Misslyckad operation

• Kropp & Själ
  • Trådstartare Trådstartare Lithonit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 220
  • Visningar Visningar 17 188
Sv: Misslyckad operation

Nä, det är ju bra att exempelvis en läkare kan ge extra av sin tid, men det finns ju ingen förståelse för att något kan ta längre tid än planerat heller! Hade ett exempel för ett par veckor sedan. (Jobbar på VC som ssk). Dr blir sen med sin första patient på eftermiddagen ("akuttider" bokade samma dag), blir ca 30 min sen, gjorde antagligen det berömda "lilla extra" för sin patient. Efterföljande patienter som då får vänta, börjar protestera efter 15 min... "Jag har ju faktiskt ett jobb, jag kan inte vara borta hur länge som helst" Efter 30 min är det "min dotter behöver faktiskt ÄTA", "vi har andra planer i eftermiddag", "detta är ju under all KRITIK!".
Då har jag ändå förklarat att doktorn tyvärr är sen, och detta är inte en persons kommentarer, utan flera.
Förståelsen för sjukvården är ju verkligen noll. Man ser ju enbart sig själv. Sedan att doktorn inte fick ngt fika den eftermiddagen, eller kunde gå hem i tid, det hör väl till jobbet?

Jag kör kollektivtrafik och det händer ganska ofta att jag inte kan komma hem i tid. Vagnfel, kollision eller något annat av 1000 olika saker som kan gå fel.

Men det vet jag ju om för det hör till mitt jobb. Jag har dessutom problemet att jag hämtar på förskolan så om jag blir sen är risken att personalen också blir sen hem.

När det är stopp så kommer så gott som alltid upprörda människor fram till mig som är arga för att de blir sena och vill veta hur lång tid det tar. Men dom förstår inte hur det fungerar för dom är inte insatta i mitt jobb. Det är inte heller deras uppgift här i livet att förstå mitt jobb.

Däremot är det min uppgift att försöka göra obehaget med förseningen så litet som möjligt för mina passagerare. Tex informera om annan väg, informera om resegarantin och liknande.

För passageraren är problemet att denne blir sen inte att jag blir sen eller att jag missar min paus på ändhållplatsen.

Bemötande är a och o. När du inte kan, och blir fråntagen (pga av orimlig arbetssituation), möjligheten till att ge ett bra bemötande, är det i första hand patienten som blir lidande och det är förskräckligt. Men jag kan lova dig att det inte känns bra som personal heller (även om det naturligtvis är patienten som drar den största nitlotten).

Visst, det finns personer som inte passar att jobba inom vården, men jag tror verkligen att det största skälet till dåligt bemötande och missade tecken på försämring osv, beror på arbetssituationen. Den är hemsk på många ställen :/

Att knacka innan man går in i ett rum tar ingen tid. Att skylla på att man inte hade tid och var så tidspressad att man inte hann knacka är snarare frågan om den kultur som finns på den avdelningen.

Att knacka innan man går in i ett rum tar ingen tid. Att skylla på att man inte hade tid och var så tidspressad att man inte hann knacka är snarare frågan om den kultur som finns på den avdelningen.
Du har tydligen råkat ut för att någon inte knackat. Det är beklagligt, det tar som du säger inte någon tid. Jag tror inte att det har med avdelningens kultur att göra (men för all del, det kan vara en punkt på en arbetsplatsträff...), jag ser det mer som en miss i multitaskingen eller individuell brist på vanligt hyfs.

*Svar till flera*
Jag tycker inte att det är fel att klaga på dåligt bemötande, men tyvärr stannar klagomålen oftast där hos den som tar emot dem, de borde nå högre upp/längre ut, så att den ohållbara arbetssituationen uppmärksammas mer.

Jag tror också att de flesta som arbetar inom vården inte lider mest av att de får jobba över eller inte fick någon lunch den dagen. Jag tror att det mår dåligt över att de inte gavs möjlighet att se försämringen hos patienten som var inne för en "enkel" operation (till TS, en sådan som man får stanna kvar efter op, inte en sådan som du skulle göra) och som pga av missad försämring hamnade på IVA med en livshotande sepsis. Eller över att de gjorde misstag vid läkemedelsdelningen, som ledde till stor fara för patienten.

Nej jag har inte råkat ut för det själv däremot har jag varit på flera seminarium som riktar sig till människor som jobbar med service och detta var ett exempel som tyvärr är vanligt förekommande inom vården.

Det kan helt enkelt vara stress. Det finns många orsaker till olika saker men man behöver inte tolka allt som om personalen är dumma i huvudet, ohyfsade eller vad tusan annars folk tycker. Det är så lätt att se det negativa hela tiden.

När jag blir stressad glömmer jag. Jag glömmer hälsa, säga tack, titta på folk, vad jag skulle göra osv. Man släcker ner vissa saker när man är stressad. Du kanske helt enkelt har mött stressad personal?

Fast det är väl rätt standard inom alla jobb där man förväntas göra mer än man egentligen hinner. Vet inte när jag kom iväg hem i den tid jag tänkt senast och jag jobbar inte med ett jobb där jag måste hantera människor.

När man städar ett kontor är det ju en sak, men tycker du att det ska vara så när man jobbar med sjuka människor? Är det inte bättre att människor som tar hand om sjuka människor får de raster, den vila och den ro de behöver för att må bra och kunna gå till jobbet och göra det bra?

Stress är ingen giltig orsak till att inte respektera folks privatliv.

Dessutom är det ett problem som alltid funnits i sjukvården.

Det kan helt enkelt vara stress. Det finns många orsaker till olika saker men man behöver inte tolka allt som om personalen är dumma i huvudet, ohyfsade eller vad tusan annars folk tycker. Det är så lätt att se det negativa hela tiden.

När jag blir stressad glömmer jag. Jag glömmer hälsa, säga tack, titta på folk, vad jag skulle göra osv. Man släcker ner vissa saker när man är stressad. Du kanske helt enkelt har mött stressad personal?

Nu blev det lite fel. Inte lätt när man använder mobilen :o

Kl

Problemet är att man som patient många gånger är i en stor beroendeställning mot sjukvårdspersonalen. Det är ju inte direkt ovanligt att man är rädd, orolig och förstår inte riktigt vad som händer.

Det gäller att fortsätta se människor som individer och inte bara som ett stort hinder i vardagen som måste klaras av så att man kan gå hem.

Omvänt kan patienter lära sig se vårdpersonalen som individer med olika känslor, behov och erfarenheter. De påverkas av nedskärningar, tighta scheman och stress och det vore mycket konstigt om det inte märktes utåt. men för den patient som kom in till läkaren 30 minuter sent och hämtade sitt barn 30 minuter senare så tror jag att den lider mindre av det än vad läkaren gör. Hur ofta går folk till läkaren och hur ofta jobbar läkaren tex. Det är ju inte bara allvarliga saker folk klagar och gnäller på till personalen och andra människor, det är många gånger skitsaker också. Det är klart att allvarliga brister ska påtalas.

Men vad har vi vanliga dödliga icke-vårdpersonal för ansvar? Jo tex att inte befolka akuten för småsaker! Behöver man akut vård hör man hemma på akuten. Öroninflammation hör inte hemma på akuten utan det går att vänta till VC öppnar dagen efter. Ett exempel jag läste på buke bara.

Som sagt detta fenomen att inte respektera folks privatliv har funnits i alla tider. Men det är ju så lätt att skylla på att man var stressad.

Omvänt kan patienter lära sig se vårdpersonalen som individer med olika känslor, behov och erfarenheter. De påverkas av nedskärningar, tighta scheman och stress och det vore mycket konstigt om det inte märktes utåt. men för den patient som kom in till läkaren 30 minuter sent och hämtade sitt barn 30 minuter senare så tror jag att den lider mindre av det än vad läkaren gör. Hur ofta går folk till läkaren och hur ofta jobbar läkaren tex. Det är ju inte bara allvarliga saker folk klagar och gnäller på till personalen och andra människor, det är många gånger skitsaker också. Det är klart att allvarliga brister ska påtalas.

Men vad har vi vanliga dödliga icke-vårdpersonal för ansvar? Jo tex att inte befolka akuten för småsaker! Behöver man akut vård hör man hemma på akuten. Öroninflammation hör inte hemma på akuten utan det går att vänta till VC öppnar dagen efter. Ett exempel jag läste på buke bara.

Men det är ju inte patientens jobb att förstå sjukvårdspersonalen. Däremot är det sjukvårdspersonalens jobb att respektera patienten som en individ.

Sjukvården finns till för patienten inte tvärtom.

Men det är ju inte patientens jobb att förstå sjukvårdspersonalen. Däremot är det sjukvårdspersonalens jobb att respektera patienten som en individ.

Sjukvården finns till för patienten inte tvärtom.

Det handlar om människor i båda ändarna. Du som människa ska respektera andra människor, är det inte så? Det är inte precis något superdupersvårt att förstå att sjukvårdspersonal i de allra flesta fall gör så gott de kan och har möjlighet till. Det är inte bara sjukvårdspersonal som ska ha förståelse för sina patienter. Att ha respekt och förståelse för varandra handlar inte om vilket jobb man har.

Det har att göra med att som patient så behöver man inte förstå hur sjukvårdspersonal har det medan det ingår i sjukvårdspersonalens jobb att förstå patienten.

Du kan aldrig kräva av patienten att den skall förstå sjukvårdspersonalens arbete.

Det har att göra med att som patient så behöver man inte förstå hur sjukvårdspersonal har det medan det ingår i sjukvårdspersonalens jobb att förstå patienten.

Du kan aldrig kräva av patienten att den skall förstå sjukvårdspersonalens arbete.

Fast jo, vi alla vuxna har väl inte missat hur det ser ut i vården? Vilken bild media sänder fram? Då borde det inte vara så svårt att svälja gnället om försenad läkare.

Borde man inte kunna kräva att människor försöker förstå varandra?? För det handlar ju inte bara om arbetet här, det handlar om individerna.

Men det ingår inte i mina uppgifter som patient att förstå hur vårdpersonalen har det (jättebra om man gör det dock) däremot ingår det i sjukvårdspersonalens jobb att förstå patienten.

Är det verkligen så svårt att se skillnaden?

Jag kan inte kräva av mina passagerare att de förstår varför jag är sen. Däremot har de all rätt att vara arga och irriterade på att jag är sen. Deras problem är att jag är sen inte varför.

Men det ingår inte i mina uppgifter som patient att förstå hur vårdpersonalen har det (jättebra om man gör det dock) däremot ingår det i sjukvårdspersonalens jobb att förstå patienten.

Är det verkligen så svårt att se skillnaden?

Jag kan inte kräva av mina passagerare att de förstår varför jag är sen. Däremot har de all rätt att vara arga och irriterade på att jag är sen. Deras problem är att jag är sen inte varför.

Fast i min värld så handlar det väl ändå om människor som gör sitt bästa för att hjälpa dig, då beter man sig väl inte hur som helst bara för att man kan?! Det är INTE mitt jobb att ta emot obefogad skit, jag är en människa precis som alla andra. Man kan ju inte bete sig hur som helst bara för att det är vårdpersonal i andra änden! Jag skulle heller aldrig bete mig illa mot en busschaufför som är sen. Man har all rätt att vara irriterad, men att ta ut det på sina medmänniskor som inget kan göra åt saken är ju helt galet.

Det du kan kräva av patienten är att den kommer i tid och tex följer reglerna för fasta innan operationen.

Men du kan inte kräva att denne skall vara trevlig eller förstå att läkaren inte fått sin rast. Där är det frågan om sociala koder. Det är något helt annat.

Jag som patient har dock rätt att kräva att bli korrekt omhändertagen. Då är det ytterst tveksamt om det är korrekt att slänga ut någon från avdelningen som dessutom går och sätter sig i en bil när denne inte ens klarar av att föra ett normalt samtal. Att då skylla på stress och underbemanning är bara felaktigt. Då är det frågan om felaktiga rutiner och arbetskultur.

Dessutom är patienten rent generellt i beroendeställning till sjukvården.

Du förstår verkligen inte pudelns kärna.

Lustigt för det är precis vad jag upplever att du inte gör.

Man måste skilja på sociala koder och vad som faktiskt är ens arbete.

Att skylla på stress är väldigt vanligt när det istället är frågan om saker som är invävda i arbetskulturen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 208
Senast: starcraft
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
28 239
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 709
Senast: Pratsch
·
Skola & Jobb Hur ska jag hantera min kollega? För 6 veckor sedan började jag på ett nytt jobb. Jag fick dela rum med en man som verkade trevlig om... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 867
Senast: Stalone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka