Min sambo är en notorisk fortkörare

Unsure

Trådstartare
Ja, min sambo är en ganska hetsig bilförare som väldigt ofta kör för fort och beter sig (idiotiskt) i trafiken. Han ÄR bra på att köra bil, men jag tycker att det börjat bli fruktansvärt jobbigt. Det har gått så långt att jag börjat bli rädd för att åka bil med honom, och det skiter han i.

Själv har jag bara haft körkort i 1,5 år (tog körkort sent) och är inte alls lika van bakom ratten. Jag kör gärna, men särskilt vid dåligt underlag eller sikt (tex snökaos) eller längre resor (heldags-bilturer) så känner jag mig inte helt bekväm med att köra och överlåter det gärna till honom när det är möjligt. Dessutom är båda våra bilar min sambos, så vill han köra så... ja, det är ju hans bilar.

Hur får man någon att ta det lugnare i trafiken? Han kör gärna väldigt mycket för fort (läs 160-200 km/h på motorväg). Även på mindre vägar kör han för fort och klarar inte av att ha bilar framför sig utan måste köra om hela tiden. Om någon - Gud förbjude! - skulle köra om honom så blir han helt tokig. Senast för en vecka sedan så hände det när jag åkte med honom, och då hindrade han den omkörande bilen från att köra om genom att helt enkelt öka hastigheten i matchande tempo och effektivt hindra dom från att ta sig om. Han kör om i galna hastigheter med släp, med hästtransport (dock ej med häst i) och har inga problem med att preja folk och hetsköra för att "hämnas" för att någon kört ogenomtänkt... Jag har varit med när han tvärstannat bilen och parkerat mitt i gatan för att slänga sig ut och bråka med bilen bakom, och när han körde om en annan bil på avfarten på en motorväg (där vi för övrigt inte skulle av) bara för att kunna tvärnita framför dem och ja, "visa att han var missnöjd" genom att hindra dem från att komma fram.

Jag tycker alltid att det här är fruktansvärt jobbigt, och jag har bönat och bett, hotat och skällt, gråtit och ingenting hjälper. Han drabbas av "road rage" och då finns det ingenting jag kan säga för att få honom att sakta ner. Blir han förbannad så trycker han gasen i botten och kör ännu fortare, eller så ställer han sig på bromsen och kör i femtio på motorvägen istället... Det finns liksom inget mitt emellan!

Vår utlandsresa i december blev delvis förstörd eftersom vi bråkade om hans sätt att köra. Hyrbilen var bokad i hans namn (och betalad av honom) och eftersom vi inte är gifta så tillät inte hyrbilsbolaget att jag körde.
Vi bråkade om att han körde 200 km/h i ett främmande land och att jag tyckte att det var fruktansvärt onödigt och ansvarslöst, medan han menade på att han ville "testa bilen" och menade på att jag var tråkig...

Jag får ständigt be om ursäkt för hur min sambo kör och vi får ständiga utskällningar från folk som råkar ut för hans vanvettes bilkörning. Senast för några veckor sedan blev han tagen av polisen för fortkörning, men det skrattar han bara åt... Jag hade hoppats på att det skulle bli ett "Wake up call", men tvärtom...

När jag säger något så blir han arg tillbaka och menar på att det minsann är farligt att åka med mig med, eftersom jag inte haft körkort så länge. Jag har dessutom råkat svänga för snävt och köra in i en garageport vilket han aldrig låter mig glömma, utan drar upp gång på gång för att visa på att jag minsann inte är bra på att köra bil. Och det ÄR jag inte, men det ändrar inte det faktum att jag har bett honom att köra lugnt när jag är med i bilen... och det klarar han inte...

Finns det någon som har något råd? :( Måste försöka få honom att förstå att förr eller senare så händer det en allvarlig olycka...
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Enkel lösning,sluta åka med honom!
Då har du i alla fall räddat ditt eget liv.
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Säger detsamma, åk inte med honom. Du skriver att det finns fler bilar. Då kan du väl ta en om du ska någonstans. Han låter som en riktig vettvilling att åka med:crazy:
Jag hade inte bett om ursäkt för hans beteende heller. Det är hans ansvar och det verkar ju inte hjälpa att du försöker på alla sätt.
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Din sambo är en idiot som uppenbarligen inte värdesätter ditt sitt eller någon annans liv i trafiken. Är han underbar på alla andra sätt så behåll honom men åk inte bil med aset är han inte fantastisk på alla andra sätt dumpa rakt av finns bättre
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Kör själv istället och låt honom ta egen bil isf. Förstår att du tycker är jobbigt att köra vid dålig sikt, halt väglag osv. Men jag tror att du fixar det galant om du bara tränar på att köra även då. Och ffa utan din heltokiga sambo i bilen.

Sen undrar jag lite hur snubben är som person i övrigt? Han verkar ju inte vara förmögen att sätta sig in i hur du känner och heller inte ens bry sig om hur du känner. Det tycker jag är en olustig grund i ett förhållande.
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Vägra åka bil med honom. Han är en fara i trafiken och riskerar att skada eller ännu värre döda sig själv eller någon annan. Han ska vara glad att du inte skickar polisen efter honom på vägarna.
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Vägra åk med honom.

Men i övrigt tänker jag - aggressionsproblem??
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Skulle aldrig sätta mig i en bil om jag inte är trygg med föraren. Att han dessutom inte förstår att du blir rädd och arg tyder ju på en tämligen stor brist på empati. Man tar INTE ut sitt humör med gasen. Kör man så där lindar man förmodligen sig själv runt ett träd tillslut, vill du sitta i bilen när det händer?

Hans sätt att trycka ner dig och påstå att du är en dålig förare låter som ett hemskt sätt att trycka ner ner och kontrollera dig. Vore jag du skulle jag fundera på ert sätt att kommunicera och hur ni samspelar med varandra. Tex, får du din vilja igenom (helt och hållet) någon gång eller ska allt ske på hans villkor?

Nej, ta din egen bil, om inte annat behöver du köra för att få mer erfarenhet eftersom ditt körkort är så pass färskt. Ingen av oss var perfekta förare från början, man behöver köra för att få erfarenheten. Att köra i sämre väglag osv är något man måste lära sig också.
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Jag håller med övriga! Åk inte med honom, vägra!

Och för övrigt... Fundera över hur er kommunikation ser ut annars, det känns ju som att det är några rejäla problem när en partner inte ens kan förstå att man vill att man ska hålla sig till laglig hastighet :crazy:
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Det enda "wake upp callet" som fungerar på såna människor är ett träd eller annat att köra in i. :meh:

Alternativt att söka hjälp hos psykolog eller liknande, men det antar jag att han inte vill.

Såna människor har inte i en bil att göra. Ring polisen när han kör för fort, han skulle kanske behöva vara utan körkort ett tag ;)


Låter inte som en vettig sambo heller, som inte kan förstå hur du känner.
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Rädda dig själv - vägra att åka med honom, tvärvägra! Åk inte under några som helst omständigheter med honom!
Jag hade nog kontaktat polisen och bett om hjälp, han har inte på vägarna att göra! Eftersom han inte förstår allvaret i det han gör - så lär han ju inte sluta innan det är för sent. ..
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Jaa du kan ju gör det den hårdra vägen, se till att han tappar körkortet, så kanske du räddar både hans och andras liv.... Tyvärr är det ju högst tveksamt om de skulle bli någon bättring när han får tillbaka kortet och inte heller är det väl så trevligt för dig. Vad händer om du tar upp telefonen och hota med att tipsa polisen under pågående vansinne? Slänger han ut dig då?


Jag säger iaf som de andra, för din egenskull ta egen bil och låt inte hans taskiga kommentarer nå dig. Du är uppenbarligen bättre förare än han oavsett om han har mer vana att häva en sladd eller inte. Du är inte en dålig bilförare du är en ovan bilförare vilket är en gigantisk skillnad! Att svänga lite för snävt är väl en jätte lätt och liderlig miss. Ingen som kör bil dagligen har gjort det utan en ända miss. De flesta jag känner kollar in diket första veckan med körkort och gör de inte de då så väntar de bara tills snön kommer :p själv tog jag och snuddade två bilar på en och samma vecka när jag backade i från mina föräldrars STORA gård och hamnade i diket vid en sådan nybörjarmiss som att hålla ut för mycket så plogkanten gav vika :O idag sitter jag och pendlar 40 mil åt gången i Norrlands inland.

Men jag måste fråga hur gammal är killen, hur länge har han haft sitt körkort? Är han lika aggressiv annars?
Min familj är en hög motorgalningar som inte är främmande för höga farter men de höga farterna används på banan (drag/folkrace) vist gasar de på ibland annars också någon gång men aldrig i vansinne och aldrig med ilska.

Kanske att tävla vore än bra ide? Beter man sig inte som folk på banan brukar man tendera att få höra det från människor som man inte kan hävda sig mot :p
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Men, fy, vilken mardröm för både dig och medtrafikanter på vägen....:mad:! Vägra åk med honom genast. Förr eller senare lär ni vara med om en olycka, och i sådana hastigheter brukar det väl knappast gå bra! Låter som en väldigt oansvarig människa...
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Håller med övriga åk inte med honom, du har ju förklarat att du tycker han kör för fort. Annars är kanske Is inne på ngt? kolla upp om det finns ngn bana i närheten och köp några lektioner till honom, säg att du tycker han kör för fort och farligt och att det är bättre att han tar ut det behovet på en bana med instruktörer (antar att man har det). Kan kanske funka?
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Du skulle kunna kontakta polisen och informera om hans körsätt, var han brukar åka och på vilka tider. Du kan vara anonym om du vill.

Jag tycker att det utöver bilkörningen är oroande att han inte alls lyssnar på dig, hur du känner och vad du vill.
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Åk inte med honom. Konstatera bara lugnt och sansat att du inte har några planer på att dö bara för att han inte kan köra bil. För det kan han inte.
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Men hur gammal är människan, 18? :nailbiting:

Sluta åka med, och ta dig en funderare över varför han sätter sitt ego före din säkerhet.:cautious:
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Jag blir lite ledsen för din skull! Hur i hela friden kan du låta honom göra såhär mot dig? Ta ditt pick och pack och lämna aset, det finns gott om män som inte får en kick av att riskera ditt liv. Sedan ringer du polisen BUMS och tipsar om sambons vansinnesfärder. Det kanske räddar livet på någon annan.
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Han behöver bli av med körkortet ett tag.
Och bli beroende av att åka med dig.

Det skulle lugna ner det hela.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 133
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
2 951
Senast: Luff
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 487
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 187
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp