Minkutsläpp - och hästar också!!

Nej jag var inte ironisk (den här gången), men jag kanske uttryckte mig otydligt. Vad jag skulle säga var att jag är väl bekant med hur illa det kan bli om man släpper ut fel djur i en främmande fauna eftersom jag varit i Australien. Det mest klassiska exemplet på detta är väl när man tog kaniner till Australien och de förökade sig okontrollerat då förde man in räv som käkade upp en massa exotiska pungdjur som bara fanns i Australien.

Ja ok, ja då blev det otydligt . Jag tog din fråga ang minkarna och hur de förstör gravt ang djurlivet som seriöst , men när jag svarade fick jag som svar från dig att ”ja jag vet - har varit i Australien ☺️

Då antog jag att jag missat något att du varit ironisk i din originalpost osv .

Eftersom du nu svarat att du inte var ironisk så ja då kvarstår mitt originalsvar ang minkarna och naturen och att du kan googla mer på ämnet utöver det så hittar du väldigt lätt 👍

Australien har ju fler arter som är samma problematik runt fö - primär är Agapaddan.
 
Minkar har det inte sämre än andra produktionsdjur. Snarare tvärt om jämfört med tex grisar och höns. Åtminstone de ställen jag har besökt. Enda skillnaden är egentligen att matproduktion i dagsläget anses mer nödvändigt än päls. Ser inte heller den egentliga nyttan med pälsdjursuppfödning där man inte använder köttet men så länge folk importerar och äter danskt griskött så börjar man nog oftast i fel ände om man klagar på att det är tillåtet med svenska minkfarmar.
 
Minkar har det inte sämre än andra produktionsdjur. Snarare tvärt om jämfört med tex grisar och höns. Åtminstone de ställen jag har besökt. Enda skillnaden är egentligen att matproduktion i dagsläget anses mer nödvändigt än päls. Ser inte heller den egentliga nyttan med pälsdjursuppfödning där man inte använder köttet men så länge folk importerar och äter danskt griskött så börjar man nog oftast i fel ände om man klagar på att det är tillåtet med svenska minkfarmar.
Jag tror att vi har några missförstånd att reda ut här.

1. Det här handlar om minkar, inte om grisar.
2. Att andra djur har det lika illa eller sämre, gör inte minkfarmarna bättre.
3. OM tråden hade handlat om grisar eller höns i industriell produktion i Sverige, hade jag mycket väl kunnat skriva att jag inte fattar hur sådan djurhållning kan vara tillåten.
4. Det är alltså inte djurvänligt att släppa ut minkar, men om det är inte heller djurvänligt att ha dem i burar.
5. Vad importerat griskött har med min rätt att ha synpunkter på minkfarmar att göra, går mig förbi. (I sammanhanget kan man ju undra hur minkfodret har producerats, förstås.)
 
Jag jämför minkarnas leverne i bur med innekatter i en etta på Söder, eller ridhästars som står i en fyrkantshage dag ut och dag in. Inget borde få vara tillåtet.
Och jag tror att dom djuren tas om hand väl och inte mår dåligt det minsta.
 
De jag haft närkontakt med anser att djur inte får ägas, arbeta eller utnyttjas.

Dvs i förlängningen är all mänsklig kontakt med djuren av ondo?
Ett märkligt resonemang. Allt liv på planeten jorden är uppbyggt kring, och totalt beroende av, att "äta och ätas", använda och användas. Ett ständigt kretslopp, en kedja där vi är beroende av varandra. Alla är beroende av alla. Ingen lever "för sin egen skull". En värld där inga varelser nyttjar andra varelser, skulle inte överleva mer än nån vecka innan hela systemet skulle krascha.

Självklart är människan i en position där vi har större valmöjligheter, men helt oberoende av andra varelser (djur etc) för vår överlevnad är inte vi heller. Jag är helt för vegetarianism och även veganism till en viss gräns, för de som så önskar, men resonemanget där "alla lever enbart för sin egen skull" går inte ihop, hur gärna man än skulle vilja. Och jag ser det inte som nödvändigt heller, så länge vi människor gör vårt bästa för att de djur vi "använder" har bra liv och ett bra slut.
 
Ett märkligt resonemang. Allt liv på planeten jorden är uppbyggt kring, och totalt beroende av, att "äta och ätas", använda och användas. Ett ständigt kretslopp, en kedja där vi är beroende av varandra. Alla är beroende av alla. Ingen lever "för sin egen skull". En värld där inga varelser nyttjar andra varelser, skulle inte överleva mer än nån vecka innan hela systemet skulle krascha.

Självklart är människan i en position där vi har större valmöjligheter, men helt oberoende av andra varelser (djur etc) för vår överlevnad är inte vi heller. Jag är helt för vegetarianism och även veganism till en viss gräns, för de som så önskar, men resonemanget där "alla lever enbart för sin egen skull" går inte ihop, hur gärna man än skulle vilja. Och jag ser det inte som nödvändigt heller, så länge vi människor gör vårt bästa för att de djur vi "använder" har bra liv och ett bra slut.
Nej, jag förstår inte heller.
Enligt personer med insyn så har flera av dem jag stötte på ett förflutet i andra extrema organisationer.
Min amatörteori är att de lockas av engagemanget och en vilja att göra något som märks. Och då har personer med extrema åsikter lockat dem till detta. Flera är väldigt unga. En t.o.m inte myndig.

De är inte mottagliga för diskussion eller ens samtal. Att de begår brott hindrar dem inte. Vid ena tillfället bar en av dem skinnsandaler. Så genomtänkt var det engagemanget.
 
Jag tror att vi har några missförstånd att reda ut här.

1. Det här handlar om minkar, inte om grisar.
2. Att andra djur har det lika illa eller sämre, gör inte minkfarmarna bättre.
3. OM tråden hade handlat om grisar eller höns i industriell produktion i Sverige, hade jag mycket väl kunnat skriva att jag inte fattar hur sådan djurhållning kan vara tillåten.
4. Det är alltså inte djurvänligt att släppa ut minkar, men om det är inte heller djurvänligt att ha dem i burar.
5. Vad importerat griskött har med min rätt att ha synpunkter på minkfarmar att göra, går mig förbi. (I sammanhanget kan man ju undra hur minkfodret har producerats, förstås.)

Hur har du fått för dig att det handlar om grisar? Det var en jämförelse i skillnaden med olika sorters djurhållning och att vad som är accepterat inte alltid har med djurens välfärd att göra. Inte ett svar på något som någon skrivit innan.
Vill du med flit missförstå saker jag skriver så är der förstås upp till dig men det är ingen större idé att försöka diskutera då.
 
En allmän tanke om minkfarmar och pälsindustri... Eftersom efterfrågan inte kommer minska globalt sätt (ökande medelklass i Ryssland, Kina etc. som hungrar efter lyxkonsumtion), är det inte bättre att vi har minkfarmar här i Norden där uppfödningen ändå har lagar och regleringar, än att det sker i Asien där djurskyddet är minimalt?

Det känns naivt att bara för att minkfarmar saboteras och lägger ner i Sverige så kommer pälsindustrin att försvinna globalt.
 
En allmän tanke om minkfarmar och pälsindustri... Eftersom efterfrågan inte kommer minska globalt sätt (ökande medelklass i Ryssland, Kina etc. som hungrar efter lyxkonsumtion), är det inte bättre att vi har minkfarmar här i Norden där uppfödningen ändå har lagar och regleringar, än att det sker i Asien där djurskyddet är minimalt?

Det känns naivt att bara för att minkfarmar saboteras och lägger ner i Sverige så kommer pälsindustrin att försvinna globalt.
Hur ska Sverige kunna förse hela Asien med päls? Alltså Sveriges minkfarmar lär ju knappast konkurrera ut pälsfarmar i andra länder?
 
En allmän tanke om minkfarmar och pälsindustri... Eftersom efterfrågan inte kommer minska globalt sätt (ökande medelklass i Ryssland, Kina etc. som hungrar efter lyxkonsumtion), är det inte bättre att vi har minkfarmar här i Norden där uppfödningen ändå har lagar och regleringar, än att det sker i Asien där djurskyddet är minimalt?

Det känns naivt att bara för att minkfarmar saboteras och lägger ner i Sverige så kommer pälsindustrin att försvinna globalt.
Om man vill påverka pälsindustrin ska man ge :devil: i att köpa päls från farmade djur och vilda djur fångade i fällor. Det är faktiskt inte svårare än så, money talks. Att vi skulle tillåta pälsfarmer i Sverige bara för att det är ännu värre i andra länder är ungefär som att vi skulle tillåta barnarbete 40h/vecka i Sverige bara för att det är så mycket värre i andra länder.
 
Bara en undran - använder man minkarnas kött alls? Tex till djurfoder om inget annat?


Vill tillägga att jag är emot päls och skinn som kommer från vilda djur och/eller såna man föder upp enbart för det. För mig personligen känns det bättre om man nyttjar hela djuren av de djur som vi redan slaktar för mat.
 
Bara en undran - använder man minkarnas kött alls? Tex till djurfoder om inget annat?
Minkarnas kroppar får bl.a. användas i rävfoder. Det görs även biodiesel av kropparna.

Edit: ja, och minkolja förstås
 
Senast ändrad:
@Niyama Jag är inte insatt i pälsindustrin, men av det lilla jag hört så är ju Saga Mink och liknande välansedda och en kvalitetsstämpel i hela världen, så om det är eftertraktat så kommer säkert rika kineser att föredra det varumärket före andra inhemska märken. Sverige ensamt kommer knappast kunna försörja hela efterfrågan, men Norden tillsammans kanske kan?

@Mia_R Absolut, money talks, och så länge det finns efterfrågan (vilket det kommer finnas utanför Norden) så kommer farmarna finnas kvar någonstans i världen.
 
Om man vill påverka pälsindustrin ska man ge :devil: i att köpa päls från farmade djur och vilda djur fångade i fällor. Det är faktiskt inte svårare än så, money talks. Att vi skulle tillåta pälsfarmer i Sverige bara för att det är ännu värre i andra länder är ungefär som att vi skulle tillåta barnarbete 40h/vecka i Sverige bara för att det är så mycket värre i andra länder.
Vad är bäst me att fånga djur i bensaxar osv för fåfänga??

Och minkar har det inte bra i burar för burarna är alldeles för små. Det är inte på något sätt förenliga med svensk lag att de ska kunna utföra sina naturliga beteenden dvs simma mm för minkar.
 
@Niyama Jag är inte insatt i pälsindustrin, men av det lilla jag hört så är ju Saga Mink och liknande välansedda och en kvalitetsstämpel i hela världen, så om det är eftertraktat så kommer säkert rika kineser att föredra det varumärket före andra inhemska märken. Sverige ensamt kommer knappast kunna försörja hela efterfrågan, men Norden tillsammans kanske kan?

@Mia_R Absolut, money talks, och så länge det finns efterfrågan (vilket det kommer finnas utanför Norden) så kommer farmarna finnas kvar någonstans i världen.

Kvalitetsstämpel kanske för pälskvalitet, inte för att de tar hand om minkarna bäst. Om man bara kollar på bilderna från dokumentären som gick på SVT så hade minkarna det bättre i Kina än här...
 

Liknande trådar

Anläggning Dom flesta av oss har nog någon gång hamnat i stall med konstigt folk eller kanske en märklig stallägare. Jag personligen tycker att...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
30 871
Senast: Lavinia
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 127
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 233
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan De flesta här är ju hästfolk och en hel del av er vet dessutom min historik med min stora ponny i förra stallet, så nu vill jag ha input...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
10 952
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp