Bukefalos 28 år!

Missad vaccination?

mimmipigg

Trådstartare
Jag upptäckte just att vi glömt vaccinera kusen i tid.
Nån som vet hur det fungerar, måste man ta flera sprutor när man passerat 1-årsdagen?

Mvh//mimmipigg
 
om du ska tävla så måste du göra om grundvaccinationen, men annars gör det inte något om du missat lite i tiden.
 
Tävla är det inte men besöka den lokala ridskolan.
Grundvaccination innebär X antal sprutor, X antal ggr?
 
Grund vaccination är 1 spruta, efter 21-92 dagar en till och sen är det rekommenderat en till efter 6 månader, mne ur tävlingsynpunkt räcker det med de två första.
 
eftersom man kan vaccinera mot:
Stelkramp
Influensa
Virusabort
Botulism

Så får man nu gissa vad du menar för sprutor.
Generellt är:
har man missat intervallen så får man börja om.
Dock inte på virusabort.

AM
 
Jag kanske var lite otydlig men det handlar om influensa och stelkramp, det jag antar är det vanligaste.
Virusabort är INTE aktuellt - det är en valack :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och...
2
Svar
33
· Visningar
3 893
Senast: Ajda
·
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
555
Senast: mily
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 497
Senast: Roheryn
·
Hästvård Det finns ju en uppsjö av olika pulver och sprutor som sägs ha en lugnande effekt på hästarna och bättre fokus på arbete. Däremot verkar...
Svar
12
· Visningar
1 312

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp