Bukefalos 28 år!

Mina hästar är besatta av varandra

Rexero

Trådstartare
Som rubriken lyder. Har två hästar i ett litet stall, inne är det bara dom två men ute går de bredvid andra hästar. Problemet är att de inte kan vara utan varandra. Är jag ute och rider den ena medan den andra står i boxen så kan väl ungefär hela Sverige höra vad den ensamma hästen tycker. Sparkar, skriker, snurrar runt i all oändlighet. De beter sig exakt likadant båda två när de blir lämnade av den andra. Ute i hagen är det väl ungefär samma sak, blir lite mer springande där såklart.
Den ena är en unghäst på vila och den andra ska ridas som vanligt, ca 5 gånger i veckan men det är en pers varje gång det är dags för ett ridpass. Är så rädd att den ensamma i panik ska skada sig.

Hur kan jag träna det här? Jag förstår att de blir mer fästa vid varandra när det bara är de två i stallet, de är dessutom hagkompisar. Men på något sätt måste jag kunna underlätta det här för som det ser ut just nu är det ohållbart.

Tacksam för tips!
 
Det är ett litet stall som jag har som angränsar till en annan anläggning, därför ser de andra hästar ute. De står jämte varandra inne, och älskar varandra verkligen. Puss och kli så fort de kommer åt. Och nej tyvärr kan jag inte ta in en 3e häst i hagen eller stallet, har dessutom bara 2 boxar..
 
Det är tyvärr väldigt vanligt att det blir så med bara två hästar . Naturligt för hästen så är 2 individer inte en flock, vilket gör att det blir ännu viktigare för hästarna att knyta an till varandra väldigt starkt när de bara är två....
Ang att träna dem så går det ju ofta att få dem lite tryggare och självständigare med idog träning , men inte alltid .
Jag hade börjat korta stunder flera gånger om dagen att typ ta ut den ena och ändå vara inom syn och hörhåll. Kanske beta den ena utanför stalldörren/ hagen tex. Sen släppa tillbaka den till kompisen . Upprepa hela tiden flera gånger om dagen korta stunder. "Lämna tillbaka" kompisen när bägge är som lugnast.

Oftast är det så att en av individerna är tryggare än den andra gällande separation. I ditt fall tolkar jag det som att bägge är lika bundna ? Försök se om det ändå är en av dem som är tryggare och ta den som är otryggast när du tränar i början . Det är för de flesta hästar mer stressande att vara den som "blir lämnad" än att vara den som "lämnar" så ta den otrygga bort till en början så att den är den som lämnar , och blir sysselsatt , har sällskap av dig osv .

Sen så utifrån det och att du försöker träna så gott du kan per ovan tex, så såvida hästen kvar i boxen inte riskerar riva boxen så får du nog även våga förhärda dig lite , jag hade sett till i början att ngn människa pysslar i stallet om du ska ut och rida som har lite koll på hästen samtidigt som man inte ger den ngn uppmärksamhet när den härjar för mycket ...
Hur långt bort går de andra hästarna i hagarna ?
 
Senast ändrad:
De har inte känt varandra så länge men fäst sig ordentligt på kort tid vid varandra. Så blir det ju såklart när de bara är två.

Och tack @mackan för kloka ord. Har semester några veckor nu så det blir träna träna träna varje dag på separation. Tur att stallet ligger 5 m från huset..
 
De har inte känt varandra så länge men fäst sig ordentligt på kort tid vid varandra. Så blir det ju såklart när de bara är två.

Och tack @mackan för kloka ord. Har semester några veckor nu så det blir träna träna träna varje dag på separation. Tur att stallet ligger 5 m från huset..

Då har du ju iallafall vettiga förutsättningar bättre än de flesta på långt när ! Du ska se att det går . Vore jätteroligt och intressant om du vill rapportera vidare sen hur det går för er ! Lycka till :)
 
Jag har också bara två hästar hemma och den ena struntar i den andra bortsett från enstaka hälsningsgnägg men den andra är hopplös och springer fram och tillbaka i hagen och gnäggar hysteriskt efter den lugna hästen, i perioder är det bättre men så fort jag ser tendenserna trappas upp hos hoppetossan så blir det att jag tar ut den lugna flera gånger per dag (om det finns tid) och pysslar med den inne ett tag innan jag släpper in den i hagen igen.
 
Hej!
Hoppas det går bra att jag lånar tråden?!

Precis skaffat egen häst igen, fick tillbaka min gamla boxplats.
I stallet går nu 3 hästar, 2 stora å en shettis som sällskap. Shettisen väldigt självständig.

Min pojke har tidigare i sitt liv alltid gått själv (såklart sett andra hästar, å delat stall mm). Han är otroligt välhanterad och både förra ägaren och jag har tex kunnat lasta honom helt själv, utan att ens behöva gå med in i transporten. Den andra stora blev för 2 år sen av med sin bästa vän (då jag blev tvungen att avliva min prinsessa) och blev lite förändrad av detta.

Så till dagsläget.
Har bara haft honom ca 4 veckor. Och nu är de två stora nästintill oseparerbara. Den andre hästens medryttare kan inte rida iväg själv längre utan massa bråk. Båda två blir hysteriska bara man tar ut den andra ur boxen å ställer upp i stallet, alltså vi pratar typ 2 meter bort.
Och så till saken som gjort att jag tillslut fattat allvaret i detta.
Skulle lasta för att åka en sväng i torsdags. Den andra stod inne å skrek å stressade järnet (både sig själv å min häst utanför). Vi flyttade transporten så de inte hörde varandra, men det var för sent. Efter drygt 1 h lastförsök reste sig min häst å försökte sparka ner min syster som hjälpte. Då gav jag upp.

Jag tror inte det är lastträning, i första hand, i detta fall som behövs.
Nån som har nån tanke? Tips?
 
Svar till TS.
Jag håller på med körning och i det lilla stall jag är i "brukar" vi ta in alla fyra hästarna. Det blir lugnast så. Dessutom slipper man ha de andra hästarna springa i lyckligt eufori i hagen intill vägen när vi kommer tillbaka. Det är alltid lite nervpirrande med galopperande hästar i närheten när jag kör hästen.
Kanske passar det dig också?
 
Tänkte uppdatera lite on resultatet! Tack för alla tips och råd!! Började med att separera de i hagen, men så att de fortfarande säg varandra. Lite spring och skrik från lillen i början men sen helt lugnt. Började sedan med att plocka in lillen korta korta stunder. Komma in och käka lite havre/morötter sen ut i hagen igen eller vidare till någon aktivitet. Dessa stunder i stallet utökades successivt. Sedan hade jag de inne båda två och tog ut de en i taget för att rykta, spola ben eller bara knata bakom stallet en stund. Små små portioner dagligen och nu vips så kan båda två stå både ute och inne ensamma. Känns såååå skönt.

Tack för alla tips!!
Kram
 
Men vad härligt att det har fungerat, har nämligen precis samma situation som du. Nära en stor ridanläggning, stall med bara 2 boxar men som tur va intill vårt hus och två hästar som är totalt besatta av varandra. Jag ska absolut testa att göra som du gjort och se om det fungerar på mina gamlingar också! :D
 
Jag har oftast haft bara två hästar. Normalt funkar det som det tipsats om i tråden, vänj dem genom små korta och trevliga stunder från varandra och utöka successivt. En under alla år gick verkligen inte. Helt panikslagen om lämnad själv (lämna gick bra). Den fick en sällskapsponny.

Unghästen är uppväxt på lösdrift och hade aldrig varit själv när han kom. Blev helt hysterisk ensam. Funkade efter ett tag hyfsat ha ensam ute (sprang en del men hanterbart) men inne - inte en suck. Helt panikslagen. Var likadan borta, höll på att slå sönder en Box i panik när han blev lämnad ensam i ett dagstall på djursjukhuset osv.

Kunde hemma tillåta ena hästen lämna men INTE bästa kompisen. Inte gå in utan bästa kompisen heller.

Han är hyfsat botad efter 1.5 mån på konvalescentstall. Stod i liten stallavdelning med 4 boxar. I början helt galen så fort en annan häst rörde sig ur boxen där med. Eller när en häst bytte Box för mockning.

Men över tiden så det var hästar som gick förbi utanför, hästar stod i hagar utanför fönstret och flyttades samt att under tiden han stod byttes kompisen i en av boxarna i stallavdelningen ut flera ggr. Den tredje var ganska permanent förutom en sväng på djursjukhuset.

Efter en månad kunde han stå själv inne (med hästar inom synhåll utanför fönstret) där. När han kom hem så han kan tas in först och ut sist utan problem, något som var otänkbart innan. Kan även stå en stund själv (inte provat längre då jag inte vill orsaka bakslag)

Så om successiv träning inte fungerar kan det vara idé att helt enkelt ställa den som har problem vara själv i ett större stall en period. Där det är så många hästar som rör sig att det blir övermäktigt att hålla reda på och de taggar ner.
 
För mig som oftast bara har två är det en självklarhet att de ska kunna vara själv. Det ser jag till genom att dels inte köpa mig väldigt osjälvständiga hästar men ffa genom att från dag 1 vänja nya hästen vid att vara ensam. Då börjar jag självklart inte med att åka iväg med den andra eller rida ut i 2 timmar, börjar i det små genom att tex vänta en halvtimme mellan utsläpp, rida iväg en liten stund och snabbt komma tillbaka (tex rida fram och tillbaka på vägen), ta in en häst tidigare osv. Ha för vana att ge hästen som lämnas kvar en hötuss så den har något att pyssla med.

Något jag aldrig gör i början är att lämna den oroliga hästen helt ensam, ser till att det alltid finns en människa hos den ev att jag inte rör mig så långt med den andra hästen att jag inte kan ha lite koll på den kvarlämnade. Har du en hund kan du lämna den kvar i stallet också.

Börja med babysteps och läs hästarna hela tiden så undviker du att de öht blir hysteriska. Tänk hela tiden på vad ditt mål är, att visa hästen att kompisen alltid kommer tillbaka.
 
Jag har som några av de andra redan skrivit också ofta haft två hästar som gått tillsammans i hagen (men som oftast stått tillsammans med fler hästar inne), och för mig har det varit jätteviktigt att de kan vara själva. Min dåvarande ettåring fick lära sig det direkt när jag köpte henne, vilket jag är väldigt glad för idag när hon hela tiden får beröm för att hon är så lätt att ha att göra med ur den synvinkeln.

Men ibland har jag haft hästar under kortare perioder till låns som varit äldre när de kommit och som skrikit, sprungit och allmänt uppfört sig för jäkligt i hagen om man tagit ut kompisen. Då har jag börjat med att kanske leda ut kompisen först till hagen så att den "nervösa" hästen får stå själv inne i sin box under de två-tre minuter det tar att gå ut med häst nummer ett i hagen, släppa ut den och gå tillbaka till stallet. När den inte bryr sig om det, kanske den istället får gå ut först och vänta där tills den andra kommer ut. Är den lugnare inne får den stå i sin box medan den första rids, och när den väl är så lugn att den kan börja vara ute själv i hagen bara rida en minirunda och sen "belöna" med att kompisen snabbt kommer tillbaka igen.
 
Jag har som några av de andra redan skrivit också ofta haft två hästar som gått tillsammans i hagen (men som oftast stått tillsammans med fler hästar inne), och för mig har det varit jätteviktigt att de kan vara själva. Min dåvarande ettåring fick lära sig det direkt när jag köpte henne, vilket jag är väldigt glad för idag när hon hela tiden får beröm för att hon är så lätt att ha att göra med ur den synvinkeln.

Men ibland har jag haft hästar under kortare perioder till låns som varit äldre när de kommit och som skrikit, sprungit och allmänt uppfört sig för jäkligt i hagen om man tagit ut kompisen. Då har jag börjat med att kanske leda ut kompisen först till hagen så att den "nervösa" hästen får stå själv inne i sin box under de två-tre minuter det tar att gå ut med häst nummer ett i hagen, släppa ut den och gå tillbaka till stallet. När den inte bryr sig om det, kanske den istället får gå ut först och vänta där tills den andra kommer ut. Är den lugnare inne får den stå i sin box medan den första rids, och när den väl är så lugn att den kan börja vara ute själv i hagen bara rida en minirunda och sen "belöna" med att kompisen snabbt kommer tillbaka igen.
Med mina två så går det bättre att lämna den ena kvar ute i hagen än i boxen, dom skriker efter den andre som är borta men "dummar" sig mindre utomhus. Men jag skulle ju gärna vilja att dom fann ro var för sig så hela bygden slapp höra på skriket när jag är ute och rider. :meh:
Men ni säger rid i korta perioder och belöna med att kompisen kommer tillbaka snabb, men hur länge kan man hålla på och träna detta då? Jag måste ju rida på "riktigt" nån gång så vi kommer nån vart där med då dom båda är under igångsättning. :confused:
 
Med mina två så går det bättre att lämna den ena kvar ute i hagen än i boxen, dom skriker efter den andre som är borta men "dummar" sig mindre utomhus. Men jag skulle ju gärna vilja att dom fann ro var för sig så hela bygden slapp höra på skriket när jag är ute och rider. :meh:
Men ni säger rid i korta perioder och belöna med att kompisen kommer tillbaka snabb, men hur länge kan man hålla på och träna detta då? Jag måste ju rida på "riktigt" nån gång så vi kommer nån vart där med då dom båda är under igångsättning. :confused:

När kompisen är cool med att ni är borta.

Dock, vissa får man göra tvärtom med. Hålla sig borta lång tid, tills de lugnat sig. Då komma tillbaka snabbt (så man får vara nearby ändå).

Det bästa är om kompisen kommer tillbaka INNAN de ens blir oroliga, så de inser det är ofarligt. Och en öka tiden. Men vissa stissar upp sig en hel del för sakens skull, och där kan man få vänta ut tills de lugnar sig, DÅ kommer kompisen direkt. Så inte kompisen kommer tillbaka när de är "hysteriska". Man måste läsa hästen, är den berörd på riktigt och verkligen rädd och panikslagen, eller är det mest ett spel för gallerierna liksom.
 
Men ni säger rid i korta perioder och belöna med att kompisen kommer tillbaka snabb, men hur länge kan man hålla på och träna detta då? Jag måste ju rida på "riktigt" nån gång så vi kommer nån vart där med då dom båda är under igångsättning. :confused:

Den hästen jag hade var lugnare med att stå kvar inne i boxen och kanske äta lite hö under tiden, så om jag lät henne vara kvar där inne så kunde jag rida den andra helt normalt. Många hade nog faktiskt nöjt sig med det, men jag vägrade ge upp och tyckte att hon skulle kunna vara ensam även i hagen, och att jag skulle slippa släpa in båda hästarna varenda gång jag skulle rida. Så det var när jag lät den "nervösa" hästen vara kvar i hagen som jag red en kortare runda, jag red inte minirundor varenda gång i flera veckors tid. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 470
Senast: Juli0a
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 019
Senast: tanten
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 308
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp