Sv: Misslyckad operation
Jag kör kollektivtrafik och det händer ganska ofta att jag inte kan komma hem i tid. Vagnfel, kollision eller något annat av 1000 olika saker som kan gå fel.
Men det vet jag ju om för det hör till mitt jobb. Jag har dessutom problemet att jag hämtar på förskolan så om jag blir sen är risken att personalen också blir sen hem.
När det är stopp så kommer så gott som alltid upprörda människor fram till mig som är arga för att de blir sena och vill veta hur lång tid det tar. Men dom förstår inte hur det fungerar för dom är inte insatta i mitt jobb. Det är inte heller deras uppgift här i livet att förstå mitt jobb.
Däremot är det min uppgift att försöka göra obehaget med förseningen så litet som möjligt för mina passagerare. Tex informera om annan väg, informera om resegarantin och liknande.
För passageraren är problemet att denne blir sen inte att jag blir sen eller att jag missar min paus på ändhållplatsen.
Nä, det är ju bra att exempelvis en läkare kan ge extra av sin tid, men det finns ju ingen förståelse för att något kan ta längre tid än planerat heller! Hade ett exempel för ett par veckor sedan. (Jobbar på VC som ssk). Dr blir sen med sin första patient på eftermiddagen ("akuttider" bokade samma dag), blir ca 30 min sen, gjorde antagligen det berömda "lilla extra" för sin patient. Efterföljande patienter som då får vänta, börjar protestera efter 15 min... "Jag har ju faktiskt ett jobb, jag kan inte vara borta hur länge som helst" Efter 30 min är det "min dotter behöver faktiskt ÄTA", "vi har andra planer i eftermiddag", "detta är ju under all KRITIK!".
Då har jag ändå förklarat att doktorn tyvärr är sen, och detta är inte en persons kommentarer, utan flera.
Förståelsen för sjukvården är ju verkligen noll. Man ser ju enbart sig själv. Sedan att doktorn inte fick ngt fika den eftermiddagen, eller kunde gå hem i tid, det hör väl till jobbet?
Jag kör kollektivtrafik och det händer ganska ofta att jag inte kan komma hem i tid. Vagnfel, kollision eller något annat av 1000 olika saker som kan gå fel.
Men det vet jag ju om för det hör till mitt jobb. Jag har dessutom problemet att jag hämtar på förskolan så om jag blir sen är risken att personalen också blir sen hem.
När det är stopp så kommer så gott som alltid upprörda människor fram till mig som är arga för att de blir sena och vill veta hur lång tid det tar. Men dom förstår inte hur det fungerar för dom är inte insatta i mitt jobb. Det är inte heller deras uppgift här i livet att förstå mitt jobb.
Däremot är det min uppgift att försöka göra obehaget med förseningen så litet som möjligt för mina passagerare. Tex informera om annan väg, informera om resegarantin och liknande.
För passageraren är problemet att denne blir sen inte att jag blir sen eller att jag missar min paus på ändhållplatsen.