Bukefalos 28 år!

Min stackars häst..

Sv: Min stackars häst..

break_a_leg skrev:
Men du skrev ju att ni inte har råd med två hästar, tror du på att ett under ska inträffa? Och om inte häst nr 1 duger åt dig, varför tror du att din mamma vill ha den?

För att om vi hade råd, skulle mamma ha en häst som bara behövde kunna skritt, trav och galopp, och vara snäll i skogen..
 
Sv: Min stackars häst..

Jag bor söder om sthlm, i en förort...
Det kostar att ha hästen på ett försäljningsstall, såvida du inte har ngt. tips på ett stall där dom är trevliga mot hästarna och tar emot hästen gratis :confused:
 
Sv: Min stackars häst..

Om häst nr 1 är en travare så är väl föräljningsstall inte ett bra alternativ, eftersom en månadskostnad i ett sådant kanske är mer än vad hästen är värd (rent krasst så är det så).

Men jag förstår fortfarande inte varför du ojar dig, du har ju själv försatt dig i den situationen som är.
 
Sv: Min stackars häst..

Etoile skrev:
Jag bor söder om sthlm, i en förort...
Det kostar att ha hästen på ett försäljningsstall, såvida du inte har ngt. tips på ett stall där dom är trevliga mot hästarna och tar emot hästen gratis :confused:

Jag hoppas du försökte skämta, för du kan väl knappast mena att någon skulle ta emot dem gratis? Men om man INTE tittar på de stora stallarna som livnär sig på försäljning, så finns det mindre stall som är mer hobbyverksamhetsinriktade där priset blir motsvarande en normal stallhyra. Och de lär vara bättre lämpade att sälja ett vbl än de 'stora' försäljningsstallen alldeles oavsett.

Nu har jag redan ett projekt här, men jag skulle kunna åta mig att sälja den, och ha den uppstallad här för mindre än din Stockholmsstallhyra blir t ex, och det finns andra än mig som har det likadant. Se bara till att ta REFERENSER innan, då det tyvärr finns en massa som inte har råd att ha egen häst som 'löser' det på det viset med.

VILL du hitta en lösning eller vill du vi ska tycka synd om dig för du inte tänkte efter före?
 
Sv: Min stackars häst..

Gör såhär då: Sätt ut annons på hästen bums! medans den är uppstallad hos tjejen och informera henne om att den ska säljas.
Du får möta upp spekulanter hos henne och kräv inga fantasisummor, kräv ett bra hem!
Du får se till att det är bra människor som köper hästen för dina föräldrar struntar nog troligtvis i vad som händer med hästen efter försäljningen.
Kanske finns det nån vänlig själ här på buke som vill ha din häst?
Då kan dom ju pm:a dig om det.
 
Sv: Min stackars häst..

Jag har läst dina inlägg och undrar om hästen verkligen har det så dåligt hos tjejen, egentligen...

Du skriver själv, med lite distans, att det kanske inte var så allvarligt ändå.

Jag tycker att det låter konstigt att pälsen skulle ha blivit mycket längre under dessa två månader. Det är klart att hästen haft vinterpäls även hos dig. Däremot kan hästar se rätt ruggiga ut under fällningen. Sen är det ju så att hästar fäller lite olika på våren, endel sent andra tidigt. Att manen är längre och svansen oborstad, är knappast ett tecken på vanvård.

Att hästen är lugnare kan ju bero på att den får mindre kraftfoder nu. Eller att den var lite loj just när du var där. Eller kanske den är lugnare hos tjejen, helt enkelt.

Att den tunnat ur är förstås inte så bra. Ibland kan hästar tunna ur när de byter miljö. Sen beror det ju förstås på HUR mkt den tunnat ur, egentligen. Du säger ju att det är liiite. Kanske får den upp hullet under betet igen. Men hon skulle ju öka upp kraftfodret, har hon sagt.

Att hästen har en tappsko är ju olyckligt, men det händer. Skulle sko om nästa vecka, skriver du.

Att hästen fått mugg är ju inte roligt, förståss, men du säger ju också att den har lätt för att få det. Kanske är tjejen inte lika van att sköta och förebygg mugg som vad du är. Du känner ju trots allt hästen bättre. Ge goda råd hur hon ska göra!

Kan det vara så att du och tjejen helt enkelt sköter om hästen på olika sätt, utan att något av sätten är direkt fel för hästen?

Om tjejen är osäker kanske hon behöver din hjälp och goda råd, istället för att här på Bukefalos, nästan utges för att vanvårda hästen! Hon kanske är inne och läser det här?

Men sen är det naturligtvis för mig omöjligt att säga hur illa det är med hästen och om den verkligen blir vanvårdad nu. Men jag vet att man aldrig kan döma enbart på en parts ord.

Hälsn Norrland
 
Sv: Min stackars häst..

Lilla Golden :(

Dompan, du överreagerar nog lite.

Du måste säga till att hon SKA HA en saltsten och att muggen ska skötas. Men du får nog ta att hon kanske inte rids som du vill i dagsläget. Se det positivt, golden kanske lär även denna tjejen att bli duktig?

Sen kräver ju golden mat så säg till henne att höjja hippot. Hon kanske helt enkelt får för lite mat och därför är matt?

Nu har vi tyvärr fullt i stallet (bounty har flyttat hit) annars hade du gärna fått ställa henne här.

Sen måste jag försvara dig mot alla dumma vuxna här ;). Det är inte lätt med föräldrar som inte är så kunniga men du är mer bestämd än de flesta 15-åringar så fortsätt tjata på pärona! Jag vet att du gör så gott du kan och snacket om att du bytt ut golden är bara blaj.

Annars tycker jag att du och alex ska försöka deala, jag är gärna förmedlare :)
 
Sv: Min stackars häst..

Pontevecchio skrev:
Sen måste jag försvara dig mot alla dumma vuxna här ;). Det är inte lätt med föräldrar som inte är så kunniga men du är mer bestämd än de flesta 15-åringar så fortsätt tjata på pärona! Jag vet att du gör så gott du kan och snacket om att du bytt ut golden är bara blaj.

Jag är ju en sån där elak vuxen (fråga bara mina barn ;) ) Egentligen handlar det väl inte om att hennes föräldrar är okunniga? De anser sig inte ha råd med två hästar, jag tycker ärligt talat att de skulle ha "stått på sig" och först sett till att häst nr 1 blev såld innan de köper häst nr 2. Tyvärr klarar inte alla föräldrar av att ta konflikter med sina barn, då kan det ju uppstå situationer som i det här fallet.

Har man inte ekonomi till två hästar (eller så kanske hennes föräldrar vill göra andra saker för sina pengar än betala för dotterns två hästar) så har man ju inte, det måste man ju förstå även om man är 15...
 
Sv: Min stackars häst..

Det är snart sommar, det kan inte ruinera någon att skicka iväg hästen på lösdrift under sommaren - och då har man ett par månader på sig att sälja den.
 
Sv: Min stackars häst..

Jag känner som sagt denna familjen och det handlar inte om att de struntat i sin travare och köpt sig en ny.

De letade efter en ny tävlingshäst, det stämmer och de hittade en rätt plötsligt.

Det de kanske inte insett var att det inte är så lätt att sälja en travare och att det inte fanns så många seriösa spekulanter.

Att de skulle snåla på sina hästar gör mig dock förbannad. De har lagt MASSOR med pengar, tid och kärlek på sin lilla travare och jag tycker inte de ska ha skit för att de valt att satsa vidare på en bättre häst.
 
Sv: Min stackars häst..

Jag tror inte heller att de är snåla, och jag har full förståelse för om man vill byta upp sig hästmässigt. Men det jag (och fler med mig) reagerat på hur Etoile skriver. Hon lägger ju faktiskt lite skulden på sina föräldrar för att situationen är som den är.
 
Sv: Min stackars häst..

Det är ingen som ger dem skit för att de köpt en bättre häst, däremot så får de skit helt välförtjänt genom att inte se till att deras första häst blir väl omhändertagen innan de köper en ny häst. :devil: Jag skiter fullkomligt i hur mycket pengar de lägger ut på hästarna när de inte kan sköta det bättre än vad som skett. Sen när är det antalet kr/månad som avgör om man är en bra ägare? :eek:
 
Sv: Min stackars häst..

Mia_R skrev:
Det är ingen som ger dem skit för att de köpt en bättre häst, däremot så får de skit helt välförtjänt genom att inte se till att deras första häst blir väl omhändertagen innan de köper en ny häst. :devil: Jag skiter fullkomligt i hur mycket pengar de lägger ut på hästarna när de inte kan sköta det bättre än vad som skett. Sen när är det antalet kr/månad som avgör om man är en bra ägare? :eek:

Jag kanske har missförstått citatet: Tröttnat på den gamla leksaken????? Det är vad jag kallar skit för att man köpt en bättre häst :cry:

För övrigt så är inte hästen MISSHANDLAD, men den blir ju inte behandlad så som jag behandlade den! I mina ögon är en smutsig häst(inte en som kommer direkt från hagen) en ovårdad häst!
Vet faktist inte vad jag ska göra här på buke längre, alla tar det man säger på helt fel sett, sen är det ju svårt att skriva på internet precis hur man tycker och känner, utan att det blir överdrivet.. Jag kanske tänkte mig ett visst tonfall på det jag skriver, medans en annan kanske upplever mej som storgråtande och anklagande?!
Nu lämnar jag buke, för det är alltid så mkt. tjaffs här, alla missförstår varann och alla är tydligen världens bästa hästhållare, världens bästa ryttare, kan mest om allt, osv...
 
Sv: Min stackars häst..

Om inte på mina föräldrar, vem ska jag då lägge skulden på??
Det var ju jag som bönade och bad att hästen skulle få bli kvar i en månad, så vi kunde låta fler komma och titta på henne, det var dom som till slut fick mig att "gå med på" att skicka iväg hästen till tjejen... Även jag trodde till slut att hon skulle få det jättebra!
Hon har det inte dåligt, men hon är inte samma häst längre :(
 
Sv: Min stackars häst..

Vill tillägga en till sak innan jag lämnar buke...
Gjort är Gjort! VArför håller alla på och spekulerar om vad jag SKULLE HA GJORT, det är ändå redan försent!!
 
Sv: Min stackars häst..

Jag förstår inte meningen med att klaga på en 15-åring tjej?

Etoile hade säkert gärna haft två hästar men hennes föräldrar ville det inte. De trodde de hittade ett bra hem men nu blev etoile besviken över skötseln.

Som sagt, hästen kanske inte lider egentligen men Etoile blev lite ledsen.

Varför vara så hårda mot henne?
Vad hjälper det nu att berätta vad hon skulle ha gjort innan?

Nej, jag blir faktiskt besviken på er. Bete er som vuxna och ge tjejen lite råd istället.

Dompan, låt inte tanterna skrämma bort dig. Du har ju mig :)
 
Sv: Min stackars häst..

Lånar knapp.

Jag måste säga att jag inte riktigt förstår all upprördhet. Vad mer kan man begära än att man hittar en fodervärd som är trevlig, rider hästen på ett positivt sätt och som skall ha hästen på ett ställe med kunniga människor? Ska man också kunna se in i framtiden och veta att allt inte blir som man tänkt sig? Eller ska man vänta i flera månader med att köpa en ny häst för att allt kanske inte blir bra? Skall man kanske låta fodervärdens stallkamrater genomgå ett kunskapstest för att se om de duger till att hjälpa? I så fall är det nog inte många hästägare som lever upp till kraven, speciellt inte de som säljer sina hästar genom försäljningsstall. Och Etoile har ju inte skitit i hästen - hon visar ju tvärtom att hon bryr sig jättemycket om den i o m att hon blir upprörd över att hästen inte verkar tiptop.

Ovanpå detta känns det som att många av er ställer orimliga krav på en 15-årig tjej. Om man tänker på hur många misstag även vi vuxna begår, både i vårt eget liv och med våra hästar, så är det väl inte så underligt om en tonåring gör en felbedömning, särskilt om hon pressas av föräldrar och tränare?
 
Sv: Min stackars häst..

Etoile skrev:
Om inte på mina föräldrar, vem ska jag då lägge skulden på??
Det var ju jag som bönade och bad att hästen skulle få bli kvar i en månad, så vi kunde låta fler komma och titta på henne, det var dom som till slut fick mig att "gå med på" att skicka iväg hästen till tjejen... Även jag trodde till slut att hon skulle få det jättebra!
Hon har det inte dåligt, men hon är inte samma häst längre :(

Tyvärr är det ju så när man är 15 och inte har några egna pengar, man måste göra som ens föräldrar tycker och tänker eftersom det är de som har de ekonomiska tillgångarna. Vill man göra på något annorlunda sätt så får man väl se till att skaffa fram pengar själv...
 
Sv: Min stackars häst..

VARFÖR köper man en ny häst innan man hittat ett gott hem till sina andra, om man nu inte kan behålla bägge två? Är den första hästen mindre värd än den nya, dyrare? Är det rätt att snabbt slänga iväg den första för att man hellre vill ha den senaste? Det är som jag sa innan skit samma hur mycket eller lite pengar man har, det är ett levande djur vi snackar om här, ingen pryl utan behov eller känslor. :mad: Man skaffar inte ytterligare en häst om man inte har råd och man ser till att ta hand om den man har först innan man köper en ny! Jag blir vansinning på den här :devil: mentaliteten vissa har att det är bara att skaffa nytt för att man tröttnat på den gamla.

När man är 15 är man ingen liten snorunge utan kan ta eget ansvar! Som djurägare är det ens förb*nnade skyldighet, oavsett om man är 15 eller 50 år, att ta hand om det man dragit på sig. Aldrig någonsin att jag skulle slänga iväg något av mina djur som en bortskämd unge. Är valet en ny häst eller först hitta ett nytt, gott hem till den man tröttnat på är valet enkelt.
 
Sv: Min stackars häst..

Knapplån..

Det JAG vänder mig emot är att Etoile 'ändrat' sin berättelse lite. Ursprungligen nämner hon INGET om att hon hade invändningar mot att hästen åkte till aktuell fodervärd, men när kritiken kom så säger hon att hon hade invändningar men föräldrarna pressade. Vad som är sanningen vet jag inte, men jag har reagerat på det.

Sen, visst är man beroende av föräldrarna när man är 15, men jag kan bara gå till mig SJÄLV, och om jag som 15-åring sagt att 'jag står inte ut med att häst nr 1 har det såhär, kan vi inte ha två ett tag eller lösa det på annat sätt får vi sälja häst nr 2 och ta hem häst nr 1' så hade ju ärligt talat inte mina föräldrar haft något val än att sälja häst 1. Sen så jobbade jag extra när jag var 15. INTE för jag behövde, jag var bortskämd och hade föräldrar som betalade ALLA hästkostnader utom 'onödiga' grejer (onödigt är det femte schabraket, nya benlindor bara för de var snygga och så vidare *s*) men JAG ville inte de skulle behöva betala allt, spec inte som jag hade plastsyskon som INTE ägnade sig åt dyyyr hobby, och jag tyckte det var fel att jag skulle kosta en massa pengar. Ingen av mina plastsyskon opponerade sig, inte mina föräldrar/plastföräldrar heller. Men JAG tyckte inte det kändes bra. Så ett par kvällar i veckan åkte jag 8 mil för att jobba extra, och fick på så sätt ihop ett par tusenlappar i månaden, som jag använde till att hjjälpa till att betala hästen. En sådan lösning har jag inte heller sett Etole fundera på (men hon kanske tänkt det?), det kanske skulle göra att det en period gick att ha två hästar?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 896
Senast: Happimess
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 855
Senast: Hedwig
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
9 629
Senast: Lavinia
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
2 948
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp