Min sambo är en notorisk fortkörare

Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Jag säger som alla andra åk inge med honom!

Varför är båda era bilar sambons? Det är väl bättre om ni har var sin bil. Även om båda står skrivna på honom så är det ju riktigt jävla dåligt om han använder det som maktmedel för att bestämma vem som skall köra. Riktigt fult gjort. Han trycker ju ner dig.
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Jag hade aldrig åkt med honom, eller låtit mina nära och kära åka med honom.

Är han generellt aggressiv och i stort självhävdelsebehov, eller är det enbart i bilkörningen han är sådan. Jag får mest lust att i syrlig ton fråga honom om han lider av kastrationsångest, tycker att det låter som manlighetskomplex alltsammans.
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Som många andra säger, jag hade slutat åka med honom eller alltid kört själv när vi ska någonstans.
Sen skulle han må bra av att bli av med sitt körkort och kanske till och med behöva få ta om det för att budskapet ska gå in och han får ångra sina "synder".

Jag verkligen HATAR/AVSKYR sådana förare, de utsätter inte sina egna liv för fara utan även andras i deras egoism. Dessutom bryter de oftast mott x antal trafikregler och annat utan att bry sig och det gör mig bara ännu mer upprörd.

Min sambo klagade på mig en gång när jag körde, då sa jag bara "Jag kan stanna och släppa av dig så slipper du åka med mig", det ville han förstås inte.
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

KL Rubriken är missvisande - att han kör för fort är det minsta problemet i det här fallet. Hans vredesutbrott, tvärbromsningar och provocerande långsamkörningar är ännu farligare. :mad:
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Kl

Den där gubben skulle inte bar behöva vara utan körkort, han skulle behöva vara utan sambo också. Hur kan du leva med en sån människa?
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

KL
Håller med andra här, om man beter sig som ett svin när man kör så har man fler problem än bara bilkörningen. Förmodligen kan han inte bete sig i andra situtioner och beter sig barnsligt och omoget och ogenomtänkt även där vilket är otroligt påfrestande och sjukt irriterande att vara tillsammans med! Hade ett X som också betedde sig som en idiot i trafiken och tycte allt alltid var alla andras fel, han var även till viss del så annars men när man är ung och kär ser man selektivt.... Tills den dagen han totalsspräckte min framruta för han prompt skulle köra framför mig och visa hur cool han var som kunde burna på grusplanen som en protest mot att jag alltid körde långsamt ut från stallplaner, parkeringar och liknande..Hans burning drog upp en asstor sten som katapultade rakt in i min ruta, det var bara ren tur att inget värre hände än att han vackert fick pynta min självrisk för att byta den. Där kände jag att jag fick nog! Stenen hade kunnat träffa en häst, en ryttare, nåt annat djur och det fick mig att se rött. Beter man sig så respektlöst mot andra både djur och människor så ska man inte vara med någon alls, överhuvudtaget!

TS: Dags att dumpa om han inte ens kan acceptera att du tycker det är obehagligt när han är som han är i trafiken, respektlöshet är det värsta som finns i ett förhållande!
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Usch, tycker det är obehagligt med människor som har noll respekt för andra, speciellt i trafiken.

Får mig att tänka på dom som alltid ska ligga för nära och nästan i häcken, jag bara väntar på en bra anledning att tvärnita så de sitter som klistrade i häcken på min bil (behöver en ny kofångare bak, som sambon backat sönder).

Vet inte hur vanligt det är med killar som håller på sådär när de blir lite äldre och mognar? Jag har fått för mig att det oftast är yngre killar som håller på så för att de ska kunna visa sig "coola", men oftast är det bara dom själva som tycker dom är coola, alla andra tycker dom är idioter typ.. :meh:
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Min sambo och jag jobbade på samma kontor ett tag och vi åkte bil tillsammans till och från jobbet. På vägen hem satt han alltid i jobbsamtal på mobilen och var sjukt ouppmärksam när han körde. För att inte tala om alla gånger han körde fel, glömde åka och hämta hunden på dagis osv.

Jag sa till honom att när jag satt i bilen så fick han inte under några omständigheter tala i telefon. Och trots att det var viktiga samtal han fick ignorera och ringa tillbaka när han kom hem så gjorde han det.
För min skull. För att jag förklarade att jag kände mig otrygg och jag vägrade åka med om han pratade i telefon.

Om din sambo inte kan respektera en sådan önskan så är han inte en speciellt omtänksam pojkvän.

Titta lite på denna länken, känns det igen?
http://socialpsykologi.twice.se/typ_a_personlighet.html
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Du hade ju en tråd för ett tag sen, om att du och din sambo inte var överens om vit jul när ni får barn.

Är du beredd att låta era barn åka med sin pappa i bilen? Fundera på det en stund.
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Jag hade dumpat på direkten!
Skulle aldrig kunna med att skämma ut mig genom att vara med ett sådant pucko! :yuck:
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Knapplån

Strax efter att jag skrivit inlägget i trådstarten så fick jag nog. Krävde att vi skulle prata ut om hans bilkörning och så talade jag om precis vad jag tänkte och tyckte om det. Ifrågasatte hur han kunde respektera mig så lågt, till och med efter att jag bett och bönat att han ska sluta köra på det viset, åtminstone när jag är i bilen.

Resultatet blev att han började storgråta, hyperventilera och tala om att han inte VILL köra bil och att han blir rädd för sig själv när han håller på som han gör i trafiken. Att han känner sig som en "hastighetsknarkare" och att det känns som att det aldrig är tillräckligt bra flyt i trafiken och att det alltid finns någon bil till att köra om. Att han tycker att det känns som att han har två personligheter när han kör bil och att han inte kan sluta köra som en vansinnig.

Det slutade med att han gav mig bilnycklarna och från och med nu är det jag som kör om vi ska någonstans tillsammans. Han måste såklart köra sig själv till jobbet, men jag hoppas att han kommer att skärpa sig nu.

Han har inga sådana här problem med någonting annat, utan det är fokuserat på bilkörningen. Köra bil och mc på bana gör han då och då, men det verkar inte ge någon effekt på hur han kör bil i vardagssituationer.
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Jättebra att han förstår att det inte är sunt att hålla på sådär, men jag tycker även han ska söka professionell hjälp. :)

Bra av dig att ta tag i det!
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Starkt jobbat men håller med de som säger att de låter som din kille ändå behöver hjälp. Trafikaggritionen kanske bottnar i annat i grunden. Men kan ge ett tips till. Jag har alldeles för lätt att "bli tung i foten" och hamna i nått slags omkörnings lägenhet man liksom nästan omedvetet börjar köra om bil efter bil. Det jag har som lösning är farthållaren. Jag sätter farthållaren på utsatt hastighet och sedan "åker jag bara" mer avslappnat, höjer och sänker farten med rattstyrningen och då bara enligt skyltarna. Från början kan det vara jäklitigt irritirrande, bara det där att inte ge extra gas i uppförsbackar mm men jag fick besluta mig för att inte röra pedalen. Köra om måste man ju ibland med spärrar farthållar direkt efter omkörning. Detta hjälper iaf mig så jag kan lägga mer energi på att hålla uppsikt på omgivningarna också istället för att känna stress av trafiken.
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Jag hoppas att du är medveten om att du absolut inte ska använda farthållaren vid blött eller halt väglag bara! Annars är farthållaren super!
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Han kanske borde träna på att ligga bakom fordon, som han normalt "måste" köra om, bara för att lära sig.

Innan jag tog mitt lastbilskort, skulle ja om alla "långsamma" sniglar på vägen, men jag fick en annan syn på det hela och lugnande ner mig lite. Kanske skulle han behöva en annan syn också?
Alternativt lite hjälp från något annat håll? Modigt av dig att säga ifrån, kanske får honom att vakna upp lite, kämpa på. :up:
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Jag brukar lägga mig bakom en lastbil eller annat fordon som kör kanske 80 km/h på 90-väg och intala mig själv att jag får inte köra om "bara för att komma fram nån minut snabbare", funkar fint för mig. Är bra i sådana lägen att vara med gaspedalen så man kan sänka/öka farten vid behov osv. Sen får bilarna bakom tycka vad de vill, jag sparar bränsle, pengar och framför allt mitt liv. :)
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 133
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
2 951
Senast: Luff
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 487
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 187
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp