Misslyckad operation

• Kropp & Själ
  • Trådstartare Trådstartare Lithonit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 220
  • Visningar Visningar 17 188
Sv: Misslyckad operation

Och är man så stressad kanske man får gå hem den dagen om man inte hinner vänta 15-30 min? Det har jag behövt göra en gång från en bokad läkartid som blev försenad. Sånt som händer, det var en planerad undersökning som inte kändes speciellt akut för mig utan jag fick vänta 4 veckor till.

Ibland händer saker, patienter svimmar, krampar, kräks eller skadar sig, och det är ju i precis såna situationer som hela tråden (och av min erfarenhet ffa de patienter som inte kan vänta 30 min till) skriker att vi måste bry oss lite extra (vilket vi förstås gör, ser till att patienten vb får läkarkontakt eller tom ambulans).

Jag tror att alla inom vården absolut har förståelse för att väntetid och avbokade besök kan skapa en jättefrustration. Men det är ju inte så att vi med ett bra bemötande kan få bort varken väntetider eller sjukdom hos personalen. Det kan vi bara lösa med mer resurser. Jag uppmanar missnöjda patienter att vända sig till min chef för klagomål. Det är inte så att vi inte vll att patienterna ska klaga, men i den här tråden vill jag försöka förmedla att det som patienterna ofta klagar på inte är något vi som personal kan lösa med lite god vilja.

Men precis. Det är så jag menar.

Inte bara bli sur för att patienten inte förstår varför det blir försenat och tycka att patienten skall acceptera det för "Jag förklarade ju varför".

Det räcker säkert om du läser hennes inlägg igen. Hon är inte otydlig alls.

Problemet är fortfarande att folk blandar ihop sociala koder och vad ens arbete går ut på.

Men linjen är hårfin så jag kan se att det kan vara svårt att förstå skillnaden.

Problemet är fortfarande att folk blandar ihop sociala koder och vad ens arbete går ut på.

Men linjen är hårfin så jag kan se att det kan vara svårt att förstå skillnaden.

Okej, det är bara du som förstår alltså. :D

Vad gäller sociala koder är det ju du som blandar in i det i ett sammanhang där det har ganska lite att göra.

Pratade precls nu med min 84-årige pappa. Han hade stått på busshållplatsen idag med sin rullator men när bussen kom körde den bara förbi. Tror du att det berodde på att föraren inte gått någon kurs i service där han lärt sig se individen eller på något annat? Kanske stress, t ex?

Jag har inte en aning om varför han körde förbi och spelar det din pappa någon roll egentligen varför? Slutresultatet blir ju det samma, dvs din pappa får lida för det.

Ja, det är sannolikt mycket enklare för min pappa om han förstår att föraren gjorde en blunder än om han tror att föraren ställde till det för honom för att han var så respektlös. På samma sätt som det skulle vara enklare för mig om jag förstod att en vårdpersonal som bemötte mig illa kanske gjorde det för att hen var t ex stressad istället för att hen var empatilös och inkompetent.

Glömde

Att inte stanna på en hållplats och inte ta upp passagerare får INTE förekomma oberoende hur sen och/eller stressad man är. Stress är ingen ursäkt i det fallet.

Sen finns det två undantag och det är om det är dålig sikt vid hållplatsen vid tex mörker. Eller om passageraren inte är i tid på hållplatsen.

Men detta är också en av de få saker man kan ställa som krav på passagerarna dvs vara ute på hållplatsen i god tid och i mörker se till att synas ordentligt. Detta brukar stå i dom flesta resehandböcker oberoende av vilket företag som kör.

Kom på en till grej när man inte behöver stanna och det är om man upplever situationen och/eller passagerarna på hållplatsen som hotfull.

Men jag har mycket svårt att tänka mig att en 84-åring med rullator hamnar riktigt inom den kategorin.

Att inte stanna på en hållplats och inte ta upp passagerare får INTE förekomma oberoende hur sen och/eller stressad man är. Stress är ingen ursäkt i det fallet.

Nej, just det. Och ändå händer det - som med min pappa (han stod fullt synlig, utanför kuren, jag frågade om det.)

Det där var ett bra exempel på att du inte ser skillnaden mellan ursäkt/försvar och förklaring.

KL på mig själv

Den här diskussionen är egentligen omöjlig att föra, det har den alltid varit på buke. Även läkare, ssk och annan vårdpersonal har ett arbetsmiljöproblem som påverkar deras arbete - men känner man sig i ett väldigt underläge som patient så är man sällan förmögen att se det. Och många här verkar känna sig just i underläge i vården. (Min egen erfarenhet är att man inte nödigt måste det känna det så, men jag är kanske lyckligt lottad).

Det verkar vara en väldigt svartvit värld du lever i. Har du gjort något misstag någon gång?

Nej, just det. Och ändå händer det - som med min pappa (han stod fullt synlig, utanför kuren, jag frågade om det.)

Det där var ett bra exempel på att du inte ser skillnaden mellan ursäkt/försvar och förklaring.

Och jag ser det som ett bra exempel på att du inte förstår att stress vare sig är en ursäkt eller förklaring. Vissa saker får bara inte ske hur stressad man än är.

KL på mig själv

Den här diskussionen är egentligen omöjlig att föra, det har den alltid varit på buke. Även läkare, ssk och annan vårdpersonal har ett arbetsmiljöproblem som påverkar deras arbete - men känner man sig i ett väldigt underläge som patient så är man sällan förmögen att se det. Och många här verkar känna sig just i underläge i vården. (Min egen erfarenhet är att man inte nödigt måste det känna det så, men jag är kanske lyckligt lottad).

Men det är just det. Som patient ÄR man i ett underläge i vården.

Så att råka ge en patient fel blodgrupp bara för man är stressad är okej? Patienten måste förstå för jag förklarade att jag var stressad.

Vissa misstag får bara inte förekomma och det är upp till företaget/organisationen att lösa problemet på ett sådant sätt att vissa fel helt enkelt inte uppstår.

Däremot är det inte upp till patienten att förstå att det blev fel pga stress.

Senast ändrad:

Jag undrar fortfarande hur du förklarar fel som inte "får" göras ändå görs?

När vården t ex missar en cancer, har patienter som får hepatitsmittat blod eller andra som dör på operationsbordet - tror du då att det beror på att vården tycker att det är acceptabla fel?

Inget av det "får" naturligtvis hända. Ändå händer det.

Eller så var bussen full, ute på tomkörning, beordrad att inte stanna osv. Det finns många anledningar till att köra förbi. Önskvärt vore ju att stanna och förklara men det brukar inte sluta så bra (de flesta tränger sig på och sen tar det 20min att komma därifrån, fortfarande med personen kvar på hållplatsen).

Hos oss rapporterar man in att man har fått lämna någon, vilken hållplats och varför. Som en lex-anmälan :D

Jag är alltid trevlig mot personal oavsett ställe och bokar inte saker jag inte har tid med. Men jag vill gärna att någon förklarar när de tagit en kroppsdel och varför det blev fler snitt än väntat. Och typ vad det innebär för framtiden. Och lite sådana smådetaljer.

Senast ändrad:

KL

Ett problem i det här tror jag är att en del förväntar sig att vårdpersonal är under av empati. Det är de inte alltid. Jag lade 5000 spänn på ett halvår hos en neurolog som egentligen var en skitstövel. Jag var alltid ledsen och kände mig överkörd när jag gick därifrån. Men: han ansågs vara en av de främsta experterna på sitt område. Och det jag ville var att bli friskare, inte gullad med. Så jag bet ihop och gick kvar (tills han drog igen och flyttade utomlands).

Den jag nu istället går hos är däremot ett under av empati. I somras kom han in från sommarstugan på sin semester för att sjukskriva mig och en annan stackare. Hans sköterska, som följt mig i över 10 år, är underbar. Varje gång jag ringer och lipar av förtvivlan lyckas hon peta in mig på en tid även när det är fullt (förra veckan köpte jag med praliner till deras fika för att visa min uppskattning av just hennes bemötande i telefon).

Men: hade skitstöveln varit kvar hade jag förmodligen fortsatt där. Han är nämligen skickligare. Ingen av dem har kunnat lindra min sjukdom på något avgörande sätt, men det beror nog mest på att forskningen inte är där än. Skulle jag spela på det skulle jag sätta pengarna på att det var skitstöveln som i längden skulle kunna hjälpa mig.

End of rant men jag tror alltså att bemötandet ibland får för stora proportioner när någon säger sig vara missnöjd med behandlingen hen fått i vården. Det ena förväxlas med det andra. Och bemötandet är mindre viktigt än behandlingen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 206
Senast: starcraft
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
28 239
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 709
Senast: Pratsch
·
Skola & Jobb Hur ska jag hantera min kollega? För 6 veckor sedan började jag på ett nytt jobb. Jag fick dela rum med en man som verkade trevlig om... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 867
Senast: Stalone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Smitare - hur gör ni?
  • Vilken ras passar mig?