellan mig och gammelman stämde till 100% i dag. Vi var ett väl fungerande team helt enkelt :laugh:
 
Sv: Min premiär

vad häftigt, stort grattis !
Jag som inte kan något om detta, fick alltså rix stå och skälla (eller vad dom gör med älgarna) i 90 minuter ?
jävla uthållighet :eek:
 
Sv: Min premiär

Grattis!! Härligt med gammelhundar som håller igång :laugh:
 
Sv: Min premiär

vad häftigt, stort grattis !
Jag som inte kan något om detta, fick alltså rix stå och skälla (eller vad dom gör med älgarna) i 90 minuter ?
jävla uthållighet :eek:

När vi kom dit så hade han redan skällt 90 minuter och för att klara 1-pris måste de skälla 90 minuter, så att man tydligt hör arbetet hela tiden. Dvs han skällde 180 minuter i går :)

Ståndskall på 5-6 timmar och mer är inget ovanligt om det går långt in på fel mark.
 
Senast ändrad:
Sv: Min premiär

Det är ju inte illa pinkat av en tioårig hund i alla fall ;)

Enda skillnaden nu, mot när han var yngre är att han förföljer sällan längre än 4 km om det går undan i hög fart. Står det, så skäller han tills det är mörkt om man inte får honom att släppa arbetet och komma. Han släpper alltid och kommer i bakspår när det börjar mörkna :love:
 
Sv: Min premiär

kan du översätta :o

min hund hade sagt "fis ner dig" efter 2 minuter och gått därifrån :rofl:
Undra vad hundarna tänker i 90 minuter.. "era jävla idioter jag är ju HÄÄÄÄR" :rofl:
 
Sv: Min premiär

Din hund är ju inte avlad i 100-tals år på att skälla älg, som mina är ;)

Det är den djupast rotade instinkten i en jämthund: Hitta älg, få den att stå fast med hjälp av att skällande cirkla runt den på ett lagom avstånd.

Tillägg:

Alla älgar stannar inte på platsen som hunden hittar den på och kan i mer eller mindre hög hastighet springa i väg från hunden som då ska springa i fatt, runt och stoppa. Springer älgen snabbt eller skenar, så hinner inte hunden runt och nu när han är gammal, så förföljer han dem (=skenälgar) oftast inte längre än ca 4 km innan han släpper och letar reda på en ny älg.

När han fått stopp på älgen och arbetet verkligen börjar, så kan han stå timme efter timme efter timme och skälla, men när det blir mörkt släpper han alltid och letar upp mig/husse i skogen :)

Man får ju inte knalla in på annans jaktmark beväpnad och inte lämnar man ju geväret i skogen hur som helst, så har det gått långt in på fel mark och hunden inte hör inkallningen, så får man vackert vänta på att hunden släpper arbetet med älgen och kommer.
 
Senast ändrad:
Sv: Min premiär

Varför inte?

Är inte värre än att kalvar, kycklingar eller lamm slaktas :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 306
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 085
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 328
Senast: Jadzia
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 134
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp