Minne för ny smeller?

Monstermom

Trådstartare
Lite funderingar såhär på kvällskvisten... Jag har börjat använda smeller "för smellerns skull" med Monster på sista tiden, alltså främst för att jag är intresserad av att han ska kunna göra den kopplingen med viss pålitlighet men utan någon egentlig praktisk/tävlingsmässig målsättning. Men hur funkar det egentligen?

Låt säga att jag presenterar en helt ny smeller/preparat och hunden får leta i ett större område, han kanske jobbar i fem-tio minuter innan han hittar det utlagda ämnet. Så hur minns han vad det är han letar efter? (Minns han ens det eller bygger jag in något fel här där han letar efter andra markörer?) Nu kommer jag inte ihåg var jag läst det (kan det ha varit Spårhunden och lukterna?) men jag har för mig att en hunds korttidsminne för lukter är ca 2 minuter, stämmer det? Så två minuter in i letandet, har han då glömt smellern? Eller håller han minnet aktivt genom att ständigt påminna sig själv vad det är han letar efter? Hur länge och med hur stor säkerhet kan han hålla ett helt nytt smellerminne aktivt på det sättet i så fall?

Hur stor är risken att med en helt ny smeller men i ett område där han är van att leta efter något annat (tex mattes nycklar, som inte alls ständigt får fötter :angel:), att han mitt i letandet glömmer att han skulle hitta tändvätska och börjar leta nycklar istället?

Rent praktiskt ser jag ju att han letar på bra och stadigt, och verkar komma ihåg vad han letar efter även de gånger det varit ordentligt motigt och han fått hålla på ett bra tag, så det ser ju ut som det inte är något problem (han verkar dessutom tycka det är väldigt kul med smeller/nya dofter på det här sättet). Men jag undrar som sagt om jag bedrar mig, och i själva verket gör han något helt annat (tex letar ledtrådar i mitt kroppsspråk eller liknande).
 
Jag minns inte några exakta uppgifter, men det går definitivt att träna upp hundens förmåga att lära in och minnas nya dofter.

När vi letade efter den försvunna killingen i våras hade Boss aldrig luktat på en get innan. Jag presenterade och röstbelönade vid deras hage och han hittade geten flera timmar senare, utan att få nny chans att lukta på smellern.
 
Du kan definitivt trana en hund att hitta vad som helst. Men du maste trana in lukten. Jag haller en liten burk med lite (jag anvander oftast oljor. Jag har halva tops i en glasburk, droppar 2-3 droppar i locket pa burken for att det inte ska bli for konsentrerat och later det flyta ut. Stanger burken i nagra dagar och tar sedan ett par tops fran den och lagger i en tom liten burk med nagra hal). Fran borjan haller jag min "scent container" i en hand och nar hunden trycker nasan mot ger jag en godis, fran andra handen pa burken for att det ar den lukten som ger godis. Som med all annan traning bygger jag in langre och langre tid innan godiset kommer ... men det kommer fortfarande pa burken som "randomly" byter hand och godis kommer BARA nar nosen ar pa burken.
sedan placerar jag burken pa latta stallen och ger godis, pa burken, nar hunden hittar den. Jag ger det i "ligg lage" tills hunden lar sig att markera med ett ligg och placerar den svarare och svarare. Varje gang jag adderar en ny lukt borjar jag pa samma satt, men jag gar mycket fortare fram och steget med latta gomstallen hoppar jag over. Jag borjar dock med burken i handen ett par ganger ganska lange innan jag tar dem sa de kan hitta den gomda lukten.
 
Jag minns inte några exakta uppgifter, men det går definitivt att träna upp hundens förmåga att lära in och minnas nya dofter.

När vi letade efter den försvunna killingen i våras hade Boss aldrig luktat på en get innan. Jag presenterade och röstbelönade vid deras hage och han hittade geten flera timmar senare, utan att få nny chans att lukta på smellern.

Intressant! Jobbade han konstant genom den här tiden, eller fanns det någon slapptid (tex transport) där han kanske funderade på annat så det inte kunde handla om att hålla korttidsminnet aktivt?

Tror du det är skillnad på olika lukter, hur lätta de är att antingen hålla aktiva i korttidsminnet eller genast och effektivt lagra in i långtidsminnet? Jag tänker att get tex borde falla under byteskategorin och kanske ha en lättare väg in i huvudet än något i stil med tex gasol?

Du kan definitivt trana en hund att hitta vad som helst. Men du maste trana in lukten. Jag haller en liten burk med lite (jag anvander oftast oljor. Jag har halva tops i en glasburk, droppar 2-3 droppar i locket pa burken for att det inte ska bli for konsentrerat och later det flyta ut. Stanger burken i nagra dagar och tar sedan ett par tops fran den och lagger i en tom liten burk med nagra hal). Fran borjan haller jag min "scent container" i en hand och nar hunden trycker nasan mot ger jag en godis, fran andra handen pa burken for att det ar den lukten som ger godis. Som med all annan traning bygger jag in langre och langre tid innan godiset kommer ... men det kommer fortfarande pa burken som "randomly" byter hand och godis kommer BARA nar nosen ar pa burken.
sedan placerar jag burken pa latta stallen och ger godis, pa burken, nar hunden hittar den. Jag ger det i "ligg lage" tills hunden lar sig att markera med ett ligg och placerar den svarare och svarare. Varje gang jag adderar en ny lukt borjar jag pa samma satt, men jag gar mycket fortare fram och steget med latta gomstallen hoppar jag over. Jag borjar dock med burken i handen ett par ganger ganska lange innan jag tar dem sa de kan hitta den gomda lukten.

Mja, fast det där är tvärtom vad det är jag försöker göra just nu, tanken är just att bara kunna håva fram något helt nytt och säga "det här är vad du letar efter, sätt igång", alltså inte lära honom specifika dofter att markera (sånt har vi också tränat på tidigare). Det funkar ju alldeles utmärkt efter hur det ser ut för mig (lägger ut en fem-sex tops med olika dofter och några "tomma", presenterar en smeller för Monster och han ratar alla de andra topsen och letar reda på den med rätt ämne på), men jag är intresserad av hur det går till och vilka felkällor som finns, ungefär. Man riskerar ju alltid att bygga in fel och tolka helt galet, särskilt när det kommer till nosarbete där vi ju är totalt handikappade i jämförelse, så jag funderar lite på hur det borde funka vs hur jag uppfattar att det funkar om du förstår? :)

(För övrigt himla praktiskt att ha tränat lite på det här innan vi for norröver i sommar, Monster har utan problem letat reda på de konstigaste borttappade sakerna genom att kunna fatta "smelleruppdraget".)
 
Interessant hur olika det tranas. Jag har tranat en del SAR (Search and Rescue) med kompisen som tranar polishundar och har tillgang till manskliga kadaver delar. Vi har fortfarande tranat hundarna att hitta "smellern" som jag beskrev ... for att sedan gomma kadaver delar och lata hundarna leta. Hennes polis tranade rottis hittade en drunknad man som var mer an tio meter under vattnet och hade legat dar ett tag.
Sedan sparar vi ocksa ... da anvander vi oss av "smeller?" (jag ar inte saker pa hur man anvander termen "smeller", men nagot som ger hunden doften av den hunden sparar) ... men forutsattningen ar hela tiden att hunden har lart sig sjalva "leken" med latta uppgifter och sedan forsvarar man uppgiften sakta.
 
Interessant hur olika det tranas. Jag har tranat en del SAR (Search and Rescue) med kompisen som tranar polishundar och har tillgang till manskliga kadaver delar. Vi har fortfarande tranat hundarna att hitta "smellern" som jag beskrev ... for att sedan gomma kadaver delar och lata hundarna leta. Hennes polis tranade rottis hittade en drunknad man som var mer an tio meter under vattnet och hade legat dar ett tag.
Sedan sparar vi ocksa ... da anvander vi oss av "smeller?" (jag ar inte saker pa hur man anvander termen "smeller", men nagot som ger hunden doften av den hunden sparar) ... men forutsattningen ar hela tiden att hunden har lart sig sjalva "leken" med latta uppgifter och sedan forsvarar man uppgiften sakta.

Ja, alltså "leken" kan han! Vi har tränat både på (hembyggd) bana, rumssök och mer spontant "ute i det vilda", plus en del "livesök" som sagt när något är borta på riktigt. Men vad jag gått ifrån nu är alltså att preparatet (och därmed smellern) ska vara bekant/intränad sen innan, tanken är att "här har du en helt ny sak, hitta en annan likadan tack" and off he goes... Vilket han gör, eller verkar göra, men jag funderar lite på hur det funkar - och om det funkar. :p
 
JA det funkar! Oftast ser man det praktiskt på hundar som söker efter personer. ID-hundar går ju på just smeller av persondoft.

Hur snabbt hunden lär sig nya dofter är individuellt. Kan den "leken" brukar det handla om sekunder. Boss är säker efter 2-3 förstärkningar.

Ja, alltså "leken" kan han! Vi har tränat både på (hembyggd) bana, rumssök och mer spontant "ute i det vilda", plus en del "livesök" som sagt när något är borta på riktigt. Men vad jag gått ifrån nu är alltså att preparatet (och därmed smellern) ska vara bekant/intränad sen innan, tanken är att "här har du en helt ny sak, hitta en annan likadan tack" and off he goes... Vilket han gör, eller verkar göra, men jag funderar lite på hur det funkar - och om det funkar. :p
 
JA det funkar! Oftast ser man det praktiskt på hundar som söker efter personer. ID-hundar går ju på just smeller av persondoft.

Hur snabbt hunden lär sig nya dofter är individuellt. Kan den "leken" brukar det handla om sekunder. Boss är säker efter 2-3 förstärkningar.

Varning för plötsligt sidospår! ;)

Jag upplever att när Monster letar efter saker är han i en helt annan sinnesstämning än när han söker efter folk, letar han saker är han fundersam och "stadig" (i alla fall sen han yrat av sig den första upphetsningen, när han tyvärr lätt kan missa ett tidigt doftupptag för att han har för bråttom att leta vidare...), men när han söker folk verkar han mentalt vara i förföljande. Det senare gör honom väldigt känslig för störningar av typen "byte slår upp och rusar iväg", han byter lätt mål i det läget och glömmer näsan och förföljer synintrycket istället... Har ju inget med smeller att göra, men, tja, tips och tankar? :p

(Ibland letar han kopplad, ibland lös. Kanske borde sluta köra lös helt och hållet helt enkelt? :()
 
Boss äter ju folk, så han söker inte personer. Kan tyvärr inte hjälpa dig där... :p

Varning för plötsligt sidospår! ;)

Jag upplever att när Monster letar efter saker är han i en helt annan sinnesstämning än när han söker efter folk, letar han saker är han fundersam och "stadig" (i alla fall sen han yrat av sig den första upphetsningen, när han tyvärr lätt kan missa ett tidigt doftupptag för att han har för bråttom att leta vidare...), men när han söker folk verkar han mentalt vara i förföljande. Det senare gör honom väldigt känslig för störningar av typen "byte slår upp och rusar iväg", han byter lätt mål i det läget och glömmer näsan och förföljer synintrycket istället... Har ju inget med smeller att göra, men, tja, tips och tankar? :p

(Ibland letar han kopplad, ibland lös. Kanske borde sluta köra lös helt och hållet helt enkelt? :()
 
Boss äter ju folk, så han söker inte personer. Kan tyvärr inte hjälpa dig där... :p

Tja, Monster heter ju Monster av en anledning han med, men det finns ju en och annan person han kan tänka sig att låta bli att tugga på emellanåt så det händer att jag beordrar dem att gömma sig... :p
 
Lite OT till kanske, men det är ju inte jätteovanligt att jakthundar söker efter okända saker, det brukar funka bra. Typ, jag får tag på kråkor, men har bara tränat med duvor, de brukar fatta.
Tyvärr lär de sig med tiden också att strunta i de dofterna de inte gillar:mad:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 575
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 291
Senast: Calmiche
·
Träning Plockat från tråden om favoritfilmer på Dressyrgnägg Flash frågar ang heike Kemmers ritt i küren Aaachen Nej det är inte det jag...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
18 731
Senast: flashlight
·
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
4 763
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp