Bukefalos 28 år!

Mineraler till kräsen häst

Perla

Trådstartare
Någon som har tips på mineraler som smakar bra alt hur man kan få i en kräsen häst sina mineraler? :)

Idag äter hon Kraft mineral blå men den gillar hon inte. Vissa dagar går det i men oftast inte. Mineralerna behövs då behovet inte täcks av annat foder.
 
Min häst är väldigt kräsen och det enda mineraler hon äter med glädje är St Hippolyts Semper Cube. Tyvärr så är de långt ifrån tillräckliga då det saknas natrium, selen och koppar samt är för mycket järn i :crazy:
 
Tack för svar!

@ameo är det dom som är typ som hästgodis?

@Snowball jag vill ha ett som täcker det mesta, men gillar hon inget annat får jag prova med det du skrev :)


Nu ska hon ha boxvila (fast hon går ute i fålla istället för inne i box) i flera månader pga senskada så jag tänkte kanske att jag skulle prova en salt och mineral sten att ställa i fållan. Finns det någon som täcker det mesta?
 
Njäe, inte som hästgodis utan de är vanliga mineraler. För att göra pellets av dem är det en aning lusern tillsatt, om jag inte minns fel. Pelletsen är pyttesmå, gissar på 3-4 mm i diameter. Och smakliga.
Salt- o mineralsten är värdelöst. Du tvingar hästen att proppa i sig salt för att få i sig en väldigt liten del mineraler, alternativt hästen får i sig mineraler den kanske inte behöver för att få i sig salt.
Ge salt och mineraler separat från varandra.
 
Tack för svar!

@ameo är det dom som är typ som hästgodis?

@Snowball jag vill ha ett som täcker det mesta, men gillar hon inget annat får jag prova med det du skrev :)


Nu ska hon ha boxvila (fast hon går ute i fålla istället för inne i box) i flera månader pga senskada så jag tänkte kanske att jag skulle prova en salt och mineral sten att ställa i fållan. Finns det någon som täcker det mesta?

Jag antar att hon då får hö/hösilage att äta och har du mineralanalys på det så bör du ta ett mineraltillskott som matchar det. Har du ingen analys så är det bättre att ge bara selen och jod. Det finns nämligen inget mineraltillskott som passar alla grovfoder.
 
@MonteRose jag är fullt medveten om det. Är diplomerad hästskötare samt gått ett 3 årigt gymnasie med inriktning häst så vi har fått lära oss all grundläggande fakta kring foder samt räkna foderstat och sådan. Jag är bara dålig på vilka olika märken osv det finns.
Vi har ingen hö analys tyvärr så därför vill jag ge så hon inte får brist på något. Till hösten kommer vi ta eget hö och då göra analys, men tillsvidare får vi ha det hö som finns tillgängligt. Vill ta det säkra före det osäkra :)

Hon är dessutom konvalecent nu och behöver all näring så att skadan läker så fort det bara går.
Hon har en allvarlig senskada.

Kl.
På tal om senskada, finns det något tillskott som hjälper till att stärka senan och immunförsvaret? Vill göra allt jag kan för att få henne bra så fort som möjligt :)
 
Fast utan analys på ditt grovfoder är det ju helt omöjligt att veta vad hon behöver för mineraler och i vilken mängd så det spelar ju ingen roll vad du tar för mineralfoder för det kan bli helt uppåt väggarna fel iallafall. Jag hade precis som @MonteRose skriver enbart gett jod och selen också salt då förstås för att slippa ge en massa järn helt i onödan som faktiskt kan ge problem för hästen.

MSM kanske kan vara något att ge för senan @Perla ? Jag vet egentligen inte om det hjälper just för senor men det borde det göra eftersom det stärker bindväven i kroppen. MSM kan också hjälpa till att läka ut inflammationer och smärta. Det kanske kan vara något?
Om du vill börja ge MSM så börja med pytteliten dos och öka väldigt sakta för det är utrensande och kan därför ge illamående om man har otur. Du bör alltså göra helt tvärtom mot vad det brukar stå på burken, där står det att man ska ge dubbel dos de första dagarna och sedan gå ner till hälften men det är alltså bättre att börja försiktigt. Jag tar det själv för smärtorna som härjar i kroppen och för mina problem med bindväven och tycker att det hjälper. Jag började med 1/3 dels kryddmått MSM och ökade sakta under några veckor och tar nu 2 tsk och jag kände inte av något med den upptrappningen.
 
Fast utan analys på ditt grovfoder är det ju helt omöjligt att veta vad hon behöver för mineraler och i vilken mängd så det spelar ju ingen roll vad du tar för mineralfoder för det kan bli helt uppåt väggarna fel iallafall. Jag hade precis som @MonteRose skriver enbart gett jod och selen också salt då förstås för att slippa ge en massa järn helt i onödan som faktiskt kan ge problem för hästen.

MSM kanske kan vara något att ge för senan @Perla ? Jag vet egentligen inte om det hjälper just för senor men det borde det göra eftersom det stärker bindväven i kroppen. MSM kan också hjälpa till att läka ut inflammationer och smärta. Det kanske kan vara något?
Om du vill börja ge MSM så börja med pytteliten dos och öka väldigt sakta för det är utrensande och kan därför ge illamående om man har otur. Du bör alltså göra helt tvärtom mot vad det brukar stå på burken, där står det att man ska ge dubbel dos de första dagarna och sedan gå ner till hälften men det är alltså bättre att börja försiktigt. Jag tar det själv för smärtorna som härjar i kroppen och för mina problem med bindväven och tycker att det hjälper. Jag började med 1/3 dels kryddmått MSM och ökade sakta under några veckor och tar nu 2 tsk och jag kände inte av något med den upptrappningen.

Tack för svar! Ska kolla upp MSM :). Vet du vart man får tag på det för billigast pris?

Angående upptrappningen så tar jag hellre det säkra före det osäkra. Man ska ju trappa upp långsamt med all annan mat man ger till häst så det kommer jag göra med det med om jag bestämmer mig för att ta det.

Angående mineralerna då, ja det är helt omöjligt att säga. Men vad är bäst? Få brist på flera saker eller få lite överskott på vissa saker? Det är självklart inte nyttigt med för mycket av allt, men tar jag så det täcker halva behovet så borde det inte bli så mycket över eller underskott.
Pratade med veterinären om det med mineralerna och hon tyckte också jag skulle fortsätta ge det.
 
Jag använder Equistros Megabase. De verkar smaka gott och är ett finmalet pulver som är svårt att sortera bort.
 
Problemet med att gissa är att du kan för överskott på vissa saker men inte andra. Och mineraler samspelar och ett överskott på det ena kan påverka upptaget av ett annat osv.

Det finns inga bra sätt att gissa. Möjligen om du vet hur det brukar vara i de marker höet är taget och hitta ett som matchar ungefär. Men annars kan du lika gärna låta bli och bara ge salt och selen - eller blunda och peka på nåt.
 
Jag vet mycket väl om det du skrev om mineralerna. Men jag låter henne ändå få mineraler. Får hon inga kan det bli brist på massor och då läker inte senskadan speciellt bra och snabbt så jag vill hellre ta risken att hon kanske får mer eller mindre av varje ämne. Det är bättre än att hon får lite för mycket enligt mig och veterinärerna jag pratat med.

Jag har inte den blekaste aning om vilken åker höet kommer ifrån men det är bara tillfälligt just nu.
 
Fast hon kan få brist av chansandet med, det jag menade. Blir det obalans kan upptag försämra så du får brist på något du inte "borde" utefter tillförseln.

I trådstarten skriver du att hon behöver mineraler för att behovet inte täcks av annat foder - är det ett antagande eller vet du det?

Det här är ingen hjälp för dig, men som exempel på hur jag menar. Vi har ytterst kalkrika marker, men fosfor och framförallt magnesium ligger lågt (skippar mikromineralerna nu etc, fokuserar bara på de tre stora, Ca, P och Mg). Jag vet alltså att reda av grovfoder/bete så blir det ett helvetes kalköverskott, fosfor är endera täckt eller nästan täckt om givan är hyfsat stor men lika troligt täcks inte magnesiumbehovet. Ca/P-kvoten är helt skev. Allt det där vet jag utan analys. Således om jag ska chansa på ett mineralfoder kan jag stryka 99% av alla på marknaden, då de har för hög kvot. Helst vill jag ha ett utan kalk. I realiteten landar det eg på två val - att ge Kraffts Miner Vit i dos som täcker fosforbehovet och lägga på lite fosfor och magnesium ovanpå. Eller - vilket blir bättre men pyssligare - att ge selen, magnesium och selen i pulver och skita i mineralfoder.
OBS att exemplet är kraftigt förenklat eftersom jag bara tagit hänsyn till en bråkdel av makromineralerna och skitit i resten.

Jag VET alltså inte bara att jag måste täcka en magnesiumbrist, jag måste ge överskott på fosfor och magnesium för att försöka balansera det enorma kalköverskottet. Och kan teoretiskt ha större möjlighet att chansa rätt utefter det.

För någon annan skulle det där bli helt skevt, för där är markerna annorlunda.

Så, har du verkligen ingen aning och är rädd om senläkningen skulle jag ge salt och selen och skippa resten. Eftersom du kan göra mer skada än nytta. Vill du chansa, gör det men det blir just en chansning och kan bli bättre eller bli sämre.
De flesta veterinärer har dålig koll på foderstater tyvärr, och ingen koll alls på mikromineraler och spårämnen.
 
Alexandra numera finns även granulatmineralen Vitafor Avel som har kvoten 1 Ca:P:Mg. 8% per kg av vardera!

Fast hon kan få brist av chansandet med, det jag menade. Blir det obalans kan upptag försämra så du får brist på något du inte "borde" utefter tillförseln.

I trådstarten skriver du att hon behöver mineraler för att behovet inte täcks av annat foder - är det ett antagande eller vet du det?

Det här är ingen hjälp för dig, men som exempel på hur jag menar. Vi har ytterst kalkrika marker, men fosfor och framförallt magnesium ligger lågt (skippar mikromineralerna nu etc, fokuserar bara på de tre stora, Ca, P och Mg). Jag vet alltså att reda av grovfoder/bete så blir det ett helvetes kalköverskott, fosfor är endera täckt eller nästan täckt om givan är hyfsat stor men lika troligt täcks inte magnesiumbehovet. Ca/P-kvoten är helt skev. Allt det där vet jag utan analys. Således om jag ska chansa på ett mineralfoder kan jag stryka 99% av alla på marknaden, då de har för hög kvot. Helst vill jag ha ett utan kalk. I realiteten landar det eg på två val - att ge Kraffts Miner Vit i dos som täcker fosforbehovet och lägga på lite fosfor och magnesium ovanpå. Eller - vilket blir bättre men pyssligare - att ge selen, magnesium och selen i pulver och skita i mineralfoder.
OBS att exemplet är kraftigt förenklat eftersom jag bara tagit hänsyn till en bråkdel av makromineralerna och skitit i resten.

Jag VET alltså inte bara att jag måste täcka en magnesiumbrist, jag måste ge överskott på fosfor och magnesium för att försöka balansera det enorma kalköverskottet. Och kan teoretiskt ha större möjlighet att chansa rätt utefter det.

För någon annan skulle det där bli helt skevt, för där är markerna annorlunda.

Så, har du verkligen ingen aning och är rädd om senläkningen skulle jag ge salt och selen och skippa resten. Eftersom du kan göra mer skada än nytta. Vill du chansa, gör det men det blir just en chansning och kan bli bättre eller bli sämre.
De flesta veterinärer har dålig koll på foderstater tyvärr, och ingen koll alls på mikromineraler och spårämnen.
 
Alexandra numera finns även granulatmineralen Vitafor Avel som har kvoten 1 Ca:P:Mg. 8% per kg av vardera!

De kräsna ponnyj*vlarna silar grus och granulat. De sorterar ut pellets med - men om man blötlägger krafft miner i typ en halv evighet (över natten) och geggar ihop med lucern kan de inte sila och inte sortera *ser elak ut*

Men supertack för tipset, det kan vara bra att tänka på inför framtiden. Någon gång kanske jag inte har kräsna ponnyskrällen =)
 
Håller med Alexandra. Vet du inte vad som behövs, kan du ställa till mer skada än nytta. Å andra sidan känns det ju vansinnigt att vara så ovarsam med en konvalcent som verkligen behöver sina behov tillgodosedda.
 
Svar till alla:

Jag har två val, 1 ge mineraler och hoppas på att det mesta av behovet täcks och/eller få brist/för mycket av vissa ämnen, eller 2 strunta i mineralerna helt och hoppas på att höet täcker upp behovet och/eller få brist av vissa/flera ämnen. Känns liksom som en chansning från båda sidor. Men jag börjar tvivla på om mitt "omdöme" är rätt då ni inte tror samma som jag.

Jag har ingen möjlighet att ta analys på höet. Dels pga att det bara är 1,5 stor bal kvar och när analysen är klar så lär höet nästan vara slut så en beräknad foderstat inte gör nån skillnad på någon dag, och sen att jag inte har möjlighet att göra ett själv. Detta hö köptes in av stallägaren lite hastigt då egna analyserade höet inte skulle räcka sommaren ut. Jag flyttade hit när gamla höet precis tog slut. Det är brist på hö här och det är i stort sett omöjligt att hitta annat som dessutom ska vara analyserat. Det är absolut inte optimalt det här alls, men det får gå så länge. Hästen verkar inte må dåligt av fodret och vad man kan se och känna av höet så är det bra. Det är grönt, dammar inte och luktar gott, så det verkar ju vara rätt bra. Men då är det alltså bättre att jag bara ger höet och skippar mineralerna?

Det är så träligt det här just nu. Har bara varit massa krångel i förra stallet med diverse grovfoderbyten mm (som jag skrivit om tidigare) och när jag äntligen fick släppa henne på bete så fick vi reda på att hon har en senskada och ska ha boxvila så nu finns absolut inget gräs i fållan hon går i. Jag slår lite gräs själv så hon får typ 2 kg gräs per dag och resten i hö. Hon har även halm att tugga på.

Har köpt MSM nu som jag ska börja ge för att förhoppningsvis hjälpa senan att läka. Tänkte köpa nypon också men det får vänta lite då inga affärer är öppna idag när jag har tid att handla. I nyponen finns ju en del vitaminer också.

Får väl köpa selen och jod som någon föreslog. Ger henne salt i maten nu men det är utan jod. Går det bra att ge salt med jod i istället för att köpa jod separat?
 
@Perla Tänk såhär - om hon gått på bete, hade du haft samma noja över mineraler då? =) Det är en begränsad period det handlar om, och du kan ju påverka efter det genom att se till att årets skörd är analyserad.

Angående salt har du fått svar, och jag köper vanligt bordssalt med jod i på mataffären (7 kr för en kartong som är på 1 kilo tror jag det är, eller kanske det är ett halvt? Räcker länge hur som helst, då jag ger det ffa för att komma åt jodet, och för att ge lite extra salt löst eftersom mina är skitdåliga på att slicka på sina saltstenar.)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 629
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 614
Foder & Strö Hej, har hittat lite gamla trådar gällande loppfrön men ingen som direkt besvarar min fråga. Jag har en ponny på lösdrift på sandjord...
Svar
5
· Visningar
1 080
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 279
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Guldfasanerna
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp