Misslyckad operation

• Kropp & Själ
  • Trådstartare Trådstartare Lithonit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 220
  • Visningar Visningar 17 188
Sv: Misslyckad operation

Gör ni verkligen så i skåne att ni ger enbart propofol vid längre operationer? här används det vid väldigt korta op, dsom "dåsmedel" eller som induktion..

De hjälpte ju ts att ringa sin man som kom och hämtade henne! Vad kan de mer göra?

Se till så jag överlever tills jag är i händerna på en anhörig? Är det för mycket begärt? (och det där är ingen överdrift - och det var ingen PÅ attack, sånt kan jag hantera ;)

Hade jag haft en aning om att det här INTE var typ "kom in här, varsågod och lägg dig .... tio minuter tickar ... kila in dit igen och ta BT och sen kan du gå hem"- vilket läkaren uttryckligen sa att det var (!!!!!!)
Då hade jag varken valt eller fått gå ensam.

Men visst, jag hade kunnat informera tydligare och kanske ställt lite mer krav?

Det hade jag kunnat göra här i tråden också men svaret: "hur fan kan du åka dit själv med de besvären?" kommer inte låta vänta på sig ...

Uppenbarligen lyckades ju telefonsamtalet eftersom hon blev hämtad.

Efter att de stått där med telefonen framför mig en stund frågade de efter numret. när de inte fick något svar rotade de i min journal och ringde åt mig.

Varför jobbar du inom vården om du inte bryr dig nå speciellt om människor?

Vem skal jobba inom vården då?
De som bryr sig om varje patient så mycket att hälften av patienterna i stället blir utan vård?
Är det bättre?

Det finns av massor av orsaker till att det inte finns tillräckligt med sjuksköterskor och läkare.
Orsaken är dels för få tjänster och dels för låg lön för att unga skall välja sjuksköterskeyrket så att det blir en allmän brist.

Om en sjuksköterska har för många patienter att ta hand om tycker du då att en annan patient skall bli totalt utan vård för att sjuksköterskan skall bry sig mera?
Den bryr sig ju om en annan patient.

Till TS:
Jag är ledsen för din skull att du behöver ha det så här och att vården inte har resurser att hantera det när det behövs.

Nu har ju jag blivit sövd många gånger/år för både operationer och undersökningar de senaste 12 åren.

Jag har kunnat både gå i skolan och arbetat efter det och inte haft ett helvete av trötthet och att känna mig dum i huvudet.

När det varit stora grejer har jag varit sliten några dagar men då har jag å andra sidan inte fått lämna sjukhuset heller.

Jag har blivit sövd en gång senaste tio åren och det var förra måndagen. Jag har ingen aning om vad jag sövdes med, ingreppet var inte särskilt avancerat (borttagning av gallblåsan) och tog ungefär två timmar. Jag mådde fruktansvärt dåligt på uppvaket (trots regelrätt fasta innan) och var helt sänkt även dagen efter. Normal i skallen blev jag inte förrän efter ytterligare några dagar, att plugga var inte att tänka på förrän framåt helgen då även kroppen började piggna till lite.

Så det där är nog himla individuellt och kan även skilja från gång till gång. Förra gången jag blev sövd var jag 17 år och skulle dra ut tänder, då mådde jag prima och hade skitkul på uppvaket.

Gör ni verkligen så i skåne att ni ger enbart propofol vid längre operationer? här används det vid väldigt korta op, dsom "dåsmedel" eller som induktion..

Inte enbart Propofol, det blir alldeles för höga doser. I kombination med Ultiva däremot är det definitivt beprövat och används över hela landet, både på operation (vid ingrepp under 2 timmar är rutinen hos oss i Norrbotten, Västerbotten har samma har jag för mig), och på IVA. Där använder vi kombinationen flera dagar i sträck ibland. Propofol är DEFINITIVT ett narkosmedel för sömn, även om det i lägre doser funkar utmärkt som sedering.

Men - om det inte var panikångest, vad var det då?

Jag har sett andra trådar här av folk med t ex fobier eller allvarliga smärttillstånd. De har varit väldigt noga med att verkligen informera läkare/annan vårdpersonal om just det innan de ska genomgå något som riskerar bli svårt för dem. Så kanske du också måste göra?

Knapplån

Allmän reflektion:

Att det behövs satsas mer på sjukvården för att minska arbetsbelastningen på de anställda är ju något som framkommit väl i denna tråd. Tur att det är val i år;)

Jag har den upplevelsen att när det verkligen är fara och färde så är sjukvårdspersonalen mycket mjukare i sättet (och det gör mig nervös, tror de att jag ska dö?). När jag har kommit in till ex akuten med inte så farliga skador så har jag också blivit bemött med "ta två alvedon och spotta upp dig"-attityd. När jag sedan hamnade i cancervården så var bemöttandet ett helt annat, mera familjärt på något vis. Jag bad dem att inte dölja något för mig utan att prata helt klarspråk (på svenska, inte latin). Var det ingrepp som skulle göras under lokalbedövning men jag bad dem att "släcka lyset" så var det inga problem. Där var jag som patient helt i fokus på ett annat vis då personalen har färre patienter men med allvarligare sjukdommar.

Nu förringar jag inte TS upplevelse på något vis, utan detta är min upplevelse jag berättar om. Naturligtvis är det första och viktigaste att man blir botad utan onödigt smärta men nummer två listan är att man känner sig trygg i situationen och det löses bara genom ökade resurser. Det kommer vi alla tjäna på.

Jag har blivit sövd en gång senaste tio åren och det var förra måndagen. Jag har ingen aning om vad jag sövdes med, ingreppet var inte särskilt avancerat (borttagning av gallblåsan) och tog ungefär två timmar. Jag mådde fruktansvärt dåligt på uppvaket (trots regelrätt fasta innan) och var helt sänkt även dagen efter. Normal i skallen blev jag inte förrän efter ytterligare några dagar, att plugga var inte att tänka på förrän framåt helgen då även kroppen började piggna till lite.

Så det där är nog himla individuellt och kan även skilja från gång till gång. Förra gången jag blev sövd var jag 17 år och skulle dra ut tänder, då mådde jag prima och hade skitkul på uppvaket.

Jag vill tillägga en sak, med tanke på debatten; personalen var u-n-d-e-r-b-a-r rakt igenom. Om de var under tidspress och hade fler patienter än vad de egentligen ska ha av så märktes det sannerligen inte av.

Åh ja! Så länge vi väntade på OP av mitt utomkveds så var de hur gulliga som helst i nästan ett dygn.

Efter op så var det i princip tack och hej!

hahahaha vad skönt att du skrek!! :D
tack för pepp- till er ALLA som skrivit peppande saker.

Jag känner mig fortfarande dum- som inte skaffade info (all info), som inte såg till att till varje pris få någon med mig ....
och för att jag "upptagit tid" för nåt som inte blev av ... :(
Nu var jag väl inte den besvärligaste patienten rent medicinskt men ändå ...

Jag ska tydligen få en ny tid. Tills då ska jag göra i ordning en kortfattad informationalapp vad jag har för sjukdom OCH vad den gör med mig.
Man lär sig ....

Det var inte lite jag skrek heller ska du veta!:D
Det var nästan i klass med när jag skrek "danskjävel" efter den danske gynekolog som var med när jag var inne på BB. Att få ångest är som att kräkas, det är bara att öppna munnen och släppa ut det

När du skriver din info-lapp så nämn vad som hände senast. Om du får en ny ångestattack (vilket jag med en dåres envishet tror att det var) så är den nya personalen beredd på att det kan ske igen och hjälpa dig att förebygga. Ta sen med dig en vän, maken eller mamma som är med dig och väntar på dig. Jag som är hur tuff som blir alltid något fruktansvärt eländig när jag har varit nedsövd eller nerdåsad. Måste hålla maken i handen och lipa som en barnunge. Skäms inte ett dugg för det, på uppvaket får man lipa hur mycket man vill;)

Fast vad förväntar man sig, undrar jag lite då. Varför skulle det inte vara "tack och hej" efteråt?

Jag blev också opererad för ett tag sedan, för första gången. Alla uppförde sig professionellt och bra - som jag hade förväntat mig. Jag väljer att förutsätta att alla uppför sig professionellt och bra, tills de bevisar motsatsen.

Om de däremot hade börjat vara "gulliga" - då hade jag förmodligen mest blivit nervös. Jag vill att folk som söver och skär i mig främst ska vara kompetenta och professionella.

Åh ja! Så länge vi väntade på OP av mitt utomkveds så var de hur gulliga som helst i nästan ett dygn.

Efter op så var det i princip tack och hej!

Visst blir man lite orolig då? Jag låg där med cancer och alla var jättegulliga mot mig. Det var först när behandligen till slut började funka som de vågade skoja lite med mig igen. Men det är väl hur man uppfattas som person kanske. Jag blev bara glad och tacksam när en läkare sa: Alltså, det är ju inte alla som kolar vippen av sånt här. Sånt kanske man inte kan säga till vem som men till mig funkar det alldeles utmärkt.

Jag är en fullständig lekman. Men din reaktion i det läget hade jag självklart tolkat som en panikångestattack. Och jag blir VÄLDIGT förvånad och faktiskt ganska arg av att läsa att de som är proffs inte agerade annorlunda. Att de inte hjälpte dig ringa, inte kollade upp när du kom ut att du kom fram till skjutsen osv.....
Tyvärr har man många gånger inte ens möjlighet att observera patienten så som denne borde observeras. Häromdagen publicerades en studie där man kommit fram till att för få ssk leder till ökad dödlighet (det behöver man ju inte vara raketforskare för att förstå) och det beror bl a på att man inte hinner se tecken på t ex sepsis och organsvikt pga av orimliga arbetsförhållanden. I TS fall kan det ha varit så att ssk helt enkelt inte hade tid och möjlighet att upptäcka tecknen på att hon mådde så dåligt som hon gjorde. Vår verklighet ute på sjukhusen är en verklighet som man som patient nog inte vill veta om :(

Jag hade tusen frågor, mådde dåligt och behövde smärtstillande inför resan hem. Jag bad om det upprepade gånger.

Inga hemgångsråd. Ingen förklaring vad de gjort, varför det var fyra hål istf tre osv.

Det låter konstigt. Får man inte prata med läkaren/operatören efteråt? Min kom och pratade med mig på rummet efteråt, trots att det var en rätt enkel operation jag gjort och egentligen hade fått veta det mesta innan.

Det låter konstigt. Får man inte prata med läkaren/operatören efteråt? Min kom och pratade med mig på rummet efteråt, trots att det var en rätt enkel operation jag gjort och egentligen hade fått veta det mesta innan.

Så var det här också. Enkel operation som gått helt enligt planerna.
Hemgångsråd kom på posten tillsammans med kallelsen, och en extra upplaga i en påse hem från kliniken, tillsammans med det första dygnets medicin. Kirurgen gick igenom ingreppet och de viktigaste råden både innan och efter. Dagen efter ringde sköterska för att kolla att allt var som det skulle. :)

Så noggrant var det inte för mig men det behövdes nog inte heller, vid min operation.

Kan vi ha varit på samma sjukhus? Jag var på Lundby.

Nej, det kändes som lite overkill här också eftersom allt gått så smidigt, men det gav en väldig trygghet att vara så insatt i vad ska hända och hur trots att det var väldigt få minuter som gick åt varje vända. Träffa sjukgymnast redan vid operationsplaneringen ingick också. (Nu var det inte jag som opererades men jag var med hela vägen.)

Orthocenter/IFK-kliniken.

Jag har varit på Lundby för lite utredningar för några år sedan, bra bemötande men lite bristande skriftlig information. För mig är det mycket lättare om jag har det där pappret när jag börjar röra till vad som egentligen sades.

Ju privatare desto noggrannare med info och bemötande, skulle jag kunna tänka mig ... Synd att det ska behöva vara så.

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 208
Senast: starcraft
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
28 239
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 712
Senast: Pratsch
·
Skola & Jobb Hur ska jag hantera min kollega? För 6 veckor sedan började jag på ett nytt jobb. Jag fick dela rum med en man som verkade trevlig om... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 867
Senast: Stalone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka