Mirakel - årets julkalender (utbruten från Jultråden 2020)

Ja det är konstigt eftersom det går ett tåg om dagen. Så om branden gjort att ett träd föll över spåret borde ju tågbolaget vetat om det redan dagen efter branden. Ivar skulle ju inte åka förrän om två dagar, och branden var ju för flera dagar (avsnitt) sedan 🧐 I och för sig så har det inte gått så många dagar i kalendern sedan branden, men oavsett så går det inte ihop.
Om man vill rädda det kan man ju tänka att tåget går förbi nära husbranden så det inte är någon riktig skogsbrand. Sedan vid skogsbränderna förra hösten brändes många rötter av träden så att träd som stod rätt upp och ned kunde falla vid minsta vindpust eller putt så det var helt livsfarligt att gå in i skogen (enligt tidningarna). (då har vi ju en skogsbrand igen istället för mindre husbrand + dunge men det är ett barnprogram så).

Det är ju så när man huggit skog också såvitt jag förstått, vindfällena kommer ju efter när det blåser pga att rötter hm förstörts eller liknande (+ att träden står glesare=mer vind). Det enda jag vet om detta är att jag blivit utsläpad att hjälpa pappa med vindfällena efter huggning som liten och de lär ju inte fallit samtidigt som hygget pågick direkt.
 
Om man vill rädda det kan man ju tänka att tåget går förbi nära husbranden så det inte är någon riktig skogsbrand. Sedan vid skogsbränderna förra hösten brändes många rötter av träden så att träd som stod rätt upp och ned kunde falla vid minsta vindpust eller putt så det var helt livsfarligt att gå in i skogen (enligt tidningarna). (då har vi ju en skogsbrand igen istället för mindre husbrand + dunge men det är ett barnprogram så).

Det är ju så när man huggit skog också såvitt jag förstått, vindfällena kommer ju efter när det blåser pga att rötter hm förstörts eller liknande (+ att träden står glesare=mer vind). Det enda jag vet om detta är att jag blivit utsläpad att hjälpa pappa med vindfällena efter huggning som liten och de lär ju inte fallit samtidigt som hygget pågick direkt.

Jag tänkte också lite på det där faktiskt...Så kan vi tänka! Eller då tänker vi att Mira bara tänkte för fort/fel och andra hann inte rätta henne innan hon stack... och hon hade ju som sagt ändå behövt sticka tbx i vilket fall...

Tycker inte det hände särskilt mycket i detta avsnitt heller... Men ni hade ju rätt ni som trodde att Sören skulle hjälpa henne! Fast tycker hon hade kunnat lista ut nödbromsen själv, men bra att han var till hjälp!

Och så tryckte de ju på knappen... 😮😮... Så visst, lite hände väl i detta avsnitt ändå, undrar vad som händer nu!? 😮

Och så mysigt med en gammeldags julmarknad ❤.

Å så några frågor :p finns överbelastningsskydd på riktigt? Och vad är skins? Vad är det för spel Ernst spelar?

Och Märta säger: "Jag orkar inte med dina exter"? Eller va de va? Vad är det? Kul uttryck, kanske man skulle börjat använda :p

Och kunde inte Mira-Rakel ha bytt kläder iaf en gång:D Jag fattar att det är karaktären liksom, men ändå :p.

Bara 3 avsnitt kvar 😪.
 
Har ni slutat kolla? :p

Spännande nu tycker jag 😊😊
Nej då kollade senaste morse, och på frågan om överbelastningsskydd så finns dessa på riktigt :D Dock fundersam nu när hon hoppade på tåget, ska hon hinna stoppa de ... Återstår att se imorgon!

Överbelastningsskydd, inom elektrotekniken ett skydd som bryter strömmen (överbelastningsströmmen) - Från NE.se
 
Kan författarrösten/personen i början ha något med Sören att göra? Tänker på att han var bra på att berätta historier osv. Men vet inte riktigt hur den teorin ska gå ihop...

Jag vill åtminstone inte att det ska sluta med att det "var en dröm" eller liknande. Då kommer jag bli lite besviken (hur påhittad en julkalender än är hehe)
 
Kan författarrösten/personen i början ha något med Sören att göra? Tänker på att han var bra på att berätta historier osv. Men vet inte riktigt hur den teorin ska gå ihop...
Säkert! Känns inte som de skulle "visat" något av berättarrösten om det inte skulle göras ett avslöjande kring honom till slut.

Jag stör mig lite på den här kappvändningen vad gäller Ivar och hans anledning till att åka till Stockholm. Visst var det väl ursprungligen så att han skulle till Sthlm för att se Marie Curie? (Det stärktes ju av tidningen han läste också) Och nu är det helt plötsligt så att han ska dit för att han ska flytta dit pga familjefejden? Kunde de inte bara hållit sig till en story, gaah!
 

Liknande trådar

Kultur Är det någon fler som börjat titta? 😊 Jag är positivt inställd efter första avsnittet. Tror för övrigt att den likt förra årets...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 794
Tjatter Någon mer som följer nya säsongen? Nytt är 4 par isf 3 och projektet pågår en extra vecka för att de ska lära känna varandra bättre. Bra...
14 15 16
Svar
314
· Visningar
30 626
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
435
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
12 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp