Min sambo är en notorisk fortkörare

Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Håll gärna avstånd till fordonet framför för det kan ju finnas andra som vill köra om och då kan de underlätta om de behöver åka in framför dig ett tag för att de inte kan köra om alla på en gång. Jag är en sån som håller hastighetsgränser och sänker farten vid behov, förmodligen mer än de flesta, men jag avskyr att ligga bakom en snigel som trots gott väglag och god sikt håller sig långt under tillåten hastighet. Om man måste köra långsamt, t.ex. om man kör häst i transport, så kan man väl underlätta för medtrafikanter. Jag var inte alltför lycklig den dagen jag kom ikapp 5 hästtransporter på rad som låg så tätt efter varann att jag inte kom om, trots att vägen normalt sett hade fina sträckor att köra om på.
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Jag "tävlar" i eko-körning istället för hastighet, faktiskt roligare. Framförhållning när man kör är viktigt och längre avstånd till framförvarande bil kommer då automatiskt eftersom man vill försöka hålla så jämn hastighet som möjligt.
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Nu har tråden tagit en vändning till vad HAN ska göra - som inte ens är i tråden.

Om vi håller oss till att diskutera med TS så var det en oväntad och välkommen vändning för sambon.

Låt oss hoppas att han inte backar från det och börjar förminska och mobba sin sambo igen.
De flesta av oss verkar rätt överens om att han behöver jobba på sig själv. Helst med professionell hjälp.
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Det där blev inte riktigt logiskt, du skriver ju själv vad HAN som inte är i tråden bör göra.

Eko-körning kan vi dessutom alla med förtjänst tillämpa.
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Jag hoppas att du är medveten om att du absolut inte ska använda farthållaren vid blött eller halt väglag bara! Annars är farthållaren super!

Haha ja eftersom jag somsagt lever i Jämlandfjällen så är jag väl medveten :D men det finns ju två inställningar en som håller hastigheten konstant och en ( vad det nu heter, fartspärr?) som bara spärrar så att hastigheten inte överstiger det tillåtna som är det bättre alternativet i dåligt väder/ väglag.
 
Senast ändrad:
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Jag förutsätter att en person som yrkesmässigt kör tunga fordon är mycket medveten om det.

kl
De flesta som kör bil vet dessutom att man har mycket bättre sikt o accelerationssträcka för omkörning om man inte ligger o nosar framförvarande fordon i röven.

TS
Håller med flera, vägra åka med dåren vid ratten. Bra att du satt ner foten! Ut o träningskör med dig!
 
Sv: Min sambo är en notorisk fortkörare

Hur är förhållandet i övrigt? Att utsätta dig (och andra) för hans vansinneshastigheter är oansvarigt och att dessutom fortsätta dra upp att du kört in i en garageport är bara larvigt tycker jag.

Jag känner mig tveksam över det hela, fastän du fått nycklarna. Hoppas dock det håller i sig och att han kan få den hjälp han verkar behöva.
Starkt av dig att stå på dig!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 133
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
2 951
Senast: Luff
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 487
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 187
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp