spinoff - spänning i hästen

Sv: spinoff - spänning i hästen

Anledningen att det är viktigt att skilja på dem är ju att det går ju inte plocka fram den här positiva anspänningen innan man har en häst som är fri från negativ stress, för då skapas spänningar och konflikter. Man behöver alltså kombinationen hög positiv stress-låg negativ stress. Avslappning och spänning i ett. Därför är det viktigt att skilja på begreppen och nte slänga ner vitt skilda saker i en och samma hink. Gör jag mig bättre förstådd nu? [/COLOR]

:bow:

Jag tycker även att till saken hör det jag skrev om i mitt senaste inlägg - dvs ryttarens/hanterarens förmåga att hantera och läsa denna stress. Om man som ryttare/hanterare kräver saker av hästen enligt vissa teorier, utan att själv kunna hantera det, eller förstå vad det är man ber om, så faller allt platt. Det är därför det inte går att säga att en viss teori fungerar för så är det rent fysiologiskt - andra faktorer måste självklart väga in för att det fysiologiska ska ha ngn vikt. annars blir det helt dekontextualiserat, om man bara ska förkunna det fysiologiska, för det man gör då är att helt befria det från andra faktorer, omgivning, situation, och hantering av omgivning och situation och dess inverkan på hästen. (Eller vilken individ det nu vara må).

susan: citerar du ur en bok när du skriver? :confused: det verkar helt befriat från ett verklighetskontext :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Tack för att du citerade det stycket. Nu såg jag att jag med klar marginal vann tävlingen om vem som kunde använda ordet "spänning" flest gånger i ett inlägg :D

Jag tycker även att till saken hör det jag skrev om i mitt senaste inlägg - dvs ryttarens/hanterarens förmåga att hantera och läsa denna stress. Om man som ryttare/hanterare kräver saker av hästen enligt vissa teorier, utan att själv kunna hantera det, eller förstå vad det är man ber om, så faller allt platt. Det är därför det inte går att säga att en viss teori fungerar för så är det rent fysiologiskt - andra faktorer måste självklart väga in för att det fysiologiska ska ha ngn vikt. annars blir det helt dekontextualiserat, om man bara ska förkunna det fysiologiska, för det man gör då är att helt befria det från andra faktorer, omgivning, situation, och hantering av omgivning och situation och dess inverkan på hästen. (Eller vilken individ det nu vara må).


Det fetlagda håller jag inte med om. Jag tycker nog att man kan säga att vissa teorier fungerar för att vi vet att det är så. Jag tror även att det är viktigt att ha en stark tro på vissa saker och handla utefter det med tydlighet och självförtroende. (Jag tycker t.ex att alla som sysslar med hästar borde ha läst "don't shoot the dog" minst en gång, men sen är jag också psykologiskadad utöver det vanliga)

I övrigt tror jag att vi är på samma plan.

dvs ryttaren eller människan på backen, kräver mer och förväntar sig mer av hästen än de själva kan reda ut - de kan inte signalera eller har inte en tydlig nog bild eller förståelse för hur de tar sig igenom en situation, men ändå kräver de detta av hästen. DÅ blir det fel.

Det är faktiskt just på grund av det du skriver som jag gav mig in i diskusionen, jag formulerade det dock aldrig, inte ens mentalt för mig själv. Där ser man hur insikt växer i en diskusion!

Det är ju just det med en tydlig bild. Det är ju därför det är viktigt att tydligt göra klart för sig de olika begreppen, för att få en kristallklar bild. Det är ju först när man själv förstår det väldigt väl som man kan lära ut (till hästen). Och det är därför det är så viktigt att skilja mellan de olika stresstyperna. Om vi i förväg i en teoretisk diskussion brutit ner de olika typerna, som alla behöver olika responser och har en klar mental bild av dem teoretiskt är det större chans att vi instinktivt reagerar på rätt sätt i olika scenarior och tydligt kan förmedla detta till hästen. Det är lite som ordförståelse, vissa ord använder man frekvent och tror sig veta vad de betyder, men sen kan man inte för sitt liv med ord förklara dem ala ordlista. Men det är först när man kan förklara dem som en ordlista man verkligen förstår dem.

Nu flyger hästen omkring för den stått i boksvila, inget att göra låt den rasta av sig. Nu flyger den omkring för att den är rädd för allt och almänt otrygg, detta måste vi jobba på. denna bockning beror på smärta, och denna bockning beror på att den är övertänd.

Jag vill inte tillskriva dig någon åsikt, men det är det det som jag kallar att reagera instinktivt i situationen som du menar med texten som jag fetmarkerat? I såna fall håller vi med varandra helt. När man arbetar med hästar har man ju inte tid att börja djupanalysera, då reagerar man antagligen fem minuter försent och till ingen nytta. Men det är just på grund av att man är tvingad att egentligen bete sig helt efter sina omedelbara reaktioner i samspelet med hästen som det är bra att man har visa grundläggande kunskaper i ryggraden.

C_L: tack! :o blir alltid lika chockad när andra antyder att de känner igen mig från tidigare inlägg. Tror fortfarande att jag är helt anonym.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Nu flyger hästen omkring för den stått i boksvila, inget att göra låt den rasta av sig. Nu flyger den omkring för att den är rädd för allt och almänt otrygg, detta måste vi jobba på. denna bockning beror på smärta, och denna bockning beror på att den är övertänd.

Ja ungefär så, (även om jag nog inte skulle låta en häst flyga omkring efter boxvila:crazy:) helt enkelt, inte så krångligt alls, orsakerna varierar och det gäller att fatta vad som är vad.

Egentligen orkar jag inte med alla dessa teoretiska diskussioner fram och tillbaka om stressorer bla bla, jag är mer här och nu och försöker läsa av och avgöra vad som är vad på varje häst. Det är inte så himla konstiga saker egentligen och känner man en häst så vet man vad som är vad i regel.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Du har ju så rätt i att man måste reagera nästan instinktivt när hästen betér sig på ett visst vis.
Det kommer ju med erfarenheter o även att man har öga - en naturlig känsla o ta det nu eller på en gång.

Jag tränar sällan på olika scenarior iom man inte vet om denna häst kommer att vara som de andra, utan tar problemen när de kommer- om de kommer.

Har däremot hämtat hästarna från hagen med paraply, för att inte få en blöt tävlingsdag förstörd. Sen gillar de att få vara med därunder när vi går hem:banana:
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Det fetlagda håller jag inte med om. Jag tycker nog att man kan säga att vissa teorier fungerar för att vi vet att det är så. Jag tror även att det är viktigt att ha en stark tro på vissa saker och handla utefter det med tydlighet och självförtroende. (Jag tycker t.ex att alla som sysslar med hästar borde ha läst "don't shoot the dog" minst en gång, men sen är jag också psykologiskadad utöver det vanliga)

Men det jag menar med detta är att det alltid kommer att finnas yttre omständigheter, parallellt med det rent fysiologiska, som påverkar. Så även det fysiologiska, om vi ska behandla det i ett kontext - inte separerat från yttre faktorer, blir ofta relativt, när vi nu pratar häst.

I övrigt tror jag att vi är på samma plan.

Det är ju just det med en tydlig bild. Det är ju därför det är viktigt att tydligt göra klart för sig de olika begreppen, för att få en kristallklar bild. Det är ju först när man själv förstår det väldigt väl som man kan lära ut (till hästen). Och det är därför det är så viktigt att skilja mellan de olika stresstyperna. Om vi i förväg i en teoretisk diskussion brutit ner de olika typerna, som alla behöver olika responser och har en klar mental bild av dem teoretiskt är det större chans att vi instinktivt reagerar på rätt sätt i olika scenarior och tydligt kan förmedla detta till hästen. Det är lite som ordförståelse, vissa ord använder man frekvent och tror sig veta vad de betyder, men sen kan man inte för sitt liv med ord förklara dem ala ordlista. Men det är först när man kan förklara dem som en ordlista man verkligen förstår dem.
Ja - fast du kan också vända på det och säga att även om man kan förklara dem som en ordlista, behöver man även kunna applicera dem till ett kontext - för att förstå dess verkliga innebörd. Vi kanske pratar om samma sak, men uttrycker oss olika, eller bara vänder på perspektiven?

Jag vill inte tillskriva dig någon åsikt, men det är det det som jag kallar att reagera instinktivt i situationen som du menar med texten som jag fetmarkerat? I såna fall håller vi med varandra helt. När man arbetar med hästar har man ju inte tid att börja djupanalysera, då reagerar man antagligen fem minuter försent och till ingen nytta. Men det är just på grund av att man är tvingad att egentligen bete sig helt efter sina omedelbara reaktioner i samspelet med hästen som det är bra att man har visa grundläggande kunskaper i ryggraden. Absolut, här kommer vi till helhetskontextet som jag försökt prata om, dvs vikten av att rent praktiskt kunna omsätta och förstå det teoretiska.

Har svarat med fetstil i citatet, se ovan!
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Ja i det fallet jag beskrev så är det ryttaren som inte riktigt klarar av sin häst och börjar leta fel, dra ner på maten, ta ut "experter" av olika slag, när det kanske helt enkelt handlar om en fysiskt och psykiskt understimulerad häst.

haha, mitt i prick!!

Jag letade fel och testade att utesluta havre vilket innebar en lika pigg häst men ridbar :angel:

Ändock tycker jag också att man ska kolla upp sin häst om den börjar bete sig annorlunda - men generellt sätt tror jag du har rätt. Man måste "rida sin häst" för att den ska få fysisk och psykisk stimulans.

:bow:
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

ja vi menar samma sak tror jag. Olika infallsvinklar men kommer fram till samma slutsats :D
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

kl

Denna diskussion uppstod ju för att Susan och jag hade (tänkte jag) olika syn på möjliga orsaker till att en häst en dag kan vara spänd, sen hamnade den i en massa annat:angel:

Men för att återföra den, så tänker jag att egentligen är det inget konstigt alls, det är ju stor skillnad på att vara spänd/laddad/överladdad och att hästen spänner emot pga den är gravt störd av något eller har ont. Om inte annat handlar det ju om när spändheten uppstår, är det pga smärta så kommer det att yttra sej annorlunda, protester, kanske till och med häftiga protester, att den är styv i kroppen, inte bara spänd. Den vill inte, protesterar. Eller är statiskt spänd emot arbetet.

Det är ju något helt annat än en häst som kanske har jobbat lite för lite i förhållande till den kondition den befinner sig i tex. En häst som stått i boxvila exploderar kanske för "minsta lilla" de första promenderna, och det är på den skalan spändheten pga överenergi hamnar. Däremellan kan hästen vara lugn och avspänd.

(Har för mej att du Susan skrev nånstans om att du hade T i boxvila och nordis som sällskap nån gång och att han då var rätt "pigg" och inte så lättriden (eller om du ledde honom, minns inte) när du tog ut honom, om jag inte minns fel:confused: Det handlade väl knappast om ont, eller hur? :D)

Självklart ska man ändå vara uppmärksam på en hästs beteende, det håller jag ju med om.

Måste bara förundras över hur denna diskussion kunnat pågå i alla turer om något ganska självklart, egentligen, med diverse utvikningar :rofl:
Typiskt buke, men ändå roligt, för det kommer alltid fram en massa intressanta vinklar också:idea:
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Den aveln som ska skapa sporthästar passar inte alltid hobbyryttarna.
Vi får fram fina hästar, men hur många kan förvalta dem eller ens klara av dem.

En häst som står på box får lite :devil: i sig- även den allra snällaste.
Det är bara att vara tuffare än vanligt, då de inte vet sitt eget bästa eller vad Vet. har sagt.
DEN lever om- för att den inte har ont längre- visar det klart o tydligt:bump::bump:
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

:bow:

Jag tycker även att till saken hör det jag skrev om i mitt senaste inlägg - dvs ryttarens/hanterarens förmåga att hantera och läsa denna stress. Om man som ryttare/hanterare kräver saker av hästen enligt vissa teorier, utan att själv kunna hantera det, eller förstå vad det är man ber om, så faller allt platt. Det är därför det inte går att säga att en viss teori fungerar för så är det rent fysiologiskt - andra faktorer måste självklart väga in för att det fysiologiska ska ha ngn vikt. annars blir det helt dekontextualiserat, om man bara ska förkunna det fysiologiska, för det man gör då är att helt befria det från andra faktorer, omgivning, situation, och hantering av omgivning och situation och dess inverkan på hästen. (Eller vilken individ det nu vara må).

Förlåt min franska..men..

Fy fan så bra skrivet!
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Ja vi pratar förbi varandra - för vi är eniga - och jag håller med om att du höjt nivån - för du talar om väldigt väldigt erfarna hästmänniskor - för ja, de kan ofta av erfarenhet ställa bättre diagnos - men diagnos ställs fortfarande efter uteslutningsmetoden

( och att ställa diagnoser på vad som är vad är sällan så enkelt som det verkar här på buke. Det är helt oprroffsigt oavsett disiplin att tvärsäkert komam med en diagnos - förrän man uteslutit vad det inte är)

Så sker inte här på buke - utan här ställs diagnoser tvärsäkert om saker man är väldigt lite insatt i - inte har ett enda tecken att tolka, och definitivt inget sammanhang - och uttalar sig då ofta mest utifrån sina höga tankar om sig själv såsom varande expert

Som Totola skrev för flera sidor sedan - så är nackdelen med det - att man stänger dörren för djupare förståelse

och bättre kan det inte sägas - tycker jag

Detta är givetvis ett generaliserande uttalande om ett välkänt fenomen kallat "bukeexperterna" - inte riktat till någon enskild person utan baserat på de väldigt många trådar som mynnar ut i bråk och andra tråkigheter

Man kan ha bilden av sig själv som en väldigt erfaren och kunnig "hästkarl" men min erfarnehet av dessa är att de är väldigt medvetna om hur STOR världen är och att vägen till kunskap är ett sökande - jag har aldrig hört någon av dem uttala sig tvärsäkert om någonting.

Allt skrivs i ett sammanhang - liksom allt beteende sker i ett sammanhang

Sammanhanget som den här diskussionen uppstod i är ridning.

Där jag menar att vi som ryttare rider in en hel del spänning i våra hästar och att DÅ tala om att det sitter i hästens personlighet...

samma sak med det scenario som Mackan målar upp - att hästägaren genom bristande självinsikt försätter sig och hästen i en situation som den inte reder upp - och då börjar tala om hästens personlighet....


det jag egentligen vänder mig mot är det snabba letandet efter en syndabock

Om man inte är så himla snabb på att leta skuld... leta orsak.... hitta etikett... och ffa fördömma - så kan man öppna upp för ytterligare lärdommar
insikter osv tillsammans med sin häst eller whatever.
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Håller med dig om allt det du skriver i inlägg 308


KL
Många här har också erfarnehet och rutin och kan hantera det mesta.
Problemet är ju när man tror att man är framme - då slutar man ju lära sig

Totola har redan skrivit det

Mimus - har skrivit fantastiskt bra :bow:

Att möta utan minne och begär - då möter man varje häst och situation förutsättningslöst - och låter svaren komma till sig så småningom. Man kan se och notera pusselbitar men behöver inte etikettera

Tillbaka till Flash

Just detta med boxvila är ju en stressor som gör att en häst kan fara i taket av en tappad grep

Står den på boxvila så kallar man den itne i första taget otrygg eller att den inte litar på sin ägare

Man kan se att hästen har en hög stressnivå

men om det är boxvilan dvs
understimuerlingen
ev smärta efter ingreppet
ev traumatisering

- det kan vi inte veta - men vi kanske kan ta reda på genom att prova oss fram

sätter vi etiketten för snabbt så slutar vi prova

jag har svårt för etiketter helt enkelt
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Nu flyger hästen omkring för den stått i boksvila, inget att göra låt den rasta av sig. Nu flyger den omkring för att den är rädd för allt och almänt otrygg, detta måste vi jobba på. denna bockning beror på smärta, och denna bockning beror på att den är övertänd.

Absolut - men innan man kommer dit så måste man komma ifrån stadiet - då man tolkar ALLT beteende orsakat av att hästen ÄR SÅN
Och inte tänker vidare

och inte är intresserad av vilka faktorer som påvekar beteende

Och inte ens tänker tanken att en bockning kan bero på ngt annat än livsglädje

man kan tro sig vara mer eller mindre skicklig i sina tolkningar, men man kan egentligen aldrig veta förrän efter man fått facit dvs sett om beteendet ändras om oständigheten förändras

då först anser jag att man kan uttala sig om saken offentligt - sedan kan man ha en arbetshypotes långt tidigare men det är något helt annat än en fastslagen diagnos
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

En häst som står på box får lite :devil: i sig- även den allra snällaste.
Det är bara att vara tuffare än vanligt, då de inte vet sitt eget bästa eller vad Vet. har sagt.
DEN lever om- för att den inte har ont längre- visar det klart o tydligt:bump::bump:

Så olika vi upplever världen

jag led väldigt med min Nordis som inte förstod vad som hände varför han stod inne
- och han hade en högre stressnivå för han var understimulerad - frustrerad - då han inte fick röra sig på så stor yta som han brukade


Denna stress gjorde honom mer vaksam och en aning överilad - men någon :devil: har jag bara sett hos människor

Sedan så är min erfarenhet att hästar lever om mer om de har ont - de är ju flyktdjir

Sedan eftersom detta är buke - hästar kan leva om av glädje också

och de kan leva om för att "leva ut" frustrationer


Skillnaden är inte alltid glasklar
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Så sker inte här på buke - utan här ställs diagnoser tvärsäkert om saker man är väldigt lite insatt i - inte har ett enda tecken att tolka, och definitivt inget sammanhang - och uttalar sig då ofta mest utifrån sina höga tankar om sig själv såsom varande expert
:bow:

Hästar har inga diagnoser.:confused:

Man kan inte säga att en häst lider av en Narcissistisk störning, Damp, ADHD mm.
De har en varierande mängd av bra/ dåliga erfarenheter o formas av dessa. Unga hästar är självklart mindre erfarna.
Olika sorts personlighet- Ja!

Man behöver inte tänka så mkt, utan skaffa sig erfarenheter själv och/ eller lära av andras.

Läs Mackans inlägg- en gång till:bow:

Du har myntat ett helt nytt uttryck- kalkonpsyke.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Hästar som har ont o tvingas göra saker som gör- just ont, brukar kunna bli "dumma".

Annars kan man läsa på hela kroppspråket om de har ont- om man känner sin häst.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Hästar som har ont o tvingas göra saker som gör- just ont, brukar kunna bli "dumma".

Annars kan man läsa på hela kroppspråket om de har ont- om man känner sin häst.

Det DÄR tror jag kan vara väldigt olika på olika hästar, och framförallt så är hästar rent allmänt inställda på att dölja sina svagheter (rovdjur siktar in sig på de svaga). Min kallis är det väldigt svårt att märka på för det ska ha gått ganska långt/vara något ganska stort för att det ska synas som en hälta. Annars kan "humörpåverkan" vara precis som vilken stress pga rädsla, stress pga överskottsenergi som helst.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Visst har de olika hög smärttröskel eller sätt att visa det på.

Men man lär sig att känna igen-smärta eller allmänt obehag.

Sen om de bara har smärtminnet kvar- får man övertala lite fint. Såvida man är stensäker på att det inte är ngt.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Fast nu försöker jag ju förklara att nä, det lär "man" sig inte! :p Vissa gånger, vissa inte. För jo, det händer fortfarande att jag blir frustrerad över pållen som är lite "skvätten" för dagen och sen kommer fram till att -aah, det var inte så konstigt (hittar ett sparksår t ex vid visitering).
Olika på olika hästar, men just med min så lär jag mig snarare att man har hundra olika möjliga anledningar till samma beteende, bara att börja nysta.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Hästar som har ont o tvingas göra saker som gör- just ont, brukar kunna bli "dumma".

Annars kan man läsa på hela kroppspråket om de har ont- om man känner sin häst.

Min erfarenhet är att många sätter olika etiketter på sina hästar - "dum" är en, framför allt så diskuterar man väldigt ofta mentalitet.

man letar alltid orsaken till hästens beteende i dess psyke, men som totola har fattat så påverkas psyket av allt möjligt

Min häst har tillskrivits ett tjogtal egenskaper vid det här laget - liksom jag själv tillskrivits ett antal egenskaper som skall förklara beteendet

När det i själva verket är så att beteende styrs av mekanismer. Både jag och andra dödliga kommer att bete oss olika beroende på vilka omständigheter som styr beteendet

Jag skulle rekomendera "Stress i djuvärlden" som ett bra komplement till "Dont shoot the dog" - jag håller med tant gredelin att vissa böcker önskar man fanns i var mans bokhylla :laugh:


Axel
OM du hade rätt i att gemene man såg att hästen hade ont - då skulle skador komma till veterinär långt tidigare än vad de gör...
Och alla anser sig känna sin häst och den mest brutale kommer envist hävda att häste trivs och är glad

Dessa diskussioner är meningslösa för hästen kan ju inte tala själv

Däremot har du helt rätt i ditt första påstående. Därför kallar jag aldrig en häst dum - och anser att de alltid protesterar av en orsak. Jag sätter heller inte gärna etiketter på hästar av samma orsak - det finns orsaker till allt beteende

och så har denna tråd gått runt ett varv
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 087
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 500
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 841
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp