Bukefalos 28 år!

Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

De missade att jag har en allvarlig psykisk sjukdom som bröt ut när jag var 18, ev. tidigare- för att de var så bra på att se "det friska i människan"- som
man kan bota med KBT och utsätta för sånt som känns svårt mm.


Resultatet är att jag pajat relationer till människor jag älskar och ev. pajat min hjärna pga. all den stress jag utsatts för genom åren.

så nä.
och jag är vansinnigt bitter. och det spiller visst ut här just nu.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Jag hoppas att de kan anställa en psykolog på en fast anställning.
Tyvärr är det rena lotteriet att få en bra läkare på vc.
I november var det en underbar stafettläkare som verkligen lyssnade för första gången sen allt började.
Blev sjukskriven november ut? Har ff inte sett de papperen för vc skulle skicka hem dem.
Skulle också ha en uppföljning i slutet av november.
Hmm jag har ringt några gånger men.
Sen på det stressen att söka jobba, aktivitetsrapportera, rättegång i vårdnadstvisten den 27 nu,
Samtal med familjebehandlaren på soc plus allt annat.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Ang fb så tar jag en paus emellanåt.
Skriver inte så mycket där.
Har stängt av aviseringar och sånt så det inte piper i telefonen hela tiden.
När dottern är här så ligger ofta telefonen i sovrummet och jag behöver ju inte tänka på att kunna höra den hela tiden.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Jag har stängt av alla ljud-aviseringar i min mobil. Det enda som får låta är kalendern med tider jag ska hålla, och alarmet på morgonen. Allt annat får snällt flagga upp en siffra vid sin ikon och invänta att jag känner för att kolla upp det, t ex fb, wordfeud och allt annat roligt. Roligt ska jag ha när jag väljer det, inte när mobilen tycker det är dags.

Angående att handla när man blir stressad av tv-reklam i butikerna, så använde jag mobilhörlurarna när jag mådde som sämst. Jag hade inget ljud på i mobilen, men eftersom jag hade tättslutande hörlurar så dövades ändå ljuden bort rätt så bra och jag kunde ta mig igenom butiken utan stresspåslag. Alltså vanliga in ears-lurar med gummipluttar, typ såna här:
jays-a-jays-one-in-ear-horlurar.jpg


Och sänk kraven.
Glöm "perfekt". Perfekt gör ont. Perfekt har sönder hjärnan.
Satsa på "lagom bra". Eller "good enough" som mitt mantra är numera. Varför ska jag inte tillåta mig själv att prestera lagom bra, när jag tillåter alla andra att göra det?
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Ja, inga meddelanden låter på mobilen annat än väckarklockan och kalendern.
Största problemet nu är allt krångel med a-kassa mm.
Denna vecka gick det återigen inte skicka korten via webben.
Så inga pengar nästa vecka.
Suck.
Fick iväg aktivitetsrapporten iaf.
Måste till af nästa vecka och då har af häri byn stängt på obestämd tid.
Heja, 100kr bara för att ta sig till af :(
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

kl

Det är väldigt skönt att läsa att jag är långtifrån ensam om att ha problem med huvudet. Ibland känner jag mig rätt konstig som inte längre klarar av saker som "andra" klarar.

Själv har jag stressat dygnet runt i större delen av mitt liv. Varenda minut av dagen stressade jag för att hinna med allt som skulle göras. Under ca 10 år det säger sig självt, det fungerar inte. Till slut tar det stopp. Åren efter förstod jag inte utan försökte göra som jag alltid gjort, skyndat. Det hjälte liksom inte utan blev värre.

Så jag har under ett par år haft depressioner som löst av varandra, läkare, psykolog och även en vända medicinering, värst var nog den depression som kom under graviditeten/förlossningen och det är efter den jag börjat inse fakta och börjat förstå hur allt hänger ihop. Tack vare min dotter och min kbt-terapeut.

Jag klarar inte heller av stress, eller tider som ska passas och sjuhundra andra saker. När jag läser här om några av era problem blir det så tydligt att några av dem mår jag inte heller bra av, men jag har inte riktigt kommit så långt att jag förstått det själv ännu. Ex jobbigt att handla, människor, initiativförmågan.
Får ångest av tamefan nästan allt känns det som. Och det är värre nu när jag är gravid igen *sucka*

Men, hjärnan verkar ändå komma tillbaka, lite i taget. Inte går det snabbt inte, men jag tycker ändå att jag kan fokusera liite bättre idag än för 1½ år sedan :) . Och ångesten börjar jag kunna hantera bättre (tyvärr inte bra, men bättre) och panikångest var ett tag sedan.
Jag har ändå tur, jag har hittat en behandlingsform och terapeut som fungerar bra för mig!

Hur har ni det med ork och trötthet?
Jag är jämt trött, jämt. Sover bra om nätterna (förutom när dottern eller gravidtoalettbesöken väcker mig) men vaknar trött. Även efter frukost är jag trött. Är trött jämt, väldigt trött.
De vanliga värdena man testar på VC är helt normala. Något tips eller funderingar?
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Tillskott av D-vitamin (minst 50mikrog) och B-vitamin på morgonen.
Tillskott av magnesium (enbart, inget kombopiller) på kvällen.

Tillåt dig VILA. Ofta, mycket, länge. Ta bort alla "borde".

Planera så att allt som verkligen är "måste" har gott om tid att utföras. Inte stressa från dagis till matshopping till matlagning. Handla en dag i veckan. Storkoka mat två gånger i veckan. Servera rester, frusna matlådor, allt som kan ge avlastning på "måste"-fronten.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Kl
Många vet ju vad jag varit med om med jag drar det igen i korta drag :)
Nyår 2005/2006 pappa blir svårt sjuk, blir liggande på sjukhus hela våren
Han kommer hem för att dö enligt läkarna, men lever ju ett tag till.
Så det innebär heltidsstudier, heltidsjobb, får omplacera hästarna, en får komma ner till mig för hon ska föla.
Hösten 2006 exet blir sjuk
Våren 2007 exet opereras och får en depression efter, jag sköter häst, hem, barn, jobb, studier mm
Våren 2008 blir gravid, gör abort, tar bort hästen, pappa dör
Hösten 2008 flyttar från exet, har dottern alla vardagar
Hösten 2009 totalkaos i huvudet
Våren 2010 examen får skolan, får inte jobb direkt och ligger mest i sängen när jag inte jobbar på extrajobbet
Höst 2010 får jobb
Sommar 2011 syrran dör i en bilolycka
Höst 2011 nytt jobb, mamma svårt sjuk i Kol, vi turas om att sköta henne så hon får vara hemma. (Hon, syrran och pappa bodde 50 mil bort) sköter heltidsjobbet samtidigt.
Januari 2012 mamma dör
Februari 2012 möter en gammal arbetskompis som jag inleder en komplicerad relation med
Hösten 2012 vårdnadstvist inleds
Pågående vårdnadstvist med en massa saker som skett under tiden
Relationen med mannen är numer vänskaplig, men jag borde avsluta den för att kunna gå vidare.
Rättegång i vårdnadstvisten den 27
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Shit!:eek:
Inte undra på att det är kaos på hjärnkontoret!
Har du varit sjukskriven under den här perioden?
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Nej, inte mer än en vecka efter syrrans död och så nu i november.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Själv skulle jag bli överlycklig om min neurolog hade ett batteri av random advice när det gäller min migrän :(

Måste bara inflika... Min neurolog har en A4 fylld med olika alternativ till behandling (t.ex. botox, olika mediciner) samt står beredd att skriva intyg på att jag inte ska jobba skifte ifall jag tycker. Just nu väntar jag dock, eftersom vi försöker få barn och jag inte vill ha en massa skumt i systemet då.

Skaffa en sån neurolog! Min är privat, men verkligen insatt och intresserad. Och brutalt ärlig. Dyr förstås, men mailar recept ifall jag behöver.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Min skickar in recept elektroniskt till apoteket, så funkar det här :)

Botox har jag redan testat - och förmodligen även 75 proc av resten på din läkares lista. Sade hon bittert:(

I veckan ska jag antagligen börja testa det jag aldrig vågat innan: hormoner. Har jag tur blir jag bättre men jag kan bli sämre också. Dock är jag så dålig nu att jag måste pröva ALLT (1-3 dygn emellan varje stort anfall, förmodligen pga klimakteriet, det är där hormontänket kommer in).

FÖRLÅT SONIC vi ska dock inte kapa din tråd. Det var just den där listan jag hade i tanken när jag skrev att du borde ha rätt till psykologhjälp. Att den gett dig de symtom du har verkar inte det minsta konstigt.

Och jag tycker fortfarande att du ska begränsa din datortid som för ett barn, kanske en sammanhängande timme om dagen, för att ta bort en stressfaktor.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Ingen fara med kapning av tråden :)
Ja tyvärr har jag försökt få psykologhjälp länge, men ja..
Har långsamt börja acceptera läget och försöker lägga ner krav på mg själv.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Kan ju lägga till att jag inte har körkort så det innebar många turer på cykel till stallet med dottern bakpå.
Kunde inte lämna henne hemma så.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

En god natts sömn gav resultat att jag knte är trött nu.
Blää
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Det där tror inte jag på. Är man stressad så kan det gå för runt- oavsett hur man sover innan så kan sömnen störss.
ett hett tips från en som varit med om detta i 10+ år är att i n t e slå på någon skärm, TV eller massa lampor.
Kroppen har en naturlig grej för sig att "koppla på" när det blir ljust. Så att surfa in på buke gör knappast att du har lättare att somna sen. :heart

(bara att ligga och "vila" kan ge upp till 70 % av den vila kroppen får när man sover, så det är inte värdelöst stt ligga och "tomglo" (även om
det inte är så kul...)
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Jag har faktiskt funderat kring just D-vitamin,vitamin och magnesium :)
Ska ge det ett försök iallafall!

Storkok var en bra tanke, har gjort det tidigare men graviditetsillamåendet/sluthet har satt stopp för allt sånt som tar lite längre tid och ork.

Stress jobbar jag med varje dag. Kan inte stressa längre utan att få ångest, skitdrygt om jag verkligen borde hinna med en grej.


Försöker minska skärmtid. När jag är trött hamnar jag gärna framför datorn eller med mobilen i hand :( helt onödig tid som försvinner. Jag känner att det egentligen är bättre att vila helt utan skärmar.
Men det är så jäkla lätt att hamna där, helst nu när jag mått illa i tre månader och det enda som hjälpt är liggläge.
Arbetar som sagt på det...
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Tänkte på det du skrev om djur.

Jag har också fått svårare med djur på så vis att de är ett måste att ta hand om och det kan också stressa mig nuförtiden..
Men har dragit ner på häst från fyra till två och så miste Vi en misse så vi har bara en katt kvar, och två av kaninerna fick flytta så två kvar.
Hade jag kunnat välja bort en häst hade jag nog faktiskt bara haft en kvar.
Men hästeriet är mitt lyckopiller så jag kan inte avveckla helt.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Det där tror inte jag på. Är man stressad så kan det gå för runt- oavsett hur man sover innan så kan sömnen störss.
ett hett tips från en som varit med om detta i 10+ år är att i n t e slå på någon skärm, TV eller massa lampor.
Kroppen har en naturlig grej för sig att "koppla på" när det blir ljust. Så att surfa in på buke gör knappast att du har lättare att somna sen. :heart

(bara att ligga och "vila" kan ge upp till 70 % av den vila kroppen får när man sover, så det är inte värdelöst stt ligga och "tomglo" (även om
det inte är så kul...)

Jag har ju haft grova sömnstörningar sen tonåren så har testat det mesta. Sover bättre om tv:n går i bakgrunden, det har ändrats. Ibland måste jag ha musik på. Jag har ju sömntabletter, men receptet skulle förnyas och det kom inte in på apoteket som det skulle. Jag har accepterat att just nu kan jag inte sova utan tabletter, men det får jag ta tag i om rättegången går bra.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Ang. d-vitamin och sånt, så testar man det med ett blodprov. Även sköldkörteln kan ju ge trötthet....

vad skönt stt du kan ha kvar hästsrna och får energi av dem.
det är just omvårdnaden jag drunknar i också. Sen kunde jag inte ha kvar hundarna för de låter (!!!) så mycket. Kloffs av tadsar, suckar och pruttar ;), svansen dunkar i golvet, ena hunden hade ett hyss för sig att klia sig så det lät (med flit- uppmärksamhetsgrej)... också föreslog de så mycket. Och krävde mycket.
Jag orkade inte med hästarna heller. :( För mycket ringa bönder, hovslagare, vetten, passa tider ... när det väl var dags för ridning var jag helt slut. testade att flytta och ha inackorderat men då blev det ju köra bil villet också gör mig trött och fortfarande hovslagare och fixa fodert och och och ...

Det är så sorgligt. :(
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 307
Senast: manda
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 596
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 444
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 344
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp