Bukefalos 28 år!

Mineraler till kräsen häst

@Perla Tänk såhär - om hon gått på bete, hade du haft samma noja över mineraler då? =) Det är en begränsad period det handlar om, och du kan ju påverka efter det genom att se till att årets skörd är analyserad.

Angående salt har du fått svar, och jag köper vanligt bordssalt med jod i på mataffären (7 kr för en kartong som är på 1 kilo tror jag det är, eller kanske det är ett halvt? Räcker länge hur som helst, då jag ger det ffa för att komma åt jodet, och för att ge lite extra salt löst eftersom mina är skitdåliga på att slicka på sina saltstenar.)

Ja jag får väl försöka tänka om lite. Precis som du säger så är det ju under en begränsad tid. Jag tror inte hon dör av det :)

Angående saltet så får hon nu vanligt grovt salt från matbutiken men ska byta mot ett med jod i. Spelar det nån roll vilket jag tar oavsett märke? :)
 
Sitter och tittar efter selen och hittar bara E-selen vilket är (om ja fattade rätt) E-vitamin och Selen blandat. Finns det bara Selen som tillskott eller får jag köpa den med E-vitamin? Bra/dåligt med den blandningen?

Jag måste verkligen ta och fräscha upp mitt minne när det kommer till foder. Kan beräkna foderstat men minns inte vad alla vitaminer, mineraler och ämnen är till för och om det är farligt med för mycket/lite. Någon som orkar förklara om just E-vitamin? :)
 
Det är bra med selen i komb med e-vitamin, blir bättre upptag och det är därför du bara hittar kombopreparat =)

Men ja det är farligt med för mycket av de fettlösliga vitaminerna dit E-vit hör. Jämfört med de vattenlösliga där ett ev överskott kissas ut. Dock är toleransgränsen rätt hög, så sålänge man inte radar fullfoder, vitaminberikat mineralfoder och massa vitamintillskott på varandra så är det ganska liten risk överdosera. Allrahelst om man bara ger saker av en anledning och inte för att det lät bra som det stod på burken.

Kraffts hemsida har en pedagogisk foderskola som är en bra start om man vill lära sig mer, sen kan man gå in på mer fördjupat.
 
@Perla
På sommaren när hästen äter gräs så ger jag Selevitan som finns på Apoteket. Det innehåller också E-Vitamin men inte så mycket.
 
Om du får en analys på årets skörd och vill ge mineraler kan jag rekommendera Hippos selection. Min kräsna pojk silade tidigare ur granulerade mineraler och pellets ur alla smaskiga blandningar jag gjorde men dessa små pellets äter han ur handen, smaskens! :d
Sen tror jag pavo har några slags briketter som är tänkta som ett komplement till betesgående hästar som också är mumsiga...
Lycka till!
 
Tack för svaren :).

Ska kolla på kraffts hemsida.

@ss5 Ska kolla upp dom mineralerna :). Analys kommer på årets skörd. Vi får hoppas att höet täcker allt så ja slipper ge kraftfoder :)
 
Min lilla som inte gillar mineraler tycker om Hippo Selection :) De hade vettiga värden i förhållande till mitt hö också så det passade ju bra :up:
 
Tack för svaren :)

Ger inga mineraler längre men hon får andra tillskott som hon behöver och har nu börjat dissa maten igen.. Tips någon?
 
Någon som har koll på om det finns mineraler som varken innehåller jäst eller någon form av gluten dvs mjöl, vete osv? Tycker det är svårt att hitta innehållsförteckningar på mineraler på internet och hoppas att höet kommer ha bra värden när jag skickat in analys så jag slipper komplettera med så mycket men mineraler lär ju troligtvis behövas ändå.
 
Någon som har tips på mineraler som smakar bra alt hur man kan få i en kräsen häst sina mineraler? :)

Idag äter hon Kraft mineral blå men den gillar hon inte. Vissa dagar går det i men oftast inte. Mineralerna behövs då behovet inte täcks av annat foder.
Provat Pavo Summer Fit? Den äter många som inte gillar andra mineraler.
 
  • Gilla
Reactions: rtf
A
Någon som har koll på om det finns mineraler som varken innehåller jäst eller någon form av gluten dvs mjöl, vete osv? Tycker det är svårt att hitta innehållsförteckningar på mineraler på internet och hoppas att höet kommer ha bra värden när jag skickat in analys så jag slipper komplettera med så mycket men mineraler lär ju troligtvis behövas ändå.

Agrobs Pre Alpin Naturmineral eller Weisemineralcobs. Jag använder cobsen som träningsgodis.
 
Equimins Advance Complete, i pulverform. Alla hästar som jag varit med och gett har älskat det, även kräsna som ratar "allt". Dock dyrt, men värt varenda öre. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 629
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 621
Foder & Strö Hej, har hittat lite gamla trådar gällande loppfrön men ingen som direkt besvarar min fråga. Jag har en ponny på lösdrift på sandjord...
Svar
5
· Visningar
1 080
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 281
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp