Min premiär

Sv: Min premiär

haha nej det är klart och jag tror inte min hund visste hur man riktigt skällde i början haha det lät som hon satte i halsen, tills jag lärde henne Skall.
Men det krävs 4-5 hostningar innan ett riktigt skall kommer :rofl::rofl:

Jahaaa, så hunden får upp ett spår, stannar älgen och skäller och skäller tills ni kommer eller tills det blir mörkt om ni inte dykt upp ?
Och när det blir mörkt inser han att arbetet är över och springer hem ??
:love::love:
 
Senast ändrad:
Sv: Min premiär

Så ni skjuter både mamma älg och bäbis älg ?

Kanske dum fråga men är det inte jobbigt att se en stressad älgfamilj och sen skjuta dom ?
Menar inget elakt utan är bara nyfiken på hur det fungerar
 
Sv: Min premiär

jo jag förstog varför man skjuter älg, varför man skjuter djur överhuvudtaget.
Det jag funderade på var just ifall det var stressade.

Väger en bäbis 140 kg :eek:
Vad väger då en vuxen ??

Är man inte rädd att hunden ska skada sig ?
 
Sv: Min premiär

På hösten är de inte så mkt till "bäbis" eftersom de föds tidigt på våren.
 
Sv: Min premiär

Kalvarna i september/oktober är inte småbebisar direkt ;)

Många av de fullvuxna tjurarna väger 500 kg i levandevikt och korna ca 100 kg mindre, så det är inte små djur vi pratar om direkt: Älgen har en kroppslängd från 2,50 till 3 meter, en mankhöjd på maximalt 2,30 m och kan nå en vikt på 850 kg, men så tunga djur är inte vanliga.
 
Sv: Min premiär

:eek::eek:

nu vet jag varför jag är rädd för älg.

Har du aldrig blivit jagad av en älg ?
Eller ifall den attackerat någon hund ?


haha nu skrattar jag åt mig själv, jag trodde bäbisarna vägde runt 40 kg och var i princip någon månad gamla haha vad dum jag är
 
Senast ändrad:
Sv: Min premiär

Hundarna kan ju få sig en smäll om de kommer för nära eller tappar fokus en stund, men nej, jag har aldrig blivit attackerad av en älg.

Älgtjuren på filmen är ca 20 meter från mig och brunstkon han uppvaktar skäller hunden på och som synes, så är han ganska oberörd av både hund och oss fram tills han får vittring av oss, när vinden vänder.
 
Sv: Min premiär

Nä, men å andra sidan tycker jag att det är lite vanskligt det med ..
Nåja, tänker inte påbörja en diskussion om det. Undrade mest varför!

Bra, eftersom tråden handlar om min 10-åriga hund som fortfarande arbetar väldigt bra med det han är avlad för att göra och även i år bevisade det på ett prov!
 
Sv: Min premiär

jag har tyvärr inte kunnat kolla på filmen då datorn på jobbet laggar vid filmvisning så jag ska titta hemma.

Oh man tror ju att tjuren skulle gå till attack på allt som rör sig när han har en brunstko i närheten, fast jag kanske har fantiserat ihop min information om älgens levnadssätt :rofl:

Har rix fått sig smällar från dom ?
 
Sv: Min premiär

Jo, det har hänt nån gång men inte ofta och de gånger de hänt har det varit under jobb på en grupp älgar i besvärlig terräng som gjort det svårare för hunden att parera om det behövs.

Han jobbar dock oftast på bra avstånd och löper därmed inte så stor risk för att få sig en smäll.
 
Sv: Min premiär

jaha, vilken tålig och modig ras det måste vara.
Min är rädd för kossor :rofl:

Måste vara roligt att kunna jobba ihop sådär som ett team, man lär få en helt annan relation
 
Sv: Min premiär

Det var mest att det såg ut så på filmen och jag har ALDRIG sett en älg med bläs.
Men stiliga vita strumpor har de ju !
 
Sv: Min premiär

Lika tuff som han är i skogen, är han go med småvalpar :love:

Rix-RD-081003-bild2.jpg


Mysigt..
 
Sv: Min premiär

"Man får ju inte knalla in på annans jaktmark beväpnad och inte lämnar man ju geväret i skogen hur som helst, så har det gått långt in på fel mark och hunden inte hör inkallningen, så får man vackert vänta på att hunden släpper arbetet med älgen och kommer."

Inte med tömt magasin och säkrat gevär heller?? Det visste inte jag. Attans så besvärligt, men ifs lite förståeligt också.
Har ni gott om älg där uppe i obygden?? Här nere är stammen helt sönderskjuten... :( vi har bara gris och kronhjort nuförtiden.
 
Sv: Min premiär

Ps din hund är lika vacker som han verkar duktig och av din internetperson att dömma är du en verkligt duktig hundmänniska! (trevlig och välformulerad är du dessutom!!)
Kul att läsa dina trådar
 
Sv: Min premiär

Tack :)

Jaktlagen

35 § Utan medgivande av jakträttshavaren är det inte tillåtet att med fångstredskap eller vapen som kan användas för jakt ta vägen över annans jaktområde.

Man får ju ta med det på allmän väg inom annans jaktområde, men står hunden 1 mil in i skogen så måste man ju gå i skogen och oftast vet man ju inte vilka alla jakträttsinnehavare är, eftersom det ju dels bolagsskog, olika jaktlag och även är en del privatskog här = inget vapen får tas med..

Vi har hyfsad älgstam här.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 308
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 090
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 331
Senast: Jadzia
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp