Misslyckad operation

• Kropp & Själ
  • Trådstartare Trådstartare Lithonit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 220
  • Visningar Visningar 17 188
Sv: Misslyckad operation

Nej.
Den sköterska som var på plats vid uppviket konstaterade förvånat att de inte lagt pad på det nedersta hålet (det extra) och sade sen att de nog tog ut äggledaren. Operatören pratade däremot med sköterskorna på avdelningen men det hjälpte ju inte mig.

Om de behövde min säng hade de bara kunnat trycka i lite ner smärtstillande och sätta mig i kafeterian, det hade inte gjort något. Jag är inte krånglig så. Läkaren som skrev ut mig sprang i princip mellan sängarna men jag lyckades få honom att sjukskriva mig en vecka iaf.

Nästa laparaskopi är på samma sjukhus men annan avdelning men med lite mer förberedd patient...

kl*
Jag blir så trött på att man ska vara övermänsklig inom sjuksköterskeyrket. Och är man inte det så kommer kommentaren "Då kanske du inte ska jobba med människor". Sjuksköterskorna på många ställen går på knäna! Jobbar extrapass, går på övertid, kämpar med dåliga patienter på vanliga vårdavdelningar för att det är fullt på IVA, osv osv. MEN, eftersom man valt att "jobba med människor", så ska detta göras med ett leende på läpparna, och gärna med att göra det där extra för patienten också!

Jag är otroligt tacksam och nöjd med den vård jag och min familj har fått hittills. Och nej, självklart ska det inte gå till hur som helst, men ibland känns kraven orimliga!

kl*
Jag blir så trött på att man ska vara övermänsklig inom sjuksköterskeyrket. Och är man inte det så kommer kommentaren "Då kanske du inte ska jobba med människor". Sjuksköterskorna på många ställen går på knäna! Jobbar extrapass, går på övertid, kämpar med dåliga patienter på vanliga vårdavdelningar för att det är fullt på IVA, osv osv. MEN, eftersom man valt att "jobba med människor", så ska detta göras med ett leende på läpparna, och gärna med att göra det där extra för patienten också!

Jag är otroligt tacksam och nöjd med den vård jag och min familj har fått hittills. Och nej, självklart ska det inte gå till hur som helst, men ibland känns kraven orimliga!

Visserligen är vi lite off topic, men visst är det så...
och om vårdpersonalen, oavsett personalkategori, har lite för bråttom så ska personalen anmälas för dåligt bemötande.

Jag håller med: bemötande är viktigt.
Men när det inte ges ramar för att ge ett gott bemötande så är det inte personalens fel.
Personalen är inte illvillig, elak, människofientlig.
Personalen är slitna, trötta, stressade människor som - oftast - gör så gott de kan och orkar i en given situation.
Ibland blir det inte bra för patienten och det är väldigt synd.
Många gånger beror "felen" på yttre förutsättningar framförallt i form av underbemanning, eller trång om tid.

och om vårdpersonalen, oavsett personalkategori, har lite för bråttom så ska personalen anmälas för dåligt bemötande.

Men när det inte ges ramar för att ge ett gott bemötande så är det inte personalens fel.
Personalen är slitna, trötta, stressade människor som - oftast - gör så gott de kan och orkar i en given situation.
Många gånger beror "felen" på yttre förutsättningar framförallt i form av underbemanning, eller trång om tid.

Jag håller med både dig och Nemo.

Jag blir så trött på att ideligen höra och läsa om läkare och vårdpersonal som är dåliga/dumma i huvudet/inte kan sitt jobb/inte bryr sig tillräckligt. Och kommentarer om att den privata vården är bättre. Jamen GÅ till den privata vården då och ge mer plats åt andra på anda ställen.

Varför är det så svårt att se vårdpersonalen som människor?

När jag var på VC senast var läkaren 30 minuter sen och när jag väl träffade honom såg han SÅ otroligt trött ut. Sent på eftermiddagen var det, förhoppningsvis var jag hans sista patient för dagen. Ser folk inte sådant hos vårdpersonalen?!

När jag träffade min neurolog däremot så tog hon sig tid och var pigg och glad och besöket, sista för dagen, tog 50 minuter istället för 30 (jag är snart färdig medicinsk sekreterare och mitt examensarbete var ett av samtalsämnena) och det var så skönt att inte känna sig stressad av läkaren. Men tyvärr är det det inte alla läkare förunnat att ens ha möjlighet att ta sig den tiden för varje patient. Och det är inte deras fel!

Och som medicinsk sekreterare och sitta och svara i telefon och tvingas förklara för patienter dag ut och dag in varför de inte har fått tid ännu, vilka regler som finns och man ska rätta sig efter och ursäkta sig för saker de inte och inte läkaren heller kan påverka, och varför de inte kan få tider som passar DEM enbart.

Lite mer förståelse för vårdpersonal anser jag att man borde skaffa sig.

Någonstans måste man väl få påpeka att saker brister?

För mig som inte alls är insatt i vårdfinansiering, vad är det som gör att det kan vara så milsvid skillnad? Varifrån får de privata alternativen råd? För det är ju ändå väldigt få ingrepp som finansieras privat idag? Alla gånger jag varit med om (ett par hjärtoperationer på anhöriga, och ett par ortopediska ingrepp på mig+partner) har varit landstingsfinansierade.

Det jag ser "front end" av mycket vård är ju en organisation som är så slimmad att den blir trög och ineffektiv. Är det så, eller är det bara min flödesoptimerade feltolkning?

Kl

Problemet är att man som patient många gånger är i en stor beroendeställning mot sjukvårdspersonalen. Det är ju inte direkt ovanligt att man är rädd, orolig och förstår inte riktigt vad som händer.

Det gäller att fortsätta se människor som individer och inte bara som ett stort hinder i vardagen som måste klaras av så att man kan gå hem.

Det gäller att fortsätta se människor som individer och inte bara som ett stort hinder i vardagen som måste klaras av så att man kan gå hem.
Som vårdpersonal önskar man nog verkligen att man gavs möjlighet att se varje individ!

*kl*
Allmänna vården idag är verkligen en katastrof, både för personalen och patienterna. Har jobbat ett par år med ett "bakom kulisserna" jobb på ett större sjukhus. Hade aldrig någon direkt patientkontakt mer än lite transporter men sprang ofta runt på avdelningarna och gjorde olika saker.
Vissa avdelningar var helt ok med gott om plats och personal som hade tid med sitt jobb medan andra så låg det patienter i både förrådsrum och korridorer och personalen sprang mest runt som yra höns.
Har själv dragit på mig en enorm förlossningsskräck enbart pga av det jag sett och hört när man gått runt på förlossningen.:crazy: Absolut planerat kejsarsnitt om jag någonsin tänker skaffa barn!

Gör ni verkligen så i skåne att ni ger enbart propofol vid längre operationer? här används det vid väldigt korta op, dsom "dåsmedel" eller som induktion..

Beror på vad som är "längre". Jag lägger mig inte i vad de använder på andra sidan skynket så jag kan inte säga hur ofta eller hur långa. Men visst förekommer det.

Efter att de stått där med telefonen framför mig en stund frågade de efter numret. när de inte fick något svar rotade de i min journal och ringde åt mig.
Alltså hjälpte de dig att ringa :)

Som vårdpersonal önskar man nog verkligen att man gavs möjlighet att se varje individ!

Att se varje människa som individ är grunden. Den vårdpersonal som har varit riktigt bra har den förmågan. Gäller alla från vårdbiträdet till läkaren.

Oftast är det små saker som gör det och inte några enorma tidskrävande handlingar.

Små saker som att knacka innan de går in på rummet. Att man tittar på patienten när man pratar med denne. Att man inte pratar över huvudet på patienten.

Många små saker som tyvärr glöms bort av vissa.

frågade du hur lång tid operationen skulle ta? i så fall svarade nog doktorn på hur lång tid själva ingreppet skulle ta, om 10 minuter är rimligt ens för det kan jag inte svara på, för det första vet jag inte vad du skulle göra och så är jag inte så pass kunnig heller.

att ha en infart är för din egen skull, så du kan få det du behöver så snabbt som möjligt om det skulle behövas.

vilka mediciner man tar är extremt viktigt att berätta så de inte kombinerar med något man inte ska!

att skälla ut dig är ju inte okej, men det finns en anledning till att man inte ska äta något ett visst antal timmar innan, även detta för din egen skull.

hörde du vad de pratade med läkaren om när de ringde honom istället för din man? det kanske var för att diskutera dina symptom.

för övrigt tycker jag att de kanske skulle försökt ha kvar dig på avdelningen tills din man kom och hämtade dig.

Jamen jag som patient som upplever min vårdkontakt som trasig, obehaglig eller direkt farlig måste ju få uttrycka mig också? Jag kan ha förståelse för att de har det riktigt överjävligt, men det förtar ju inte mina känslor. Hoppsan, jag fick visst fel ben amputerat. Men sjuksköterskan som märkt plåtarna fe (eller hur det funkar) var fruktansvärt utarbetad, så det vore elakt att anmäla. Hen gjorde ju faktiskt så gott hen kunde!

Varför ska jag som patient nödvändigtvis behöva ta hänsyn till att "jamen hon kan ju haft dubbla skift, trånga skor, fyra barn med kräksjuka och blivit dumpad av sin man för en yngre kvinna", så vad hon än gör finns det anledningar till att man får den vård man får (eller inte får)?

Då gäller det ju rimligen alla yrkeskategorier, jag menar, hur många personer gör dåligt ifrån sig på jobbet med uppsåt. Då ska man inte gnälla över att statoilkassörskan var riktigt otrevlig, att lastbilschaffisen nästan prejade mig av vägen eller på att den incheckade väskan blir fyra dagar försenad på semestern för att den hamnat i fel plan. De kan ju haft en riktig skitdag, vara djupt deprimerade, sovit dåligt hela veckan och plötsligt få rejäl kramp i låret?

Nej, jag tycker att jag har rätt att klaga på bemötande och brist på vård om jag upplever det så, precis som jag klagar på andra yrkesgrupper. Jag håller med om att situationen i vården på många fall är helt åt skogen och jag håller med om att det är ohålllbart att jobba som ni gör. Men om jag som patient, och alla andra, gör mig hörd om att vården inte funkar så kanske politikerna vaknar till och börjar känna att det inte är bra att förlora röster inför valet... :meh:

Senast ändrad:

Håller med, ju mer utomstående också klagar desto större uppmärksamhet får det. Man måste kunna förvänta sig att bli omhändertagen av personal som både har tid och energi nog att sköta sitt jobb. Vilket enligt mig i alla fall omfattar att hinna se till att sina patienter är till så freds som möjligt med det som går att påverka vilket absolut inte är fallet idag.

Att klaga på personalsituationen och stressad personal är inte samma sak som att klaga på personalen personligen.

Senast ändrad:

Att se varje människa som individ är grunden. Den vårdpersonal som har varit riktigt bra har den förmågan. Gäller alla från vårdbiträdet till läkaren.

Oftast är det små saker som gör det och inte några enorma tidskrävande handlingar.

Små saker som att knacka innan de går in på rummet. Att man tittar på patienten när man pratar med denne. Att man inte pratar över huvudet på patienten.

Många små saker som tyvärr glöms bort av vissa.
Bemötande är a och o. När du inte kan, och blir fråntagen (pga av orimlig arbetssituation), möjligheten till att ge ett bra bemötande, är det i första hand patienten som blir lidande och det är förskräckligt. Men jag kan lova dig att det inte känns bra som personal heller (även om det naturligtvis är patienten som drar den största nitlotten).

Visst, det finns personer som inte passar att jobba inom vården, men jag tror verkligen att det största skälet till dåligt bemötande och missade tecken på försämring osv, beror på arbetssituationen. Den är hemsk på många ställen :/

Bemötande är a och o. När du inte kan, och blir fråntagen (pga av orimlig arbetssituation), möjligheten till att ge ett bra bemötande, är det i första hand patienten som blir lidande och det är förskräckligt. Men jag kan lova dig att det inte känns bra som personal heller (även om det naturligtvis är patienten som drar den största nitlotten).

Visst, det finns personer som inte passar att jobba inom vården, men jag tror verkligen att det största skälet till dåligt bemötande och missade tecken på försämring osv, beror på arbetssituationen. Den är hemsk på många ställen :/

Jag tror också att det är arbetssituationen i stort som för det mesta avgör hur patienten/kunden/klienten/brukaren blir bemött. Det går inte att slimma organisationer som arbetar med människor på samma sätt som andra organisationer. Att möta människor måste få ta tid.

Nä, det är ju bra att exempelvis en läkare kan ge extra av sin tid, men det finns ju ingen förståelse för att något kan ta längre tid än planerat heller! Hade ett exempel för ett par veckor sedan. (Jobbar på VC som ssk). Dr blir sen med sin första patient på eftermiddagen ("akuttider" bokade samma dag), blir ca 30 min sen, gjorde antagligen det berömda "lilla extra" för sin patient. Efterföljande patienter som då får vänta, börjar protestera efter 15 min... "Jag har ju faktiskt ett jobb, jag kan inte vara borta hur länge som helst" Efter 30 min är det "min dotter behöver faktiskt ÄTA", "vi har andra planer i eftermiddag", "detta är ju under all KRITIK!".
Då har jag ändå förklarat att doktorn tyvärr är sen, och detta är inte en persons kommentarer, utan flera.
Förståelsen för sjukvården är ju verkligen noll. Man ser ju enbart sig själv. Sedan att doktorn inte fick ngt fika den eftermiddagen, eller kunde gå hem i tid, det hör väl till jobbet?

Sedan att doktorn inte fick ngt fika den eftermiddagen, eller kunde gå hem i tid, det hör väl till jobbet?

Fast det är väl rätt standard inom alla jobb där man förväntas göra mer än man egentligen hinner. Vet inte när jag kom iväg hem i den tid jag tänkt senast och jag jobbar inte med ett jobb där jag måste hantera människor.

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 208
Senast: starcraft
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
28 239
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 712
Senast: Pratsch
·
Skola & Jobb Hur ska jag hantera min kollega? För 6 veckor sedan började jag på ett nytt jobb. Jag fick dela rum med en man som verkade trevlig om... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 867
Senast: Stalone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka