Min sambo är en notorisk fortkörare

Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Sluta åk med honom och skicka iväg honom på bankörning där han får en riktig utbildning i att köra fort och säkert på banan.
De allra flesta brukar lugna ned sig på gatan när de får utlopp för det på banan istället.
Instruktörerna på banan är svåra att imponera på och de tar ofta ned folk som din sambo på jorden.

Efter en krasch på banan har han defintivit lugnat ner sig och fått stukat självförtroende.
Vilket skulle vara bra för honom.

En dag på banan skulle för all del vara bra för dig också.
Man får lära sig mycket som man även har nytta av ute på gatan.
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Kl

Din sambo kör på ANDRAS skicklighet, inte någon egen! Han är INTE en duktig förare! Ring polisen när han är ute, det kan rädda liv. Andras liv!
Pulkaskurks förslag om bankörning tycker jag är utmärkt också. Om han får behålla körkortet.
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

På bana kan man köra utan körkort.

Beror på arrangör. Många arrangörer kräver kk för att försäkringar ska gälla.
Vi har dock inget krav på kk, men vi har inga försäkringar heller utan det är varje deltagare som får se till att ha en egen som täcker.
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Motorbanor där där barn kör har ju inga sådana krav.

Beror som sagt på arrangör. Det är sällan banan själva har speciellt mkt körningar utan banan hyrs ut till olika arrangörer och dem bestämmer sen reglerna och om de har egna försäkringar, vissa försäkringar som arrangören tecknar kräver körkort.
Vi vänder oss mestadels till racefolk och tar emot även barn men som sagt så gör inte alla det.
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Tveksamt. Tvivlar på om någon som uppenbarligen har sån brist på respekt för andra trafiklagar skulle låta bli att köra för att polisen tar körkortet.
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Vet du vad.

När jag träffade min man hade jag aldrig åkt segelbåt. Från första stund gav han mig ansvar på båten, lät mig styra och navigera och lägga till.

Det gjorde han dels av säkerhetsskäl, för att det är bra om alla på båten vet hur man seglar den. Men också för att han älskar mig och ville att jag skulle få chansen att upptäcka hur roligt det är att segla.

Din sambo är inte bara en potentiell mördare bakom ratten. Han trycker ner dig också och förminskar dig. Och genom att utsätta dig för livsfara visar han att han inte är ett dugg rädd om dig. Är det ok?

Jag håller med övriga om att du borde vägra att sätta dig i bilen med honom bakom ratten så länge han kör på det där viset. Bli oberoende, ställ dig på egna ben, skaffa en egen bil.
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

KL

Min svåger är inte riktigt så extrem, men har tendenser att köra så. Han ursäktar sig med att han är duktig och har kontroll på bilen (vilket jag inte betvivlar). Men pga att medtrafikanterna inte har samma kontroll och att de av rädsla/osäkerhet eller slump kan äventyra hans "kontroll" på en sekund, så har jag beslutat att aldrig mer åka i en bil med honom som förare.

Nu umgås vi inte så mycket som du och din sambo (förstås), men min lösning var att jag kör min familj, han kör sin. Vi har helt enkelt en annan bil om vi skall göra något tillsammans.

Tyvärr kör han inte lugnare för det och jag har ibland tänkt att jag borde ringa polisen och uppge hans regnr så att de håller koll på honom (om de kan?). Det bästa vore nämligen om han åkte dit.

Farliga bilförare skall man inte åka med om livet är en kärt.
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

KL

Min svåger är inte riktigt så extrem, men har tendenser att köra så. Han ursäktar sig med att han är duktig och har kontroll på bilen (vilket jag inte betvivlar). Men pga att medtrafikanterna inte har samma kontroll och att de av rädsla/osäkerhet eller slump kan äventyra hans "kontroll" på en sekund, så har jag beslutat att aldrig mer åka i en bil med honom som förare.

Undrar hur mycket "kontroll" han har om det dyker upp en älg 25 m framför bilen... :crazy: Ibland förstår jag inte att folk kan vara så fantasilösa när de kör? Min fantasi kan nog vara lite VÄL livlig ibland;), men jag kan inte för mitt liv fatta att folk "glömmer" att det kan dyka upp vilt, barn, etc framför bilen när som helst. Och att man kan tycka att det är värt risken man tar bara för att köra FORT? Helt obegripligt...:crazy:
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Undrar hur mycket "kontroll" han har om det dyker upp en älg 25 m framför bilen... :crazy: Ibland förstår jag inte att folk kan vara så fantasilösa när de kör? Min fantasi kan nog vara lite VÄL livlig ibland;), men jag kan inte för mitt liv fatta att folk "glömmer" att det kan dyka upp vilt, barn, etc framför bilen när som helst. Och att man kan tycka att det är värt risken man tar bara för att köra FORT? Helt obegripligt...:crazy:

Ja, helt makalöst. Nu är just den person jag hänvisar till inte särdeles mogen i sitt sätt att resonera. Hade han varit det, så hade han inte utsatt sina familjemedlemmar för denna risk.

Han kör lugnt på gator där det kan finnas barn, det är framför allt på motorvägar han kör mycket fort. Men det hjälper inte. Omdömeslöst och farligt.

Jag har blivit rädd och vägrar helt enkelt.
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

När din sambo kör så har kontroll över både sitt liv och ditt liv. Tycker du att han respekterar din åsikter och värdesätter ditt liv och din person med sitt agerande? Ta en lång funderare på det.

Akut lösning är att du köper dig en egen bil som du kör. Sen skulle jag skaffa mig en egen lägenhet och en ny kille när jag ändå var i farten. Men det är jag och min egen åsikt.
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Tycker som resten, åk inte med honom. Skaffa (om möjligt) en egen bil.

Jag är dock nyfiken på att höra vilket svar du får på frågan "Om du är viktig för honom?". Om du frågar den frågan, vad svarar han då? I svaret du får ligger sanningen om vad han egentligen tycker om dig. Är du det viktigaste han har eller inte?
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Är det här samme sambo som inte såg något större problem med att hans apraka onkel retade dina hundar och försökte kladda på dig? :cautious:
I så fall tycker jag du förtjänar bättre!
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

KL

Sånt här gör mig så rasande arg!! Må vara om han kör ihjäl sig själv, men han utsätter andra människor för livsfara.

Jag skulle tipsa polisen, helt klart, och nästa gång han ger sig ut kan dom ligga i bakhåll och ta honom. Jag vet inte om polisen kan göra så, men jag skulle absolut tipsa dem.

Usch vad jag blir arg. Han måste ha stora problem. :mad:
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Kl
Han har STORA problem och inte har det med bilkörning att göra. Han måste ju gå omkring med grava aggresioner inom sig. Bilkörningen bara triggar igång det.
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Ursäkta franskan men vilken idiot. Han hade fått köra ihjäl sig utan mig, hoppas bara han inte mejar några andra stackare samtidigt.
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Han har STORA problem och inte har det med bilkörning att göra. Han måste ju gå omkring med grava aggresioner inom sig. Bilkörningen bara triggar igång det.
Ja, killen verkar ju helt mentalt kass! :crazy:
Jag ska inte säga att jag kör lagligt hela tiden, men jag är ju banne mig inte aggressiv eller mentalt kass i bilen. Hade aldrig åkt med en sådan bilförare. Jag gillar mitt liv.
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Dessutom blir det hemskt besvärligt om man ska ha barn med en person som beter sig så. Svårt att hindra en vårdnadshavare från att ta barnet med sig i bilen.
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Ja, min sambo är en ganska hetsig bilförare som väldigt ofta kör för fort och beter sig (idiotiskt) i trafiken. Han ÄR bra på att köra bil, men jag tycker att det börjat bli fruktansvärt jobbigt....

några tips

1 Få ut honom på bana med vana förare som spöar skiten ur honom och kanske inser han att den kontroll och skicklighet han trodde fanns inte finns. Inträffar ganska ofta när bilen står i utanför banan med diverse skador.



2 Åk inte med honom och stå för det.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 134
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
2 951
Senast: Luff
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 487
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 187
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp