Bukefalos 28 år!

Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

ja jag har hypo :)
värdena har varit bra de sista åren, men de går enbart på värden och inte mående :(
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

ja jag har hypo :)
värdena har varit bra de sista åren, men de går enbart på värden och inte mående :(

Samma här.....har hyper men dom går enbart på värdena även om man mår skit så jag har sadlat om och behandlar symtom för symptom nu själv och mår mycket bättre men inte helt bra än :)
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Med tanke pä hur styvmoderligt de behandlar allvarligt psykiskt sjuka så är väl frågan om de bryr sig...? :banghead: det är dåligt men ...

Nyfiken: om man nu kartlagt var som stressar en (i mitt fall, människor, djur, ljud, "ljus" tv-apparater med reklam i butiken, köra bil i stan på kvällen, Melodifestivalscenen, och resor... förändring... (säkert mer småskit men detta)
Vad gör man då med all denna information?
Undviker att handla - check
Inte kolla mello - check.
Stanna hemma/gå/cykla på kvällen- checkelicheck...
Inte ha några djur (!!!!! ja det är sant - och jag älskar djur !!!)

Återstår människor. What the fuck to do?!?!?

Fast att kartlägga ens fungerande är ju inte samma sak som att sen använda informationen till att isolera sig.
Man kan ju också hitta styrkor som kan säga "om jag gör på det här sättet så blir det lite lättare för mig" eller "det här är något som är väldigt svårt men om jag anpassar mig och gör si eller så så går det bättre".
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Fortsätter..

Att undvika allt som man mår dåligt av fungerar ju inte. Det kommer troligen göra problemen värre.
Men man kan anpassa sig utan att undvika.

Om man vet att det är jättejobbigt att handla mat så kan man planera efter det. Då kanske man inte åker till affären när man redan är trött och har saker inbokat efteråt. tex.
Och så kanske man får prioritera lite, vilka saker som jag har svårt för vill jag verkligen kunna och vad kan jag släppa på?

Klarar jag av att göra saker i en takt som är lagom för mig själv eller stressar jag upp mig och får prestationsångest?
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Klarar jag av att göra saker i en takt som är lagom för mig själv eller stressar jag upp mig och får prestationsångest?

Det här tycker jag är det svåraste av allt. Jag fungerar i och för sig rätt bra, men jag har svårt att acceptera att jag inte kan jobba så fort som tidigare. Hur lär jag mig hantera det?
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Det här tycker jag är det svåraste av allt. Jag fungerar i och för sig rätt bra, men jag har svårt att acceptera att jag inte kan jobba så fort som tidigare. Hur lär jag mig hantera det?

Man kan gå i terapi och få hjälp med det, annars får man försöka hitta egna sätt. Viktigast är väl att lyckas bli medveten om det och att kunna vara medveten i stunden. När man väl har kommit till den punkten att man bestämt sig för att förändra.

"Nu gör jag det där igen som jag faktiskt bestämt mig för att inte göra eftersom det får mig att må dåligt. Och nu när jag märker att jag håller på att göra något jag inte vill så kan jag välja att göra annorlunda"

Men lätt är det inte, helt klart!
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Jag har tyvärr hållit på så i många år och det är först de senaste månaderna som jag har blivit medveten om att jag själv försätter mig i situationer av tidsnöd eftersom jag inte accepterar att jag jobbar långsammare än förr. Resultatet blir ju att jag presterar sämre än vad jag borde kunna göra och att jag alltid har en känsla av att försöka jobba ifatt saker.

Jag får kanske försöka att banka in i huvudet att jag har större möjligheter att disponera min tid än vad jag tror? Bättre att inte försöka göra saker perfekt och snabbt från början, utan nöja sig med en okej prestation, välja bort vissa saker och jobba på i min egen takt.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Nyfiken: om man nu kartlagt var som stressar en
Melodifestivalscenen,

Inte kolla mello - check.

Det här ser jag enbart som tecken på en frisk hjärna ;) den som inte blir mentalt utmattad av melodifestivalen måste vara helt uppgiven.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Då har du ju kommit långt! Det är svårt att få syn på ens egna mönster.

Som du säger så har man ju oftast mer valmöjligheter än man tänkt. Ofta sitter man fast i att saker ska göras på samma sätt som förut eller att man ska prioritera precis som förut. Eller som du säger, hur perfekt saker behöver bli.

Låter ju som om du är på väg åt rätt håll, det kommer säkert ta tid men en liten insikt och möjlighet till förändring i taget :)
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

been there, done that ...
jag har gått i terapi i fem årunder en tio års period.... inkl. mindfullness, KBT, psykoterapi och givetvis gjort exponering ...Ursäkta det kanske är surt skrivet - jag har sovit fem timmar sista dygnet.

Ditt exempel om att tex. planera för matinköp gör jag redan. Tex: när/om jag nu ska handla åker jag oftsst ensam utan familjen, åker när det är som minst folk mm.
Kör "smarta vägar" med mindre trafik (tar mindre tid)- aldrig ut på långkörningsr kring storhelger osv.

Återstår? accepters faktum?
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

:D
Underbart!!

fast jag älskar mello :( jag älskade mina djur med. Vilken stackare jag är???
Nä- nu lunch...
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

been there, done that ...
jag har gått i terapi i fem årunder en tio års period.... inkl. mindfullness, KBT, psykoterapi och givetvis gjort exponering ...Ursäkta det kanske är surt skrivet - jag har sovit fem timmar sista dygnet.

Ditt exempel om att tex. planera för matinköp gör jag redan. Tex: när/om jag nu ska handla åker jag oftsst ensam utan familjen, åker när det är som minst folk mm.
Kör "smarta vägar" med mindre trafik (tar mindre tid)- aldrig ut på långkörningsr kring storhelger osv.

Återstår? accepters faktum?

Alltså jag kan ju knappast veta vad du har provat, inte provat eller har behov av. Det svaret lär du överhuvudtaget inte få via ett internetforum där det som mest kan framkomma generella tankar och tips att prova om man känner för det.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Mitt största problem är tider.
Så fort jag har en tid att passa får jag hjärtklappning och mår illa :(
Skitjobbigt
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

KL
Jag har blvit helt "korkad" sen jag rasade förra våren. Vid det laget hade jag kämpat länge för att hålla ihop och allteftersom tappat förmågor. Tyvärr körde jag sen en favorit i repris i november vilket inte förbättrade hjärnans kondition.
Jag tappar ord, har sämre minne, saker jag kunde göra för 5 år sedan (och tyckte var roliga) är totalt omöjliga idag till det har jag tappat initiativförmåga i mycket stor utsträckning så en sån enkel sak som att gå och lägga sig när man är trött fungerar inte :crazy:. Hjärnan lägger ofta av totalt och jag blir sittandes som ett fån utan att kunna lösa den enklaste uppgift. I nuläget jobbar jag 50% men snart har det där året man får sjukpenning gått och hur ska jag då lösa det? I mitt fall finns det ett kännt problem i bakgrunden (som inte kan lösas av att byta jobb eller ändra livsituationen i stort) men av någon anledning så spelar visst inte det någon roll och jag lär väl krascha igen när jag måste upp på heltid och därmed i slutändan förlora allt :(
En sak kan jag säga till de som inte testat den här saken. Det är inte värt det. Ingen tackar dig och ingen hjälper dig fullt ut.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Mitt största problem är tider.
Så fort jag har en tid att passa får jag hjärtklappning och mår illa :(
Skitjobbigt

Tider är hopplösa. Jag har till stor del slutat sätta mig i situationer när jag måste passa en tid för det gör sönder mig. Tyvärr går det ju inte att undvika helt.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Nej, läkartider mm är helt hopplöst och framför allt morgontider :(
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Såna där random advices har jag fått i sjukvården i hela mitt liv (!).
och jag har snällt testat som det anstår en som gör allt för att få
må bättre .....
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Ja precis. Det värsta är ju att man inte kan boka om hur som helst heller. särskilt inte om man vill/behöver träffa samma läkare.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Men random advice - är det inte bra att de föreslår en annan behandling när en visar sig inte hjälpa? Det vanliga klagomålet på buke är ju annars att vården inte föreslår någon behandling alls. Själv skulle jag bli överlycklig om min neurolog hade ett batteri av random advice när det gäller min migrän :(
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Bara en detalj i sammanhanget men - borde du inte koppla ner från nätet lite mer än du gör? Du är här jättemycket, skriver korta, fragmentiserade inlägg. Gissar att du kanske gör det på facebook också.

Men nätet är så fragmentiserande i sig, på ställen som buke och facebook finns alltid något att kolla, något att reagera på. Jag är inte alls säker på att det är så bra för en sönderstressad hjärna. Nätet blir bara en stressfaktor till och det främjar verkligen inte längre sammanhängande tankekedjor.

Finns det inte något jävla sätt som du kan få hjälp till terapi på? Jag är övertygad om det kan vara effektivt - först för att få hjälp att acceptera nuet, sedan att bygga upp sig därifrån.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 307
Senast: manda
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 595
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 444
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 344
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp