Bukefalos 28 år!

Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Shetlandskusk och Honung: det kan vara så att ni fått trötthet retroaktivt. Så länge det är full fart och många bollar i luften så kör hjärnan på. Man märker ingenting av eventuell början till utbrändhet förrän hjulen slutar snurra lika fort. Då är det precis som att hjärnan får tid att ta in och hantera att den faktiskt är trött - jättetrött. Samtidigt krockar det med vanan att ha full fart - enligt min erfarenhet att man inte kan slappna av och behöver träna på det (japp, assvårt till att börja med, hjärnan hatar det - men det går!)

Samma fenomen som att man kunde bli tvärsjuk efter en tenta. Innan tentan hade ju inte kroppen tid att vara sjuk, men sen när man slappnade av så blev man dålig. Var rädda om er!
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Kl
Har fundering på att ringa sjukgymnast då jag har ständig värk i axlarna, ryggen krampar och ja.
Tänkte i första hand på massage, har så ont att det nog blir jobbigt, men ska testa :)
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

*kl*

O jag tycks vara ett fall som är tvärt emot, jag har inte alls några minnesproblem.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Det är ganska vanligt med kognitiva nedsättningar som håller i sig länge efteråt. Tror det är rätt så individuellt hur snabb eller långsam ev återgång man har.

Det alla dock kan göra är att lära känna sina egna svagheter och styrkor och anpassa sig efter det.
Det är tex väldigt vanligt att man är stresskänslig och om man då utsätter sig för stress för att man så gärna vill fungera som vanligt så är det troligt att man kommer fungera ännu sämre än man redan gör. Om du förstår hur jag menar.
Genom att "gilla läget" och anpassa sig kan man öka sin funktion, eftersom man då ger sig själv bättre förutsättningar.

Om du har kontakt med psykiatrin och kanske är sjukskriven så kan du kolla om det finns möjlighet till en kognitiv utredning så du kan få hjälp med detta :)
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Det finns också ganska mycket hjälpmedel man kan få!
En arbetsterapeut inom psykiatrin jobbar särskilt med detta. Men även om man inte träffar en sådan kan man ju ta hjälp av mobiltelefonen och liknande.
Ställa påminnelser, spela in viktiga samtal mm.
Organisera hemmet så det blir mer "logiskt" till din förmåga just nu.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Tyvärr finns ingen hjälp inom psykiatrin om jag inte betalar privat.
Här tar de enbart emot självmordskandidater och så illa är det inte :)
Men kämpar på.
Allt måste finnas nedskrivet så jag inte glömmer osv.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Har du provat söka?
Psykiatrin är inte bara för de som är suicidala. Men jag vet inte riktigt hur funktionsnedsatt du är heller..
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Ferritin.

Det är bra att kolla B12, folsyra och D-vitamin också.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Har provat ja och de har inte tid och plats för oss med lindriga problem

Lil-sis ska försöka få de proverna kollade.
Kanske får ringa min hjärtläkare och be honom skicka remiss till vc
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Med tanke pä hur styvmoderligt de behandlar allvarligt psykiskt sjuka så är väl frågan om de bryr sig...? :banghead: det är dåligt men ...

Nyfiken: om man nu kartlagt var som stressar en (i mitt fall, människor, djur, ljud, "ljus" tv-apparater med reklam i butiken, köra bil i stan på kvällen, Melodifestivalscenen, och resor... förändring... (säkert mer småskit men detta)
Vad gör man då med all denna information?
Undviker att handla - check
Inte kolla mello - check.
Stanna hemma/gå/cykla på kvällen- checkelicheck...
Inte ha några djur (!!!!! ja det är sant - och jag älskar djur !!!)

Återstår människor. What the fuck to do?!?!?
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Ja gör det. Speciellt B12-brist kan göra att man mår riktigt riktigt dåligt!

Vi funderar på att åka iväg i sommar ett par dagar, ni kanske vill vakta gården då? (betalar resa och sånt isf förstås!!) E kan ju rida Prinsen :) Du också.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Absolut!!! Bara att säga till!
E skulle vara överlycklig :)
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Jag har en liknande problematik. För mig gäller vattentäta system. Jag har kalender i telefonen, lägger in allt (jobbrelaterat) så att inget missas, dessutom ser mina kollegor var jag är så att de inte jagar mig om jag sitter i möte. Jag försöker undvika högar på skrivbordet, det stressar mig. Och stänger av allt när jag går hem, alltid.

Men visst glömmer jag fortfarande en del, som jag får stå för. Det är ju liksom min dåliga sida, tyvärr.

Med en pågående outredd problematik hjälper det ju inte dig...
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

nej, för första gången i november hade jag en stafettläkare på vc som lyssnade. Men uppföljningen därifrån är obefintlig och med allt annat som pågår är det svårt att orka bråka om mer hjälp. Träffade en bra psykolog där, men hon slutar nu. De har bara projektanställda psykologer så vet inte om det kommer någon ny.
Fick citalopram utskrivet och så har jag lergigan sen förut. Men sömnproblemen just nu är gigantiska :(
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Men gå tillbaka och kräv mer hjälp?
Det finns insomnings och sömntabletter. Jag ska precis ta mina. ;)
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Har haft propavan, de ger myrkrypningar i benen.
Lergiganen sover jag hyfsat på, men läkarna är så sega att skriva ut.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Kl
Har fundering på att ringa sjukgymnast då jag har ständig värk i axlarna, ryggen krampar och ja.
Tänkte i första hand på massage, har så ont att det nog blir jobbigt, men ska testa :)

Magnesium brist? Vid stress är det bland det första som försvinner ur kroppen och vid långvariga påfrestningar är tillskott väldig vanligt. Det får muskler att slappna av och sluta krampa.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Jag har jättesvårt att minnas och jag tappar ofta ord men sedan läste jag att Kelp kan hjälpa minnet och jag tänkte att det kunde vara värt att testa. Faktum är att det faktiskt hjälper för mig. Jag började äta det i höstas och det tog någon månad innan jag började märka effekt. Sedan vid jul så tog tabletterna slut och jag tänkte att de hjälper kanske inte så mycket som jag inbillar mig att de gör så jag var utan någon vecka. Jag kunde till slut knappt prata! Jag bara tappade ord och det var helt hopplöst att ens minnas att jag var på väg till toaletten :crazy: Jag var många gånger tvungen att dubbelkolla så att katten och hunden verkligen hade fått mat för jag kunde omöjligt minnas om jag hade gett dem :( Jag beställde nya kelp tabletter och det tog några veckor så var jag tillbaka igen. Visst tappar jag fortfarande ord och det är ofta jag tar till omskrivningar när jag pratar men det är inte alls så illa som utan kelp och nu minns jag iallafall oftast vart jag är påväg ;)

Observera att om man har köldkörtelproblem så ska man diskutera med sin läkare innan man börjar använda kelp.

För sömnen är det inte alls fel att se till att ens förråd av magnesium är fyllda. En dos med magnesium till natten kan göra att man lättare kommer till ro.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

ja jag har testat magnesium förut fast för godissuget. Får kolla vad tabletterna kostar.
Här kollas aldrig sköldkörteln.. vad jag saknar uppsala. Här får man tjata sig till det mest nödvändiga :/
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

ja jag har testat magnesium förut fast för godissuget. Får kolla vad tabletterna kostar.
Här kollas aldrig sköldkörteln.. vad jag saknar uppsala. Här får man tjata sig till det mest nödvändiga :/

magnesium citrat ska det vara ;)

Kelp kan användas vid hypo men får aldrig användas vid hyper :) Om jag inte minns fel har du hypo? Selenbrist är en vanlig orsak till hypo. Hypo i sig kan ge många av ovannämda symptom också.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 307
Senast: manda
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 581
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 444
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 344
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp