Bukefalos 28 år!

Mina hundar bråkar...

Sv: Mina hundar bråkar...

Menar du att jag gör lite fel där då efterssom han står lägst i rang?
 
Sv: Mina hundar bråkar...

Menar du att jag gör lite fel där då efterssom han står lägst i rang?

Nej, inte om han inte försöker klättra med din hjälp.

Så här menar jag:

Om han sover på dig, och får vara nära dig bekräftar du för de andra hundarna att du uppskattar hans sällskap och han ska inte muckas med. Om pappen är ranglåg stärker detta hans position på så vis att han får det lungt och skönt, eftersom han själv inte muckar.

Om han istället var sugen på en högre plats i hierarkin än den han har stöder hans nära position till dig hans strävanden. Det kanske inte skulle vara så lyckat, och då är det en sak att tänka på.

För min del handlar det ju om att stärka en hund som inte skulle ha blivit flockledare om inte jag ingripit. Jag är alfan och visar tydligt för den annars dominanta münstern genom mitt beteende att cockern är mitt val.

Det skulle inte fungera om cockern inte hade ambitioner och förmåga att fylla "top dog"-platsen. Vore hon vek och undfallande skulle mitt stöd bara ge henne "sällskapsdam"-status, det skulle inte ge henne ledarstatus.
 
Sv: Mina hundar bråkar...

Aha, då förstår jag. Nej han är inte ute efter att klättra i rang.
 
Sv: Mina hundar bråkar...

Jag har 4 st hanhundar och 2 av dom vet sin plats. men de andra 2 hanhundarna kunde plötsligt inte vara i närheten av varandra. så fort dom ser på varandra så ryker dom ihop.

Vi har hållit dom separerade ett tag nu, efersom vi inte hela tiden kan ha kåll på dom när dom är i hundgården. Dom kan klara av att vara tillsammans där ute ibland men så fort man ska ta in dom eller när dom ser att man kommer hem så tar dom genast upp fighten ,

den yngre av dom är en Jämthund och är betydligt större. den äldre är en Basset Grifong som är mycket stressig av sig ja tror att det är jämten som ska vara högre rang men ja vet inte hur jag ska få dom att förstå det ?

Några snabba tips och råd!
 
Sv: Mina hundar bråkar...

Min yngsta och mellarsta brukar tjafsa och i går blev de fajt.
Dom lösser alltid de jag brukar räkna till 15 har de inte slutat så fine då blir jag förbanad och då brukar dom alltid sära på sig om inte åker den lille i backen..
 
Sv: Mina hundar bråkar...

Den här tråden är gammal med ämnet är alltid aktuellt så jag svarar.

Jag har två tikar av samma storlek och ålder. Jag tolererar aldrig bråk. Börjar dom "käfta" allvarligt mot varandra bryter jag direkt. Dom tillhör min flock och i den slåss vi inte.
 
Sv: Mina hundar bråkar...

Jag har 4 st hanhundar och 2 av dom vet sin plats. men de andra 2 hanhundarna kunde plötsligt inte vara i närheten av varandra. så fort dom ser på varandra så ryker dom ihop.

Vi har hållit dom separerade ett tag nu, efersom vi inte hela tiden kan ha kåll på dom när dom är i hundgården. Dom kan klara av att vara tillsammans där ute ibland men så fort man ska ta in dom eller när dom ser att man kommer hem så tar dom genast upp fighten ,

den yngre av dom är en Jämthund och är betydligt större. den äldre är en Basset Grifong som är mycket stressig av sig ja tror att det är jämten som ska vara högre rang men ja vet inte hur jag ska få dom att förstå det ?

Några snabba tips och råd!


Du kan inte ha dem ihop när du inte är med, för då kan du inte korrigera. Flocken måste vara stabil för att man ska kunna lämna dem ihop.

Nu har det ju gått nått år sedan denna tråden startades, och min cocker som jag puffade upp till flockledare avlivades i måndags. Nu måste en ny flockledare puffas fram, för annars kommer münstern att ta över - något hon fortfarande inte klarar av.

Trots att jag har haft en stabil och harmonisk flock länge nu skulle jag inte lämna dem ensamma ute (med all stimuli som finns) förrän jag är säker på att den nya ordningen är fastställd. Jag plockar fram den nya ledaren genom att ha hundarna omkring mig, och sedan gå in och bryta vid minsta muck till den nya ledarens favör. Dvs, den som ska ligga efter i rang blir utkörd - oavsett vem som startade det hela. Detta så länge det inte rör sig om stöld av grejor inom flocken eller vaktande av människor. En hund kan aldrig äga första tjing på en människa, utan får snällt finna sig i att människan betämmer vilken hund som får vara nära.

Lämnar du en flock utan fastställd rangordning, eller en instabil flock, då lämnar du också över ansvaret på hundarna att göra upp efter bästa förmåga. Då är risken stor att det blir fel hund som vinner, och den andra hunden kan inte ens ta sitt pick & pack och flytta. Det skulle den ha gjort i det vilda om den stod utan beskyddare/back up.

Är rätt hund på topp utan att du behöver lägga dig i så märker du troligtvis aldrig av något större problem i flocken.
 
Sv: Mina hundar bråkar...

*KL*

Även jag gör som flera beskrivit. Viktor är påväg in i könsmognad och provar sina vingar, dels genom att om han exvis går fram till Utters skål när han äter, och Utter morrar, så svarar Viktor. Då backar jag upp Utter och lillskit får vacker ge sig och lomma iväg. Dels så ibland under lek ute så märker man att det börjar gå lite överstyr, och samma sak där, matte backar upp Utter och Viktor får lomma iväg.

Sen hjälper jag Viktor ibland med, han plockar pinnar på promenaderna. Utter SKITER eg i pinnar, högaktiningsfullt, men är de i munnen på Viktor är de oemotståndliga ;) De får ha dragkamp och leka 'två hundar, en pinne' hur mycket det vill, men Utter får faktiskt inte börja hota för att ta pinnen. Då bryter jag och ger pinnen till Viktor och Utter får hitta en egen.

Utter får ligga i soffa/säng, även om jag aldrig uppmuntrar det, men ser jag Utter i sängen säger jag inte ifrån (men jag lockar aldrig upp honom, och tar ner honom om jag ska lägga mig t ex). Viktor får INTE ligga i soffa/säng.

Utter får alltid mat först. De har matbarerna i varsin ände av rummet, och först går jag till Utters, han får sitta, jag ställer ner skålen och säger varsågod. Han börjar äta. Jag och Viktor går till hans matbar, jag ställer ner skålen, han får sitta och vänta en stund med ögonkontakt, och får sen varsågod. (Brukar dock inte låta honom vänta så länge, han dreglar så förtvivlat då *s*)

De är ihop inne utan tillsyn, de brukar sova PÅ varandra ;) Däremot lämnas de aldrig med någonting 'ätbart' som det kan bli konkurrens om.

Och likt många andra så tolererar jag INTE under några omständigheter att de försöker vakta/försvara matte eller liknande, oavsett vem av dem det är. Matte är alls och alla har lika stor tillgång. Däremot kan jag välja att kommendera bort den ena hunden om jag vill gosa enskilt med den andra.
 
Sv: Mina hundar bråkar...

Det är ju helt tydligt att de gör upp rangordningen. Gick det bra när hon var mindre?? Tikar funkar oftast inte med andra tikar, fast det kan funka! Jag har två killar som funkar skitbra ihop. När dem bråkar får du inte försöka ta bort den ena hunden!!! När tiken som börjar bråkat klart LYFT henne i nakskinnet en bit, så gör mamman när hon visar väm som bestämmer (lite svårt att göra på en stor hund). Hundar som bråkar på det viset kan inte ha klart vem som bestemmer! Det är svårt att veta vad som är fel via datorn. Är det alltid den stora som börjar?? För att hjälpa den största hunden att bli lägre än dig och högre än "valpen" kan du bara visa att du bestämmer över båda!

p.s: Om en hund morrar åt dig tryck net den på golvet/marken och hål lätt handen runt hundens hals, också ett sätt att visa vem som är boss!

Jag försökte i alla fall att hjälpa till, lycka till!!!;)
 
Sv: Mina hundar bråkar...

Nyfiken hur du motiverar att citat När dem bråkar får du inte försöka ta bort den ena hunden!!! slut citat. Att låta två hundar bråka klart kan fungera, men kan också bli en dyr historia med veterinärbesök. Och att banna en hund EFTER den bråkat klart gör ju inte att hunden fattar att det var mucka/bråka som var fel.

Så du får gärna motivera =)
 
Sv: Mina hundar bråkar...

kl



Jag har hane och tik, de har faktiskt aldrig bråkat.
Men hanen katrerades förra måndagen och när han mådde som sämst så blev tiken helt plötsligt kaxigare, morrade om hon tuggade på något när han gick förbi. Om vi varit ute och man släppte in dem så sprang hon in till benen och morrade mm.

När hanen blivit piggare och tratten tagits av så gjorde hon sina försök att domdera, hon fick sig en ordentlig avhyvling, hon kissade på sig lite och skrek.

Vi uppmuntrade hanen och tiken pös iväg till sin plats.
Hanen är tre och tiken är ett år. Vi skaffade tiken som lite äldre och hon kommer ifrån en stor flock, hon var ganska morrig när hon kom hit, vaktade både platser och prylar men det gick över för hanen har aldrig vaktat sina prylar, det finns liksom ingen konkurens.

Men egentligen är det ganska fasinerande hur det fungerar i hundlivet, den ledande hunden blev svag och den yngre tar över snabbt. Det skedde så naturligt.

Jag har haft två hanar och de slogs faktiskt ibland. Där behövde ma ngå emellan. Där var det den ena som bestämde hela livet ut och den andre tog aldrig över.
 
Sv: Mina hundar bråkar...

sådär är mina också. min 9 månaders tik är välit dominatn redan som 8 veckor flög hon på min äldre undergivna tik.
det gäller ju att visa att det inte är accepltabelt. låt dom inte bråka helt enkelt... jag gå alltid emellan om jag ser minsta intydan på bråk. 9 månaders är väligt avundsjuk och egennyttig om mig så jag får jobba med att visa att dom är båda lika mycket värda.

hoppas det löser sig... kan ju bli sämre men jag hoppas det löser sig :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
644
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Börjar med en varning för långt inlägg, behöver dels råd och dels skriva av mig lite och Buke är ju klokt, det vet man ju. Jag och min...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 372
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 250
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Hej! Jag har två hanar hemma, 1 1/2 och 10 år. Den äldsta har alltid varit väldigt snäll och går ihop med alla hundar. Han undviker...
Svar
2
· Visningar
1 054

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp