__sofia__
Trådstartare
Jag har inga problem att täcka vid riktigt otrevligt väder, det var så jag gjorde med skimmeln jag hade också (även basjkiren fick täcke ibland om vädret var trist, även om hon nog inte behövde det). Och någon av shettisarna har ibland fått täcke. Men jag är inte helt glad i täcke dygnet runt varje dag hela vintern, så det är just det jag vill försöka undvika.Den enda häst jag haft/har haft hand om som inte behövde täckas i tuffa stormar var en shettis.
Dom andra kunde absolut bygga lång päls, men dom saknade ordentlig underull. Det är bara raser med nordlig anpassning som bygger sån. Shettis, nordis, islänning, gotlandsruss, bajskir (vissa), yakuti (men tror inte vi har några såna i Sverige.
Varmblodingarna och kallblod från varmare ursprung dör ju inte utan täcke, men dom har det inte superbra heller. I stark vind, extrema temperaturer eller blöt nederbörd stod alla mina såna och spände sig, och/eller häckade i ligghallen hela dagen och rörde sig för lite. Jag täckade alltså oklippta lösdriftshästar, efter behov. Dom behövde inte täcke varje vinterdag. Det var oftast höststormarna, januariköldknäppen, och vårvinterstormarna dom ville ha stödet av ett täcke.
En ridhäst ska man vara rädd om ryggen och rumpan på. Dom ska inte behöva stå och spänna sig och sen förväntas jobba.
Det är inget moraliskt misslyckande att täcka sin häst.