Mindre träningsvillig hund

Inte helt otippat slår jag också ett slag för Papillon. 😅
Världens enklaste och roligaste ras! De är intelligenta, signalkänsliga, förtiga, glada, sociala, lättlärda, atletiska och med på allt.
Och så är de generellt friska och långlivade.
 
Brukar tipsa på pudel med det har några redan gjort så tipsar på tysk spets mellan, nackdelen är väl att det är spets och spetsar är ju inte kända för att vara dom tystaste hundarna.
 
Även om man bara klipper kort kräver ju det antingen utrustning och träning av mig eller regelbundna besök hos hundfrisör.

Inte om du inte ska ställa ut. Jag känner en som har pudel och klipper själv utan utbildning. Men hen ställer inte ut sin hund så blir det inte perfekt så gör det inget. Men det krävs ju utrustning och träning av hunden så att den är stilla och samarbetar under klippningen.
 
Jag tänker cocker spaniel som kryssar i alla rutor men behöver pälsvård. Glada, pigga, snälla och generellt positiva till olika typer av träning.

Om pälsen så går det att ha sportklippning med mycket kort undersida och normalt trimmad rygg och sidor, för då ger pälsen skydd mot väta.

Beträffande att hitta en lämplig hund tror jag först och främst på att titta på uppfödare som själva jobbar med hundarna och/eller har valpköpare som gör det.

Mankhöjd är ca 35-41 cm, vikt 11-13 för tikar och 15-17 för hanar.
 
Jag har sett några fräsiga västgötaspetsar både i rally, agility och lydnadsplan. De corgis jag sett beträda rallybamorna har också gjort bra ifrån sig (sett mer cardis än pemmar dock) och min egen är uppe I mästarklass utan särskilt mycket jobb från min sida. Dock så har rasen lätt till skall även om jag skulle säga att det mycket träningsbart.
Tänker annars också spaniel, pudel, heeler mfl. Just rally känns det som de flesta raser går bra att träna med även högt upp i klasserna om man är duktig som förare och har en hyfsat träningsvillig individ.
 
Jaha, här kommer en rastråd till.

Jag är i valet och kvalet om jag ska ha en hund till. Om det blir en till måste mina föräldrar vara helt med på det eftersom de är hundvakter när jag jobbar jour. Och de vill helst att det blir en mindre hund då de ju inte blir yngre. Så även om jag trivs bra med golden och egentligen vill ha en till så tänkte jag fundera lite på andra raser.

Jag har följande önskemål;
- Frisk ras
- Hyfsat lätt att hitta en mentalt bra hund utan att vara superinsatt i rasen
- Gilla att träna utan att vara i nivå med en brukshund (jag skulle vilja ha chans att ta mig till rally-SM
- En ras som gillar andra hundar och människor, kommer gå på dagis
- Helst inte kräva klippning eller trimning
- Mina föräldrar önskar en inte alltför skällig hund

Mamma har googlat och fastnat för lagotto, men för mig faller den både på mentalitet och pälsvård. Jag har en annan ras i tanken men har inte träffat så många så jag vet inte om jag har rätt uppfattning om den. Väntar lite med att tala om vilken ras så får jag se om den föreslås.

Kikat på spansk vattenhund? Upplever dem som väldigt trevliga, friska och träningsbara hundar. Som en liten lagotto, fast bättre mentalt och mer träningsbara.
 
Jag letar också ny ras och har ungefär samma kriterier som dig, dock inga tävlingsambitioner. Raser som finns/har funnits med på min lista är papillon, mas, pudel, markiesje och sheltie där det just nu lutar starkast åt papillon eller markiesje. Jag kommer välja papillon om jag bestämmer mig för liten ras men väljer Markiesje om jag vill ha en större hund.
 
Jag tränar och tävlar bland annat rally med min schipperke. Är inne på min 3:e schipperke och har haft rasen tillsammans med kelpie. Mina schipperker har fått hänga med på det jag gjort med kelpiesarna. Spår, lydnad, rally, htm/fs osv. Nuvarande är bara 2,5 år, det har varit pandemi med inställda tävlingar och han har ändå hunnit ta 2 titlar i år och tävla i 4 olika grenar. Kommer förhoppningsvis ta en rallytitel till innan året är slut.
Shipperke har jag nog helt missat. Får titta närmare på dem.
 
Brukar tipsa på pudel med det har några redan gjort så tipsar på tysk spets mellan, nackdelen är väl att det är spets och spetsar är ju inte kända för att vara dom tystaste hundarna.
Känner sju mittelspitz från fyra olika uppfödare. En är mentalt stabil utan rädslor eller problem att lämna ensam.
Hade en omplacerad mittelspitz under nästan ett år innan jag skaffade min nuvarande hund. På pappret lät det som en perfekt ras. Tyvärr visade det sig när hon kom från sin flock hos uppfödaren att hon var rädd för andra hundar och jag lyckades aldrig ensamhetsträna henne. Då det i längden blir väldigt svårt som ensamstående att aldrig kunna lämna hunden längre än 30 min fick hon flytta. Hon bor sedan dess hos en familj där hon har det jättebra.
Men tror inte jag vill ge mig på den rasen igen.
 
Inte om du inte ska ställa ut. Jag känner en som har pudel och klipper själv utan utbildning. Men hen ställer inte ut sin hund så blir det inte perfekt så gör det inget. Men det krävs ju utrustning och träning av hunden så att den är stilla och samarbetar under klippningen.
Jag är helt ointresserad av pälsvård och ska jag ha två hundar lägger jag hellre extra tid på träning än klippning. Ser just nu inget som överväger så pass att jag skulle välja en sådan ras över t ex en bra sheltie, pappis eller dsg.
 
Kikat på spansk vattenhund? Upplever dem som väldigt trevliga, friska och träningsbara hundar. Som en liten lagotto, fast bättre mentalt och mer träningsbara.

De spanska vattenhundar jag träffat har varit tvärtom. Framför allt mentalt så upplever jag rasen väldigt, väldigt ojämn och det gäller även arbetsviljan. Det är nog betydligt enklare att hitta en trevlig lagotto.
 
Jag är helt ointresserad av pälsvård och ska jag ha två hundar lägger jag hellre extra tid på träning än klippning. Ser just nu inget som överväger så pass att jag skulle välja en sådan ras över t ex en bra sheltie, pappis eller dsg.

Det kan jag förstå. Jag hade inte heller varit intresserad av pälsvård.
 
Jag är helt ointresserad av pälsvård och ska jag ha två hundar lägger jag hellre extra tid på träning än klippning. Ser just nu inget som överväger så pass att jag skulle välja en sådan ras över t ex en bra sheltie, pappis eller dsg.
Om du definierar dig som helt ointresserad vill jag flagga för att vare sig papp eller sheltie är helt "underhållsfria". Jag har nyligen fått en papp i min bekantskapskrets. Pälsen är lättskött - ja. Men den behöver borstas igenom då och då och pga hundens litenhet behöver han badas relativt ofta. Stor hund röjer i vätan=man kan spola benen, liten hund röjer på samma sätt=hela hunden måste duscha. Och han röjer! :laugh: Det växer dessutom ostrategiskt mycket hår i baken varpå viss putsning krävs för att det inte ska komma :turd: på pälsen. Hade tidigare en sheltie i bekantskapskretsen och tyckte det var rätt mycket borstande i fällperioder.

Ingen av dessa raser har svårskött päls, men det är ju inte som en korthårig hund som man putsar med en trasa alternativt ryktar.

Tycker att sheltie kan ha lätt till skall och det har även den papp jag känner.
 
Om du definierar dig som helt ointresserad vill jag flagga för att vare sig papp eller sheltie är helt "underhållsfria". Jag har nyligen fått en papp i min bekantskapskrets. Pälsen är lättskött - ja. Men den behöver borstas igenom då och då och pga hundens litenhet behöver han badas relativt ofta. Stor hund röjer i vätan=man kan spola benen, liten hund röjer på samma sätt=hela hunden måste duscha. Och han röjer! :laugh: Det växer dessutom ostrategiskt mycket hår i baken varpå viss putsning krävs för att det inte ska komma :turd: på pälsen. Hade tidigare en sheltie i bekantskapskretsen och tyckte det var rätt mycket borstande i fällperioder.

Ingen av dessa raser har svårskött päls, men det är ju inte som en korthårig hund som man putsar med en trasa alternativt ryktar.

Tycker att sheltie kan ha lätt till skall och det har även den papp jag känner.
Borsta räknar inte jag som pälsvård på det sättet, inte heller duscha när det behövs. Jag menar att jag inte klippa eller trimma.
 
Borsta räknar inte jag som pälsvård på det sättet, inte heller duscha när det behövs. Jag menar att jag inte klippa eller trimma.
Nu är min pappis snart två år och hans päls behöver sällan badas. Den har en kvalitet som gör att det mesta rasar av. Jämför med mina flattar som verkligen blev leriga när de klivit (eller snarare badat :D ) i lerdiken. Pappen blir lerig men när han torkat är han kritvit igen. Det är nog ett halvår sedan han duschade men han ser i princip nybadad ut.

Jag klipper tovor ibland och jag ansar rumpan för att han inte ska få bajs där om han blir lös i magen. Annars är det inte många minuter i månaden jag gör något med pälsen numera.
 
Träffade en kooiker igår. Trevlig och duktig hund av lagom storlek. Någon som vet mer om dem?

Jätteroliga hundar, bra storlek. Men inte helt oknepiga.
Min vän har två, varav den ena är svår. Kan ta till tänderna, gillar inte andra hundar och inte barn.
Mentaliteten är vad jag vet svajig. Men, vi har ju kooikerproffset @Wenniz här - hon har koll!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 595
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 087
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 256
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 225
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp